Honda CR-V 2.0 PHEV Advance Tech 2WD (2023) #2
autoreview
Signalement
Uitvoering | CR-V 2.0 PHEV Advance Tech 2WD |
---|---|
Versnellingen | 1, Automaat |
Bouwjaar | 2023 |
Jaar van aanschaf | 2024 |
KM-stand bij aanschaf | 1.500 km |
KM-stand laatst | 14.500 km |
Vaarwel Type R FK8, welkom CR-V
- 14.500 km
Daar is ie dan...
Tja 17 mei de Honda CR-V plug-in hybride Phev bij de dealer opgehaald en mijn Honda FK8 ingeleverd. Met heel veel plezier in de Type R gereden met ruim 53000km in ruim 3 jaar op de teller. Nul komma nul problemen met de type R gehad, instappen warm rijden en genieten, echt een fijn rijdende knalbak op wielen met veel aandacht, waar je ook komt. Leuk die aandacht maar na ruim 3 jaar was ik er een beetje klaar mee. Helaas kan je het potentieel wat er in de FK8 zit totaal niet uitproberen op de wegen, even een sprintje en terugschakelen en hop je rijbewijs is letterlijk in no time met een big smile bij de dienders ingeleverd. Zie mijn review van de Type R hier op de site.
Dan de CR-V,
Luxe:
Tja wat een heerlijk sturende SUV op wielen, groot redelijk zwaar (1891 kg) en van alle luxe voorzien. Omdat wij 2 keer per maand minimaal naar het Noorden van het land rijden vanuit het westen is een wat luxere wagen meer dan welkom.
Alles zit er op wat je maar kan bedenken van sunroof tot verwarmbare en koelende stoelen, Headup display waar je veel info op kwijt kan. Super fijne en echt top presterende BOSE stereo installatie erin met 12 speakers totaal, dikke sub woofer in de kofferbak en letterlijk een rijdende concertzaal op wielen. Mooi ruimtelijk en zuiver geluid zit erin, dik tevreden ermee.
Stoelen:
Goed zittende lederen stoelen die je werkelijk in alle standen kan verstellen en opslaan op de 2 bijgeleverde sleutels die elk hun eigen programmeer functie hebben. Dus sleutel 1 op programmeer stand 1 en sleutel 2 heeft ook zijn eigen aparte programmeer stand.
Zitten de stoelen goed? ja en nee ohh... hoor ik al denken wat is het probleem dan? nou het zitvlak is weer iets aan de korte kant niet echt tekort maar de ronding aan de voorzijde begint voor mijn gevoel iets te snel, niet echt slecht en met mijn 1.72 cm ben ik zeker niet de langste maar ik heb iets langere bovenbenen en iets kortere onderpootjes en vindt de ondersteuning van de bovenbenen net niet genoeg lekker ondersteunen vooral als je een wat dikkere jas aan heb dit met name in de winter zit je iets meer naar voren. Ik mis gewoon net een cm of 2 aan ondersteuning aan de bovenbenen. Het zitvlak loopt erg snel wat rond af aan de voorzijde en zou wat langer door mogen lopen en wat later afronden. Ik ga daar binnen kort eens mee naar een stoelen bedrijf of zij de voorzijde een 2 tal centimeters verder kunnen door laten lopen zodat de afronding wat later begint en de ondersteuning van de boven benen wat meer is, wordt vervolgd....en ja even langs een stoelen bedrijf geweest en gevraagd of de zitting wat later kan afronden en dus wat meer doorloopt voor meer ondersteuning, antwoord: ja dat kan maar dat wordt een aardige verbouwing van de stoelzitting en dus erg prijzig. Er maar van afgezien. Ik merk nu wel na een 4800km inzitten dat de stoel wat lekkerder gaat zitten. De leren bekleding gaat zich langzaam wat meer vormen naar mijn lichaam. Je gaat er aan wennen. Ik heb na ruim 2,5 uur sturen ook totaal nergens last van en zit gewoon goed in de wagen. We laten het maar zo.
Het Rijden:
Werkelijk waar wat een stilte heerst er in de cabine de ruiten zijn extra geluids geïsoleerd , ook de zijruiten.
Het starten gaat gepaard met rust....je hoort werkelijk niets! ik moest even wennen, komend vanuit een ronkende Type R FK8 die een sportief kabaal maakt. Je start de wagen met een druk op een rode knop en zet hem in D en je zoeft vanuit de parkeerplaats weg...je rijdt Hybride (EV) in de stad en ook op de grote weg en als extra zit er een 17.7 kwh accu pakket bij waar je ook ongeveer 82 km volledig elektrisch ver mee kan komen. In de praktijk red ik ongeveer 68/69 km op een volle lading volledig elektrisch dus die 82 km officieel heb ik nog niet kunnen laden , mijn max is 74km laadafstand gemiddeld laadt ik een 68 km maximaal en dan stopt het laden. We laden kwh maar het systeem geeft het aan in kilometers bereik en via de laadapp kom ik max uit op 16.04 kwh max en dat staat gelijk aan ongeveer 70 km bereik op dit moment met mijn rijstijl.
De wagen rijdt uiterst comfortabel en zoeft werkelijk over het asfalt met schokbrekers die adaptief zijn en in 3 standen zijn te verstellen. Er is altijd een gewenste rijmodus voor een ieder te vinden. Ik rij voor 90% in de comfortmodus en 10% sportmodus in de sportmodus is de gasrespons aangenaam direct en veercomfort redelijk sportief maar zeker niet te hard. In de comfortmodus wat gezapiger en iets meer veercomfort net niet deinerig maar mag iets steviger vind ik, voor op de snelweg de perfecte stand trouwens. Eco stand daar heb ik werkelijk niets in te zoeken, mogelijk op de grote weg eens een keer en het veercomfort voelt aan als een Amerikaanse verende bak en een gasrespons waarbij je verveeld erbij zit te kijken of er nog wat gebeurd... . Nadeel van de sportmodus is het geloei van een ronkende koe die via de speakers eruit komen, moet een sportief gevoel bewerkstelligen had voor mij echt niet gehoeven. Klinkt erg geforceerd en voegt totaal niets toe aan de rijbeleving. Ga dat ook , als het kan eruit laten halen.
Prestaties:
Nou daar komt ie hoor.
Volgens de fabriek een "nette" 9.4 seconden in de sportstand naar 100 km.
Ik heb meerdere metingen gedaan 6 stuks in totaal, kwam als snelste 0-100 uit op 7.81 seconden in de app van Race Stats, Matt Watson van Carwow kwam ook aan een 7.9 seconden op You tube.
Kleine aanpassing op de 7.81 seconden. Afgelopen weekend (15-03-2025) het papieren luchtfilter vervangen door een K&N vervangingsfilter zou ongeveer een 3 tot 6 pk vermogenswinst moeten opleveren. Of dat zo is weet ik niet maar wel de 0-100 km acceleratie die heb ik opnieuw gedaan ook met een volle tank benzine erin want dat heb ik bij de eerste meeting de 7.81 seconden ook gedaan. Het zelfde weggedeelte waar de eerste meeting was ook weer gebruikt. Ik kwam uit op exact 7.39 seconden dus een ruime 0.42 seconden sneller met het K&N filter, het is een winst maar winst is winst en ik vind het best veel, zou het papieren inlegfilter dan zoveel tegendruk leveren?. Een betere luchtdoorstroming van 40% is hier dus debet aan.
Verbruik:
De wagen aangeschaft met 1500 demo kilometers erop en ben de eerste eigenaar.
Nu een kleine 6000 km op de teller en het totaal verbruik over ruim 4800 km die ik er nu heb opgezet zit op 3.8 l per 100km. Dat is dus 1:26,3 gemiddeld. Ik laad een 3 tal keer per week mijn wagen op en kan bij 2 keer laden volledig elektrisch rijden woon/werk verkeer 40km totaal p/d . Ik kan dus 2 dagen volledig elektrisch rijden. De derde laadsessie gebruik ik meestal voor het weekend.
Op grote ritten van 225 km laad ik volledig op en kan op dit moment met deze temperaturen van 20 tot 25 graden en bij een rustige rijstijl met 90km p/u max tot dus ver 89 km max ver komen volledig EV, 2 personen en bagage erin. Ik zit op een rit van 225 km gemiddeld op een 4.3 l per 100 km gem verbruik en ja ik rijd dan ook niet harder dan 100km p/u en op de cruise control . Dealer vertelde mij dat bij een rustige rijstijl je een stuk meer kilometers kan maken/laden en ja dat klopt. Ik laadde in het begin qua kilometers bereik op de display (geeft geen kwh aan) een 67 tot 74 km bereik. Op de laadapp zit ik qua kwh laden op ongeveer gemiddeld 15.60 kwh laadcapaciteit. Nu door echt heel rustig te rijden laad ik op dit moment een 79 tot 82 km op de display. In de praktijk kom ik aan een bereik van 79 tot max 89 km ver. Zou in de wintermaanden een stuk minder wezen en de review van de andere CRV plugin geeft het gemiddelde aan in andere weers omstandigheden en daar zal ik zeker niet heel ver vandaan zitten, top dat de reviewer dit zo mooi bij heeft gehouden!
Veiligheids systemen:
Veel verschillende piep en tril geluiden die vanuit Europees besluit erop zitten, erg irritante snelheids overschrijdings geluiden. Als je 51km per uur rijd hoor je 3 ping pong geluiden achter elkaar, kan je uitschakelen via het submenu maar dat moet dus bij elke opstart van de wagen weer opnieuw, hij houdt het niet vast als je deze systemen uitzet. Ook de zijlijn attentie reageert nerveus met terugsturende reactie's in het stuur, irritant.
Ga tzt eens langs bij een tuner, Leo van Drie uit Emmeloord is een top Honda tuner bij uitstek en heeft ook mijn FK8 gechipt naar uiterste tevredenheid, eens kijken of dit permanent kan worden uitgeschakeld en daarbij bedoel ik uit in het submenu en ook weer in schakelen via het menu. Nu telkens elke keer weer alles uitschakelen na een nieuwe start staat alles weer stand by.
Velgen en banden:
235 -60-18 inch, ok ik dacht tja wel erg klein voor deze grote wagen en ja dat klopt ook hadden zeker wat groter mogen wezen. 19 inch was mooier geweest of 20 inch ook zeker optisch een aanrader. Had al zitten kijken naar 20 inch maar 2500 euro komt eerst en het gaat ten koste van het veer comfort op de Type R zit standaard 20 inch en ja dat was echt plankhard.
Waarom 18 inch eronder? heeft te maken met de co2 uitstoot volgens de dealer, alles voor de uitstoot beperkingen... als je binnenkort een wind laat hangen ze er een co2 label aan, je wordt er gestoord van, slaan helemaal door die milieu fetisjisten. Voordeel van deze 18 inch is wel dat met een acceleratie van 0-100 ze zich meer vastbijten in het asfalt omdat ze soepeler zijn en het comfort is hierdoor hoog is. Ook merk je dat als je verkeersdrempels neemt dat alles zeer soepel verloopt, nog sterker mijn vrouw dacht dat er luchtvering onder zat zo soepel neemt deze CR-V de drempels echt een genot deze vering. Met een maximale souplesse zweef je over de drempels, geen kraakje te bekennen tijdens de verkeersdrempels ook niet te deinerig in de comfortstand het kan net. In de sportstand merk je serieus dat de boel een stuk straffer staat afgesteld maar ook dan is het nog steeds comfortabel . Ik houd regelmatig dit review bij. En zal mijn bevindingen met plezier met een ieder delen die deze Honda een warm hart toedragen.
Uitlijnen:
Toch maar eens de uitlijning laten controleren, dit omdat ik in het verleden ervaring heb gehad met cuppende banden en die gaan lawaai maken en dat is niet lekker voor het gehoor. Je merkt verder tijdens het rijden niets van naar links of rechts trekkende wagen maar de ervaring leert dat dat niets zegt over een goede uitlijning. Na zelf met de CRV 3800 km te hebben gereden de uitlijn specialist eens opgezocht, het onderstel moet zich namelijk ook een beetje "zetten" rubbers en ophanging hebben even de tijd nodig goed op hun plaats zich te zetten.. Meetapparatuur aangesloten en ja hoor de uitlijning stond niet goed. Achter links vol in het rood en rechts achter ook een aardig stuk in het rood. Er mag achter en dat geldt ook voor de voor as 1 getalletje verschil onderling in zitten, achter was dat verschil 12 dus niet goed. Je praat over millimeterwerk maar dat is al voldoende om na een paar duizend kilometer het bekende zaagtand effect te zien aan meestal de binnenzijde van de band, de banden staan dan overdreven gesproken teveel naar binnen ( Toespoor) en waardoor je een zingend irritant geluid ervaart . De boel ook naar de maximale 0 waarde laten zetten binnen de specificaties van de CRV zodat alles recht staat. Voor stond het ook niet helemaal goed. Ook aardig in het rood. Dus alles weer recht laten zetten, scheelt benzine verbruik en overmatig slijten van de banden wat weer kostenbesparend werkt en de geluidsproductie zou weer iets moeten afnemen, alle beetjes helpen.
Nieuwe banden geplaatst:
Even voor de duidelijkheid ik heb de zomerbanden vervangen voor All weather banden en niet omdat de zomerband versleten zijn. Zit nog ruim 6.8mm op de voorbanden en achter op 7.2mm. Na 11.500 km.
Bij 11.500 km nieuwe banden geplaatst nu 14.500 km erop dus een 3000km met de nieuwe Hankooks. Het zijn de Hankook ION flexclimate EV SUV soundabsorber geworden voor het gehele jaar door. De zijwangen zijn met aramide vezels versterkt waardoor de zijwangen een 20% stugger zijn geworden, dit merk je vooral in bochten, een stuk stabieler en stugger. Werkelijk een gigantisch verschil qua afrolgeluid dan de standaard Dunlops sportmaxx050. Bij een decibel test die ik van tevoren met de standaard banden heb gedaan kwam ik uit op een gemiddelde van 72 decibel en met de Hankook flexclimate kwam ik over exact hetzelfde stuk weg waar ik de test heb gedaan uit op een gemiddelde decibel van 67 uit, duidelijk merkbaar dat deze banden absoluut een heel stuk stiller zijn, kan ze van harte aanbevelen. Werkelijk een genot om deze stille SUV nog stiller te krijgen door de banden keuze aan te passen.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Honda CR-V

Had je deze auto's al gezien?

Honda CR-V 2.0 Plug-In Hybrid 184pk Advance Tech Automaat | Panoramadak | Lederen bekleding | Adaptieve cruise control | PDC voor en achter | Headup Display
- 2025
- 35 km

Honda CR-V 2.0i e:PHEV 30th ANNIVERSAY EDITION - AKTIE - NIEUW - PLUG -IN HYBRID - AUTOMAAT
- 2025
- 30 km

Honda CR-V 2.0 Full Hybrid Elegance | Automaat | NL Auto | Incl. € 2.750,-- Voorraadkorting | Panodak | Leder | Carplay
- 2025
- 10 km