Honda Civic 2.2i-CTDi Sport (2006)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Civic 2.2i-CTDi Sport |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2006 |
Jaar van aanschaf | 2006 |
KM-stand laatst | 200.000 km |
- 200.000 km
Bij het zoeken naar een nieuwe lease wagen, welke mijn Stilo 3d 1.9JTD moest opvolgen had ik een paar wensen. Na de ellendige wegligging en stuurgedrag van de Fiat moest hij veel beter sturen, veiligere wegligging en sportiever.
Ik had een aantal auto’s op mijn lijstje staan waaronder Ford focus, Volvo V50, Skoda Octavia, Audi A3 en de Honda Civic.
Sommige auto vielen tegen (Focus) en sommige hadden mij positief verrast (V50). Uiteindelijk toch gegaan voor het sportieve karakter van de Civic met zijn hele fijne motor. De V50 had een 1.6D Edition 1 geworden en werd na een proefrit toch wat te tam bevonden.
De Civic
De stuurkwaliteiten van de Civic zijn super. Enige probleem is dat hij over zijn voorkant naar buiten schuift. Wel veilig en de grens ligt behoorlijk ver, maar kan beter. De directheid van sturen is heerlijk. Door het kleine stuurtje een halve slag te draaien, ga je al een haakse bocht door. Het gevoel is goed en stuurt met een gezonde dosis weerstand.
De motor bevalt erg goed. Het is even wachten als je het gas in drukt, maar na een halve seconde gaat hij dan ook goed vooruit. Stoplicht sprintjes zijn niet aan hem besteed (welke diesel wel?), en volgens mij hadden zijn 1 en 2 wel iets langer kunnen zijn. Ze geven geloof ik 8.6 sec op, maar ik geloof nooit dat hij dat haalt. Zal eerder een kleine 9 seconden zijn. Eenmaal op gang kan hij echter lekker vlot tussen sprintjes afwikkelen.
De motor is uitgaande van het bouwjaar van de diesel erg stil. Van buiten en van binnen. Er staat hier ook een Astra 1.7 diesel uit hetzelfde jaartal en die maakt zeker koud 2 keer zoveel lawaai. De Civic maakt ook echt een heel typisch geluid. Als er een Civic diesel de straat ik komt rijden haal je hem er gelijk tussen uit. Het gemiddeld verbuik is op de boordcomputer 5.5 l/100km. In werkelijkheid is het 6.0 l/100km. Olie hoeft er tussen de beurten (elke 20000km) niet bij. Ook na 200000km is de motor nog zo goed als nieuw.
De koppeling was na 140000km op, en volgens de dealer waren er al 4 voor mij rond deze kilometer stand. Blijkbaar is Honda nog niet het koppel van een diesel gewend.
Het interieur is na 200000km echt nog in hele goede staat. De pookknop vertoont slijtage sporen (Dit kan ook komen door de ring om mijn vinger) het is in ieder geval normaal dat zoiets slijt. Ook is de bal van de pook wat bekrast. Waarschijnlijk door wat vuil tussen de bal en de rand. Verder is ook het glimmende plastic rondom de tellerpartij wat bekrast.
De rest van het dashboard ziet er echt nog als nieuw uit alsmede de stoelen. Waar de Stilo stoelen na 200000km echt uitgezakt waren, hebben de Civic stoelen nog hun volledig stevigheid. Enige minpunt aan de stoelen zijn de niet verstelbare lende steun en het onderstel wil een enkele keer wat kraken. De stoel aan 1 zijde een tandje naar voren of achteren schuiven wil vaak de oplossing bieden.
De opklapbare achterbank is erg handig gebkleken, en er kunnen soms de gekste dingen toch vervoerd mee worden. De kofferruimte is voor de grootte van de auto toch erg ruim. Dit geld tevens voor de ruimte op de achterbank. Alleen bij het achterin laten instappen van passagiers is het handig te waarschuwen voor de redelijk lage daklijn.
De buitenzijde van de auto is futuristisch en apart. Ik zelf vind het nog steeds een geslaagd model, al begrijp ik wel dat er mensen zijn die er niet van houden. Smaak is immers bij iedereen anders. De voorzijde van de auto is wat steenslag gevoelig en dit in combinatie met de toch wat mindere lak van tegenwoordig, maakt dat de auto na 200000km toch redelijk wat putjes heeft. De mistlampen zijn echter nog nooit beschadigd.
Wat ik wel heb laten oplossen is de aangroei van alg onder de achterspoiler cq ruit. Vond dit echt geen gezicht. De plastic achterspoiler is dan ook eraf gehaald en opnieuw gekit. Het probleem is daarna verholpen.
Verder heb ik na 200000km niet zoveel meer te vertellen. De auto is gewoon ondanks in het begin wat kleine kinderziekten (ik zou niet eens meer weten wat) erg betrouwbaar en een kwaliteits product gebleken. De nieuw auto is inmiddels besteld en compleet wat anders. Na 4 jaar begon toch het sportieve redelijk te vervelen bij 50000km/jaar. Het is erg leuk sturen, maar om continue alle oneffenheden in de weg te kunnen voelen wordt gewoon vermoeiend bij zo’n kilometer aantal.
Homokineet vervangen bij 20000km beurt.
Modificatie Achterwielophanging bij 40000km beurt.
Remblokken voor voortijdig moeten vervangen bij 55000km
Remblokken achter bij 60000km beurt
Remblokken en remschijven voorzijde vervangen
bij 90000km
Koppeling vervangen bij 140000km
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.