Honda Civic 2.2i-CTDi Silverstone (2008)

autoreview

Honda Civic 2.2i-CTDi Silverstone (2008)

Signalement

UitvoeringCivic 2.2i-CTDi Silverstone
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2008
Jaar van aanschaf2008
KM-stand laatst180.000 km
Lezerswaardering: 92%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Aflevering auto

De Civic (via lease) die ik heb is afgeleverd in de kleur Royal Blue. Een kleur die je in NL niet vaak ziet, los van het feit dat je deze auto niet vaak ziet rijden.
Bij de bestelling is tevens extra afgeleverd:
- 17inch STORM velgen
- upgrade boxen
- dakdragers
- afneembare trekhaak
Daarnaast betrof dit de Silverstone uitvoering: dus gratis metallic, navigatie en parkeersensoren achter).

Bij de aflevering zijn alleen de verkeerde velgen gemonteerd. Foutje van de dealer (Auto Actief BV te Groningen). Maar de week erop keurig verholpen.

20.000 km-beurt

  • 20.000 km

Na 3 maanden rijden is het zover. De 1e (kleine) beurt van de auto. Geen bijzonderheden. Wel heeft de auto last van steenslag (in belangrijke mate veroorzaakt door wegwerkzaamheden bij knooppunt Muiderberg).

Verbruik tot nu toe: circa 1 op 14 (zeer stevig doorrijden)

40.000 km-beurt

  • 40.000 km

Wederom probleem gereden in de afgelopen periode. Tijdens deze 40.000 km-beurt zijn ook de remvoeringen schoongemaakt. Er zat zeer veel stof op.
Complimenten voor het servicepunt, de Gebroeders Vrieling te Roden. Perfecte service. Prijstechnisch lastig te beoordelen vanwege het feit dat het een leaseauto is.

Verbruik circa 1 op 15 (rij nog steeds stevid door, maar iets rustiger). Verbruik kan ook rond 1 op 20 liggen bij constant 120 rijden.

Overig:
Opvallend: km-teller wijkt relatief veel af. 127 op teller is 120 echte km's/u

Kofferbak is lekker ruim (er past goed een kinderwagen (incl wiegje) in. Wielen van het onderstel van de wandelwagen hoeven niet losgemaakt te worden.

Radio voldoet prima. Airco blaast soms wat langer koude lucht. Maar is wel acceptabel.

Terug van vakantie Spanje

  • 51.000 km

Met de auto zijn we op vakantie geweest (2 volwassenen, 1 baby). Achter de auto hing een KIP-caravan. Maximale belasting van de caravan is 1.100 KG. Beladen woog de caravan circa 1.000 KG. We zijn naar Spanje geweest. De route ging over Groningen (regio woonplaats)- Breda - Parijs - Milau - Salou. Zeer bergachtig terrein. Ook heuvelop (bergen met 7%) vormden geen probleem om in 5e (en soms zelfs 6e) versnelling te nemen. Probleemloos rond de 100 a 110 km/u gereden. Verbruik is dan rond 1 op 10.

Prima caravantrekker derhalve.

Verder geen bijzonderheden, behalve dat voorruit is vervangen wegens steenslag/doorscheuren.

60.000 km-beurt

  • 60.000 km

Wederom na 3 maanden en 20.000 km weer tijd voor een kleine beurt.
De beurt is weer uitgevoerd door Honda Gebr. Vrieling te Roden. 's-ochtends gebracht, vervangend vervoer stond weer klaar en na 2 uurtjes de auto weer opgehaald.

Gemiddeld verbruik ligt tussen 1 op 15 en 16. Olieverbruik is marginaal. Ik hoef in ieder geval niets bij te vullen.

Over service gesproken. In de auto zit geen reservewiel, maar voor onze vakantie mocht ik een volwaardig reservewiel lenen! Topservice.

Op naar de 80.000 km.

80.000 km-beurt

  • 80.000 km

De 4e onderhoudsbeurt zit er inmiddels op. De dealer heeft ervoor gekozen om de remblokken voor preventief te vervangen. Verder is er in de afgelopen periode 1 lampje kapot gegaan van de kentekenplaatverlichting achter.

Verbruik:
Het verbruik zit nog steeds tussen 1 op 15 en 16. Maar ik verwacht dat het iets zal stijgen gezien het feit er nu weer winterbanden gemonteerd zijn.

Bijzonderheden:
Helaas ben ik in de afgelopen periode 1 afdekplaatje op de dakrail van mijn dakdrager kwijtgeraakt. Gelukkig kon de dealer een nieuw plaatje afleveren.
Verder zijn 2 van de winterbanden al aardig richting de 5 mm profiel. De dealer was verbaasd dat deze banden achter zijn gemonteerd. De banden met de meeste grip dienen namelijk achter te worden gemonteerd (bij een voorwiel aangedreven auto). Dus dit heb ik nog aan de leasemaatschappij voorgelegd. De winterbanden worden overigens niet door de dealer gemonteerd maar door Profile Tyrecenter (te Roden).

De 100.000 komt eraan

  • 96.000 km

Nog een kleine maand sturen en dan heb ik 100.000 km gereden met deze auto. Tijd voor een korte opsomming van de plussen en minnen

Positief:
* Uiterlijk (subjectief), vanuit alle hoeken
* Dashboard (subjectief)
* Flexibiliteit interieur (achterbank op verschillende manier opklapbaar)
* Goede caravantrekker (zie eerder commentaar)
* Goede weglegging (stevig geveerd)
* ISO-fix voor kinderzitjes
* Prima 'standaard' stereo
* Prima stoelen (voor)
* Grote kofferbak voor deze klasse (C-klasse: Golf, Focus, Astra)
* Achterportieren open ver (hoek van 90 graden)

Mindere punten:
* Kleine tank (50 liter); bijna dagelijks bij pomp
* Zicht naar achteren (maar welbewuste keuze!)
* Gevoelig voor steenslag door lage voorkant
* Airco blaast soms lang koude lucht (temperatuur komt niet overeen met gevoel)
* Dashboard is krasgevoelig
* Geen lendesteun op bestuurdersstoel (en passagiersstoel)
* Stoelen voor zijn niet traploos verstelbaar

100.000 km-beurt

  • 100.000 km

Op 3 maart 2010 is de auto voor de 100.000 km-beurt geweest naar Honda Vrieling te Roden.

In de laatste 2 weken bleek dat de temperatuurmeter voor de buitentemperatuur van slag is geweest. Op een gegeven moment gaf deze zelfs aan 37 graden. Hierdoor raakte ook de airconditioning van slag. Verder merkte ik op dat de achterklep wat moeizamer in zijn hoogste stand kwam. Vermoedelijk door de kou dat de vloeistof in de hydraulische veren wat dikker is. Maar even in de gaten houden.

Naast de standaardbeurt bij 100.000 km zijn de volgende zaken vervangen:
- thermostaat (zie bovenstaande)
- ruitenwissers
- batterij afstandsbediening

Verder merkte de dealer op dat de achterbanden (winterbanden) in het midden meer slijtage vertonen dan gebruikelijk. De dealer had dat bij een andere (zelfde type) Civic ook meegemaakt. Ondanks dat ik de bandenspanning frequent meet.

Het verbruik zit op dit moment tegen de 1 op 15 aan. Maar gezien de winterse perikelen is dat niet verbazingwekkend.

Op naar de volgende beurt.

Vervanging remmen

  • 114.000 km

De remblokken achter zijn vervangen. Honda Vrieling heeft de blokken op een zaterdag vervangen. Keurig service in mijn ogen, want op vrijdag einde van de dag gebeld en auto gebracht.

Verder geen bijzonderheden te melden, behalve dat medio juni de vakantie weer voor de deur staat. Maar gezien de ervaringen van vorig jaar naar Spanje verwacht ik geen problemen. Waarschijnlijk voorafgaand aan de vakantie nog even de 120.000 km-beurt. Dan volgt een meer uitgebreide update.

NB: beoordeel aub deze review zodat ook anderen hiermee hun voordeel kunnen doen.

120.000 km-beurt + vakantie Spanje

  • 120.000 km

De 6e onderhoudsbeurt is medio juni, vlak voorafgaand aan de zomervakantie uitgevoerd. Er zijn door de dealer geen bijzondere werkzaamheden ten aanzien van het onderhoud uitgevoerd. Wel opvallend dat 2 keer kort achter elkaar aan het lampje "roetfilter" is gaan branden. Vervolgens beide keren een constante snelheid van boven de 60 aangehouden en de melding is weer verdwenen. Gemeld aan de dealer maar dit konden na uitlezen van de computer niets vinden.

Verbruik:
Het dieselverbruik zit nog steeds tussen 1 op 15 en 16.

Bijzonderheden:
Ik heb een nieuwe mobiele telefoon van de zaak (Samsung GT-B7610). In combinatie met de carkit Parrot 3200 is dat geen gelukkige combinatie. Soms blijft de synchronisatie tussen telefoon en carkit hangen, waardoor de radio dus niet meer te beluisteren is. Dit kun je de auto niet aanrekenen.

Vakantie Spanje.
Net als vorig jaar weer naar Spanje gereden. Ook nu, net als vorig jaar, van de dealer een reservewiel voor de auto mogen lenen. Het reparatiekitje is m.i. niet voldoende om vervolgens verder te rijden met een caravan achter je auto. Gelukkig hebben we het reservewiel niet hoeven te gebruiken. Over de gehele rit (bijna 4000 km) was het verbruik rond de 1 op 8,5. Mijn inziens een net verbruik uitgaande van een gereden snelheid van circa 100 km/u (echte km's).
Het blijft een prima trekauto. De caravan is een Kipcaravan uit 1987, type KL40T De Luxe met een maximum toelaatbaar gewicht van 1100 KG (leeggewicht caravan 705 kg). Op vlakke en licht hellende stukken is het ook nog goed berijdbaar in de 6e versnelling. Volgend jaar waarschijnlijk een andere auto.

140.000 km-beurt

  • 140.000 km

De auto is vandaag weer voor de 140.000 km-beurt bij Honda Vrieling geweest. Behalve de vervanging van een plafondlampje geen bijzonderheden.
Daarnaast nog wel gevraagd of de computer uitgelezen kon worden i.v.m. circa 4 keer de melding "recirculatie roetfilter". Iedere keer is het lampje uitgegaan. Honda Vrieling heeft echter niets kunnen uitlezen.
Daarnaast werd keurig gemeld dat bij de volgende beurt de remblokken- en schijven dienen worden te vervangen.
Ik ben benieuwd of ik hiervoor toestemming krijg van de leasemaatschappij, omdat de het contract in principe tot 160.000 km loopt.

Verbruik
Het verbruik is stabiel. Circa 1 liter op 15 kilometer.

Overig
Inmiddels hebben we een andere caravan gekocht (deze weegt max. 1300 kg, inclusief belading). Ondertussen hebben we een paar honder kilometer met de caravan erachter gereden. Ook deze WILK-caravan trekt de auto moeiteloos. Voor mijn gevoel ligt de caravan zelfs nog stabieler achter de Civic dan onze vorige KIP-caravan.

Remblokken eerder dan voorspeld/winterbanden

  • 145.000 km

Eind oktober 2010, eerder dan voorspeld, waren de remblokken en schijven voor toch toe aan vervanging. Bijzonder om te vermelden is dat de binnenste blokken (die het meest lastig te zien zijn) volledig versleten waren. Honda Vrieling meldde hierover dat dit af en toe voorkomt. Er zou, volgens Honda Nederland, een relatie zijn met het ASR (anti slip regeling). Tja...zeg het maar.

Ook zijn de winterbanden weer gemonteerd. En zodoende is de auto weer helemaal klaar voor de winter. Toch valt het steeds weer op dat de zomerbanden een stuk stiller zijn dan de winterbanden.

Katalysator vervangen/mistlamp vervangen/afdekklep

  • 155.000 km

Katalysator vervangen
Afgelopen week ging er een waarschuwingslampje branden (degene
van "recirculatie van roetfilter" aangevuld met het teken "!".
De dealer gebeld (Honda Vrieling) en kon vervolgens langskomen.
De foutcode was niet gemakkelijk uit te lezen. Na contact met Honda Nederland bleek dat de katalysator moest worden vervangen.
De kosten bedragen circa EUR 800 (inclusief montage). Overigens waarschuwde de dealer dat er al ervaringen zijn opgedaan met vervanging van het roetfilter. De kosten hiervan zijn zeer hoog (inschatting dealer 5 a 6.000 euro). Zeker iets om in het achterhoofd te houden indien men van plan is een Civic diesel aan te schaffen met een km-stand van 140.000 of meer.

Mistlamp
Vanochtend constateerde ik dat helaas weer het glaswerk van de mistlamp (rechtsvoor) kapot is. Gemeld bij de dealer, dit zal zsm worden vervangen.

Afdekklepje vuldop
Door de vorst is waarschijnlijk gisteren bij het openen van de vuldop het afdekplaatje losgeschoten. Ik kan niet goed zien of het is afgebroken of losgelaten. Binnenkort maar bij de dealer na laten kijken bij de 160.000 km-beurt.

160.000 km-beurt

  • 162.500 km

Vandaag is de auto voor de 160.000 km-beurt aangeboden bij mijn vertrouwde Honda dealer Vrieling.
Dit zou, volgens het boekje, een grote beurt moeten zijn. Daarnaast zou het afdekklepje van de benzinedop worden hersteld. Ook de mistlamp zou worden vervangen.

Bij het ophalen wachtte mij echter een onaangename verrassing.
De dealer mocht namelijk van de leasemaatschappij amper werkzaamheden uitvoeren. Ook het glaswerk van de mistlamp mocht niet worden vervangen. Een vreemde zaak, want het contract loopt af bij 180.000 km.

Uiteindelijk is alleen de olie gewisseld. Spijtig natuurlijk, maar blijkbaar is dat de situatie in leaseland.

Behalve dat ik het idee heb dat de koppeling minder aan het worden is, heb ik geen bijzonderheden.

De eerder genoemde punten bij de tussentijdse evaluatie staan nog steeds overeind.

De volgende berichtgeving zal waarschijnlijk de afsluiting van deze review zijn.
Beste lezer, wil je daarom zo goed zijn om deze review te beoordelen?

Einde leasecontract

  • 180.000 km

Nog een paar dagen sturen en dan is het zover. Afscheid nemen van de Honda Civic.
In de afgelopen 2,5 jaar heb ik met veel rijplezier in de auto gereden.

De volgende auto is ook bekend. Een Citroen C4 Grande Picasso EB6V Ligne Business (2.0 diesel). Een totaal andere (lease-)auto, afkomstig van een van mijn collega's.

Samenvattend dan de plussen en minnen van de Honda Civic (deels al eerder benoemd)

+ bijzonder uiterlijk
+ lage zit
+ sportieve rijeigenschappen
+ soepel schakelende versnellingsbak
+ flexibel interieur (achterbank)
+ grote kofferbak
+ ruimte interieur
+ goede caravantrekker (ook voor zware caravans van circa 1400 KG)
+ geen bijzonder onderhoud behalve vervanging katalysator
+ uitrusting is compleet (Silverstone uitvoering, gebaseerd op Sport uitvoering)
+ Solide gebouwd (geen rammels o.i.d.)

- lage neus (voor mij niet bezwaarlijk)
- zicht naar achteren kan als beperkt worden ervaren (voor mij niet bezwaarlijk/hinderlijk ervaren)
- lakkwaliteit is voldoende, maar wel gevoelig (goed schoonhouden)
- klepje tankdop (zilverkleurig) heeft losgelaten (paar keer gelijmd, geen resultaat)
- klepjes van dakdragers laten regelmatig los (inmiddels 3x vervangen)
- dashboard is krasgevoelig
- originele (Af fabriek) schakelpook: verf laat wat los)
- airco blaast soms koude lucht

Samenvattend een zeer plezierige auto die kwalitatief goed is gebouwd en geen bijzondere onderhoudszaken heeft getoond. Een auto waar je zeker met 4 volwassenen volwaardig in kunt zitten en ook nog de nodige bagage mee kunt nemen. De (afneembare) trekhaak is veelvuldig gebruikt. Een prima caravantrekker.

EINDE REVIEW - DEZE REVIEW WORDT NIET MEER AANGEPAST NA 31-3-2011

9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (21)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.