Honda FR-V 2.0i Comfort (2005)

autoreview

Honda FR-V
Honda FR-VHonda FR-VHonda FR-VHonda FR-VHonda FR-VHonda FR-VHonda FR-VHonda FR-VHonda FR-V - interieurHonda FR-V - interieurHonda FR-V - interieurHonda FR-V - interieur

Signalement

UitvoeringFR-V 2.0i Comfort
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2005
Jaar van aanschaf2007
KM-stand bij aanschaf65.000 km
KM-stand laatst127.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

Sinds november 2007 eigenaar van de Honda FR-V 2.0 Comfort Lifestyle. Wat me direct aansprak was het feit dat de auto niet alledaags is en tegelijk sportief oogt. Zowel van binnen (3e voorstoel) als van buiten is het een bijzondere auto.

De belangrijkste aanschafreden is het feit dat er binnenkort een derde kind aan komt en mijn zwangere vrouw een hogere zit erg prettig vond en vooral nu vindt. Mijn vorige auto, een subaru legacy station 2.2 GX, heeft een behoorlijk lage zit en er passen net geen drie kinderstoelen achterin. Bovendien had de subaru wat onderhoud in het vooruitzicht en vond ik het na ruim 270.000 km en 11 jaar trouwe dienst tijd voor iets anders.

De keuze voor de nieuwe auto heb ik gemaakt tussen de VW Touran (erg saai), Toyota Corolla Verso (te veel oude mensen die erin rijden en tikkeltje te klein) en een tweede hands Toyota Avensis Verso (te duur voor een tweedehands en geen echt fraai ontwerp).

De keuze voor de FR-V is uiteindelijk gevallen door de Honda-kwaliteit die je zeker in de FR-V terug vindt, de 3e stoel voor en het aparte, sportieve uiterlijk.

Na 5.000 km de belangrijkste positieve ervaringen en verbeterpunten op een rij:

POSITIEF:
* De 3e voorstoel is briljant (de kinderen genieten volop en wij vinden het erg gezellig)
* De flexibiliteit van de 6 stoelen is erg prettig
* De auto schakelt uitstekend en de motor is stil en vlot
* Het interieur is van hoogwaardige kwaliteit (airco is muisstil) en stereo is erg goed (vanwege comfort-lifestyle)
* Ik krijg alleen maar positieve geluiden uit mijn directe omgeving over de vormgeving (3.000 km verder is het aantal positieve reacties verder toegenomen. Zeker 10 complimenten ontvangen sinds ik de auto rijd)

VERBETERPUNTEN:
* Het zicht naar achteren is behoorlijk beperkt (vooral bij achteruit inparkeren)
* Vanaf 120 km/p wordt de auto wat minder stil (vooral windruis)
* De bestuurdersstoel kan maar net genoeg naar achteren (ik ben 1.82m) voor langere mensen is dit wellicht een uitdaging.
* De donkere binnenbekleding wordt snel vies
* Vergeleken met mijn subaru legacy station is de bagageruimte wat krap, maar dit wordt deels ondervangen door de inklapbare stoelen.
* gemiddeld rijd ik nu 8.8l/100 km, en ik rijd beheerst. Dit valt me tegen.
* De remkracht is erg gedoseerd. Je moet de rem redelijk hard intrappen om echte remkracht te voelen. Dit was anders bij mijn Subaru en ik moet hier nog steeds aan wennen.

KORTOM:
Voor gezinnen met twee of meer kinderen die in een aparte, sportieve en kwalitatief hoogwaardige auto willen rijden is de FR-V zeker het overwegen waard.

PROBLEMEN

Tot nu toe geen problemen gehad.

Update: alleen maar goed nieuws

  • 127.000 km

Na 127.000 kilometer is het tijd voor een update.

Belangrijkste is dat ik het gebruik wat nauwkeuriger ben gaan meten en er zit een behoorlijk verschil tussen korte stukken en lange stukken, en dan vooral tussen 100 km/u en 120 km/u.

Op de korte stukken en bij 120 km/u is het verbruik rond de 8-9 per 100 km (zoals ik in mijn eerdere review aangaf), maar bij langere stukken 100 km/u zakt het snel tot 7 of zelfs lager per 100 km. Nu ik dit weet rijd ik wat rustiger en heb het gemiddelde nu zitten op 7.8 per 100 km.

Verder niets dan lof voor deze auto. Ik vind hem nog steeds mooi en meer uitgesproken dan zijn directe concurrenten (zie mijn eerdere review). Bovendien rijd hij nog steeds erg soepel en hij zeer flexibel inzetbaar vanwege de verplaatsbare 6 stoelen.

Hoewel ik het na 3 jaar wel leuk zou vinden om een andere auto te gaan rijden kan ik gewoonweg geen auto vinden die zo goed aan mijn wensen voldoet. Vooral de 3 volwaardige zitplaatsen op de achterbank zijn moeilijk te overtreffen (of je komt weer bij de te grote auto's uit).

10,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (3)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.