Honda Civic 1.8i VTi (1998)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Civic 1.8i VTi |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1998 |
Jaar van aanschaf | 2002 |
KM-stand bij aanschaf | 125.000 km |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
Waar ik helemaal gek van ben is de techniek:
1. de wielophanging is subliem (double wishbones F/R). Dit is het voordeel boven de Civic (gen 7) type R, die deze ophanging voor mist.
2. de motor is fantastisch: DOHC VTEC met heel veel vermogen voor een 1.8 (125 kW/ 170 pk) en een heel racy temperament (fuel cut-off @ 8400 rpm en redline @ 8100 rpm) dat is boven de 5750 rpm (omschakeling wilde nokken-mode), dit merk je pas echt rond 6000 rpm (bij max. acc.) en dan is het beest los en dat is te voelen en horen ook! Onder het VTEC-omschakelingspunt is het al een behoorlijk pittig en zeer soepel lopend motortje.
3. het Torsen-differentieel, van hetzelfde type als de Integra type-R en dat wil wat zeggen: zeer goede wegligging voor een FF wagen! Dit is ook een voordeel t.o.v de 1.6 VTis
4. Versnellingsbak is super.
5. Deze motor is net als de Integra R gekoppeld aan een variabel inlaattraject: butterfly valves in zijn inlaat-traject (dit heeft de 1.6 VTi ook niet): het gevolg is een soepeler en beter lopende motor. Het principe werkt als volgt: onder de 4400 rpms zijn de helft van de kleppen open, daarboven openen alle kleppen zodat er max. lucht bijkomt. Dit variabel inlaattraject maakt de b18c4 een stuk fijner dan de b16a, b16a2 en b16a3 (1.6 VT en 1.6 VTi (gen 5 en gen 6)). Het variabel inlaattraject werkt prachtig in symbiose met het VTEC systeem.
Verder heeft het een heel mooi aangekleed interieur (heel mooie half-lederen kuipstoelen en mooie chromen en donker houten inleg details), ruimte is meer dan in orde. Uitrusting is royaal: goede stereo en complete set boxen, Airco, ABS (in samenwerking met forse schijven rondom), Torsen-diff., el. ramen (voor en achter), el. schuif/kanteldak, derde remlicht, etc.
Het exterieur is ingetogen, maar dat vind ik extra leuk (wolf in schaapskleren), de lak is bovendien bijzonder (zwart metallic met paars parel-effect).
De kwaliteit is goed: zeker voor zo´n pittig geval, ben blij dat ´t een Honda is!
Wegligging is mooi neutraal, maar kan ook lekker fel zijn (lift off oversteer), deze wagen is tot onwaarschijnlijk hoge bochtsnelheden in staat zeker voor een voorwielaandrijver.
Nadeel kan het forse verbruik zijn: 1 op 13,8 heb ik wel eens gehaald (maar dat is helemaal niet leuk, dus niet reëel), maar 1 op 9 tot 1 op 10 is gemiddeld, ga je echt blazen reken dan maar op heel wat minder. Voor een 1.8 is hij niet zuinig, voor 125 kW is hij wel best zuinig. Onderdelen zijn als ze kapot gaan, relatief heel duur. Verder mist deze wagen door zijn close-ratio gearing een 6de versnelling of een iets minder scherp gestelde 5de (over-drive idee), wat vooral hoge snelheidsritjes irritant voor het gehoor (hoge toon gehuil zelfs in 5) kunnen maken en het verbruik wat ten nadele komt. Verder kan je als nadeel aanvoeren dat je niet altijd merkt dat je met een 170 pk wagen rijdt als je in normale nokken mode rijdt. Een ander nadeel is soms dat anderen niet aan de kant willen gaan voor een ´civicje´ (overtuigen geschiede het beste door 2 versnellingen terug te schakelen ;D), dit is ook zijn charme, maar af en toe toch irritant.
PROBLEMEN
Airco werkte eerst niet naar behoren. Zat te weinig koude vloeistof in, we dachten dat de radiator vervangen moest worden, maar na controle een tijd na vulling (onder garantie aankoop 2e hands) bleek de radiateur toch niet lek.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.