Honda Civic Coupé 1.7i LS (2001)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Civic Coupé 1.7i LS |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2001 |
Jaar van aanschaf | 2024 |
KM-stand bij aanschaf | 183.152 km |
KM-stand laatst | 184.195 km |
Eerste auto
- 183.043 km
Zal mezelf even voorstellen:
Mijn naam is Qiandro, 17 jaar jong, en sinds augustus ben ik de trotse eigenaar van een blauwe Honda Civic (EM2, 1.7) coupe uit 2001. Van jongs af aan was ik al een enorme autoliefhebber. Toen ik in mei mijn rijbewijs haalde kon het zoekavontuur naar mijn eerste auto dan eindelijk gaan beginnen. Vond een BMW 3 serie e36/ Peugeot 306 GTI 6/106 rallye echt gave auto's maar die zijn alle 3 erg schaars en duur aan het worden, een Saab 900 classic leek me ook erg gaaf, maar een misschien iets te grote gok als beginners auto. Kortom een leuke betaalbare sportieve auto (jaren 90/begin 2000) vind je tegenwoordig bijna niet meer voor een normale prijs.
Waarom dan deze Honda Civic?
Deze donkerblauwe Civic kwam op mijn pad nadat de eerste eigenaar hem na 23 jaar trouwe dienst inruilde bij het autobedrijf waar ik werk. De auto stond toen net boven de 183xxx. Na wat rondkijken en een gesprek met m'n collega die de auto inruilde, besloot ik dat ik deze kans niet kon laten liggen. Een maand later was ik dan ook eindelijk de trotse eigenaar van deze Honda Civic uit 2001!
Achterstallig onderhoud en reparaties
Er moest nog wel het een en ander gebeuren voordat hij door de APK kwam, maar dankzij de lage aanschafprijs viel dit alles bij elkaar reuze mee. Ik moest de auto helaas wel naar de garage slepen. Binnen een week na de aankoop vlak voor de reparatie van de APK-afkeurpunten, strandde ik met de Honda, dit bleek een aandrijfas rechtsvoor te zijn die eruit lag (zwakte punt). Achteraf heb ik de Honda samen met m'n pa gesleept in de 1.2 Fiat 500 van mijn moeder. Jaja, de wonderen zijn de wereld nog niet uit!
Punten die zijn vervangen tijdens de APK:
-Einddemper (lekte, vervangen door sportievere)
-Roest gat op dorpel linksachter
-Aandrijfas vervangen
-Remleidingen
-Stuurhoes
-Draagarm rubber
Dit was waarschijnlijk ook de rede waarom die werd ingeruild. Nadat dat eenmaal geregeld was, kon ik echt gaan genieten van mijn allereerste aanwinst. Tot op heden geen olieverbruik of lekkages. Ik merk wel dat de koppeling laat aangrijpt en regelmatig bij snel accelereren slipt. Deze moet dus in de toekomst ook vervangen worden. Oh ja, en hij trekt een beetje naar links, niet heel storend.
Eerste (kleine) upgrades!
De eerste dingen die ik deed toen de auto gerepareerd was, waren een aantal kleine/subtiele aanpassingen. Ik heb er een sportdemper onder gezet. De oude demper moest toch vervangen worden, dus ja dan maar gelijk wat leuks er voor in de plaats. Deze geeft je een sportiever en mooier geluid dat niet te storend is onderweg maar wel leuk is als je hem wat dieper intrapt, ook al is dit een van de minder krachtige Honda-blokken. Zodra je de 4000 toeren bereikt, begint hij echt lekker te trekken. Daarnaast heb ik de ruiten geblindeerd en de kunststof strips van de deuren verwijderd. Dit zijn kleine aanpassingen die niet veel geld en inspanning kosten, maar in mijn ogen maken dat soort kleine aanpassingen de auto al een stuk mooier. In de toekomst wil ik het uiterlijk nog verder aanpassen. Ik heb al een schroefset liggen, maar ik wacht nog even tot ik de perfecte velgen heb gevonden. Gelukkig is er veel aftermarket aanbod op het gebied van bumpers, verlichting, lipjes, enzovoort.
In februari word ik 18 dus heb ik hier nog genoeg tijd voor.
Voor- en nadelen
Pluspunten:
+Rijdgedrag. De auto heeft een sportieve wegligging. Vooral in de bochten voelt het stuur strak en direct aan.
+Goede geluidsinstallatie.
+Betrouwbaar blok.
+Nauwelijks/geen roest.
Minpunten:
-In vergelijking met andere Honda motorblokken van eerdere generaties is deze minder krachtig. Het vermogen komt pas echt op gang vanaf 4000 toeren. Dat kan overigens wel een voordeel zijn om het roze pasje wat langer in bezit te houden, het is maar net hoe je het bekijkt ;-)
Dan zul je denken, waarom laat je deze reparaties uitvoeren aan een auto die al meer dan 20 jaar oud is? Nou, ik ben enorm tevreden over de Civic, ik vind het een leuk en sportief model en de kosten in totaal vielen best mee. Aan het einde van de streep (incl. aanschaf) was ik €1600 kwijt, voor een betrouwbare Japanner met die km-stand vind ik dat zeker de moeite waard. Nou moet ik niet te vroeg juichen, maar over het algemeen staat de techniek van Honda bekend als heel betrouwbaar.
Ik zal in de toekomst dieper ingaan over het onderhoud, kosten en het verbruik van deze auto.
Eerste update van 2025
- 184.195 km
Gelukkig nieuwjaar iedereen! De ingang van 2025 heeft de Civic gelukkig overleeft. De auto heeft oud en nieuw veilig in een garage gevierd, vond buiten op een parkeerplek toch iets te riskant en kon hem gelukkig op mijn werk in de werkplaats stallen. Deze update zal wat minder gaan over het onderhoud en de rijervaring maar ik zal wat dieper ingaan over de aanpassingen die ik heb uitgevoerd en waar ik allemaal tegen aan ben gelopen.
Waterlekkage
Het grootste probleem dat ik de afgelopen maanden heb aangepakt, is de waterlekkage in de kofferbak. Ongeveer drie maanden geleden wilde ik mijn platte subwoofer installeren. Deze was bedoeld om onder de stoel te plaatsen, zodat ik geen kofferbakruimte zou verliezen. Helaas stak de subwoofer net iets uit, waardoor passagiers achterin er met hun voeten tegenaan zouden komen. Niet ideaal dus, dan toch maar in de kofferbak. Bij het wegwerken van de kabels bij het reservewiel ontdekte ik dat er water lag.
Installatie uitgesteld, water eruit gehaald en vochtvreters geplaatst om schimmel te voorkomen in de vochtige maanden. Na wat ritjes over B-weggetjes en de eerste sneeuwval met de Civic, vond ik dat hij wel een wasbeurt kon gebruiken. Perfecte kans om de oorzaak van de lekkage te vinden. Eerst heb ik gekeken of na de wasbeurt water naar binnen lekte. Helaas geen lekkage gevonden. Uiteindelijk heb ik tijdens een regenbui alle interieurdelen van de kofferbak verwijderd en ben ik in de auto gaan zitten.
Uiteindelijk kunnen vaststellen dat het rubber van de kofferbak lekt. Nieuw kon ik ze niet meer vinden dus heb het dichtgesmeerd en probleem lijkt opgelost te zijn. Nu hoef ik me dan geen zorgen meer te maken dat na 1 regenbui zowat de halve Noordzee in mijn kofferbak ligt, is op zich ook wel prettig 😉
Wat er de laatste 4 maanden is gebeurd aan aanpassingen/verbeterpunten
-JR3 velgen en schroefset
Zoals ik eerder al aangaf in deze review wilde ik mijn schroefset pas monteren zodra ik de juiste velgen had gevonden, vind verlagen met 15 inch standaard velgen nou ook niet bepaald mooi. Nou, time has come! Ik heb tweedehands een setje velgen van het merk Japan Racing gevonden. Ik was al een tijdje op zoek naar deze velgen, maar nieuw zijn ze helaas buiten mijn budget. Het zijn 16 inch velgen (jammer genoeg geen 17 inch), maar ze geven de auto meteen een veel stoerdere uitstraling. Het schroefset zal er binnenkort onder komen te staan.
-Zonneklep bestuurderskant vervangen
Heb deze vervangen omdat de bekleding hiervan loshing en al het schuim dat erin zat bij elke drempel zowat op je schoot viel.
-Subwoofer geïnstalleerd
Hoewel de bestaande installatie in de auto prima was (zaten al 400 watt Pioneer speakers in), had ik nog een subwoofer liggen. Zonde om die niet te gebruiken, dus heb ik deze ingebouwd. Ik kan de hoeveelheid bass regelen met een draaiknop, ook wel fijn om zo je buren een beetje bevriend te houden.
-Ruitenwissers vervangen
Voor beter zicht als de weeromstandigheden het net even niet toelaten. De vorige waren namelijk echt aan vervanging toe
Wat wil ik nog aanpakken?
Ik blijf niet stil zitten en wil de aankomende paar maanden nog wat aanpassingen doen om de Civic te verbeteren:
-Speakers voor in de deuren vervangen, merk in combinatie met de subwoofer dat er wat beters voor in de plek moet komen.
-Achterruit blinderen. Heb hier een groter folie voor nodig want folie dat ik had liggen was te klein.
-Auto volledig gaan polijsten en in de wax zetten
-Alles ombouwen naar led + Amerikaanse knipperlichten
-Open luchtfilter
-OEM Civic Ex spiegels
-Zijwindschermen
-Misschien koplampen of grill vervangen
-Front lip
-Deurklink spuiten in carrosseriekleur
Onderhoud
-Nieuwe koppeling
Deze greep nogal laat aan en slipte regelmatig vooral bij wat sneller accelereren. Ik wilde niet te lang wachten en dit voor mijn 18de al gemaakt hebben, beter te vroeg dan te laat.
-Nieuwe olie + filter
De olie stond al laag, dus heb ik deze ververst en een nieuw oliefilter geplaatst.
Comfort, ruimte en interieur
Om de review nog meer vorm te geven zal ik het kort even hebben over het comfort en ruimte. Toen de coupe van deze generatie werd geïntroduceerd, stond deze bekend om zijn ruime interieur. Dat merk ik in de praktijk ook. Als bestuurder zit je vrij laag in de auto, wat in het begin even wennen was. Met mijn lengte van 1,72 meter is er op de achterbank voldoende ruimte voor twee volwassenen. De instap naar achteren is wel wat lastiger omdat de auto laag op zijn poten staat en de stoel niet ver naar voren kan worden geschoven. Maar eenmaal achterin merk je dat het comfort verrassend goed is, zeker in vergelijking met andere driedeurscoupés uit zijn tijd. Het dashboard is ergonomisch ingedeeld en alles zit op de plek waar je het verwacht, na 23 jaar ziet het er ook nog heel fris en fraai uit. Je hebt voldoende zicht naar achteren wat invoegen op de snelweg en parkeren ook een stuk fijner maakt!
Rijervaring en verbruik
Verder bevalt de Civic me enorm goed. De laatste paar weken ben ik er vaker langere afstanden mee gaan rijden, en ik kan niet anders zeggen dan dat het enthousiasme ervan afspat wat misschien ook wel een beetje normaal is met je eerste auto: Elk ritje, elke wasbeurt, dat ene sprintje bij het stoplicht of die zoveelste foto tijdens de avondschemering. De einddemper die er nu onder zit maakt elke rit een stuk leuker en avontuurlijker, ondanks dat de auto niet snel is heb je wel het gevoel dat je snel bent en dat je snel wilt gaan. Het verbruik is ook prima. Laatst heb ik een rit naar Breda gemaakt, totaal 200 km, met een gemiddelde snelheid van 105 km/u. Het verbruik lag rond de 1 op 16. Niet slecht!
Kosten
Aanschafprijs: €500
Onderhoudskosten: €1735
Dit omvat:
Vervanging van de koppeling
Roestbehandeling
Nieuwe aandrijfas
Remleiding
Einddemper
Remschijven en -blokken
APK
Benzinekosten: €161,07
Upgrades:
Velgen: €500
Schroefset: €320
Subwoofer + speakers heb ik van een kennis gekregen
Verzekering: €120 per maand (en ja, dat is pijnlijk op mijn leeftijd).
Totaalbedrag tot nu toe: €3216,07 (zonder upgrades rond de 2400)
Dit is inclusief de aanpassingen en upgrades die ik heb uitgevoerd of laten uitvoeren. Zoals je ziet komen de grootste kosten van het onderhoud en ik hoop dat die de aankomende maanden lager zullen zijn, ik ben van plan om de auto eind deze zomer te voorzien van een grote onderhoudsbeurt zodat die er nog lang tegen aan kan en om slijtage te voorkomen.
Kortom…
Het is misschien nog wat vroeg om dit een echte review te noemen, aangezien ik de auto nog niet zo lang heb en er nog maar weinig ervaring mee heb gehad. Ik heb geprobeerd alles zo goed mogelijk in kaart te brengen maar na verloop van tijd, zodra ik 18 ben en ik de auto dagelijks zal gaan gebruiken, kan ik meer toelichten over de rijeigenschappen, het verbruik, ervaring en eventuele problemen. Tot nu toe ben ik in ieder geval meer dan tevreden. De Civic is niet alleen mijn eerste auto, maar ook wel een beetje mijn trots geworden! 😉
Stay tuned!! Er volgt meer
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.