Honda Concerto 1.5i (1993)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Concerto 1.5i |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1993 |
Jaar van aanschaf | 2005 |
KM-stand bij aanschaf | 140.740 km |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
23.07.2007 - ca. 161.300 km
Over het algemeen is dit een zeer betrouwbare auto. Sinds ik erin rij heb ik er behalve de onderhoudsbeurten weinig kosten aan gehad. Ook het verbruik vind ik dik in orde: bij rustig rijden en snel opschakelen is zelfs bij veel stadsverkeer tussen de 1 op 15 en 1 op 16 te halen, bij langere ritten wel onder de 1 op 17. Je moet je dan (bij stadsverkeer) wel aan het nieuwe rijden houden: bij 30-35 naar 3, tegen de 50 naar 4; rotondes neem ik in 3. Zelf rij ik tegenwoordig bijna alleen maar stadsverkeer.
Als je niet te veeleisend bent qua prestaties is met deze auto prima te leven. Ik rij hem eigenlijk nooit op de max, mede vanwege het feit dat ik student ben (dus niet veel geld heb) en daarom zo economisch mogelijk wil rijden.
Over het comfort ben ik ietsje minder te spreken: de vering en demping vind ik niet zo goed. Bij snelle bochten helt de carrosserie nogal over. Ook zit er geen stuurbekrachtiging op en dat merk je in de stad toch wel. Verder zit er rond de 100 km/h soms een irritante trilling in het stuur. Ik merk het als ik de snelweg op rij, maar bij 120 is de trilling weer verdwenen. Alleen het kan irritant zijn als je continu 100 rijdt, bijvoorbeeld op een autoweg.
Update 25.07.2007 - 161.650 km
Gisteren voor het eerst sinds tijden weer eens een lange rit gemaakt, namelijk van Drachten naar Twello (tussen Apeldoorn en Deventer). Bijna 300 km gereden. Het waaide stevig onderweg. Vooral bij zijwind is dit irritant, omdat de auto dan van links naar rechts wordt gebeukt en je continu tegen moet sturen. Niet erg comfortabel. Gelukkig was het niet de hele tijd zo. Hmm, als ik weer eens wat geld heb denk ik dat ik maar een auto met stuurbekrachtiging neem. Laatst had ik eens een zo goed als nieuwe huurauto. Dat reed echt lekker, je kon met één vinger sturen, zo licht ging het!
Update 05.08.2007 - 162.402 km
Afgelopen week retourtje Schiphol gedaan en paar keer Groningen op en neer. Bij langere ritten merk je toch wel dat de stoelen eigenlijk best zacht zijn, waardoor ik last van mijn onderrug kreeg. Laatst trouwens andere auto bekeken (Polo uit ’98), want ik ben me eigenlijk een beetje aan het oriënteren voor iets anders, mede doordat deze auto steeds meer kuren begint te vertonen. De stoelen van die Polo zaten trouwens lekker hard. Het stuurslot is nu geloof ik ook al kapot. Als je de sleutel er uit haalt blokkeert er daar iets van binnen, waardoor je eerst flink in dat slot moet peuren voordat je hem er weer in krijgt. Ook kan ik hem op bepaalde delen van de dag niet gebruiken met deze hitte (zie problemen). Tot vroeg in de middag gaat nog, en daarna pas weer tegen acht uur, als ie weer voldoende is afgekoeld. Afgezien van deze problemen ben ik nog steeds blij met mijn autootje. Gisteravond met een paar vrienden lekker binnendoor naar Groningen gecruised. Raampjes en sunroof open, (Hebreeuws) muziekje erbij en dan voel je je eigenlijk hartstikke rijk!
Update 21.11.2007 - 166.392 km
Vandaag de Concerto ingeruild voor een Volkswagen Golf 2.0 GTI (85 kW) uit 1994. De APK zat er weer aan te komen en hij moest waarschijnlijk nieuwe banden en een nieuwe radiator hebben, en ik had niet zo veel zin daar veel geld aan te gaan uitgeven. Bovendien vond ik hem ook niet zo lekker meer rijden. Van de Golf zal ooit wel eens een review verschijnen, als ik er een paar duizend km mee heb gereden.
PROBLEMEN
Behalve de onderhoudsbeurten heb ik er zo goed als geen kosten aan gehad. Ik geloof in 2006 alleen dat het zijruitmechanisme links voor het begaf waardoor ik de ruit niet meer dicht kon draaien. Kan erg vervelend zijn. Voor ongeveer 100 euro laten vervangen. Maar goed, dit kan elke auto overkomen.
However, in 2007 manifesteerde zich een nieuw probleem. Bij warm weer (25 graden en hoger) is ie niet meer aan de praat te krijgen. Ben ermee naar de dealer geweest, maar konden niks vinden. Weet iemand wat dit kan zijn?
O nee, toch nog iets vergeten. In augustus 2006 ging de einddemper kapot (dwars doormidden) en in maart 2007 het middenstuk van de uitlaat. Snel even bij KwikFit laten vervangen, beide keren ca. 150 euro kwijt.
In augustus 2007 problemen met contactslot (versleten denk ik). Zie verder bij ervaringen.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.