Honda Civic Coupé 1.7i ES (2002)

autoreview

Honda Civic Coupé 1.7i ES (2002)

Signalement

UitvoeringCivic Coupé 1.7i ES
Versnellingen4, Automaat
Bouwjaar2002
Jaar van aanschaf2010
KM-stand bij aanschaf28.800 km
KM-stand laatst35.750 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Honda Civic coupe

  • 30.700 km

Deze auto heb ik ongeveer een maand geleden gekocht bij een handeaar in Veldhoven (zie ook mijn dealer review). Mijn interesse ging aanvankelijk uit naar een Lexus IS, maar de gebruikskosten van deze auto lagen toch hoger dan ik wenselijk achtte. De auto bevalt enorm het is een uit Belgie geimporteerde, voor de Amerikaanse markt ontworpen Honda. Ik vind het persoonlijk een van de mooiste en vooral ook chiqueste coupe's van zijn tijd die ook vandaag nog niet gedateerd lijkt. Tijdloos zou je kunnen zeggen. De auto rijdt fantastisch, comfortabel sportief zou ik het omschrijven. Het is een automaat en dat is echt geen schande. Hij rijdt er zeker niet minder sportief om. De bak past goed bij het karakter van de 1.7 vtec die in het vooronder ligt. Bij flink intrappen trekt hij lang door en dan voel je echt dat de vtec's van Honda een gespleten karakter hebben. Onder de 4 a 5 duizend toeren is het een makke 4-cilinder waarmee het heerlijk cruisen is. Trap je echter het gas in en de bak schakelt 1 a 2 verzetten terug dan gilt hij het uit en springt dan ook als aangeschoten wild weg. Heerlijk om soms eens te doen.

Gezien de leeftijd van de auto besloten om maar vrij snel de distributieriem te vervangen (volgende week afspraak). De boekjes waren bijgehouden, maar de riem nog niet vervangen. Kosten hiervoor lijken erg mee te vallen (offerte: 275 euro bij Honda specialist wel excl waterpomp). Ook inmiddels een nieuwe sleutel bij laten maken en de code van de radio opgevraagd. Dit bij du Bois in Amersfoort gedaan. Sleutel was 75 euro en code gratis, niet duur en echt goede service!

Ik vind het fantastisch dat ik, sinds ik deze auto gekocht heb, er nog geen een van dezelfde serie gezien heb. De auto is vrij zeldzaam. Ik krijg er veel complimenten over. De hardcore Honda tuning enthousiastelingen beschrijven deze auto als een model waar je veel moeite moet doen om er iets van te maken, ze bestempelen het als een saaie auto (gelezen op een forum). Dit stemt mij tevreden want als deze jongens en meisjes hem links laten liggen zullen ze ook niet zo mateloos gemodificeerd worden iets wat je dit model ook niet aan moet doen.

Verbruik van de auto is zeer redelijk, zeker met de automaat. Ik haal 1 op 14, maar rijdt dan ook overwegend snelweg en rond de 120 op de rechterbaan. Ik heb hierbij een rustige rijstijl.

Ik heb de auto nog niet zo lang en dus nog geen 2000 km ervaring. Over twee weken ga ik echter trekken langs de Franse Westkust. Zal dan nog wel een update doen.

Auto zit goed in de spullen en met name de airco (climate control) is echt een topper. Lijkt rechtstreeks uit een koelwagen te komen. Ook het electrische schuif/kantel dak is erg lekker. Nadeel is wel dat doordat deze onder het dak schuift het hemeltje lag hangt waardoor je als snel met het hoofd er tegen aan zit en in het begin moeilijk een goede positie kan vinden. De bagage ruimte is zeer riant voor een coupe.

Ik heb met vorige auto's nooit erg lang gedaan (1,5 jaar) want dan begong het steeds weer te jeuken. Deze auto voelt toch wel anders, specialer, ik hoop hier toch lang mee te doen. Hopelijk blijft de Honda meewerken aan dit voornemen.

5000km en een vakantie verder

  • 35.750 km

Zoals al aangegeven ben ik met de Honda op vakantie geweest. Eerst bij een Honda specialist in Harderwijk distributie setje laten vervangen (280 euro viel erg mee) en toen lekker weg. Allereest veel snelweg kilometers naar Argeles gemaakt. Auto doet dit erg goed en bij 160 op de teller voelt het alsof hij het eeuwig vol kan houden. Nadien nog wat kilometers door de bergen gemaakt en Barcelona aangedaan. Hierna onder de Pyreneen door naar de west kust en vanaf hier weer omhoog. Auto heeft het steeds zeer goed gedaan. Hij heeft lekkere dure blubber te drinken gekregen want vaak moest ik euro 98 tanken omdat in Frankrijk veel Euro 95 is vervangen door Euro 95 E10 (met 10% ethanol) ANWB adviseert om met autos van 10 jaar of ouder dit niet te tanken. Mijne is acht jaar dus het zekere voor het onzekere genomen.

Mijn eerdere kritiekpunt dat een goede positie lastig te vinden was is opgelost, want wat bleek, de stoel stond op busjes, kennelijk was de vorige eigenaar erg klein... Busjes er onder uit en ik zit fantastisch!

Overigens op de terugweg 2,5 uur over Parijs gedaan (dom dom dom, we probeerden er tijdens de vrijdagmiddag spits langs te gaan) maar toen was ik toch erg blij met de automaat!

Kortom, nog zeer tevreden over de Honda!

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (5)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.