Honda Civic 2.2i-CTDi Sport (2007)

autoreview

Honda Civic
Honda CivicHonda CivicHonda CivicHonda CivicHonda CivicHonda CivicHonda CivicHonda CivicHonda Civic - interieurHonda Civic - interieur

Signalement

UitvoeringCivic 2.2i-CTDi Sport
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2007
Jaar van aanschaf2007
KM-stand laatst0 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

Op 25 september jongstleden was het zover! Ik heb een Civic i-ctdi in ontvangst mogen nemen.

Ik reed sinds januari 2004 een Peugeot 307 SW 1.6 op LPG en zocht een nieuwe lease-auto. Omdat de kids wat ouder zijn (6 en 10 jaar), hoef ik dus minder spullen mee te nemen (kinderbedje, buggy, kinderstoel etc.). Dus voor mij geen mpv of station meer, maar iets aparts, niet-alledaags. En eindelijk een auto met een motor erin, in plaats van een trapauto.

Gekeken naar Seat Leon 2.0 tdi, Fiat Bravo 150 pk JTD en Focus met sterke diesel. Laatste viel snel af. Wel uitstekende wegligging, maar toch te saai en alledaags. De Leon viel af omdat ik de Leon niet mooi vind van binnen (plastic en saai), hij stuk krapper is dan de Civic en het is natuurlijk ook een bekende verschijning op de wegen. Na proefrit met Civic (eerst 1.8 benzine en daarna de diesel) was ik snel verkocht. Bijzonder uiterlijk en interieur, veel meer ruimte dan je van buiten verwacht, heerlijke zitpositie en wat een zalige motor! Zelfs mijn vrouw (niet zoals ik een autoliefhebber) wilde blijven rijden en ik moest haar ongeveer achter het stuur vandaan trekken zodat de auto weer terug naar de dealer kon.

Het is een zwarte Civic geworden niet origineel, wel fraai) met als extra een andere pookknop (leer en alu) en parkeersensoren achter.

Bij het instappen bij de dealer stootte ik direct mijn been tegen de uitstekende punt van het dashboard bij het portier. Na paar honderd kilometer heb ik het volgende beeld.

Wat valt op:

1. De koppeling grijpt erg snel aan en je dus moet oppassen dat de motor niet direct afslaat.
2. De besturing is veel directer dan bij de 307. Je kan messcherp bochtjes nemen.
3. En wat een fraaie dash heeft deze auto. Prachtig, vooral ’s-avonds is het genieten geblazen.
4. De auto is biedt veel meer ruimte dan je op basis van z’n uiterlijk verwacht. Op kantoor was iedereen bijzonder verrast door de ruimte op de achterbank en in de kofferbak.
5. Ook handig is de achterbankcontructie. Je kan de zitting ook omhoog klappen zodat je hogere voorwerpen mee kan nemen. Bovendien kan je in de normale stand ook zaken onder de bank leggen. Handig voor de vakantie!
6. De geluidskwaliteit van de radio is beduidend beter dan in de 307. Vol geluid en ook bij harder zetten geen vervorming of trillende panelen. Prima!
7. De regensensor is ook uitstekend. Je kan zelfs de gevoeligheid van de sensor instellen met vier standen meen ik.
8. De motor. Tja, da’s lekker! Wat een power en souplesse. Op de snelweg in z’n zes heb je zat vermogen tot je beschikking voor vlot inhalen en toch rustig in de auto.
9. Verbruik kan ik nog weinig van zeggen. Nog te weinig gereden. Heb wel begrepen dat het sowieso beter wordt na paar duizend kilometer.

Een minpuntje heb ik toch kunnen ontdekken en dat is dat je als volwassene op de achterbank slechts beperkte hoofdruimte hebt. Ik ben slechts 1.78 meter, maar ik stoot mij hoofd als ik achterin zit. Nu zal het niet vaak gebeuren dat ik volwassenen op de achterbank vervoer, maar toch is het vreemd. Wie mooi wil zijn (coupe-achtige daklijn) moet dus toch beetje pijn lijden.

06-10-2007: N.B. heeft iemand met deze auto ervaring met chiptuning??

UPDATE 15-10-2007:
Km stand circa 2.500. De auto geeft mij veel rijplezier. Vooral het gemak waarmee de diesel eraan trekt is verbazingwekkend. Ook in de zesde versnelling gaat het grote sleuren gewoon door en dan maakt de motor weinig toeren. Bij 160 km/u ongeveer 2700-2800 rpm. Wel maken de banden meer lawaai dan in mijn vorige auto. De parkeersensor is inmiddels gemaakt (garantie). Ik denk erover om ’m te laten chippen en vraag mij af of er iemand ervaring mee heeft. Verbruik heb ik nog niet gemeten, ben te druk met genieten van de power en van het prettige stuurgedrag.

UPDATE 27-10-2007:
Km stand circa 4.500. Veel nieuws is er niet te melden, het is nog steeds genieten. Wat ik al van anderen gelezen heb over de lichtsensor klopt wel. Gaat toch wat laat aan, of bij regen/mist helemaal niet. Geen ramp natuurlijk. Regensensor is perfect, vooral omdat je gevoeligheid zelf kan instellen.

Wel interessant is dat ik over een paar dagen de auto laat chiptunen. Na het tunen (circa anderhalf uur, kan je dus op wachten) levert de motor 170 pk en 400 Nm. Ben benieuwd naar het effect. Niet goed, geld terug. De auto zou zelfs wat zuiniger worden door deze ingreep. Ik vermoed dat dat komt doordat de motor minder hard hoeft te werken door het hogere koppel.

PROBLEMEN

Toch nu al een probleempje. Ik heb parkeersensoren die de dealer in heeft gebouwd. Het is origineel Honda spul. Na twee dagen was het geluid van de piepjes bijna niet meer te horen, dus ik vrees dat er iets los zit. Knullig. Zal snel dealer bellen voor herstel. Het zegt meer over de slechte montage dan over de kwaliteit van Honda denk ik.

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (9)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.