Honda CR-V 1.6 i-DTEC Lifestyle 2WD (2015)
autoreview
Signalement
Uitvoering | CR-V 1.6 i-DTEC Lifestyle 2WD |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2015 |
Jaar van aanschaf | 2015 |
KM-stand bij aanschaf | 10 km |
KM-stand laatst | 2.500 km |
Eerste weken
- 1.500 km
Allereerst even de reden voor deze review. Aangezien ik zelf altijd zeer geïnteresseerd reviews van anderen lees en deze ook van pas kunnen komen bij de aanschaf van een auto wil ik nu zelf ook maar eens mijn ervaringen hier neer zetten. Zeker omdat het ook gaat over een auto die helaas zeer onbemind is maar zeker niet minder is dan de concurrentie.
Ik zal eerst beginnen met de keuze voor deze auto.
Wegens omstandigheden de vorige auto, Mazda 6 2.0 GT-M uit 2012 moeten inruilen. Er gaan namelijk veel meer kilometers gereden worden en hiervoor is een diesel natuurlijk veel goedkoper. Aangezien de Mazda 6 goed beviel zou het logisch zijn geweest om gewoon daar de diesel van te nemen, deze werd immers goed onthaald en heeft veel power voor een schappelijke prijs (i.v.m. de concurrentie). Aan de 6 zaten echter ook wat irritatie punten. Dit zijn:
- de door alle 6 eigenaren alom gehate USB functie;
- de hoge mate van windgeruis;
- lage instap;
- zenuwachtig op snelweg tempo;
- veiligheidssystemen werkte niet allemaal even fijn;
- Bose audio die niet beter klonk dan de standaard radio.
Nu zijn dit geen wereldschokkende zaken, maar na verloop van tijd neemt de irritatie steeds meer toe. Vanwege deze punten is eigenlijk gekozen om niet gewoon hetzelfde model te kiezen met een diesel.
Een andere optie was wachten op de facelift. En hoewel deze facelift qua interieur zeer rigoureus is, heb je toch een auto die er van buiten verder hetzelfde uitziet en persoonlijk ga ik bij een nieuwe auto liever voor iets compleet nieuws. Daarbij was er enige scepsis over de facelift aangezien er nog meer en uitgebreidere veiligheidssystemen inzaten en deze bij de huidige 6 niet even soepel werkte. Tuurlijk, je kan ze uitzetten, maar wat heeft het dan voor zin om ze erop te hebben. Daarbij was het multimedia systeem een drama en aangezien dit voor mij belangrijk is wilde ik niet hetzelfde gedoe hebben alleen met een ander systeem. Nu klinkt het erg negatief maar qua rijden en techniek was de 6 een heel goede auto.
Waarom dan de CR-V? De CR-V is natuurlijk een compleet andere auto. Waar de 6 sportief is de CR-V een goedmoedige cruiser.
Aangezien ik al meerdere Honda's heb gehad, waaronder de vorige generatie Accord, Civic en CR-V en de huidige Civic is het een merk wat toch blijft trekken. Vandaar ook de keuze om toch nog eens te kijken bij Honda.
Er waren wat Honda betreft 2 opties. De Civic tourer of de CR-V. De Civic viel echter af omdat er een facelift zit aan te komen die het uiterlijk een stuk mooier maakt. Nu klinkt het heel logisch om gewoon even te wachten maar door eerder genoemde omstandigheden was het geen optie om een halfjaar te wachten. Daarom viel de keuze toch op de CR-V, ook hiervan komt een facelift, maar deze is zo minimaal en qua uiterlijk wordt hij er naar mijn mening niet perse beter op.
Het enige nadeel bij Honda was dat ze tot voor kort maar een diesel hadden. Namelijk de 2.2. En hoewel dit een heel goed blok blijkt te zijn, met meer dan genoeg vermogen is het geen goedkope optie. Bij de CR-V zit je bij de 2.2 automatisch vast aan AWD en wil je hem met een uitrusting vergelijkbaar aan de Mazda 6 GT-M dan viel hij buiten het budget.
Gelukkig heeft Honda eind 2013 de 1.6 D-tec in de CR-V gelepeld. Hoewel een 1.6 met 120 pk en 300 nm niet erg toepasselijk lijkt op een SUV van meer dan 1.500 kg bleek dat volgens de tests niet het geval. In veel tests werd qua diesel de voorkeur gegeven aan de 1.6 t.o.v de 2.2.
Aangezien de proefrit alleen mogelijk was met de 2.0 benzine is de CR-V met deze motor dus vooral gebaseerd op het schrift van het autojournaille. Het was dus even afwachten hoe het in de praktijk zou uitpakken.
Het uiteindelijke model is geworden de Honda CR-V 1.6 D-tec Lifestyle in de kleur Urban Titanium metallic. Deze heeft o.a.:
- Leer/Alcantara bekleding;
- Premium audio met subwoofer;
- Bi-Xenon met bochtverlichting;
- Achteruitrijcamera;
- 18 inch lichtmetaal;
- Dual zone climate control met uitstroomopeningen achter;
- HDD navigatie (optie)
De aflevering
Na nieuwjaar was het dan eindelijk zover. De nieuwe aanwinst kon worden opgehaald. Uiteraard was ik heel benieuwd naar de diesel. Is hij echt zo goed als de tests zeggen en is het voldoende voor zo'n auto? De eerste indrukken zijn ontzettend positief. Honda bewijst wederom hun reputatie als motorenbouwer. Natuurlijk kun je de aard van het beestje nooit 100% verhullen maar je merkt nauwelijks dat je een diesel in het vooronder hebt. Wanneer merk je het dan? Zoals bij elke motor hoor je het vooral bij een (koude) start en bij heftig accelereren. Is de motor eenmaal warm dan merk je er helemaal niets van, al helemaal niet op cruisetempo. Sowieso is de geluidsisolatie in deze auto uitstekend. Waar de 6 heel veel last had van wind-en bandengeruis is dit bij de CR-V minimaal en dat voor zo'n hoge auto!
Ook over de prestaties niets dan lof. Natuurlijk moet je niet verwachten dat je bij de stoplichten als eerste weg bent maar je hoeft je ook niet te schamen. 120 pk en 300 nm is meer dan genoeg voor deze auto om goed mee te komen in het verkeer. Dat komt ook omdat hij lichter is dan de 2.2 diesel. Honda heeft de vierwielaandrijving eruit gehaald waardoor hij al met al een 100 kg lichter is dan de 2.2. Hierdoor is het prestatieverschil tussen deze 2 motoren nihil. Sowieso is dit een auto waar prestaties er eigenlijk niet toe moeten doen. Dit soort auto's koop je naar mijn mening om te cruisen en in het hoogst mogelijke comfort bij je bestemming aankomen.
Wat daaraan bijdraagt zijn de fantastische stoelen. Aangezien ik niet de smalste persoon ben zijn bredere autostoelen een must. Honda blijft hier toch een kampioen in, in alle Honda's heb ik nog nooit slechte stoelen gehad. De stoelen in de CR-V lijken nog het meest op die van de Accord. Het zijn brede stoelen met een fijne hoge ondersteuning, ook bij de schouders. Voor lange bestuurders (boven de 1.85m) kunnen de stoelen misschien wel wat kort zijn. Persoonlijk heb ik daar met 1.80m echter geen last van. Omdat de stoelen breed zijn zal, bij mensen die dit niet zijn, de zijdelingse steun te wensen overlaten, het zijn geen sportstoelen die je samendrukken. De alcantara bekleding is ontzettend prettig. Waar leer soms te glad is geeft alcantara lekker veel grip en je glijdt dus ook niet van links naar rechts bij bochtenwerk. Daarbij heeft het ook een mooie luxe uitstraling.
Interieur
Het interieur is qua opzet totaal anders dan de Mazda. Waar het Mazda interieur redelijk smal en strak/saai oogde daar heeft de CR-V een breed en robuust ogend interieur. De onderste strook van het dashboard is van soft-touch plastic. De bovenkant is van gewoon hard plastic. Dit is echter geenszins een negatief punt. Het zit immers heel stevig in elkaar, er komt werkelijk geen kraakje of piepje uit. Dit was bij de 6 anders, dat dashboard wilde nog wel eens piepen als je knie tegen de middenconsole aan kwam. Aan dat soort zaken (en de prijs) merk je toch het verschil tussen Mazda en Honda. Bij Honda zit alles net wat strakker in elkaar en voelt het veel degelijker aan. Neem bijvoorbeeld de deuren, dit zijn bij de CR-V ware kluisdeuren die zeer solide klinken. Bij de Mazda was er sprake van gewichtsbesparing maar dit leidde wel tot een minder degelijk gevoel.
Multimedia
Wat bij de Mazda enorm irriteerde was het multimedia systeem. De USB begon elke keer als de auto 5 minuten volledig was uitgezet weer bij het eerste nummer. Ook na de update door Mazda (die anderhalf jaar op zich liet wachten) werkte het niet naar behoren. Wat een verademing is het systeem van de CR-V! Het werkt snel, soepel en onthoud bij de nummers waar die is gebleven. Zo hoort het in 2015. Het HDD navigatie is een systeem met een 7 inch touchscreen met kaarten van Navteq. Hoewel de kaarten zelf er qua weergave ouderwets uitzien in vergelijking met de kaarten van bijv. BMW of Mercedes is de beeldkwaliteit zelf wel goed. Het is een scherm met een hoge resolutie dat niets onderdoet voor de schermen van de nieuwere smartphones. Ook zit er in dit systeem een harde schijf (what's in a name) van 10 GB. De CD's die je erin doet kun je dan laten overschrijven op de harddisk. Dit is echter nog niet geprobeerd omdat een stick van 64 gb zo soepel werkt en alles staat erop wat erop moet. Ook de geluidskwaliteit is subliem. De Mazda had weliswaar Bose maar dat bracht absoluut niet wat je van zo'n merk mag verwachten. Uiteraard is de vorm van een auto i.v.m. akoestiek van belang. In de Honda Accord zat echter ook een premium audio en ook die klonk beter dan het Bose systeem. Bij de 6 lag het dus echt aan het systeem.
Het bluetooth systeem wat in de auto zit werkt zoals het zou moeten. De telefoon pairen met de auto is kinderspel, de audiokwaliteit is goed en de telefoon maakt snel verbinding met de auto. Hierover dus alleen maar lof.
Door het optionele navigatie systeem te nemen zitten er welgeteld 3 schermen in de auto. De boordcomputer in de teller, het 5 inch I-Mid display bovenin het dashboard en daaronder het grote navigatiescherm. Voor sommige mensen zal dit erg druk ogen, persoonlijk vind ik het echter fijn. Zo kun je alle informatie mooi verdelen. Een voorbeeld: in de teller kies je het gemiddelde verbruik of de actieradius. In het I-Mid display kun je dan informatie van de Radio of USB weergeven en op het grote scherm kun je dan de kaart weergeven. Een bijkomend voordeel van het HDD systeem is dat je de optie hebt tot weergave van navigatie op het I-Mid display. Op het I-Mid worden dan de navigatiepijlen weergegeven, niet de hele kaart. Bij het goedkopere navigatiesysteem (alleen leverbaar op de Comfort en Elegance uitvoering) is dit niet mogelijk.
Op de manier heb je dus alle informatie beschikbaar zonder dat je steeds hoeft te wisselen van menu in de schermen.
Rijden
Tegenwoordig is er een trend om SUV's steeds sportiever te maken en ze moeten tegenwoordig net zo hard de bocht om kunnen gaan als de gemiddelde GTI. Als je dat ook verwacht van deze auto dan doe niet eens de moeite de showroom in te lopen om voor deze auto te kijken. Het is namelijk totaal het tegenovergestelde. De CR-V is puur gericht op comfort. Betekend dat een slechte wegligging in bochten? Absoluut niet, hij gaat goed een bocht om en helt niet veel over. Het beste woord om het rijden te omschrijven is gemoedelijk. Het sturen gaat licht en hij voelt kleiner aan dan hij is als je ermee rijdt. Wat een hoogtepunt is van deze auto is de versnellingsbak. Deze schakelt zo ongelooflijk strak en heeft een fijn gewicht in de versnellingen liggen. Dit lijkt op het eerste oog raar omdat de rest redelijk licht gaat. Het voelt echter zo goed aan als je schakelt dat je je afvraagt waarom andere fabrikanten dit niet kunnen. Qua koppeling voelt de auto totaal anders aan dan de benzine die ik heb gereden in de proefrit. De koppeling in de benzineversie greep laat aan en er zat niet veel gevoel in, bij de diesel is dat totaal andersom.
Zoals al eerder gezegd is de motor meer dan voldoende voor deze auto. Omdat de auto zo gemoedelijk zijn werk doet heb je ook niet de neiging om constant als een idioot te gassen. Er zijn echte genoeg reserves. Vooral bij de in Nederland gangbare snelheden, zit de motor (als je volgens de schakelindicator rijdt) eigenlijk altijd in het goede toerenbereik. Rond de 2000 tpm begint hij er echt aan te trekken en voelt hij snel aan. Deze auto nodigt echter vooral uit tot rustig rijden en dat zo zuinig mogelijk. Aangezien het pas de eerste 1500 km zijn heb ik pas 1 keer hoeven tanken. Voor de eerste tankbeurt gaf de boordcomputer 5.5l/100km. Momenteel staat het verbruik op 5.3l/100km. Dit met toch veel korte stukken in de inrijperiode en op winterbanden. Dit draagt allemaal niet bij aan een laag verbruik en 1 op 20 moet haalbaar zijn. Wat wel bijdraagt aan het lage verbruik is de ECON stand. Deze vertraagt de reacties op het gaspedaal ligt en laat de A/C wat rustiger zijn werk doen. Hierdoor gaat het misschien iets langzamer om de ideale temperatuur te krijgen maar draagt het wel bij aan een laag verbruik. Ook zitten er langs de snelheidsmeter 2 LED strips. Deze kleuren groen bij zuinig rijden en bij hard accelereren worden ze wit (onzuinig). Het zijn kleine dingetjes maar ze werken naar mijn mening wel en het is een leuke motivatie om zuiniger te rijden. Omdat deze stand fijn werkt staat hij constant in ECON. Volgens Honda moet er op één volle tank 800 tot 1200 km mogelijk zijn.
De eerste indrukken zijn ontzettend positief. Hoewel de keuze om de Mazda 6 in te ruilen enigszins noodgedwongen was is er absoluut geen sprake van spijt. De CR-V is een totaal andere auto met andere eigenschappen die uiteraard zeer subjectief zijn. Wat wel objectief kan worden vastgesteld zijn dingen als degelijkheid en afwerking en die staat toch echt een stapje of 2 boven de Mazda. Het is mij een raadsel waarom deze auto zo weinig verkocht wordt. Hij is natuurlijk niet goedkoop, maar met een mooie uitrusting is die nog altijd goedkoper dan de Duitse merken en hij doet er niets voor onder. Voordeel is wel dat je in iets exclusiefs rijdt!
Tot zover de eerste indrukken. Aangezien het om mijn eerste review gaat, is feedback welkom. Ook zal ik nog foto's gaan plaatsen en proberen deze review bij te houden. Als er andere vragen of opmerkingen zijn dan hoor ik deze graag.
Tussentijdse update
- 2.500 km
Enkele weken en 1000 km verder wordt het tijd voor een update. Hierin zal ik enkele zaken die na een wat langere periode zijn opgevallen benoemen.
Rond de 130km/h onstaat er een kleine trilling in het stuur. Dit zal zeer vermoedelijk komen door een kleine onbalans in de winterwielen. Het is gelukkig niet al te storend en kan simpel worden opgelost.
In sommige tests werd tevens vermeld dat de voorwielen moeite zouden hebben met het koppel. Dit omdat de AWD is gedropt. Zelf heb ik hier pas 2x ervaring mee gehad. Beide keren waren echter in natte omstandigheden (1x in een bocht) waarbij wat te veel gas was gegeven. Het gevoel is echter dat de winterbanden hier voor een groot deel debet aan zijn aangezien deze niet de meeste grip bieden. Dit in combinatie met de eerder vermelde natte omstandigheden en het toch niet lage koppel maakt dat het best logisch dat de wielen er soms wat moeite mee hebben. De verwachting is dat dit met de zomerbanden (Michelin Latitude Sport) beter zal zijn. Verder is het echter nooit voorgekomen en je moet echt heel fors op het gas gaan wil je de wielen laten spinnen. Het word in tests dus wat meer overdreven dan uit de realiteit blijkt.
Het verbruik van de boordcomputer is iets optimistischer dan het daadwerkelijke verbruik. Als de berekeningen kloppen dan zit het gemiddelde praktijkverbruik tussen de 1 op 16 en de 1 op 17 (nog steeds zeer netjes voor dit type auto). Daar waar het verbruik van de boordcomputer tussen de 1 op 17 en de 1 op 18 zit. Het is een minimaal verschil en het zal bij veel meer auto's zijn dat de boordcomputer optimistischer is, maar het is wel het vermelden waard. Met betrekking tot de brandstofinstallatie is ook het volgende te melden.
Wanneer het lampje voor de reservetank brand zit er nog ongeveer 10 liter in de tank. Ze hebben bij Honda dus een ruime marge aangehouden. Persoonlijk vind ik dat fijn want zo zul je niet snel te laat zijn met tanken. Of je moet echt de grenzen gaan opzoeken.
De spraakbesturing die op deze auto zit is een gevalletje willekeur. In tegenstelling tot de Mazda ondersteunt dit systeem geen spraakherkenning voor Nederlands. Bij de Mazda werkte dit als een van de weinige systemen m.b.t. (multi)media perfect. Gezien het feit dat Honda's afzet in Nederlandstalige gebieden niet bepaald groot is, is deze keuze enigzins te begrijpen. Wel blijft het jammer. Dit systeem verstaat namelijk de ene keer commando's perfect en andere keer totaal niet waardoor, als je bijv. de temperatuur wil veranderen, je opeens de radiozender verandert. Zoals Jeremy Clarkson ooit zei bij een Mercedes: al deze systemen werken niet optimaal dus in feite werkt deze goed want het is net zo wisselvallig als de rest ;). Daarbij is het natuurlijk veel sneller om het met de knoppen te doen dus is het niet zo'n gemis. Dit komt mede omdat het dasboard logisch is van opzet dus je hoeft sowieso je ogen niet van de weg te halen.
Wat ook handig is met betrekking tot je ogen op de weg houden is de goede verlichting die deze auto heeft. Hoewel de bi-xenon installatie zelf niet veel beter of slechter lijkt dan de Mazda is de lichtopbrengst wel heel goed. Andere handigheden zijn de grootlichtassistent en de bochtverlichting. De grootlichtassistent werkt beter dan bij de Mazda. Waar ik bij de Mazda nog wel eens getrakteerd werd op knipperende tegenliggers omdat het grootlicht aan bleef daar is dat bij de Honda eigenlijk niet meer aan de orde. Hij lijkt wat beter afgesteld en heeft minder licht nodig om vanzelf weer uit te springen. Hierdoor hoef je eigenlijk niet meer zelf het grootlicht uit te zetten wat bij de Mazda wel het geval was.
Dan de bochtverlichting. Dit is een totaal ander systeem dan wat de meeste auto's hebben. Bij iedereen zal vast en zeker het systeem wat vooral bij VAG merken veel gebruikt wordt, namelijk met de mistlamp die aanspringt bij bochten (mijns inziens weinig zinvol) of het systeem waarbij de lampen zelf echt meedraaien (dit zit bijv. op Ford en de Mazda's). Het systeem wat in de CR-V werkt anders. Aan de uiterste binnezijde van de hele unit (dus koplamp, knipperlicht en al het andere wat achter de afdekking zit) zit een kleine lamp. Dus uiterst links bij de linker koplamp en uiterst rechts bij de rechter koplamp. Deze lamp gaat aan tot een snelheid van 35 km/h wanneer het knipperlicht naar links of naar rechts wordt aangezet of wanneer er een x aantal graden aan het stuur wordt gedraaid. Hierdoor krijg je dat er bijna 90 graden in een bocht wordt geschenen wat vooral in de stad en bij rotondes ervoor zorgt dat je veel eerder fietsers of voetgangers die willen oversteken opmerkt. Hoewel het volgens mij geen veelvoorkomend systeem is, is het naar mijn mening misschien wel het fijnste systeem. De lampen die echt meedraaien zien er natuurlijk veel duurder uit maar hebben wel geen 90 graden verlichting in de bochten omdat de lampen maar tot een bepaalde hoek kunnen draaien. Dit is heel fijn op bochtige wegen maar in de stad is het minder effectief dan dat wat in de CR-V zit. Het systeem met de mistlampen creeert misschien meer licht, maar schijnt niet gerichter een bocht in lijkt mij. Het enige dat jammer is is dat het tot slechts 35 km/h werkt. Dit zal vermoedelijk hebben te maken met verblindingen op bijv. snelwegen of 80 wegen. Daarvoor, of omdat het goedkoper is, waarschijnlijk ook de keuze voor halogeen in tegenstelling tot het gewone licht wat bi-xenon is.
Een klein detail, letterlijk, wat toch wel handig is zijn hele kleine lampjes in de portiervakken en bij de voetenruimte van de passagier. Dit zorgt voor genoeg licht om te zien wat er in de vakken ligt, als je iets zoekt bijvoorbeeld, maar niet te fel is dat het irriteert. Nu kun je dit soort lampen natuurlijk bij bijna alle merken als accessoire kopen en meestal zijn die ook feller. Maar hier zat het standaard op en het zijn dat soort kleine dingen die het verschil maken met andere merken.
Als laatste wil ik toch nog even de motor vermelden. Wat blijft deze verbazen!! In de tussentijd is er wat vaker harder op het gas gegaan en dan merk je toch dat er echt genoeg pit in zit. Hij trekt goed door en klinkt daarbij niet eens verkeerd. Verwacht geen AMG V8 maar een vervelende dieselratel blijft achterwege. Daarbij is hij nog soepeler geworden. Je krijgt gewoon totaal niet het gevoel dat het hier slechts een 1.6 in ligt. Wat men in de tests zegt klopt helemaal. Doordat hij lichter is dan de versie met de 2.2 diesel en de motor zelf voldoende pit heeft zul je niet snel verlangen naar meer.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.