Honda Civic 1.8i-VTEC Silverstone (2008)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Civic 1.8i-VTEC Silverstone |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2008 |
Jaar van aanschaf | 2008 |
KM-stand bij aanschaf | 20 km |
KM-stand laatst | 20.000 km |
ERVARINGEN
- 2.000 km
Sinds drie weken ben ik in het bezit van een nieuwe leaseauto. Na lang wikken en wegen is het uiteindelijk de Honda Civic geworden met een 1.8 motor en in de Silverstone uitvoering. Als voorloopauto heb ik een Civic 1.4 mogen rijden, hierdoor kon ik alvast wennen aan het zicht, het instrumentarium en het rijgedrag.
De Silverstone uitvoering is van zichzelf al redelijk compleet, zo heb je standaard regen-, licht- en parkeersensoren en heb je een Garmin Nuvi navigatiesysteem op het dashboard. Naast het al complete pakket heb ik de auto uitgebreid met:
- andere velgen (17\", type storm);
- het formule 1 spoilerpakket;
- aluminium instaplijsten;
- een bluetooth carkit;
- Blauwe instapverlichting;
- Een TMC-antenne voor het navigatiesysteem.
De velgen hebben een donkere titanium look en geven de auto, in combinatie met de zwarte lak, een heel strak uiterlijk. De spoilers maken het geheel aan de buitenkant af, zodat de Civic er nèt iets anders uitziet dan de standaard modellen.
De carkit en het navigatiesysteem werken perfect. Jammer dat het navigatiesysteem los in de auto is gemonteerd, hierdoor word je toch weer gedwongen om ermee op sjouw te gaan.
Het comfort van de auto is heel goed. De vering is wat stug maar vormt voor mij geen minpunt. De stoelen zitten heerlijk, voelen zacht aan maar bieden tegelijkertijd voldoende stevigheid om in de bocht goed te blijven zitten.
Het zicht rondom is wennen in het begin maar is na een tijdje prima, gewoon netjes over je schouder heenkijken tijdens het wisselen van rijstrook en je mist niets.
De knoppen op het lederen stuurwiel en op het dashboard zitten op logische plekken en heb je snel door.
De radio blijft bij mij een minpunt vooral in afgelegen gebieden en onder viaducten, bruggen en tunnels is de ontvangst regelmatig weg. Het geluid van de standaard speakers is perfect en kraakhelder.
De motor is minder gretig als de 2.2 dieseluitvoering maar biedt mij voldoende uitdaging. De 140 PK en het geluid dat de motor maakt tijdens het toeren maken geeft een gaaf gevoel dat bij menig man -jong en oud- een glimlach op het gezicht tovert.
Het nadeel van het hebben van een dergelijke auto is dat het gemiddelde verbruik nog niet onder de 9,5 liter op 100 kilometer is gekomen. Toch maar even eens wat eerder schakelen en wat minder terugschakelen naar de 4de versnelling op de snelweg.
Binnenkort zal ik wat foto's bijplaatsen en de review opnieuw aanvullen als ik rond de 10.000 zit.
PROBLEMEN
- 2.000 km
Tot nu toe geen problemen gehad met de auto, het had bizar geweest als dat na 2000 kilometer al zou optreden.
Update
- 20.000 km
Ik heb de auto nu 5 maanden in bezit. De eerste 20.000 kilometer en de eerste onderhoudsbeurt zijn alweer gepasseerd.
Na de laatste onderhoudsbeurt is er nieuwe software op de civic geinstalleerd. Het is nu eindelijk mogelijk om 2 tellers bij te houden die je onafhankelijk van elkaar kunt resetten en raadplegen. Verder heb ik geen problemen of mankementen gehad.
Tijd om even terug te blikken op de mooie en minder mooie punten van de Civic.
Exterieur
De lak is erg krasgevoelig, ik heb aardig wat steenslag op de voorkant zitten. Voor mijn gevoel had ik dat bij andere auto's een flink stuk minder.
Een groot gemis bij de civic is toch echt de achterruitenwisser. Vooral bij beslagen ruiten of met slechte weersomstandigheden is het zicht achter erg slecht. Het lijkt me dan ook een mooie feature bij toekomstige civics.
Interieur
Het glazende kunststof dashboard is opvallend genoeg nog helemaal mooi en heeft geen krasjes. Wel is het een kwestie van vaak stoffen omdat je alles erop ziet.
De radiofunctie heeft een irritante eigenschap, hij verandert namelijk automatisch van frequentie als hij denkt dat er ergens een betere frequentie voor een bepaalde zender is. Ik heb dit erg vaak bij met name SlamFM. Heel vervelend, want de zender die automatisch wordt gekozen is minder helder dan de frequentie die ik heb ingesteld.
De automatische temperatuurregeling is niet lekker af te stellen. Vooral met langere ritten is het te koud of te warm. Vaak komt er ook opeens een koude luchtstroom uit die dan langere tijd blijft aanhouden, niet de bedoeling lijkt me.
Prestaties
De auto is heerlijk vlot en lekker stil. Ook met volle bepakking en bezetting is het heerlijk rijden. Het verbruik is de afgelopen 20.000 km rond de 9,0l/100km. Niet superzuinig, maar voor een 1.8 ook niet een slurper.
Afsluitend
Ondanks de negatieve ondertoon in deze update, ben ik nog steeds erg te spreken over de auto.
Met name het rijgedrag, de ruimte en de prestaties van de auto zijn echte uitblinkers. Op naar de volgende 20.000 km!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.