Honda Civic 2.2i-CTDi Sport (2007)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Civic 2.2i-CTDi Sport |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2007 |
Jaar van aanschaf | 2007 |
KM-stand bij aanschaf | 1 km |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
Er valt een hoop te vertellen over deze Honda. In eerste instantie is de verschijning een punt van discussie. Maar dat is smaak. Persoonlijk blijf ik de achterpartij dubieus vormgegeven vinden.
Na een paar jaar Renault te hebben gereden heb ik bij het kiezen van de volgende auto het volgende voor ogen gehouden:
- een minstens zo fijne diesel
- een minstens zo hoog comfort niveau
- betere algehele kwaliteitsbeleving
- betere betrouwbaarheid
- enige exclusiviteit
- ik wil weer wat sportiever gaan rijden
Hoewel ik makkelijk bevooroordeeld kón zijn (voor de Renault altijd Honda gereden) heb ik uiteindelijk na veel wikken en wegen onbevooroordeeld toch voor de nieuwe Honda Civic gekozen. De hogere (lease)prijs is tot het einde de enige drempel geweest.
Maar die drempel eenmaal getrotseerd: ik heb een goede keuze gemaakt! Honda mikt met de Civic op de Audi A3 / BMW 1-klasse. Als je het zo bekijkt is de prijs juist reuze interessant.
Na vier maanden ben ik 17.000 kilometer verder. Vroeger maakte ik wel eens de opmerking dat je nooit ín een Honda gaat zitten, je trekt hem aan. Ook bij deze Civic gaat dat op; fantastische zit en een heerlijke bediening: in control!
De Civic zit degelijk in elkaar, dus met de algehele kwaliteitsbeleving is niets mis. De betrouwbaarheid moet natuurlijk nog blijken, maar tot nu toe geen problemen. Honda heeft ook een naam hoog te houden. Vraag eens na bij de Wegenwacht…
De diesel loopt fantastisch en is ook nog eens snel. Bloedsnel. Tussensprints zijn een genot en verslavend en ritjes door Duitsland worden een dagje uit!
Doorjagen in de toeren is in de regel totaal zinloos bij een diesel. Dat past niet echt bij het karakter van een Honda. Ze hebben het voor elkaar: voor extra power is het niet nodig, leuk is het wel… Hij blijft namelijk gáán!
Pluspunten
- algehele kwaliteitsbeleving is hoog
- de 2.2iCDTi is een juweel van een motor
- fantastische rij-eigenschappen
- hoe compact de auto ook is, er is een zee van ruimte voor de inzittenden
- een ruime kofferbak met een handige ‘dubbele bodem’
- slimme achterbank: behalve het traditioneel platleggen van de rugleuningen kun je er ook voor kiezen om de zitting omhoog te klappen; de Civic is dan als kleine bestelbus in te zetten
- prettig werkende regensensor
Waar word je nog meer vrolijk van?
- het futuristische interieur, vooral ‘by night’ een lust voor het oog
- detail: met ingeschakelde verlichting schijnt er een minuscuul blauw ledje op de middenconsole
- de standaard radio met CD-speler is zeer uitgebreid en wordt met echt prima speakers geleverd
- veel ruimte in het dashboardkastje en onder de armsteun
- in de Civic ben je een snelle en minder alledaagse verschijning!
- leuke ‘economy’-meter
- leuke ‘en nu moet je toch echt eens een tandje hoger schakelen’-meter
Waar moet je aan wennen?
- door de lage zit zijn de bedieningselementen die niet op het stuur zitten moeilijker te bereiken
- de deurvergrendeling is van binnen uit enkel handmatig te bedienen en ontgrendeld niet automatisch zodra de deur van de bestuurder geopend wordt
- de elektrisch inklapbare spiegels zijn alleen te bedienen wanneer het contact aan is (lastig als je al bent geparkeerd, het contact uit staat en je toch nog je spiegels wilt inklappen)
- de sportieve afstelling dwingt je zeer voorzichtig over verkeersdrempels te manoevreren
- de auto lijkt soms een beetje overkilled met die brute 2.2: het komt regelmatig voor dat ik toch echt onbedoeld met wat piepende banden optrek
Wat valt tegen? = onhandig
- de brandstoftank is aan de krappe kant (50l) voor een auto die als kilometervreter moet gelden
- het verbruik valt tegen: bij ‘normaal’ rijden haal je 1:17. Wanneer je toegeeft aan de verleiding en dus stevig doorpookt betaal je aan de pomp een prijs: 1:15
- de vijfde deur is te zwaar om met weinig kracht gesloten te kunnen worden
- de radio kent geen ‘pause’ en/of ‘mute’ stand
- wel een lichtsensor, maar als de verlichting handmatig bediend is gaat deze niet automatisch uit zodra het contact uitgaat
- de start-button is een leuke gadget, maar praktisch is het niet: de sleutel moet immers eerst gewoon omgedraaid worden om het contact aan te zetten
- een wel erg grote contactsleutel
- het standaard alarm: waarschuwt alleen wanneer de deur geopend zou worden. Bij een ordinaire inbraak via de ramen om waardevolle spullen die er niet in liggen te graaien blijft ie slapen.
Wat zijn niet terechte minpunten?
- slechte afleesbaarheid van het dashboard: als je de juiste zit aanneemt, is alles perfect te overzien en af te lezen
- slecht zicht naar achteren door de geïntegreerde spoiler: de spoiler zit nét op die hoogte waardoor je inderdaad het kenteken van de auto achter je niet kan lezen (valt dus wel mee), daar komt bij dat de Civic extra grote buitenspiegels heeft: stel die goed af en je hebt prima zicht en een minimale dode hoek.
Wat me van het hart moet: aan het nieuwe dealer-netwerk moet wat geschaafd worden. Alleen bij de ‘oude rotten’ voel ik me thuis, welkom en vriendelijk geholpen (in mijn omgeving is dat Tijnagel in Nijmegen).
Mijn auto is geleased en ik had geen invloed op de keuze welke dealer de auto ging leveren. Na het voortraject, de levering en een reparatie van een door steenslag verwoeste mistlamp concludeer ik dat de ‘nieuwe’ dealers alleen oog hebben voor de man met de dikke beurs en alleen geïnteresseerd zijn zodra een potentiële verkoop van een NIEUWE auto in de lucht hangt. De arrogantie druipt er in mijn ogen werkelijk van af. Heel storend en uiteindelijk dodelijk. Mijn advies: keep it simple en erken dat alleen klantenbinding je bedrijf in leven houdt.
Voor het onderhoud en mogelijke reparaties in de toekomst ga ik gewoon weer lekker naar Tijnagel.
** UPDATE **
Bij 20.000km heeft de eerste (kleine) onderhoudsbeurt plaatsgevonden. Geen bijzonderheden.
** UPDATE II **
Bij 23.000km voor de tweede keer een sterretje in de voorruit gekopt. De volgende ochtend willen laten repareren, maar het was al te laat. Na één nacht al een dikke scheur. Dat wordt een nieuwe ruit...
** UPDATE III **
Inmiddels 30.000km onderweg.
Ik blijf me verbazen over het interieur en het blijft letterlijk een feest om in te sturen. Wat kun je ontzettend brutaal stoeien met deze Civic.
Wel wat te kampen gehad met \’onheil van buitenaf\’: na het vervangen van de voorruit bleken de ruitenwissers niet juist terug-gemonteerd te zijn. De wisserbladen kwamen tegen elkaar aan. Een kort bezoekje aan een willekeurige dealer onderweg was nodig om dit te laten herstellen.
Daarnaast heeft iemand tijdens een achteruitrijmanouvre in hartje Amsterdam m\’n kentekenplaat-houder vóór vermorzeld. De plaatselijke Brezan heeft dat voor vier euro weer gefixt.
Op weg naar de 40.000km beurt!
PROBLEMEN
- steenslag in voorruit;
- steenslag in glas van mistlamp voor;
- soms weigert de afstandsbediening voor het ontgrendelen van de deuren. Een keer opnieuw op slot doen en dan openen is tot nu toe altijd de oplossing geweest.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.