Honda Civic 1.8i-VTEC Executive (2009)

autoreview

Honda Civic 1.8i-VTEC Executive (2009)

Signalement

UitvoeringCivic 1.8i-VTEC Executive
Versnellingen6, Semi Automaat
Bouwjaar2009
Jaar van aanschaf2009
KM-stand bij aanschaf10 km
KM-stand laatst36.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Eerste rij-ervaring ...

  • 500 km

Het is eigenlijk nog wat vroeg om nu al met een volwaardige review te komen, beschouw deze eerste regels dan ook vooral als mijn eerste kennismaking met mijn nieuwe Civic 5d 1.8 Executive AT (2009).

* Wat bevalt:

- De look ... de facelift was in mijn ogen niet echt nodig gezien de 06 versie er nog steeds redelijk buitenaards uitzag. Ik heb gekozen voor Deep Bronze Pearl als buitenkleur met een mooi contrasterende beige lederen binnenkant. Deep Bronze P. ziet er op het eerste gezicht uit als zwart, alleen bij bepaalde lichtinval zie je dat het eigenlijk om een donkerbruin metallic lak gaat. Zeer mooi, maar blijkbaar niet populair genoeg gezien de kleur op Civic voor 2009 gedropt is

- De compleetheid in deze Executive versie ... alles zit er op en aan behalve DVD sat nav. Dit is intussen verholpen door het monteren van een Garmin compact navi (250W) die perfect een plaatsje vond op het vlakke gedeelte van het dashboard

- De automaat is van het 5-traps type en dat was een voorwaarde, ik had iets teveel negatieve commentaar gelezen op de eerdere i-shift bakken

- Het ruimtelijk gevoel binnenin dankzij de lichte binnenkleur en het indrukwekkende panoramadak dat zowat 2/3 van het dakoppervlak inneemt

* Minpunten:

- Beige leder is zeer mooi maar ook zeer besmettelijk ... al na 2 dagen zag ik al wat jeans-blauw op de zetels verschijnen ... heb al een leder-onderhoudsproduct gekocht, wanneer het echt storend wordt zal ik de plekken daarmee te lijf gaan

- Het zicht naar achter is niet geweldig en de spoiler zit inderdaad pal in het zicht; aan de andere kant zitten er parkingsensoren op, dat compenseert wel iets

Later meer info, nu wat kilometerervaring opdoen ! ... :)

1.000km + ...

  • 1.100 km

Nog enkele dingen die ik in mijn eerste review nog niet vermeld had:

* Het ontbreken van een temperatuurmeter (radiator) vind ik storend. Het gaat om een nieuwe auto, dus oververhitting van de motor wordt niet meteen verwacht ... maar toch heb ik graag een zicht op de toestand alvorens er een waarschuwingslampje gaat branden op het dashboard. Er is wel een blauw oplichtend "koude motor" lampje voorzien dat oplicht bij koude start, maar dit verdwijnt letterlijk na 2 straten rijden ... hmmm ...

* Motor wordt steeds losser, binnenkort rij ik met de Civic naar Duitsland en nog later naar Oostenrijk - tegen dan verwacht ik hem helemaal losgegooid. Hopelijk heeft dit ook een positief effect op het gemiddeld verbruik, momenteel een stukje onder de 1 op 10. Vooral korte afstanden toegegeven, dus zien wat er gebeurt op snelwegen, ik verwacht een grote sprong qua zuinigheid

* Mooie kleur ... zelfs ongewassen staat Deep Bronze de Civic goed

* Ophanging is best hard afgeveerd; op biljartvlakke wegen geen klachten, in de dagdagelijkse werkelijkheid kijk ik vaak uit naar het einde van een slechte strook weg ... Citroen-rijders zouden elke meter in deze auto een beproeving vinden

2.000km + ...

  • 2.300 km

* Recent naar Frankfurt-Hahn over en weer gereden en zonder een vlotte rijstijl te verliezen gemiddeld op 7,2l/100km uitgekomen. Aangenaam verrast moet ik zeggen ... wanneer het kon met cruise control gereden en waar het mocht in Duitsland langere stukken tussen de 140 en 160 km/u.

Minpunt: de motor maakt eigenlijk geen lekker geluid wanneer hij toeren maakt, klinkt redelijk rauw. Gas geven doe je best met een fluwelen rechtervoet, gezien de automatische versnellingsbak iets te snel denkt dat er teruggeschakeld moet worden (zodat je wel eens ongewild rond de 6000rpm zit) ... vooral vervelend met passagiers die vermoeden dat je de techniek geweld wilt aandoen ... : )

Voor de rest: alles ok - tot de volgende update ...

3.000km + ...

  • 3.500 km

Zaterdag ll. opnieuw naar Frankfurt-Hahn gereden en door omstandigheden (ongeluk op de snelweg vroeg tijdens de trip, weg voor 2/3 geblokkeerd) in Duitsland waar het kon flink moeten doorrijden. Een keer 205 km/u aangetikt. Was al een tijdje geleden dat ik nog eens aan hoger tempo heb gereden, wat mij beviel was het gemak waarmee 200 km/u werd gehaald en de stabiliteit waarmee dit gepaard ging.

Verbruik: op de terugrit met 2 personen en zonder bagage en de cruise control op 125 km/u = 6.4 liter. Vond ik indrukwekkend zuinig.

Wat mij meer en meer opvalt - en tegenvalt - zijn afwerkingsdetails aan de Civic. Sommige gebruikte materialen aan de binnenkant zijn simpelweg te goedkoop aanvoelend, scherpe plastic-randjes hier en daar. Ik vermoed dat dit in een Civic met donker interieur iets minder opvalt. Het beige vergeeft geen enkele afwerkingsmisser.

Ten slotte - en dit was mij al eerder opgevallen met andere Civic firmawagens: elke keer ik de deur open doe, verwacht ik de deurgreep in mijn hand te hebben. Voelt absoluut goedkoop en niet solide genoeg aan. Hier heeft 'premium' nog niet zijn weg gevonden.

Later meer ...

Pimp my ride ...

  • 4.000 km

Donderdagochtend rijden we met de Civic naar Oostenrijk voor een korte vakantie in de bergen, is zo'n 1.000km rijden waarvan 750km op Duitse snelwegen ... waar het kan en mag, zal ik met plezier het gaspedaal indrukken, al was het maar om wat sneller op onze bestemming aan te komen ... : )

Begin volgende maand gaat de Civic naar de dealer voor montage van 18" Delta-velgen (intern ook wel eens de Yamaha-velg genoemd omwille van de stemvork-vorm die terugkomt in het design), anti-diefstalbouten, blue ambient foot-light, city pack rondom (= bescherming koetswerk + bumpers) en een achterspoiler - van zodra dit allemaal gefit is, voeg ik wat foto's toe aan deze review ...

Accessoires gemonteerd

  • 6.700 km

De Civic voorzien van 18" velgen, blue ambient foot light, achterspoiler en city pack rondom (= bumper + koetswerkprotectors); ik heb 1 foto laten staan zoals hij er standaard uit zag, de rest toont de Civic zoals hij er nu uit ziet.

Trip naar Finland

  • 9.300 km

Bericht vanuit Finland ... na een eerdere trip naar Oostenrijk werd de Civic nu ingezet naar Finland. Alles bij elkaar een rit van ca. 1850km, dus in deze tijden van dure brandstof geen cadeau voor de portefeuille. Mijn besluit was dan ook om op een aangename manier zo zuinig mogelijk te rijden. Met 4 personen + bagage aan boord kwam ik uit op 6,9l per 100 kilometer. De cruise control werd vaak gebruikt en door de milde temperaturen werd de AC waar mogelijk uitgeschakeld. Alle beetjes helpen ...

De rit van Belgie naar Finland verliep over 2 dagen en op het einde van de trip kwam ik als (enige) chauffeur redelijk fris uit de Civic, zonder een spoortje van lagerug-pijn.

De terugrit zou nog iets zuiniger moeten kunnen gezien er slechts 2 personen aan boord zullen zijn. Tot een volgende update.

Einde Finland-trip

  • 12.500 km

Sinds 21/07 terug in Belgie - de trip heeft net geen 5.000km geduurd en het gemiddeld verbruik hierbij was 6.9l per 100km. Nette verbruikswaarde gezien het totale wagengewicht, de automatische bak en de 1800 motor (140pk).

Ik heb mij in grote lijnen steeds aan de snelheidslimieten gehouden omdat ik wou ondervinden hoe zuinig ik deze trip kon afwerken. Bij de terugkomst heb ik in Duitsland wel enkele uren flink doorgereden, op stukken snelweg zonder snelheidslimiet af en toe 180km/u aangetikt. Het kan dus zeker en vast nog zuiniger als je er wel in slaagt om de rechtervoet helemaal onder controle te houden ... :)

Begin volgende maand gaat de Civic naar de dealer voor zijn eerste onderhoud + montage van de sports grille (genuine accessory). Een foto wordt dan nog toegevoegd. Tot later.

Sayonara Civic 5d 1.8 Executive

  • 36.000 km

Na 2 jaar is het bijna afgelopen voor de Civic 5d ... ik verander van werk en deze Civic werd geleased via het werk dus ... nog een weekje en de sleutels gaan terug. Het zijn 2 probleemloze jaren geweest, maar of ik hem echt ga missen ... time will tell. Hij ziet er alleszins nog steeds geweldig uit, binnen en buiten. Mooie genuine 18 inch velgen, het (te) subtiele Deep Bronze Pearl en het combo beige + zwart lederen interieur ... ook de dreigende voorkant zal ik zeker missen.

Aan de andere kant ben ik niet tevreden over het gemiddeld verbruik ... dat was eigenlijk enkel te pruimen op langere afstand met cruise control (Finland trip was 6,7L per 100km, erg netjes).
Dagdagelijks, met een gemengd gebruik, zat je rond de 9L en vaker was het boven de 10L ... in deze barre pomptijden eigenlijk onacceptabel.

Een ander aspect dat ik niet ga missen is het erg povere zicht naar buiten toe ... zelfs simpelweg naar voor toe ... die A-pillars zorgen zeker voor bescherming bij impact, aan de andere kant wil je geen zwakkere weggebruiker onverwachts en veel te laat zien opduiken. Deze Civic wordt vervangen door ... jawel ... een andere Civic, dit keer een Coupe van 97. Meer daarover in een andere review. Over and out. Alfons0016

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (31)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.