Honda CR-V 2.0 Elegance 4WD (2014)
autoreview

Signalement
Uitvoering | CR-V 2.0 Elegance 4WD |
---|---|
Versnellingen | 5, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2014 |
Jaar van aanschaf | 2019 |
KM-stand bij aanschaf | 40.036 km |
KM-stand laatst | 66.780 km |
Helemaal nieuw!
- 40.036 km
en zo stappen we over, uit een 2010 Jazz in deze 2014 CR-V.
Daar hebben we wel even over nagedacht, eigenlijk zochten we een Jazz XXL en daar komt deze CR-V aardig bij in de buurt.
Op de longlist stonden drie superbetrouwbare en comfortabele auto's: De Toyota RAV4, Subaru Forester en de Honda CR-V, met een voorkeur voor de laatste. Ruimer, comfortabeler en met een uiterlijk dat ons wel past.
We zochten vooral een auto met weinig kilometers, het bouwjaar maakt ons niet heel veel uit. Qua CR-V komen we dan uit bij het model dat in 2012 verscheen en in 2015 een facelift kreeg. Het moet een benzinemotor worden met een automaat - met als gevolg dat we er vanzelf 4WD bij krijgen. Nog nooit nodig gehad, gelukkig is het een slim systeem dat zichzelf alleen aanzet als het nodig is. We hoeven ook geen glazen dak of navigatie af fabriek, de smartphone app wijst de weg. Bij een Honda dealer zien we een 2014 model en een 2015 facelift model. Die laatste heeft heel veel meer chroom accenten en dat vinden we niet mooi, dus gaan we voor een model van 2012 - 2015, in Elegance of Lifestyle uitvoering. En niet in zwart...
We bezoeken twee Honda dealers.
Bij de eerste word ik vriendelijk naar buiten geholpen: pas een offerte bij een beschikbare auto, en die is er nu niet. Misschien later, hou onze website in de gaten...
Bij de tweede worden we prima geholpen, maar ook daar geen auto die ons past. Hou onze website in de gaten...
Als we terugrijden denken we: Bij alle twee de dealers staan geïmporteerde auto's, uit Duitsland, bij de Honda dealer vandaan. Als zij de daar nou vandaan houden...dan kunnen we dat toch zelf ook wel? Waarom kunnen wij ze geen zoekopdracht geven?
De garage waar de Jazz in onderhoud was ( en ex-Honda dealer) helpt ons daar graag mee. En dus maken we een officiële eisen en wensenlijst. Na een week vinden we op Mobile.de bij een Duitse Honda dealer een 2014 Urban Titanium Metallic CR-V met 40.000 km. Wat heen en weer mailen, foto's bekijken, wat vragen en antwoorden. Alle onderhoudspapieren erbij vanaf nieuw. Van oudere dame geweest en al die andere clichés. Klinkt zeer veelbelovend.
Drie dagen later rijdt de garageman met zijn oprijwagen naar Duitsland. Die CR-V is echt zo mooi als gedacht en dus neemt hij de auto mee.
Na een week of twee is de auto ingevoerd, heeft een Nederlands kenteken gekregen en een servicebeurt met APK. Spatlappen erop en een afneembare trekhaak eronder. Met kilometerstand 40036 begin ons volgende Honda hoofdstuk.
we kunnen er aan wennen!
- 41.912 km
Na bijna 2000 km onze eerste indrukken. We worden erg blij van deze CR-V.
Allereerst hebben we de banden laten vervangen. Hij stond op Continental 4 x 4 Contact M+S in de maat 225/65 R17. Twee banden waren nog de eersten, twee banden waren nieuwer. Erg lawaaiig want grof en open profiel en daar ben ik nogal gevoelig voor. Laten vervangen door een set Goodyear EfficientGrip 4 x 4 M&S en dat scheelt enorm, zo maar 2 tot 3 dB.
De auto rijdt lekker stevig, hij weegt 1500kg + en dat voel je.
Ondanks het formaat zetten we de CR-V gemakkelijk op iedere parkeerplek. Sensoren voor en achter en een achteruitrijcamera helpen enorm want het zicht rondom is niet heel geweldig. We rijden met de hoofdsteunen van de achterbank neergevouwen en dat scheelt iets. De onderkant van de A-stijl is erg breed en daar zit dan ook nog een luidspreker in. Samen met de forse buitenspiegels zorgt dat voor een beste blokkering van het uitzicht links en rechts naar voren. Als je wat kleiner bent ( mijn lief meet 167 cm) is dat erg goed opletten.
De stoelen zijn lekker groot en op veel manieren te verstellen, net als het stuur. Stoelverwarming en een elektrische lendensteun maken het een feestje. De klimaatcontrole staat standaard op 21 graden en werkt lekker stil. Ik heb Climair windschermen op alle vier de portierramen gezet waardoor frisse lucht bijna tochtvrij en zonder herrie kan binnenkomen.
Alle knoppen op en rond het dashboard zijn verlicht en goed te bereiken. We rijden standaard in eco-mode waarbij slim rijden wordt beloond met groene verlichting.
De motor maakt bij 100 km/u 2000 tpm en bij 130 rond de 2500 tpm. Die automatische vijfbak is dus echt genoeg. De boordcomputer zegt 8,3 of 8,4 of 8,6 of 8,8 liter/100 km als we de tank weer vullen met E10. Daar loopt-ie niet zuiniger op.
We hebben nog geen handig klein vakje ontdekt voor wat muntgeld of pasjes. Bergruimte genoeg in het dashboardkastje en de middenarmsteun.
Wel even opletten met de ruitenwissers in automaatstand: als je voorruit bevroren is en je start de auto gaan die wissers meteen voor je aan de slag. Eerst de voorruit krabben en dan pas starten lijkt slimmer om het risico op drama te verkleinen.
De kofferbak is enorm en dus ligt er nu een rubber antislipmat in en een bagagenet. Dan schuiven de spulletjes niet meer heen en weer.
Die CR-V? We kunnen er aan wennen en zijn tot nu toe echt tevreden.
Update
- 61.263 km
Tweeëneenhalf jaar aan het rijden met onze Honda. Ruim 20.000 kilometer gereden, foutloos, zonder gedoe of wat dan ook.
Nul reparaties, een keertje een goeie onderhoudsbeurt (olie, bougies, filters) en een keertje APK. Helemaal niets spannends, nog geen lampje kapot.
Brandstofverbruik op E5: de boordcomputer geeft meestal iets van tussen de 8 en 9 liter per 100 km aan. Het kan ook anders: 6,5l op een warme dag bij 100 km/u. We rijden relatief veel kortere stukken, de airco regelt altijd de temperatuur en stoelverwarming is een prachtige uitvinding die we regelmatig gebruiken.
De CR-V is echt handig in gebruik, met 'alles plat' gaan er heel veel verhuisdozen in. Het kunststof in het interieur is wel een beetje krasgevoelig. Drie volwassenen zitten prima achterin en dan kunnen ze allemaal nog flink bagage meenemen ook.
Over een bospad rijden, of over onverhard, of met een aanhanger met een auto erop: hij doet het allemaal. Het lampje [4WD] is nog steeds niet aangegaan.
Het zicht naar buiten is niet heel geweldig. Die dikke A-stijlen noemde ik al, het zicht achteruit is behelpen. Grote spiegels en een camera helpen goed maar dat is echt wel wennen.
Beurt & APK
- 66.780 km
In 2021 helemaal geen enkel onderhoud laten doen of zelf gedaan, en nu mag CR-V goed verwend worden met een grote servicebeurt en een APK.
16888 kilometers in 24 maanden dat is zo weinig dat we een beurtje skipten. De luchtdruk in de banden en het sproeiwater bijhouden lukt me zelf prima.
En? Drama zeker?
Nee joh, helemaal niks. Gewoon de checklist Grote servicebeurt afwerken en de achtjaarlijkse vloeistoffencheck erachteraan. En dat laatste betekent differentieel olie vervangen en de ATF / olie van de automaatbak vervangen. Verder: oliefilter, luchtfilter, interieurfilter, multiriem en nieuwe motorolie natuurlijk. De knipperlichtlampjes achter waren verkleurd, en omdat wit knipperen niet mag (jawel: APK keuringspunt) gingen er nieuwe oranje lampjes in.
Kleine upgrade: de wat vermoeide dimlichtlampen laten vervangen door Philips WhiteVision Ultra.
And that is it!
APK keuren, steekproef erover, klaar en rijden maar. O ja, nog even betalen, bijna 700 euro.
En omdat we graag op tijd stil staan: Volgende week komen er nieuwe schijfremmen voor op ( deze zijn aardig ingesleten en roesten aan de binnenkant) en nieuwe remblokken voor en achter. Het kan nog wel maar we willen het graag goed. Het is een zware auto die we af en toe goed volladen. En door de automaat hou je bij ieder verkeerslicht je rem ingedrukt...niet gek dat dat na een jaar of acht een beetje vermoeid wordt.
Valt voor ons onder het kopje normale slijtage na normaal gebruik.
En door!
- Betrouwbaarheid5
- Prestaties3
- Comfort5
- Kosten4
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Uitgelicht aanbod
Lees ook

Occasion koopwijzer Honda CR-V: dit moet je weten over de vierde generatie als gebruikte auto

Honda CR-V (2014) - Kia Sportage (2015) - Dubbeltest

Gebruikscomfort

Rij-impressie - Honda CR-V

Vergelijkende Test: Honda CR-V 2.0 - Mazda CX-5 SkyActiv-G 2.0
