Honda HR-V 1.6i 2WD (2000)

autoreview

Honda HR-V

Signalement

UitvoeringHR-V 1.6i 2WD
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2000
Jaar van aanschaf2006
KM-stand bij aanschaf76.000 km
KM-stand laatst135.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Verslag van 60.000 km Honda HR-V ervaring

  • 135.000 km

Na 15 jaar fervent Honda rijder geweest te zijn heb ik mijn laatste model, de HR-V 5drs ingeruild voor een Lexus IS serie.

Vooropgesteld: al mijn Honda's kocht ik altijd bij een erkende Honda dealer. Of dit in mijn geval verschil maakte moet je maar opmaken uit mijn review.

Okay, mijn review over mijn laatste Honda, de HR-V 5 drs. Ik kocht deze auto als 3e eigenaar met 76.000 km op de teller. Reden? Ik wilde een auto met een hogere zit die echt was toegespitst op 4 personen. Hierin voldeed de Honda perfect bij aanschaf.

Onderhoud: De auto heeft alle 15.000 km beurten gehad. Problemen zijn er nooit geweest. Niet bij deze Honda, ook niet bij al mijn andere Honda's. Betrouwbaarheid is top! Cijfer: 10

Interieur: De auto heeft een frivool interieur. In mijn auto waren best wel veel zaken aanwezig. Airco, Remote control, ABS, electr. ruiten voor & achter, electr. buitenspiegels (ook electr. inklapbaar). Leeslicht voor en achter. Verstelbare achterstoelen, afneembare trekhaak, middenconsole lampje voor de nachtelijke ritten, midden-arm console etc. Samenvattend was de auto best wel van alle gemakken voorzien. En dat voor een auto van 2000. Cijfer: 8.

Exterieur: Het is (nog steeds) een opvallende verschijning. In- en uitstappen is heerlijk omdat je een hoge zit hebt. Ook leuk: de achterbank is hoger geplaatst dan de voorstoelen. Je kijkt dus eigenlijk over de personen die voor je zitten heen. De kofferdeksel heeft een zeer lage drempel maar omdat de auto hoog op de veren staat moet je alsnog aardig tillen. Nadeel: de klep gaat niet ver genoeg omhoog. Met mijn lengte (1.86m) ben ik al diverse malen hard tegen de klep aangestoten. Dat had beter/anders gekund. Verder kun je eenvoudig lichten verwisselen.
Ander (typisch Honda) nadeel: plaatsen van boxen is een crime. Honda hanteert namelijk niet de universele 4-gaats ophangpunten maar ze hanteren altijd een 3-gaats ophangpunt. Hierdoor kun je bijna geen boxen kopen. Ook heeft de Honda geen aparte goten voor de bekabeling. Dus als je van een goed geluid houdt raad ik je deze auto af. Cijfer: 7

Motorisch: Kan ik kort over zijn. Typisch Honda: de motor start ALTIJD. Maar in dit geval kom ik ook direct op het grootste nadeel van deze auto: de 1.6L is te licht. Véél te licht. Honda heeft hierin een grote steek laten vallen door niet met verschillende motoren te komen. In deze auto had minimaal een 1.8 danwel een 2 L moeten zitten. Cijfer 6 (10 voor betrouwbaarheid, een 2 voor de 1.6L wat veel te licht is)

Wegligging: Zoals je al zult begrijpen is dit niet een auto met uitmuntende wegligging. Omdat je hoog op de poten staat zijn rotondes niet echt zijn favo terrein. Bochtenwerk is dus slecht. Overall gezien is het verder goed te verteren. Cijfer: 6½

Verbruik: gedurende mijn 60.000 km met rustige rijstijl: 1/10½
Snelwegritten: 1/11. Niet erg zuinig dus. Cijfer: 7

Geluid: De auto is gehorig. Je hoort relatief veel windruis door de bouw van de auto en grote buitenspiegels. Met 130 per uur is relaxed praten er niet meer bij en dien je je stem al iets te verheffen. Ook hoor je de motor goed. Cijfer 6½

Kofferruimte: Hoewel anders doet vermoeden heeft deze auto niet een erg grote kofferruimte: 285L. Een nadeel is is dat de kofferruimte niet diep is. Hierdoor moet je al snel alles opstapelen. Het nadeel wat je dan krijgt is dat je als bestuurder niet meer via de achteruitkijkspiegel naar achteren kunt kijken.
De achterbanken gaan kinderlijk eenvoudig naar beneden (gedeeltes). En dan....heb je een ruimte waar je in principe met 2 personen de nacht door kunt brengen. Mooi gelijkvloers en erg veel ruimte. Echter voor normaal gebruik gaat de kleine kofferbak je opbreken. Cijfer: 6

Al met al heb ik met plezier 4 jaar gereden in de HR-V. Pluspunten: betrouwbaar, lage onderhoudskosten, van alle gemakken voorzien, 4 persoons en veel uitzicht rondom.

De grootste irritatie punten waren: de 1.6L en de beperkte ruimte in de kofferbak. Ook moet je geen snelheidsmonster verwachten op de snelweg die er een sublieme wegligging op na houdt.

Voor mensen die van een betrouwbare, opvallende auto houden waar je met 4 personen mooi in kunt zitten is dit een perfecte auto.

Ik hoop dat je wat hebt aan mijn review.




7,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (3)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.