Honda Civic 2.2i-CTDi Executive (2007)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Civic 2.2i-CTDi Executive |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2007 |
Jaar van aanschaf | 2007 |
KM-stand laatst | 102.298 km |
ERVARINGEN
- 118.000 km
Als petrolhead heb ik mijn vader begeleid bij het uitzoeken van een nieuwe auto. Hem kon het niet zo veel schelen wat hij rijdt, zolang het maar snel accelereert en comfortabel in de files is. Na veel research op internet, in tijdschriften enz. viel de honda civic mij op. Niet alleen qua uiterlijk maar ook zijn prijs/kwaliteits verhouding en prestaties en verbuik. Na een proefrit bij de Honda dealer wisten wij het wel, dit wordt ’m. De uitvoering kiezen mocht pa zelf doen, hij moest er in rijden. Het werd een 2.2 diesel in executive uitvoering met dual-zone climatecontrol, licht- regen- parkeersensoren, xenon en een glazen dak. Toen de bestelling rond was moesten we gaan wachten.
Dat was geen probleem want de 607 kon hem echt nog wel bekoren. Maar dat wachten begon lang te duren, telkens kregen we telefoontjes dat de wachttijd (oorspronkelijk 4.5 maanden) wat langer werd. Maar na zes en een halve maand was het dan zover. En hij was nog mooier dan we dachten dat hij zou worden, de kleurencombinatie van zwarte buitenkant en beige bekleding is prachtig.
Na ongeveer 1000km inrijden konden we eindelijk flink gaan scheuren. De wegligging is werkelijk perfect en de motor is nog beter. De diesel trekt al vanaf lage toeren ontzettend hard, en wanneer hij bij ongeveer 1750 toeren zit trakteert hij je op een geweldige schop in je onderrug. Helaas zijn er ook kleine minpuntjes. Het middelste stukje dashboard is kneiterhard, de climatecontrol moet je eerst op bloedheet of ijskoud zetten voordat je naar de normale temperatuur kan en de (ontzettend zware)kofferklep moet je bij koud weer zelf omhoog tillen.
Maar dat weegt echt niet op tegen het prachtige instrumentarium en de fabuleuze wegligging en motor. Ook de stoelen verdienen een pluim, ze lijken krap maar al snel vind iedereen er zijn plaats. Maar na een uurtje of 3 voel je wel dat het geen grote brede zetels zijn. De hoofdruimte achterin is minder, tijdens de proefrit kon ik nog net achterin zitten, maar nu de groeispurt aan het afronden is bezorg ik mijzelf een hernia in mijn nek. Als je langer dan 1.80m bent moet je echt niet achterin zijn. Dat is niet te verwijten aan het glazen dak, achterin is net zoveel hoofdruimte als in de sport.
Het uiterlijk daar kun je kort over zijn: hate it or love it. Veel bekijks trek je er wel mee, in de file kijken toch wel heel veel mensen naar je. En als je 200 over de a5 rijd gaat iedereen voor je aan de kant. Blijkbaar denken veel mensen dat alleen dikke audi’s blauwe verlichting hebben. Het uiterlijk van het interieur mag ook niet onbesproken blijven, het is gewoon prachtig. Elke keer als je de sleutel omdraait lijkt het alsof er een ruimteschip tot leven komt.
De prestaties zijn op papier niet echt bijzonder: 140pk 0-100 in 8.4 seconden en een topsnelheid van 205km/h maar een verbruik van 1:19. Gelukkig is dat in de praktijk wat anders. Na 40.000 km heeft hij op de rollenbank gestaan en bleek er 155pk uit te komen een verschil van maarliefst 11%. Ook de topsnelheid is niet gering hoger dan de fabriek beloofd: 224km/h. Ook de acceleratie ging vooruit, 0-100 in 8.2 seconden. En al met al halen we in de praktijk een verbruik van 1:17 en soms rijden we vrolijk 1:25. De remmen vallen ook op, ze zijn goed doseerbaar, lekker bijterig en je staat lekker snel stil.
Oplettenden hebben het gezien, sneller dan een porsche cayenne, net zo zuinig als een passat bluemotion, net zo compleet als de 607, net zo betrouwbaar als een toyota, en mooier dan welke andere auto dan ook. Ik begin me af te vragen waarom niet iedereen zo’n auto rijdt.
update bij 61.150km:
-roetfilter defect
-turbo bouwt geen druk meer op om de schade te beperken
-cruisecontrol defect
update bij 62.500km:
de problemen zijn opgelost. De katalysator bleek kapot te zijn waardoor de roetfilter aangaf dat hij teveel uitstootte en dacht dat hij kapot was. daarom is ook de wastegate van de turbo permanent opengezet zodat er minder kracht door de katalysator zou gaan. er was dus ook een verband met de cruisecontrol.
Toen de auto bij de garage stond hebben we een vorige generatie civic als vervangend vervoer meegekregen. de nieuwe is echt een ontzettende verbetering in alle opzichten.
update bij 74.987km:
De honda is bijna een jaar oud en heeft ons 75duizend plezierige kilometers geleverd. Ik heb van het weekend ook zelf is aan de auto mogen proeven op een groot verlaten parkeerterrein op de grens tussen nl en belgie. Dat is toch wezenlijk anders dan de megane die mijn vader hiervoor had, waarin ik ook even mocht rijden. De 155 hengsten zitten telkens te trappelen van laat me vrij. Hij wil de hele tijd zo snel mogelijk. De koppeling moest ik ook erg aan wennen want die is nogal kort. Vandaag heeft mijn vader een mailtje van honda gehad dat de civic terug moet naar de dealer voor een reparatie aan de handrem. zelf hebben we al twee keer ondervonden dat ie terugklapt als je ’m aan trok. Iedereen is erg tevreden over de betrouwbaarheid van honda, maar ik begin bijna m’n twijfels te krijgen
update bij 84.392km:
ondertussen zijn er weer bijna 10.000 probleemloze kilometers voorbij.
de auto wordt binnenkort grondig schoon en klaar gemaakt voor de vakantie.
niet verweg, maar wel lekker über die Deutsche Autobahn;-) omdat het vakantie gebied best heuvel achtig is zullen we kijken of we bergje af over de 224km/h zullen komen.
update bij 93.637km:
De honda heeft ons allen heerlijk koel gehouden tijdens de vakantie. Ik had me voorbereid dat de sportieve aspiraties van de honda mijn rug zou gaan kosten die 750km op een dag. Dat viel heel erg mee, mede door de autobahn (ich liebe deutschland). Op die autobahn hebben we -zoals op de foto te zien- 234 gereden. de tomtom gaf echter een geeikte 230 aan. Ik had meer teller afwijking verwacht. Op de camping aan gekomen kwamen we weer eens tot de conclusie dat we echt de mooiste auto van de camping hadden. Tot dat er een wel hele mooie supercharged rangerover aankwam. Over betrouwbaarheid geen klachten, het lijkt erop dat de problemen rondom de katalysator een eenmalig feestje was.
update bij 102.244km:
Afgelopen vrijdag gaf de civic weer roetfilter defect meldingen. Op advies van de garage vorige keer, heb ik de motor telkens op toeren gehouden. Hielp niet, shell v-power diesel er ingegooid, 207 op de a5 gereden en alles deed het weer. leuke manier om problemen op te lossen!
update bij 118.000km:
gisteren voor zaken in parijs geweest.
toch weer even 225 aan getikt, het blijft leuk.
nog steeds geen problemen.
gezien het hoge aantal kilometers per jaar wordt de volgende auto toch iets groter en comfortabeler. in ieder geval geen civic, die nieuwe is niet bepaald mooi te noemen.
PROBLEMEN
- 102.298 km
- climatecontrol gooit af en toe een behoorlijk koude laag over je heen, ondanks dat ie meestal op zo’n 21 graden staat. Honda verklaart dit als preventieve veiligheid, dit zou de bestuurder wakker houden. Yeah, right...
-roetfilter defect
-turbo bouwt geen druk meer op om de schade te beperken
-cruisecontrol defect
-De katalysator bleek kapot te zijn waardoor de roetfilter aangaf dat hij teveel uitstootte en dacht dat hij kapot was. daarom is de turbo geen druk meer gaan opbouwen zodat er minder kracht door de katalysator zou gaan. er was ook een verband met de cruisecontrol.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.