Honda Civic CRX Coupé 1.6i (1991)

Honda Civic CRX Coupé 1.6i (1991)

UitvoeringCivic CRX Coupé 1.6i
Bouwjaar1991

Dit is wel even verschil met de Starlet GLI van ons mam. Ik was in eerste instantie op zoek naar een Starlet voor mezelf maar de SI waar ik naar was gaan kijken was een rotte appel. Dus ging ik dezelfde dag kijken naar een CRX. Deze sprak mij aan omdat hij als één van de weinige nog compleet origineel was. De vorige eigenaar had er bovendien niet veel mee gereden (157.000 voor een gebakje van ’91 valt best mee). Het was bovendien een meisje die ik er (nog belangrijker) nog niet zo snel in zou zien scheuren. Dus meteen gekocht. De rede dat ik een Starlet wilde is dat deze zo lekker aan zijn gas hangt. Met het naar huis rijden van deze CRX schrok ik me dus wezenloos: wat een response. Het gas pakt enorm snel op en ook de koppeling is strakker afgesteld dan een snaar op een viool. Maar wat vermogen betreft (137 pk) viel het me alles mee. Dit kwam doordat ik me nog niet boven de 3000 toeren had begeven. Het maximale vermogen ligt namelijk pas bij 6800 toeren. Laatst trok ik hem door tot 6500 en dan is het echt een compleet andere motor als bij 2-3000. Een enorm gebulder en een trekkracht die ik nooit eerder heb meegemaakt. Bijna moeiteloos laat de 1.6 DOHC de teller richting 200 uitslaan. Ik herinner me dat ik op een 80 weg rijdt en lift snel het gas waarbij kleine hoeveelhede onverbrande benzine in de uitlaat nog wat extra tonen aan de toch al indrukwekkende symfonie toevoegen. Ook aan de wegligging heb ik niets toe te voegen; ligt als een kart op de weg en stuurt heerlijk direct. En toch nergens last van op klinkerwegen of met drempels. Hard maar toch comfortabel. Tot zover mijn kennismaking met de Civic CRX.

Er zit wat roest boven het rechter achterpaneel. Ga hier zo snel mogelijk proberen van af te komen anders rot het hele paneel weg.

Er lekt wellicht koelvloeistof dit moet ik nog uitzoeken (radiateur rookt soms na wegzetten maar dit kan ook gewoon vocht zijn).