Honda CR-V 2.0 Comfort 2WD (2013)
autoreview
Signalement
Uitvoering | CR-V 2.0 Comfort 2WD |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2013 |
Jaar van aanschaf | 2015 |
KM-stand bij aanschaf | 22.000 km |
KM-stand laatst | 127.572 km |
kwaliteit als voorheen
- 48.000 km
In een review van mijn vorige Honda (Stream) had ik het al aangeroerd.
Het merkvast zijn over iets heeft een betekenis, of het nou over eten, kleding of auto's gaat. Je houdt het bij een bepaald merk en daarover is geen discussie mogelijk.
Na zo'n 30 jaar Honda te hebben gereden waarvan de laatste 12 jaar in een Stream had ik de mogelijkheid om iets anders te kopen, niet zakelijk maar prive dus ik moet zelf de portemonnee trekken.
Maar goed, na de Stream is de FRV gekomen (ook inmiddels niet meer gemaakt) met een mooie sportieve koets maar qua indeling vergelijkbaar met de Fiat Multipla en dat pastte mij niet. ik hoefde niet perse met 3 mensen voorin te zitten.
Van de Stream was ik gewend hoog te zitten en dat beviel enorm goed. Ik had natuurlijk weer Accord kunnen gaan rijden (zou de vierde zijn) maar die heeft een sportieve lage zit en achterin iets te weinig beenruimte, ik had deze auto graag gereden maar ik keek verder.
Toen kreeg ik de CRV in het vizier na in verschillende Honda modellen te hebben gereden bij een dealer. Het model CRV wat ik voor ogen had was sinds oktober 2012 op de markt. Als ik praat over 2014, dan zijn ze na 2 jaar nog behoorlijk aan de prijs, maar goed, kwaliteit betaalt zichzelf terug.
Toch stiekem maar eens over de grens gekeken of daar iets staat, in Duitsland staan zelfs enorm veel Honda's en wonende in het grensgebied de moeite waard om te onderzoeken.
Daarbij natuurlijk nog niet nagedacht over import en bijkomende kosten, de nettoprijzen lagen een flink stuk lager, dat wel. Toch maar eens op onderzoek gegaan en daarbij goed vergelijken met modellen op nederlandse bodem: mijn besluit was genomen, ik haal er 1 uit Duitsland en vond er 1 bij een Duitse dealer met een mooie netto prijs. Gezien het accessoirepakket een unieke uitvoering.
Zonder de auto gezien te hebben stappen gezet tot aankoop, een auto van anderhalf jaar oud met zeer weinig kilometers die durfde ik ongezien te kopen, zoveel vertrouwen had ik wel in het merk. Via import door carshoppen.nl met een dikke 10 voor de coaching, afwikkeling en terugkoppeling tijdens het aankoopproces, werd de CRV bij mij op de oprit afgeleverd. Inmiddels 2 jaar en 30.000 kilometer verder kan ik niet anders zeggen dat de beleving super is.
Motorisch erg rustig lopend waarbij in principe dezelfde motor is gebruikt als de vorige auto met wat modificaties.
De overbrenging zit bij de CRV wat korter op elkaar, mooie korte aanloop en je hoeft niet perse veel te schakelen. Met de i-vtec motor lukt het nog steeds om flink in de toeren te rijden, door de variabele kleptiming merk je, bij het doortrappen van het gaspedaal dat het gedrag anders is.
Door de 6-bak een mooi laag toerental bij hoge snelheden, en dat geeft rust in de auto.
Comfort in een auto wordt bovendien bepaald door bandengeluid, De vorige eigenaar heeft 19 inch wielen eronder laten zetten met een bandenmaat 245/45 die zijn redelijk laag en doen mijns insziens iets af aan comfort.
Verdere geluiden in de auto wat enigszins irritant is, dat is de ruitenwissermotor die onder het dashboard zit gemonteerd, maar dat is dan wel het enige minpunt qua geluid.
Zithouding, beenruimte en kwaliteit van stoelen dik in orde, ook hier bij de achterbank geen vervelende tunnels, dat is fijn. Bovendien is de hoofdruimte enorm.
Het kentekengewicht van 1427 kg in combinatie met 2000 CC met 156 pk en 192 nM voldoet prima. Ook met de caravan gaat dit goed, iets meer schakelen door de wat kortere overbrenging met de variable kleptiming van de i-vtec motor geeft heel veel rijplezier.
Wederom een unieke Honda met, ik hoop, vele veilige kilometers en geen 13 in een dozijn auto.
Mijn ervaring met zoveel jaren Honda zullen mij ook nu niet in de steek laten.
na 5 jaar rijplezier
- 92.000 km
Deze week had ik de Honda CRV 5 jaar in mijn bezit, even terugrekenen: in 5 jaar gemiddeld iets meer dan 13.000 km per jaar, hoofdzakelijk voor privégebruik. We lopen tegen de 100.000 km en ook nu kan ik zeggen dat het een probleemloze auto is. Het rijdt en stuurt nog steeds geweldig en als ik terugkijk naar het onderhoud van de afgelopen 5 jaar dan is dat een lachertje.
Een kleine opsomming:
jan 2016: een beurt voor € 239,-
jan 2017: een beurt voor € 216,-
mei 2017: een nieuwe LED-strip als derde remlicht € 200,-
jan 2018: een beurt voor € 331,-
jan 2019: een beurt voor € 264,-
Allemaal officiele beurten bij de dealer, de volgende afspraak is voor volgende week, ook dan verwacht ik geen gekke dingen tegen te komen.
Allemaal zonder noemenswaardige zaken zoals remblokken en al meer van die gekkigheid, alleen filtertjes, olie.
En tussendoor een set nieuwe banden, dat kan ook niet anders al rijdt ik ook niet veel kilometers, dat zit er gewoon een keer aan te komen.
Nee, ik kan niet anders zeggen dan nog steeds uitermate tevreden te zijn, op naar de ton, en nog vele kilometers meer.
weer 4 jaar verder
- 125.000 km
het is alweer een tijdje geleden sinds mijn laatste review. Inmiddels heeft de auto de leeftijd van 10 jaar. Nog steeds probleemloos, we maken nog steeds mooie kilometers, ook de laatste jaren zonder grote onkosten, feitelijk nihiel, als je de jaarlijkse beurt buiten beschouwing laat. De gebruikelijke bandenwissel en een keer een nieuwe startaccu, maar dat was het dan ook wel.
Ik sta inmiddels wel op een punt van: doorrijden of toch misschien omruilen voor iets nieuws. Ik zou wel bij een CRV willen blijven met ook genoeg trekcapaciteit voor het verplaatsen van een caravan. Kijk, dan blijft er niet veel CRV meer over. De hybride van de laatste jaren, daar kun/mag je geen caravan mee trekken. Bovendien zou ik dan willen kijken naar een nieuwere uitvoering wat betreft de carosserie. Dan brengt me dan eigenlijk bij de modellen die vanaf 2018 op de markt kwamen. Specifiek zit ik dan te denken aan de 1,5 liter met turbo. Qua modellenlijn weer flink opgefrist, ik zou er weer 5 jaar op vooruit gaan.
Dus ondertussen toch stiekum aan het kijken wat er in deze 1,5 liter klasse te koop is. Ik heb er al een aantal zien staan met respectabele kilometerstanden en ook nog redelijk betaalbaar. Maar eens even kijken of het iets kan worden.
Afscheid na 9 jaar
- 127.572 km
Ik was al aan het rondkijken naar een nieuwer model CRV, een 1.5 liter met turbo.
Niet ver van huis een heel mooi exemplaar gevonden en de knoop doorgehakt en de huidige CRV ingeruild na 9 jaar gebruik.
Een tijdperk met hele mooie ervaringen en een PROBLEEMLOZE auto.
Door de leeftijd, bijna 11 jaar oud, goede technische staat en gunstige kilometerstand het besluit genomen om in te ruilen.
De opvolger is wederom een CRV, nu dus een 1.5 turbo, automaat in Executive-uitvoering.
Binnenkort een eerste review van de eerste weken in deze nieuwe CRV.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.