Honda Civic Coupé 1.6i LS (1998)

autoreview

Honda Civic Coupé

Signalement

UitvoeringCivic Coupé 1.6i LS
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar1998
Jaar van aanschaf2002
KM-stand bij aanschaf68.000 km
KM-stand laatst108.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Deze Civic heeft Amerikaanse Roots.

  • 108.000 km

Met een tussentijdse uitstap naar 2 Lancia Beta HPE's (fantastische rijeigenschappen helaas minder betrouwbaar)
is dit mijn 6de Honda en 5de Civic.

Om te beginnen is het een hele fijne auto om in te rijden. Ook is de spreekwoordelijke betrouwbaarheid van Honda weer aanwezig. In de afgelopen 8 jaar heeft deze auto die aansprak door het fraaie model mij nooit in de steek gelaten en ook de onderhoudskosten zijn altijd normaal geweest. Tot op heden zijn er op 1 remcylinder achter na geen niet slijtageonderdelen vervangen.
En toch zou ik dit model niet meer opnieuw aanschaffen. De kans dat het weer een Honda wordt is daarentegen zeer groot!!

Na alle eerdere Honda ervaringen stond op een gegeven moment deze Civic Coupe met 20.000 km bij de plaatselijke Honda dealer en was ik er eigenlijk meteen van overtuigd dat hier mijn nieuwe auto stond. En een korte tijd later heb ik inderdaad na het maken van een proefrit een vorige Civic met meer dan 200.000km op de teller voor dit exemplaar ingeruild. Dit was in de zomer en aan het begin van een vakantieperiode. Mooier kan toch niet. In de eerste dagen heb ik de papieren fabrieksspeakers vervangen door goede 3 weg-Pioneer speakers en lekker met de schuifdak open (met beschaafd geluidsvolume) 2 weken vakantie gehouden. Tijdens deze periode merkte ik toch langzaam maar zeker steeds duidelijker dat deze Coupe anders was de vorige Civics die ik gereden had. Traag heb ik een Civic nooit gevonden en toch... Optrekken ging best al miste ik net die extra drive. Op de snelweg bij het inhalen vanachter een vrachtwagen kreeg ik hetzelfde gevoel. Er gebeurt wel het nodige en toch...
Zo ook met sturen: een Civic 1.5 uit 92 is bijna als een kart de bocht in te sturen en op een inmiddels verdwenen viaduct over een nabijgelegen snelweg heb ik vaak halfdwars en licht slippend de S-bochten genomen. Met deze Coupe mis je daar de scherpte voor in het stuur. Gaandeweg leer je de Coupe zeker ook weer waarderen om andere factoren zoals de stille en rustige motor die toch bijna 7.000 rpm kan draaien en dan een lekkere grom laat horen. Ook in de stad is het een erg makkelijke auto, alleen met naar 3 terugschakelen kan je als je boven de 30km per uur blijft gewoon blijven rijden en gas bijgeven (zelfs plankgas) zonder de minste hapering. Erg leuk om te doen aan het einde van de bebouwde kom.

Na deze eerste weken met wat gewenning toch nagedacht hoe verder. Voor mij stond het vast dat dit model mij het meeste aansprak van de toenmalige Civics. En de andere rijeigenschappen dan ik gewend was zijn natuurlijk toch betrekkelijk want traag en slecht sturend kan ik deze Coupe ook niet noemen. Daarom besloten deze Coupe te houden en ondertussen uit te zoeken hoe ik de rijeigenschappen dichter bij de 3-drs die ik gewend was te krijgen. Al zoekende op bv internet en via tuningboeken kwam ik gedurende de winter tot het volgende pakket aan maatregelen (een K&N luchtfilter en LM-velgen had ik al net als in mijn vorige 2 Civics:
Brandstofdrukverhoger voor sneller oppakken.
High performance bougies voor betere verbranding en prestaties.
Lage weerstand bougiekabels voor betere prestaties algemeen.

Veerpootbrug voor/boven voor beter stuurgedrag
Veerpootbrug achter/onder voor betere balans van de auto.

De volgende beurt heb ik bij Total Car Concept in Bleiswijk laten uitvoeren waarbij gelijktijdig bovenstaande zaken heb laten monteren. De service en uitleg zowel vooraf als bij het monteren waar ik bij kon zijn was heel erg goed! Bij het wegrijden kreeg ik nog de waarschuwing bij het insturen van de eerste bochten voorzichtig te zijn en goed op te letten. Hiervoor ben ik Robert-Jan van TCC nog steeds dankbaar want de kans is groot dat ik anders inderdaad bij de tweede bocht (eerste naar rechts) een lantarenpaal met een bezoek had vereerd.
Met een grote grjns en veel plezier heb ik vervolgens de ruime 100km naar huis afgelegd!!

In de jaren hierna heb ik met veel plezier in mijn Coupe gereden en de relatief kleine ingrepen waren de investering meer dan waard voor mij. Het gedrag van de 3-drs Vtec zal de Coupe weliswaar niet bereiken zonder ingrijpender zaken toch is een en ander zoveel beter dan in het begin dat ik in deze auto nu al 8 jaar rondrijdt. Bijzonderheid van de aanpassingen is ook dat het brandstofgebruik voor en na de ingrepen niet verandert is en zelfs mogelijk vermindert is al zal dat niet veel zijn. Grootste voordeel is dat de funfactor zoveel hoger kwam te liggen voor mij.

Zoals in de aanhef al te lezen staat heeft de Coupe mij nooit laten staan en zijn er op 1 achterwielremcylinder bij 80.000 km nooit bijzondere onderdelen vervangen. Wat dan wel: de accu (na 7 jaar),distributiesnaar (100.000km) banden en uitlaat en natuurlijk normaal onderhoud.

Wat mij verder aan deze Coupe zal bijblijven zijn de iets softere vering en vooral de schakelluiheid waarmee ze te rijden is als je geen topprestaies verlangd! (tov een drs Civic) Al met al een fijne en betrouwbare auto alleen anders dan een 3-drs te noemen.



9,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (1)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.