Honda CRX 1.6 ESi (1996)
autoreview
Signalement
Uitvoering | CRX 1.6 ESi |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1996 |
Jaar van aanschaf | 2006 |
KM-stand bij aanschaf | 140.000 km |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
Na mijn Honda Legend was ik op zoek naar een iets handelbaarder autootje. De Honda CRX DelSol was niet mijn eerste keus, maar na er een paar gezien en bereden te hebben leek het me wel een fijne wagen.
Pluspunt vond ik vooral het targadakje en de betrouwbare Honda techniek natuurlijk.
Tja, en als je dan op zoek gaat kom je een hoop ’vieze’ Delsol’s tegen... KM-stand klopt niet, uitgeleefd, dak lek etc...etc...
Totdat ik deze donkergroene ESi tegenkwam. Bouwjaar was 1996, een stuk nieuwer dan de meeste die werden aangeboden. Ander pluspunt was dat de Delsol’s van na 1996 standaard ABS en schijfremmen achter, een iets aangepast motorblok (iets meer NM en 3 pk meer) en andere dakrubbers hebben, zo ook deze. De km-stand van 140.000 was natuurlijk mooi meegenomen. De auto was bereden door vrouwelijke voorgangers en was dan ook nog compleet standaard (op de velgen na)
Qua rijgedrag kan de Delsol niet tippen aan de ’oudere’ CRX’en, maar het blijft gewoon een goed sturend wagentje waar je een hoop lol mee kunt hebben.
De 1.6 ESi vtec met 128 pk presteerd ruim voldoende, maar een echt scheurijzer is het niet. Bij 190 km/h houd het wel op. Wil je meer dan zul je de VTi met 160pk moeten nemen.
Het grote pluspunt is natuurlijk het targadak. Heerlijk open rijden, zelfs bij lagere temperaturen.
Ook is alles standaard al electrisch bedienbaar, de ruiten, spiegels en antenne.
Minpunten vind ik:
- De slechte lichtopbrengst van de koplampen (ik heb er zelf een after market xenon$setje ingebouwd wat al een hoop scheelde)
- Ook het windgeruis op hogere snelheid (+100km/h) is storend op de langere duur.
Rij je open dan is het lawaai van de wind op snelheid helemaal storend. (als ik het vergelijk met mijn huidige BMW cabrio die je zelfs tot 190km/h zonder problemen open kunt rijden)
- Het handmatig verwijderen van het dak. Achteraf gezien zou ik voor een electrisch dak hebben gekozen. Het gaat zeker niet moeizaam, maar je moet toch weer elke keer de auto uit, contact af, koffer los etc...etc..
Al met al een prettige auto, maar geen blijvertje. Ik miste op den duur het vermogen en het strakke weggedrag (de auto was niet verlaagd, dus dat had ook een hoop kunnen schelen)
Ook het torderen van de auto (bij open dak) bij snel genomen bochten en hobbelwegen resulteerden in een krakend dashbord e.d. en geeft aan dat de auto qua stijheid een hoop inleverd zonder dak.
PROBLEMEN
geen, zoals het een Honda betaamd. :)
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Lezersreacties (0)
Reageren