Honda Civic 1.8i-VTEC Sport (2006)

autoreview

Honda Civic 1.8i-VTEC Sport (2006)

Signalement

UitvoeringCivic 1.8i-VTEC Sport
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2006
Jaar van aanschaf2006
KM-stand bij aanschaf17 km
KM-stand laatst0 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

Na 2 jaar een Renault Laguna te hebben gereden, mocht ik een nieuwe leaseauto uit zoeken. Na veel rond zoeken en proberen uiteindelijk 2 auto’s over gebleven. De Volvo V50 en de Honda Civic. Na veel afwegen toch voor sportief gekozen. Geen moment spijt van.

Ik heb in de 1.8 executive en de 2.2 diesel executive een proefrit gemaakt. Na de proefrit van de 1.8 benzine versie was ik eigenlijk al verkocht, alleen was het dak bij de executive net te laag door de dakramen. Daarom was al snel duidelijk dat het de sport uitvoering moest worden.

De proefrit met de diesel was echt super, maar meteen ook duidelijk dat dit een gevaarlijke optie was. Wat trekt die in de lage toeren zeg. Even het gas aanraken en je zit op 75-80 km/u. Op de snelweg even inhalen geen probleem. Of wel. Mijn vriendin schrok zich kapot toen ze ineens 172 op de teller zag staan.

Omdat ik toch vond dat het navigatie systeem wel het dashbord af maakte, en de bluetooth optie die daarbij hoorde een grote wens was, moest de diesel toch afvallen. Deze zorgde voor een eigen bijdrage van 100,- p/maand die ik net te veel vond voor snel optrekken.

Uiteindelijk is de configuratie alsvolgt:

1.8 benzine in sport uitvoering met navigatie, Xenon verlichting in ’vivid blue’, het knal blauw. Afgehaald op 07-06-2006.

Nu na 3 weken en 2000km gereden te hebben, toch geen spijt dat het de diesel niet is geworden. Tot 3500 - 4000 toeren trekt hij goed, maar normaal. Maar boven de 4000 toeren komt hij los en gooit er een zeer ruime schep op. Tot 6500 toeren blijft hij dit gemakkelijk volhouden. De snelheden zijn bij 6500 toeren in de 2: 97 km/u in de 3: 135 km/u. En het rood begint bij 6750. Laatst nog even de grens over naar Duitsland gegaan om even gas te geven. Bij 205 op de teller in de 6 pas op 5300 toeren!

Het verbruik valt mij ook mee. Bij toch afwisselende snelheden (ivm inrijden) 8.2 op 100. Wat mij opvalt is dat bij constant 120 het niet veel uitmaakt of je in de 4,5 of de 6 rijdt. De econometer blijft rond de 7 op 100 zitten. Maar pas als je het gas indrukt, zie en voel je het verschil. Bij de 4 reageert hij meteen en snel, en met bijbehorende piek in het verbruik. In de 6 reageert hij nog voldoende, maar blijft het verbruik ook redelijk.

De stoelen zijn ook op lage ritten zeer goed. Geen rugpijn, wat ik bij de Laguna wel vaker had na een lange rit.

Update 26-07-2006:
Inmiddels 4480 op de teller staan. De civic heeft 2 dagtellers, waarbij ik de 1e zo heb ingesteld dat deze bij tanken automatisch weer op 0 springt (handig). De B teller heb ik nog niet gereset en geeft nu een gemiddeld verbruik over de 4400 kilimeter aan van 7.4 op 100, dus 1 op 13.5. Bij een auto waarbij het zo moeilijk is om niet te veel gas te geven toch netjes. Lange ritten op de snelweg komen op 6.5 op 100. Rij de laatste tijd steeds vaker hoger in de toeren. Rond de 3000 ipv 2000. In de 3 in de bebouwde kom ipv 4. Bij constante snelheid blijft verbruik hetzelfde.

In Duitsland in de 5 tot 208km/u gehaald zonder al te veel moeite (7000 toeren), daarna in de 6e kruipend naar 212 (<6000 toeren). Dit was niet de limit, maar het kost wel tijd om omhoog te komen.

Kraakje in dashboard is vanzelf weggegaan.

PROBLEMEN

Het zicht naar achteren is inderdaad wennen zoals anderen ook al melden, maar bij goed spiegelen wel te doen.

Bij 40-60 km/u zit er soms een zoem/rameltje in het dashboard, maar dit is vrij zacht. Met de garage over gehad. Ze hebben de melding wel genoteerd, maar omdat het niet altijd hoorbaar is en er altijd het risico is, dat bij het uit elkaar en weer in elkaar zetten van een modern dashboard, weer een rammeltje er in komt is besloten nu nog niets eraan te doen.

9,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (16)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.