Honda CR-V 2.2 i-DTEC Lifestyle 4WD (2013) #2

autoreview

Honda CR-V 2.2 i-DTEC Lifestyle 4WD (2013)

Signalement

UitvoeringCR-V 2.2 i-DTEC Lifestyle 4WD
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2013
Jaar van aanschaf2020
KM-stand bij aanschaf56.000 km
KM-stand laatst107.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Aankoop

  • 56.000 km

Soms zie je een auto te koop staan die aan al je eisen voldoet en waar je eigenlijk geen nee tegen kunt zeggen. Op zich reed ik tevreden rond in mijn Volvo XC-70, maar deze auto had ook wat minpuntjes. Want hoe heerlijk de vijfcilinder D5 ook rijdt, echt zuinig is ie niet en sommige steden (zoals Antwerpen) kom je zonder prent niet meer in. Bovendien zijn de kosten om een auto uit 2006 goed rijdend te houden bij ca. 50.000 km per jaar niet gering. Van een aantal merken houd ik altijd de occasionmarkt in de gaten en Honda is een van deze merken aangezien ik goede ervaringen heb met dit merk. In het verleden reed ik altijd auto's van de zaak en 2 daarvan waren een Honda Civic. Beide wagens van nieuw tot ca. 190.000 km gereden zonder enig mankement. Zelfs maar 1x een halogeen koplampje moeten vervangen. Veel vertrouwen in dit merk dus. En dan kom je op een dag een Honda CR-V tegen bij de Honda Dealer in Den Bosch die aan al mijn wensen voldoet. En mijn eisen zijn:
- flink wat ruimte in verband met 2 kleine kinderen. Dus kinderwagen, buggy etc. moeten makkelijk mee kunnen.
- een diesel met weinig kilometers aangezien ik jaarlijks ca. 50.000 km maak.
- een motor met een grote cilinderinhoud. Ik ben nog altijd van mening dat deze motoren met meer gemak hoge kilometerstanden aankunnen.
De CR-V die aangeboden werd had slechts 56.000 kilometer gelopen en het ging om de 2.2 liter i-DTEC dieselmotor. 56.000 km in 7 jaar........eerst even een belletje naar de Honda dealer met de vraag hoe dat kan bij een diesel. Bleek dat de auto altijd van Honda zelf is geweest en een courtesy car van het TT in Assen was. Mensen van en naar het circuit brengen zo werd me verteld. OK, dan maar eens gaan kijken. Dat zag er goed uit en de prijs was uitstekend dus in onderhandeling. In de tussentijd komt er ook een echtpaar naar de auto kijken en aan de glimlach op de gezichten te zien kan ik maar beter de onderhandeling snel in een overeenkomst omzetten. 6 maanden garantie erbij genomen (waarschijnlijk niet nodig maar het geeft een goed gevoel) en de auto wordt geleverd met dakdragers die ik nodig heb voor de dakkoffer, een trekhaak voor de vouwwagen en een 5e 18-inch lichtmetalen velg als reserve(?!). Standaard staat de wagen trouwens op 17 inch. Helemaal mooi vind ik en mij oudste zoon van 3 is het er helemaal mee eens.

Eerste ervaringen en onderhoudsbeurt

  • 76.000 km

De eerste 20.000 km zitten erop. De auto is toe aan een kleine onderhoudsbeurt. Naast de beurt zijn de remblokken achter vervangen. De garantieperiode is voorbij en zoals verwacht heb ik daar geen gebruik van hoeven maken.
Hoe bevalt de wagen tot nu toe? Uitstekend! Een stuk zuiniger dan de Volvo die ik hiervoor reed (1 op 13-14). Ik reken het verbruik altijd uit aan de pomp en hierdoor weet ik dat de boordcomputer redelijk nauwkeurig is. Het verbruik is 1 op 18 gemiddeld. Als ik me netjes aan de snelheid houd overal is het verbruik ongeveer 1 op 20. Hij verbruikt ongeveer 1 liter op 16 km als er een vouwwagen achter hangt, een dakkoffer op zit, 2 volwassenen en 2 kinderen en een volle kofferbak de inhoud vormen. Keurige cijfers voor een hogere wagen met AWD en een aanzienlijk gewicht.
Aangezien ik uit een Volvo kwam was ik in eerste instantie bang voor de kwaliteit van de stoelen, maar dat bleek onterecht. De stoelen in de Volvo zijn top. De stoelen in de Honda erg goed eigenlijk. Geen korte zittingen zoals je wel eens ziet in Japanse auto's. Voor mijn werk rijd ik soms 600 km op een dag en dat gaat moeiteloos. Je weet of een stoel goed is als je er onvermoeid uit komt en ook niet steeds blijft zoeken naar een betere instelling. Dit laatste had ik bijvoorbeeld bij de Golf 7. Altijd maar zoeken naar een beter zithouding.
De auto is echt ruim, voldoende stil en voelt solide aan. Geen enkel rammetje te horen. Zijn er dan geen minpunten aan een Honda CR-V?
Zeker wel, hoewel deze in het geheel niet opwegen tegen de pluspunten.
De minpunten die ik ervaar:
- de 5e deur gaat niet hoog genoeg open naar mijn mening. Ik ben 1.82 en heb mijn hoofd al meerdere keren tegen de rand van de klep gestoten. Zeker als de achterwielen in een kuil of zo staan is de klep erg laag in open toestand.
- waarom kan ik als bestuurder de zijruiten niet meer openen als ik deze voor de passagiers (lees kinderen op de achterbank) heb vergrendeld?
- krasgevoeligheid van enkele kunststof delen. met name in de kofferbak en links en rechts van de achterbank (ja daar waar de gordels telkens tegenaan ketsen) is het kunststof snel bekrast.
Verder geen minpunt van de auto, maar op het stuur van de Volvo zat de bediening van de cruise-controle aan de ene kant en de audio aan de andere kant, precies tegenovergesteld aan het stuur van de Honda. Dat ging dus nog wel eens mis.

Wat meer vermogen

  • 80.000 km

Met 150 pk en voldoende koppel kun je lekker meekomen in het verkeer. Ik mis echter net dat lekkere zetje in de rug ten opzichte van de Volvo. Daar is natuurlijk eenvoudig wat aan te doen. De garantieperiode van 6 maanden is voorbij, dus voor mij de reden om eens wat huiswerk te gaan doen op het internet. Google: chiptuning.
Na enig zoekwerk bij Van Drie Tuning uitgekomen voor chiptuning op maat. Deze tuner heeft al heel wat Honda's onder handen genomen en ik heb er alle vertrouwen in. Heerlijk zo'n 190 pk en nog meer koppel. Het verbruik is er niet hoger op geworden, misschien wel fractioneel lager. De auto rijdt wel merkbaar het lekkerst op de betere diesel. Ik tank dan ook alleen nog maar V-Power diesel .

Grote beurt en apk

  • 96.000 km

De auto is toe aan een grote beurt en apk. Dat levert een verrassing op. Het derde remlicht blijkt het niet te doen en dat is uiteraard apk-afkeur. Derde remlicht dus vervangen en op internet kom ik er al snel achter dat dit onderdeel een zwak punt van deze Honda CR-V's is. Nou ja, als dat het enige is........hoop ik dan maar.

Ruim een jaar verder

  • 107.000 km

Ruim een jaar en 51.000 km verder even tijd genomen om een review over deze auto te schrijven. Hij bevalt nog altijd uitstekend op een kleine trilling vanuit 1 van de banden na. De Michelin's die er onder liggen zijn langzaam aan vervanging toe. Ik wil weer terug naar all-season banden en heb alvast een afspraak bij de bandenspecialist gemaakt voor 4 nieuwe Michelin CrossClimate banden. Deze zijn niet alleen goed in alle seizoenen en gaan lang mee weet ik uit ervaring. Ze moeten ook iets comfortabeler, stiller en zuiniger zijn dan de sportievere Michelin's die er nu onder liggen. Ben benieuwd.

4,3
  • Betrouwbaarheid
    5
  • Prestaties
    4
  • Comfort
    4
  • Kosten
    4
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (5)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens