Honda Civic Type R GT (2018) #2

autoreview

Honda Civic Type R GT (2018)

Signalement

UitvoeringCivic Type R GT
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2018
Jaar van aanschaf2018
KM-stand bij aanschaf5 km
KM-stand laatst10.000 km
Lezerswaardering: 85%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Honda Civic Type R (FK8)

  • 10.000 km

Aankoop

Heb twee jaar en drie maanden de vorige Type R (FK2) in mijn bezit gehad en er geweldig van genoten. Inmiddels had ik voor dagelijk gebruik een Civic Sport+ 1,5T aangeschaft en kende de grote verschillen met de vorige Civic dus al helemaal.

Ik was een tijdje alles aan het lezen over de nieuwe CTR, reviews, testen, YouTube, etc. Het gevolg was toch dat het meer en meer begon te kriebelen. Toen ik nieuwe FK8 in de garage zag staan
was ik meteen om en van mijn dealer kreeg ik meteen een nette overnameprijs.

Het werd een GT-versie met alle toeters en bellen in het championship white, zeg maar de oerkleur van de Type R.

Bouwkwaliteit

De bouwkwaliteit kende ik al van de Sport+ en is op tal van punten toch verfijnder dan de vorige Type R. Het niveau van een in Japan geproduceerde Honda wordt echter nog steeds niet geëvenaard. De afwerking binnenin is echter beter dan de FK2. Piepjes of kraakjes zijn totaal afwezig in deze Civic, wat toch opmerkelijk is voor een harder afgeveerde auto.

Comfort

Over de ophanging wens ik wat meer uit te breiden want die verschilt merkelijk van de vorige.
Het is nog steeds een adaptieve demping met telt nu drie standen, de nieuwe comfortmodus, de Sportmodus en de +R-modus. De comfortmodus is afgestemd op dagelijks gebruik en de auto is opmerkelijk comfortabel in deze stand. De gasrespons is minder heftig en het stuur is soepeler. Is het vermogen ook minder? Ik weet het niet want als je in de comfortmodus hard doortrekt gaat hij er alsnog als een speer van door. Het vermogen komt gewoon wat later op gang.
De Sportmodus is de standaardmodus na het starten van de motor. Hier is een merkelijk verschil met de FK2-versie op twee vlakken. De demping is ook hier soepeler dan de bij de vorige versie. Zelfs op de soms pokdalig slechte Belgische wegen, is de Sportstand nog steeds te gebruiken. Op het vlak van vermogen of gasrespons voel ik geen verschil t.o.v. de +R-modus; dat was de vorige anders. Daar was de gasrespons trager in de Sportmodus. De +R-modus tenslotte is een circuitmodus met hardere besturing en hardere ophanging. Maar.... ook hier weer meer comfort in deze modus dan bij de FK2. De ingenieurs hebben dus zeer goed werk geleverd aangaande het comfort en de Type R is perfect dagelijks inzetbaar.

De stoelen zitten, zoals bij de vorige versie, als gegoten, Waar ik bij de vorige wat meer steun onderaan de rug had gewild, is dat hier echter niet het geval. Dus hier is toch nog een subtiel verschil.

De automatische klimaatregeling werkt goed. De mogelijkheden van de keyless entry zijn goed bestudeerd, kan hier geen foutjes vaststellen of minder goed gekozen combinaties. Afsluiten van buitenaf met drie kleine knopjes (beide deuren, kofferdeksel)is zeer praktisch, alsook het inklappen van de spiegels mits deze knopjes. Wegwandelen van de auto zonder sluiten geeft een piepje aan de buitenkant, goed hoorbaar en een goed geheugensteuntje als je even onoplettend bent. Sleutels in de kofferbak en de koffer sluiten en dichtslaan...gaat niet, zeer nuttige functie.
Even vermelden dat de CTR slechts gehomologeerd is voor 4 personen!!

Het dashboard is helemaal anders dan het tweeledige dashboard van de FK2, en.... ik mis die tweeledigheid wel. Het was even praktisch als een headup display. Journalisten hadden hier kritiek op destijds, onterecht volgens mij.
De hulpsystemen werken allemaal zoals ze bedoeld zijn en zijn niet te opdringerig. Iets wat zeer nuttig is bij het achteruitrijden, is de waarschuwing voor aankomend verkeer of voetgangers. Werkt bijzonder goed en is een meerwaarde op veiligheidsvlak.


Kofferruimte

Het is dezelfde Civic als de standaard Civic, dus ook dezelfde ruimte. Dat de kofferruimte nagenoeg even groot zou zijn dan bij de vorige Civic is geenszins het geval. Hij is merkelijk groter. De brandstoftank zit niet meer onder beide voorstoelen maar onder achterbank. Op de kofferruimte heeft dit dus geen invloed. Magic seats waren er niet bij de vorige Civic, maar eigenlijk wel voor wie goed op zoek ging. Bij deze Type R zijn de magic seats verdwenen. Een afdekvak in de koffervloer is praktisch om (beperkt) meer waardevolle spullen te verbergen. De zetelruggen gaan plat en er ontstaat een vlakke laadvloer. De laadruimte is dan groot en praktisch. Ben recent verhuisd met mijn beide Civics en was verbaasd wat ik er allemaal in kon stouwen; zeer praktisch.

Motor, bak en wegligging

Zoals al veelvuldig geschreven en gezegd, de krachtontplooiing is enorm en "normaal" rijden vergt grote discipline. De motor is enorm soepel!! In 6e versnelling aan 1500 opm, geen probleem, doet hij zonder horten of stoten. De zesde versnelling gaat van ongeveer 60 km/uur tot 270 km/uur! Het lichte gebrom bij vertrek is best leuk. Aan normale constante snelheden is het geluid accepteerbaar, een langere rit is doenbaar volgens mijn ervaring. Bij hard optrekken is het gebrul heftiger, zeker boven de 5000 opm. De middelste uitlaatpijp zorgt bij het harder versnellen dat er wat meer gebrom is; bij constante snelheden net het tegenovergestelde. De middelste pijp zuigt dan net lucht naar binnen. Journalisten schrijven wel dat het geluid te beschaafd is. Ik ben daar niet mee akkoord. Ik waardeer net de beschaafdheid van deze uitlaat. Op langere ritten gaat het feller brullen immers storen en vermoeien. Honda heeft deze auto dagelijks inzetbaar willen maken en het tweeledig karakter van de uitlaat is daar een voorbeeld van.

Het acceleratievermogen, bvb bij het inhalen, is verpletterend gewoon. De banden kunnen die grip aan en ik heb ze nog niet dikwijls op doorspinnen of hard trekken aan het stuur kunnen betrappen. Op de vele Belgische betonwegen kunnen de wielen wel even doorspinnen bij hard optrekken telkens een asfaltvoeg wordt gepasseerd. In een flits voorbijsteken is kinderspel, maar opgelet, je hebt meteen een veel te hoge snelheid na het maneuver.
Het is echt opvallend hoe traag de auto lijkt te rijden bij bvb 90 km/uur. Gevoelsmatig denk je 60/70 te rijden. Constant oppassen geblazen of de broeders van liefde hebben je zo te pakken.

Daar waar bij de FK2 in het begin de versnellingsbak wat stroever aanvoelde, is dat bij deze niet het geval. Op temperatuur of niet, de bak schakelt steeds voortreffelijk, werkelijk een pareltje. Ik zeg zeer duidelijk dat het schakelgedrag een wezenlijk deel uitmaakt van het immense rijplezier van deze auto. Het doet me erg denken aan mijn S2000 destijds, dat was ook zo een schakelpretmachine maar deze is nog beter.
De verhoudingen zijn goed gekozen, lekker oppakken en altijd voldoende kracht, ook bij normale rijomstandigheden. Ik kan de auto rijden gelijk mijn vorige Accords 2.2 diesel, koppel alom.
Dus de auto heeft een dubbele smoel, nl. bij erg lage toerentallen te rijden, rustig en zuinig maar bij hogere toerentallen een beest, werkelijk indrukwekkend. De combinatie van Vtec (enkel op de uitlaat) en turbo is perfect dus. Voor de twijfelaars en aanhangers van het Vtec-systeem, niet ongerust zijn, dit zit hier heel goed in mekaar!

Over de REV matching toch even mijn ervaring meedelen. De REV matching is meer dan tussengas; de electronica berekent het exacte toerental bij het terugschakelen dat nodig is om supersnel en zonder enige hapering of schokken terug te schakelen. Je moet gewoon vertrouwen op het systeem , vliegensvlug terugschakelen, de koppeling gewoon zo snel als mogelijk loslaten en het is gewoon plezierig om zo snel te kunnen terugschakelen! Het staat continu aan bij mij maar het kan uitgeschakeld worden. De verbruikscijfers die ik opgeef, zijn dus inclusief de REV matching.

Honda heeft zijn tijd genomen en meteen een perfect product afgeleverd, zoals we dat ook gewoon zijn van Honda!

De wegligging, daar heb ik maar één woord voor, fenomenaal. De vorige had ook een geweldige wegligging maar hier is toch nog een extra aan toegevoegd me dunkt. Zal wel aan de dubbel wishbones achertaan liggen. Ik durf de grenzen gewoon niet opzoeken. Ik geniet op de Ardense kronkelwegjes. Als op rails, zo rijdt de CTR. Ook bij de normale demping, weinig overhellen in de bochten. De overbrenging van de kracht op de voorwielen wordt geholpen door de torque vectoring, die via de remmen schijnt te werken bovenop het sperdifferentieel. Dit is voorwaar een bochtenauto eerste klasse.

Het remvermogen van de Brembostoppers is ruim voorhanden en perfect doseerbaar. Ik zal nooit de limieten kunnen opzoeken denk ik, tenzij ik een noodstop zou moeten maken. Bij licht stoppen, de laatste meters zeg maar, kan er wel wat gepiep optreden, is normaal bij deze Brembo's, en wordt als zodanig ook vermeld in de handleiding.

Verbruik

Ik heb gereden gelijk ik met de Sport+ rij, dus gewoon meegaan met het verkeer, weerstaan aan de verleiding om snel weg te willen zijn, geen gewoonte maken om steeds maar in te halen, wel dan is het verbruik op enkel secundaire wegen ongeveer 7,3 l/100 km. Doe je daar een stuk autoweg bij, dan zakt het tot 6,5 l/100 km. Dat laatste kon ik met de FK2 net niet halen. Een sportieve dagrit in de Ardennen en de Franse Ardennen komt rond de 7,7 l/100 km. Heel gek doen doet het verbruik stijgen naar 8,5l/100 km. Trackracen is niet aan mij besteed, dus daar heb ik geen ervaring mee.

Veiligheidssystemen

Alles werkt echt goed. De rijbaanassistentie, dodehoekassistentie, achteruitrijcamera, botswaarschuwing, botspreventie, dwarsverkeermelding etc. alles werkt goed, niet te bemoeizuchtig m.i. Heb situaties moeten uitlokken om alles te testen, met succes. Dus ik vertrouw erop dat dit alles werkt zoals bedoeld.

De ledlampen geven erg goed licht, dezelfde verlichting als op de Sport+. De mistlampen zijn eveneens ledlampen, dus geen kleurverschil van buitenaf.

Voorlopige conclusie na 10.000 km.

Samenvattend kan ik zeggen dat ik heel veel rijplezier beleef met deze auto!!
Onopvallend ergens voorbij rijden is er echter niet bij!!! ;-) Al enkele keren werd ik aangesproken op parkings om uitleg. Dat is hetzelfde als bij de Sport+. Ook daar vragen mensen af en toe uitleg. Ondanks de negatieve kritieken wat het uiterlijk van de Civic betreft, valt dat in de praktijk toch anders uit blijkbaar.

Het schakelgedrag is, zoals al geschreven, fenomenaal goed en maakt mede deze auto tot een ultieme pretmachine.

Over de wegligging heb ik reeds geschreven, die is onveranderd spectaculair. Ik durf/wil lang niet de limieten opzoeken (66 jaar weetjewel).

Honda heeft dus eens te meer met deze eerste versie van de Earth Dream Technology een pareltje van een motor op de wereld gezet. Als ik lees dat andere hothatches bij sportieve ritten rond de 11 tot 13 liter verbruiken, dan kan ik niet anders dan concluderen dat hier een topmotor is afgeleverd.
Nu nog hopen dat de betrouwbaarheid even goed is als bij hun atmosferische motoren. Maar eigenlijk twijfel ik daar niet aan.

Minder goede punten:

De bandenslijtage is niet mis. Zegt waarschijnlijk ook iets over mijn rijstijl natuurlijk. Ik schat dat ik met het voorste stel tot een 12.000 km ga geraken. De Continentals zijn dus zeer slijtgevoelig.

Het premium audiosysteem dat in het GT-pack zit, is van goede kwaliteit maar de bastonen konden zwaarder zijn. De aparte subwoofer die de Amerikaanse Civics wel hebben, moeten de Europese Civics missen om een of andere onduidelijke reden. Spijtig!

9,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (14)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.