Honda HR-V 1.5 Elegance (2016)
autoreview

Signalement
Uitvoering | HR-V 1.5 Elegance |
---|---|
Versnellingen | 1, Automaat |
Bouwjaar | 2016 |
Jaar van aanschaf | 2021 |
KM-stand bij aanschaf | 42.766 km |
KM-stand laatst | 42.766 km |
Niet hypermodern, wel heel degelijk
- 42.766 km
Ik hou redelijk de ontwikkelingen van mobiliteit bij, maar als het tijd wordt voor een andere auto, kost het mij de nodige tijd* voordat ik een voorkeurslijst heb opgesteld van Japanse modellen die aan mijn eisen voldoen (* = half jaar) zoals de Mazda CX3, Nissan Juke, Suzuki Vitara en de Honda CR-V of HR-V.
Daarna ging ik ze allemaal "passen" en won de HR-V het op alle fronten: betrouwbaarheid, bouwkwaliteit, wegligging, ruimte, lampen vervangen en in-/uitstapgemak.
Gekocht op 1 dec 2021, meteen op Continental all-seasonbanden gezet en in deze maand reeds 2.000 "vrije tijd"-kms gedraaid om elkaar beter te leren kennen en gaandeweg de instellingen te finetunen. De auto is voorzien van een hoop functies voor onze veiligheid, comfort en gemak. Niet alles heeft voor mij evenveel nut en heb ik zo mogelijk permanent uitgeschakeld;
- Verkeersbordenherkenning (TSR) mist vaak de opheffing van snelheidsgeboden
- Rijbaanassistentie (LDW) werkt alleen goed op snel- en tweebaanswegen
- Grootlichtondersteuning houdt geen rekening met naastgelegen verkeer op bijwegen en fietspaden (hinder voor hen)
- Stop/startsysteem (ASS) wordt door teveel omstandigheden beperkt, zoals airco-instelling, snelle voorruitontwaseming, te lage/hoge buitentemperatuur, te koude/warme koelvloeistof, te koude/warme transmissie-olie, transmissie in andere stand zetten, per ongeluk aanraken/verdraaien stuur... Allemaal dingen die de ASS tijdelijk uitschakelt en de motor meteen weer laat herstarten. Ik heb geen enkel verschil gemerkt in brandstofbesparing, wel in mijn irritatieniveau.
- Het stadsnoodremsysteem bevalt mij wel goed omdat je hierin de scanafstand of sensorgevoeligheid in enkele stappen kunt instellen, waardoor waarschuwingen tijdig (en niet te vroeg/vaak) worden gegeven. Fijn zo'n extra meekijkend oog in de stadsspits.
- De voorstoelen geven mij (1m90, normaal postuur) een goede zijdelingse steun, stevige zit maar de zitting is iets te kort zodat de bovenbenen te weinig ondersteuning krijgen, wat op langere ritten voor enig ongemak kan zorgen. Aan de andere kant wordt iedere 2 uur een korte pauze nemen, sowieso aangeraden.
- Het stuur pakt fijn, 18 knoppen waarvan je hooguit de helft regelmatig gebruikt en hun functies zijn best intuïtief.
- Het info-aanraakscherm met o.a. de apps voor Garmin-navigatie, radio en handsfree-telefoon reageert uitstekend op aanrakingen, op swipen iets minder. Ook een app voor de huidige en historische verbruikscijfers.
- Het aanraakscherm van de climate control vind ik weer minder handig omdat het onder het infoscherm is geplaatst en buiten je gezichtsveld zit. Ook voelt iedere "knop" even glad aan en moet je steeds je ogen van de weg halen als je iets wilt wijzigen. Gelukkig hoef je tijdens de rit maar weinig te veranderen.
- De zitruimte achterin is riant en ook de bagageruimte is ruim voldoende voor een 4p-gezin. Het lampje geeft veel te weinig bruikbaar licht, waardoor veel rijders dit upgraden. Onder de laadvloer is de ruimte van het reservewiel behouden zodat je hierin wat rommel kunt bewaren, zoals ik, 2 plastic kratjes met poetsdoeken, motorolie, anti-ijshoes, veiligheidshesjes, handschoenen, reservelampen e.d.
- De Magic Seats zijn slim gevonden, maar ook bij het neerklappen van de rugleuning, schuift de zitting automatisch naar voren en onderen zodat een volledig vlakke laadvloer ontstaat. Handig.
- De voorstoelen kun je volledig platleggen en met een hoofdkussen op de achterbankzitting, kun je heerlijk slapen.
- Lampen zelf vervangen kan nog steeds, je hoeft er niets eerst voor te demonteren, gewoon motorkap open, fitting 45 graden linksom, oude lamp eruit, nieuwe erin, fitting rechtsom en klep dicht, klaar.
Rijden, wegligging en comfort. De meeste sportieve aspiraties ben ik ontgroeid en zijn vervangen door comfortabel reizen als op een vliegend tapijt, meestal iets onder de geldende snelheidslimiet. Mijn HR-V (2e generatie) doet het met een ongeblazen 1500cc 4-cylinder die slechts 130pk genereert, en dan ook nog i.c.m. een CVT, bombestendig, dat dan weer wel. De zowel mechanische als thermische belasting van de motor, beloven een lange levensduur met een hoge betrouwbaarheid. Alles wat hij moet doen, doet hij zonder op te vallen en met weinig peutverbruik. De ECO-modus heeft een verwaarloosbaar effect op een lager brandstofverbruik, wat wel duidelijk minder wordt, is de reactietijd van de climate control en de cruise control. In het beste geval scheelt het eentiende liter op 100 km... Gemiddeld 1 op 17 met ethanolvrije superbenzine, een hele nette score want mijn vorige koekblikje deed 1 op 18 en woog maar de helft.
Wegligging vind ik geweldig, in snelle of scherpe bochten helt de auto nauwelijks over, wat erg goed is. De besturing is niet te licht en lekker direct, het onderstel geeft volop feedback zodat je weet hoe de auto reageert. Nadeel hiervan is dat kleine oneffenheden vrij hard aanvoelen en ook klinken, grotere worden grotendeels behoorlijk geruisloos gladgestreken. Echter nergens een kraakje te horen.
Alles werkt goed en is ook goed op elkaar afgestemd, de navigatie is duidelijk en trefzeker, helaas alleen van A naar B, complete toeristische rondritten kunnen dus niet geladen worden.
De climate control verstaat zijn vak goed en dat gaat heel onopvallend, alhoewel de speciale voorruitontwasemingsstand (1 woord ja) hem wel vrij rumoerig maakt, maar goed, dat is ook maar heel even nodig.
De CVT is in Drive vlot genoeg bij half gas en dan blijft het motorgeluid ook heel beschaafd, maar gebruik je de kickdown met volgas dan laat hij best van zich horen. Met de flippers kun je de CVT tijdelijk laten terug- of opschakelen, totdat het gaspedaal weer tot rust komt.
In Sport zijn de verzetten iets korter dan in Drive zodat het blok iets meer toeren draait. In vlak gebied heeft het weinig toegevoegde waarde bij half gas, in Drive is de acceleratie weinig anders. Geef je meer gas, dan is bij opschakelen een stevige ruk voelbaar, erg oncomfortabel. Alleen bij een afdaling in de bergen zou ik de Sportstand gebruiken om met de motorcompressie de remmen te ontzien. Voor de rest het schakelen lekker overlaten aan de CVT.
De enige minpuntjes die ik heb ondervonden, is dat de beenruimte vrij beperkt is als je wat langer bent, een groter opbergvak onder de middenarmsteun handiger was geweest dan een vak/houder voor 2 grote bekers, en in de deurvakken geeneens een literfles cola past. Hiermee valt prima te leven overigens.
Alles bij elkaar durf ik de HR-V gen.2 wel een cijfer 9 te geven.
- Betrouwbaarheid4
- Prestaties4
- Comfort4
- Kosten4
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.