Honda CR-V 2.0i ES (2002)
autoreview
Signalement
Uitvoering | CR-V 2.0i ES |
---|---|
Versnellingen | 4, Automaat |
Bouwjaar | 2002 |
Jaar van aanschaf | 2010 |
KM-stand bij aanschaf | 110.000 km |
KM-stand laatst | 126.997 km |
4 WD zonder de nadelen ervan.
- 126.997 km
Ik heb de voorlaatste CRV in ES-introductieversie van eind 2002 met elektr. ramen, verw spiegels, airco, mistlampen etc.. De *lederen bekleding, *automaat en *schuifdak waren extra i.v.m. introductie en de optionele brede treeplanken maken hem net even stoerder ( *later executieve). Ik mis nog wel wat en dat is een cruise control, jammer maar je kan niet alles hebben.
Uiterlijk : Aantrekkelijk vind ik van deze wagen dat hij voor een 4WD redelijk stoer maar toch bescheiden over komt, had wel wat twijfel (Ik houdt van opschieten in het verkeer en daar leek deze auto niet geschikt voor).
Interieur: vrij recht toer recht aan, maar dat past wel bij een 4 WD, de materialen van dashboard zijn ok, dat kan ik niet zeggen van de kofferbak en deurranden, die zijn gevoelig voor krassen en daar heb ik al flink op zitten poetsen (wat maar deels helpt).
Minder vind ik het USA "paraplu handvat" uit het dashboard, de versnellingspook voor de automaat. Wel handig is dat daardoor een middenconsole ontbreekt en er extra ruimte en een tafeltje voor in de plaats zijn gekomen. Tja, zij Cruijf het al niet, "elk voordeel heeft ze nadeel". Ronduit waardeloos is de plek van de handrem, die zit dus rechts van je knie op het dashboard. Tijdens het rijden prima, maar als je hem eens aantrekt bij een helling of zo (Oostenrijk!) en je stapt gedachteloos in, dan stoot ik telkens me knie aan dat onding, precies bij mijn knieschijf. Ik heb dus een paar keer een gloeiende, gloeiende,... laten horen. Gelukkig heb ik hem in NL nooit nodig ivm de P op de automaat, maar daardoor wen je er ook weer niet aan. Gebruik je hem dus eens een keer dan is het gelijk bij instappen weer gloeiende, gloeiende…. ;-) .
Erg belangrijk vind ik de zitpositie, prettig is dat je hoog zit en heel makkelijk uitstapt. Bij de proefrit viel me gelijk op dat de houding niet perfect zou worden, ik ben te lang (1.89). Gelijk heb ik stoelverlengers in laten bouwen. (Dat dit zo weinig wordt gedaan? Voor slechts € 200,- extra heb je ineens alle ruimte, dat is het ZEKER waard). Verder zijn de stoelen van prima kwaliteit, wel wat kort maar een zeer (i.v.m. 5 uur file) lange rit naar Oostenrijk was geen probleem. Ze zijn wel breed en geven weinig zijdelingse steun, maar voor dit type auto is het wel prettig gezien je er toch niet haaks mee door de bocht kan (of moet willen).
Binnenruimte is ok, 5 volwassenen kunnen mee, ondanks mijn stoelverlengers. De kofferruimte is groot en onze herder is er blij mee. Verstelbare achterbank, de picknicktafel, het tafeltje tussen de voorstoelen en de extra opbergvakken onder de stoel, het dashboard en onder de laadvloer zijn prettig en voor 2002 niet zo vanzelfsprekend.
Rijervaringen/wegligging: Is me 110% meegevallen. De CRV rijd als op railsen. Rustig toeren of lekker doorjakkeren maakt niks uit, de auto blijft rustig. Wat dat betreft doet hij me denken aan de MB, C klasse die ik heb gehad en dat is echt een compliment. Ook de automaat schakelt voor een traditionele bak heel soepel en wanneer je wenst. Inhaalmanoeuvres 80/120 neemt wel wat tijd, of je moet vol intrappen dan schakelt hij terug en brult de 150 PK VTEC het uit waarna je vlot weg komt, maar echt prettig is dat niet dus vermijd ik het liever. Bij het stoplicht is dat niet nodig, half gas geeft al erg veel trekkracht, je bent dan al gauw vlotter dan de gemiddelde weggebruiker.
Je kunt er best 170+ mee halen, maar dan moet je wel planken en de ruimte hebben, maar de wegligging kan het goed aan en dat had ik niet verwacht (terugweg Oostenrijk). Meestal 150 km/pu aangehouden en dat ging goed, al kan ik me voorstellen dat de meeste met deze auto 130 prettiger vinden want dan blijft hij nog stil.
Gladheid! Het systeem met permanente voorwielaandrijving en achter meewerken als het nodig is (glad/sneeuw/offroad/aquaplaning etc) werkt uitstekend. Samen met de af fabriek 4 WD Brightstone banden met *“Mud en Snow” classificatie heb ik perfect grip. (* Dit zijn geen winterbanden, maar ze zijn hebben wel een goed lossend vermogen, prima alternatief voor NL, samen met 4WD heb je geen extra winterbanden nodig, ook niet voor wintersport). Wat was dit genieten als ik al dat gedoe om me heen zag met die sneeuw. Daarnaast had ik geen centje pijn met slagregens op de autobaan, ook toen prima grip en geen neiging tot aquaplaning.
Techniek/kwaliteit ; Binnen garantie stuk dashboard lampje en de thermostaat ventilator rammelde door stof (onder garantie vervangen). Recent bleef de remcilinder hangen (€ 230,- !). Verder niks, geen piepjes geen kraakjes niks. Ik vind dat prima voor een 2002 auto.
Voorremmen trillen een beetje bij zacht aanremmen, was ook al zo bij aankoop, ik heb de hele historie en kon daarin vinden dat in de beginjaren de schijven 2x dun zijn afgedraaid. Dealer gaf aan dat het een bekende kwaal is en het geen kwaad kon plus dat er niet zoveel aan gedaan kon worden. Ik overweeg toch om de schijven en blokken helemaal te laten vervangen, ook al zijn ze niet op. De remmen vind ik een minpunt van de CRV, ze grijpen matig aan en je moet behoorlijk doortrappen voor een moderne auto. Doe je dat dan vertragen ze wel goed, maar samen met het trillen vind ik ze matig. Tevens bij aankoop de originele LM velgen naar een bevriende spuiter gebracht omdat ze begonnen met corroderen. De lak van de CRV zelf is uitstekend, nog steeds als nieuw. Onder de auto zit wel hier en daar wat startende roest op blank metalen onderdelen, niks ernstigs maar heb het wel uit voorzorg behandeld. Is dus puntje van aandacht.
Update: 05-08-2011 Heb in april nieuwe schijven en remblokken voor laten plaatsen, ivm bovenstaand bewust niet origineel. Brembo schijven (vervangings geen sport) en green stuff EBC blokken. Dit is echt een enorme verbetering, geen trillen meer en stukken beter remmen. Ga volgend jaar ook achter doen :-)
Verbruik; Hij verbruik bij mij +- 1 op 10, mijn WW verkeer is maar een paar km dus niet erg gunstig, al rijd ik wel met regelmaat grotere afstanden. Voor dit soort auto’s, 4WD & autom, vind ik dat best redelijk.
Tot op heden geen enkele spijt, integendeel. Ook mijn vlotte rijstijl komt aan zijn trekken, en eigenlijk ga je verder vanzelf wat rustiger rijden, dat had ik ook in de MB C klasse en dat is toch wel fijn. Als je een echt (trek) werkpaard, een sportieve wagen wenst of heel zuinig wilt rijden moet je deze natuurlijk laten staan. Val je voor dit soort wagens en wil je geen nadelen van een 4WD maar toch lekker ruim, comfortabel, veilig en niet in de laatste plaats betrouwbaar rijden dan is dit een echte aanrader.
Update:Verkocht aug 2014
De CRV is verkocht aan een vriend die nog het 1e model CRV had. Tot aan de verkoop verder alleen op wat kleinigheden en standaard onderhoudt en een setje banden gehad.
-rechtsvoor sproeierkopje vervangen (verstopt)
-rechtsachter deur(licht)schakelaar (stuk)
-koffer achterbakruimte licht schakelaar vervangen (bleef soms hangen)
-het (niet originele) alarm uit laten bouwen ivm deze af en toe storing gaf.
Update: sept 2015 (Mijn vriend heeft ook nog steeds geen kostbare reparaties te melden, hulde Honda!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.