Honda Civic 1.8i-VTEC Executive (2009)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Civic 1.8i-VTEC Executive |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2009 |
Jaar van aanschaf | 2018 |
KM-stand bij aanschaf | 80.805 km |
KM-stand laatst | 115.404 km |
Een nieuw begin
- 81.887 km
Na de afgelopen jaren flink aan de weg getimmerd te hebben deed zich eindelijk een kans voor om met een ruimer budget een andere auto te kopen. Een spontane zaterdag dealers afgaan in het zuiden des lands resulteerde in de aanschaf van een Honda Civic 1.8i-VTEC Executive! Altijd al een voorkeur voor oosterse merken gehad, met name Japanse merken. Na de ervaringen met een Nissan 100NX wilde ik uiteraard weer iets wat net niet mainstream is. Mijn Skoda Fabia werd mij toch iets te gewoontjes en qua rijgedrag/prestaties werd ik er niet echt opgewonden van. Prima slimme handige auto die je perfect van A naar B brengt (17 jaar probleemloos!!), maar ergens knaagde het om iets anders dan anders te willen..
Het begon die zaterdag met een proefrit in een Honda Insight, erg verrassend qua stuurscherpte. En als je je beheerst doet de CVT rustig zijn werk, op de snelweg bij het inhalen was dit een compleet ander verhaal (wat een lawaai!) zuinige slimme auto voor een nette prijs, maar het was het net niet. Veel over gelezen en eindelijk een proefrit gedaan, maar dit was het toch niet. Op naar iets compleet anders, een Honda CR-Z, naar mijn mening een geweldig concept sportief rijgedrag gecombineerd met een hybride systeem. En nog zuinig ook! Prachtig 3D dashboard wat mij omver had geblazen. Echter was deze auto gewoonweg niet praktisch denkend aan de toekomst (pas een huis, over enkele jaren kinderen), met dit in het achterhoofd nog diverse auto's afgegaan echter zonder blijvende indruk. Als laatste de Honda/Skoda dealer binnen gelopen en toen tegen deze Civic aangelopen..
Voor mijn neus stond een prachtige Civic uit 2009 met 1.8i-VTEC Executive uitvoering met 80.805 op de teller. De auto was ontzettend gaaf om te zien voor zijn leeftijd, uitermate goed verzorgd, wat beginnende steenslag op de motorkap (bekend euvel, te dunne lak). De auto voelde bijna als nieuw aan en ik kon dan ook niet geloven dat deze Civic uit 2009 kwam. Alsof de vorige eigenaar de auto met handschoenen heeft bereden. De auto is zijn leven begonnen in Egmond aan Zee en heeft de eerste 2 jaren slechts 10.000 gelopen, waarna er een gaat van 4 jaar in de onderhoudshistorie is opgedoken. Na wat speurwerk bleek de eigenaar (oudere man) overleden te zijn en heeft de echtgenote de auto overgenomen en in haar bezit gehad tot september 2018. Intussen had de auto zo'n 15.000 jaarlijks gelopen. De auto is door Honda Rotor opgekocht in Oudkarpsel vanwege zijn uitmuntende staat. Nergens vuil tussen de kieren, naden, motorkap en kofferklep, erg bijzonder om te zien hoe gaaf en verzorgd alles was. Alleen beginnende vliegroest op clipjes en metalen houders nabij de motor. Niet gek aangezien de auto uit Egmond aan Zee komt. Geen krasje op de lak!! Beige stoffen bekleding in de auto die prachtig matcht met het champagne zilveren uiterlijk, werkelijk een prachtige combinatie met het zwarte dashboard en panorama dak. Daarnaast was de auto rijkelijk uitgevoerd met, cruise control, stuurbediening, automatische airco (dual zone), elektrische ramen, parkeersensoren, stoelverwarming, honda compact navigatie, regensensor, xenon verlichting, trekhaak en de o zo handige magic seats. Een behoorlijke stap vanuit mijn vrij sumier uitgevoerde Skoda Fabia. En dat was te merken ook tijdens de proefrit! Nondeju wat wil die zeg bovenin de toeren! Werkelijk een auto met een bipolair karakter, onderin rustig en comfortabel maar ga je richting de 6000 toeren dan ontpopt het zich tot een sportief monster en verdwijnen de eco indicators en komen zo langzaam de rev indicators tevoorschijn.. voor dat je het weet zit je al ergens tegen de 140 a 150. Werkelijk fenomenaal leuk! Een grijns die niet weg te toveren was op mijn gezicht na dat ritje. Daarnaast mijn complimenten voor de verkoper bij Honda Rotor, dit was ook de eerste verkoopadviseur die de naam adviseur waar maakte in zijn naam. Gewoon down to earth en eerlijk en open de positieve en negatieve kanten van de auto toegelicht. Geen enkel moment het gevoel gehad dat mij iets verkocht werd. Dat was wel anders die dag.. jammer om te zien.. De Fabia werd voor de eerste keer die dag serieus onder de loep genomen en ik kreeg er een faire prijs voor terug na wat onderhandelen. Lakstift, witte kentekenplaat, beurt, apk, bovag en een prachtig zwart/zilveren lichtmetalen set winterbanden van een Civic uit 2012 erbij. Bovendien werd het schuifdak hersteld dit wilde klemmen bij het open en dicht gaan. Net iets boven mijn budget, maar alles bij alles dit zeker allemaal waard!
Inmiddels zijn de eerste 2 tanks benzine erdoorheen gejaagd en is de motor zelfs wat los gekomen. Het voelde wat lui aan in het begin aangezien de auto van een ouder koppel is geweest. Dat klinkt misschien oneerbiedig maar ze zijn uitermate zuinig omgegaan met de auto, ongehoord zuinig zelfs. De 1.8 is heerlijk smeuïg en schakelt lekker met een klikje door de zes versnellingen. De 17" inch wielen in combinatie met een vrij dunne band moedigen een sportieve rijstijl aan. Maar daarnaast oogt hij bij elke oneffenheid nerveus, je voelt werkelijk alles. Hij is zeer zeker comfortabel met een nerveus randje. Inmiddels liggen er 16" inch Michelin winterbanden onder, en dit maakt het geheel een stuk comfortabeler. Sturen is fantastisch in deze auto, werkelijk een genot hoe direct en communicatief. En zoals ik al eerder zei het bipolaire karakter is een genot. Op de snelweg van de 6 terug naar de 4 en hup toeren maken en je zoeft met de ruimteschip heerlijk voorruit. Gewoon leuk hoe een auto een grijns op je gezicht kan toveren. Het panorama dak deed mij denken aan mijn 100NX, een leuke knipoog naar een paar jaar geleden. Kofferbak is ruim voldoende en zelfs een tikkeltje groter en praktischer dan mijn Fabia. Zeker in combinatie met de Magic Seats. Het geheel is een heel fijn praktisch pretpakket waar je als je weg loopt graag naar wil om kijken. Ik kan me nog herinneren toen deze auto uit kwam dat ik er mijn ogen niet van af kon houden. De scherpe lijnen die stoere blik, bijna buitenaards. En dat heb ik nog steeds. Een genot voor het oog. Of je vindt het ronduit verschrikkelijk.. Zo oogt ook het dashboard binnen prachtig, een ware maansverduistering met een toerenteller eromheen. De eco lampjes rechts, de rev indicator links. Het geheel is heel leuk maar ook ergonomisch opgezet. Alles is binnen handbereik, alleen is de piano-achtige lak zeer gevoelig voor krasjes rondom het instrumentarium. De stoelen geven een goede steun in de onderrug alleen merk ik dat er een irritant kraakje in de stoel zit bij het besturen van de auto. Begin November ga ik in combinatie met een af en toe krakende koppeling terug naar de dealer (bekend euvel bij de Civic). Zelf heb ik nog bluetooth ingebouwd en netjes weggewerkt in de armsteun nu kan ik fijn via aux/usb/bluetooth muziek afspelen/telefoon laden. Was nogal een klusje waarvoor het een en ander los moest. Het front van de auto is vervangen door een originele sportgrille van Honda, geeft meer rust en oogt sportiever dan de perspex doorzichtige grill. Wel is de buitenaardse look weg daardoor. Was ook nogal een klusje bumper los en al.. oja en nog een thuisbrenger gekocht, wel zoveel handiger dan die plaksetjes.. volwaardige band wilde helaas niet passen.. jammer is dat tegenwoordig om te zien! Spiegelkapje rechts vervangen zat een scheurtje in. En wat waren bovengenoemde onderdelen toch duur bij de Honda dealer hier! Via een officiële Honda onderdelen dealer in Engeland vanwege de Brexit alles enigszins goedkoop op de kop kunnen tikken. Erg benieuwd hoe dit beestje zich gaat houden de komende jaren! Voor nu in ieder geval een genot! Wordt vervolgd!
2 jaar verder
- 115.404 km
Inmiddels is de Civic bijna 2 jaar in bezit en rij ik er nog steeds met alle tevredenheid mee. Het blijft een prachtige auto om te zien met al die mooie strakke lijnen als je naar de parkeerplaats loopt. De Champagne Silver lak kleur in combinatie met de zwarte/crème interieurkleur maakt het geheel echt af en ik krijg er dan regelmatig een compliment over. Vaak gehoord iets is dat de auto niet uit 2009 lijkt te komen. Dat zegt iets over de designfilosofie van Honda destijds dat dit de tand des tijds goed doorstaat. De opvolger is ook prachtig om te zien alhoewel iets minder spannend. Aan de 10e generatie moet ik nog steeds erg wennen, maar zeker geen verkeerde Civic. Wat dan weer echt af doet aan het prachtige uiterlijk is dat de auto in het Verenigd Koninkrijk is geassembleerd, en dat merk je aan niet uitgelijnde panelen. Net niet. Zo jammer. De plastic delen zijn bijna bij elke Civic van de 8e generatie compleet vervaald die ik tegen kom, zo ook de mijne. Zonnebloemolie is de enige truc die het geheel een beetje goed laat stralen. Ja zonnebloemolie. Werkt perfect, probeer het eens! Goed wassen, waxen en bijhouden en dan straalt de Civic! Steenslag op de motorkap is ook een issue, waarschijnlijk laat ik hem overspuiten mocht dit ernstiger worden. 70 dagelijkse snelwegkilometers die ik maak helpen hier niet bij. Maar wat blijft ie bloedmooi om te zien.. anyway genoeg over het uiterlijk.
Hoe zit het met de techniek? Hoe heeft die zich gehouden? Na de beurt in 2019 was ik een waterpomp en wiellager verder.. Wiellager heb ik vermoedelijk aan mijzelf te danken toen ik niet oplettend achteruit aan het rijden was met een aanhanger, waardoor ik de zijwand van velg flink raakte. Aan de betreffende zijde is het wiellager dan ook vervangen. Iets wat ik niet had verwacht was de waterpomp, dit is natuurlijk een slijtage onderdeel maar bij net geen ton gereden kilometers en leeftijd van 10 jaar.. helaas het zij zo. Dit was tevens een van de weinige keren dat ik een beurt heb laten uitvoeren door een Honda specialist in Schimmert. Normaliter doe ik dit met mijn vader (ex automonteur) maar wegens gezondheidsredenen dit niet gedaan deze keer. En dat valt dan financieel voor een Honda van 10 jaar oud best tegen. Olie(filter), luchtfilter, interieurfilter, wiellager rechts achter, airco onderhoud, multiriem, koelvloeistof vervangen bij 96144. De schokdempers van de Civic willen een knarsend piepend geluid maken omdat ze bovenin in de dempers een beetje droog lopen na een tijdje. Dit tevens verholpen, een kwaaltje bij deze generatie. Dit wordt met een tool gesmeerd vanaf de bovenzijde. Feilloos door de APK gekomen. Bij 115113 weer zelfstandig met vaders de beurt uitgevoerd, voelt toch fijner iets zelf onder controle hebben. Alhoewel ik niet mag klagen over de Honda specialist in Schimmert! Olie(filter), luchtfilter, interieurfilter, benzinefilter, versnellingsbakolie, bougies en remblokken voor & achter gedaan. Zo rond de ton had ik last van een klein hikje bij accelereren in bochten en onderin in de toeren, het voelde.. rauw? Lastig te beschrijven. Deze beurt heeft dat helemaal verholpen! Ik vermoed een combinatie van benzinefilter en bougies. Deze zijn van iridium en gaan ruim 120.000 kilometers mee. Ze zagen er nog redelijk uit maar waren duidelijk toe aan vervanging. De benzinefilter was de leukste klus van alles om te doen, armsteun/middenconsole volledig eruit.. handrem los monteren.. En dan kom je bij de benzinetank/filter uit. Ik vermoed dat dit niet vaak gebeurd bij de Civics waar de tank onder de voorstoelen ligt, je ben hier nogal even mee bezig. Rubbers van de benzinepomp etc gewisseld bij het omzetten van de filter. Daar denkt Honda wel goed aan over de volledigheid van de kitjes bij vervanging, altijd compleet, duidelijk en goede kwaliteit. Dit icm bougies levert een verfijndere respons op en het hikje is weg! Er zat ook wat vervuiling in de oude filter, normaal na 120.000 kilometers. Er was niets mis motorisch met het voelt allemaal net iets verfijnder, minimaal maar toch merkbaar. Voor een leek vast niet merkbaar. Versnellingsbakolie MTF-3 van Honda heeft ook wonderen gedaan. Schakelt allemaal net iets lichter, en na een lang stuk voelde het heel soms alsof de 2e versnelling kleefde in zijn versnelling. Ook dit is verholpen. Het is allemaal heel heel minimaal wat mij was opgevallen. Iets wat een leek niet zou zijn opgevallen. Alles is mooi droog beneden, nergens olie te bekennen blok niet, versnellingsbak niet (alleen wat ik gemorst heb :P). Bandjes slijten netjes af, remt recht, rubbers zien er piekfijn uit al met al zeer netjes voor de leeftijd van beneden gezien. Tevens is de auto erg fijn te servicen. Mijn vader verbaasde zich over de nette staat, op de beginnende typische japanse vliegroest na. Dit had de Skoda Fabia van 17 jaar dan weer niet (beiden zelf getectyleerd!). Het is en blijft een fijne auto om te rijden comfortabel en alle luxe die ik kan wensen dual climatezones, stoelverwarming, verkoeld dashboard kastje, cruise control, de o zo handige magic seats! En een mooi ge-rebadgede Honda/garmin navigatie van 2009 die goed mee kan komen door gratis updates van garmin. Verstandige keuze destijds geweest van 1e eigenaar om niet voor de ingebouwde navi te gaan deze is inmiddels niet meer te updaten heb ik begrepen. Er zit een mooi dockje op het dashboard voor de garmin. Erg netjes weggewerkt door Honda. Het blokje is en blijft genieten, het laatste stuk naar het werk heeft een paar mooie bochten en ik kan het dan soms ook niet laten om hem hard door de toeren te halen en dan ontwaakt ie. Sturen gaat strak en heel direct iets wat ik tevens erg veilig vind. Het heeft een mooi ¨analoog¨ gevoel en gewicht. Iets wat veel te licht gaat bij auto's tegenwoordig. Honda heeft dit piekfijn voor elkaar. Point and shoot. Schakelen gaat ook erg fijn met een mooie klik, de pook heb ik vervangen door de type r pook deze heeft een fijner gewicht. En dat maakt het schakelen merkbaar verfijnder. Iets wat ik niet had verwacht. Stoelen zijn prima en zitten fijn na een hele tocht, alhoewel de Citroen DS3 van mijn vriendin dit beter voor elkaar heeft. In zijn geheel is de DS3 een heel niveau hoger qua interieur dan het typische plastic gehalte uit Japan. Maar over de techniek uit Frankrijk daar hebben we helaas horror verhalen over. En de DS3 is ingeruild voor een kleine Mitsubishi Spacestar. Het andere uiterste wat we zochten zuinig, compact, betrouwbaar en efficiënt. Ook een verrassend fijne auto in zijn filosofie. Al met al heb ik over 35000 kilometers eigenlijk niks te klagen gehad. Alles werkt voortreffelijk tot nu toe met het juiste onderhoud. Ik zou zo voor de 9e generatie civic gaan, en dat is dan ook het plan over 3 a 4 jaar. of 2 ton. Laatst proef gereden in een Auris en dat was het voor mij net niet, alhoewel het hybride systeem zeer fijn werkt! Ik mis tevens de magic seats. Want dit is een verdomd goede oplossing van Honda en zee aan ruimte door het ontbreken van benzinetank onder de achterbank. Een compleet bed gedemonteerd vervoerd van A naar B hiermee. En je kan de auto goed volladen. Meer dan je zou denken!
Kosten en verbruik? Over de na aanschaf 34.599 gereden kilometers: 2358,32 liters aan brandstof. 74 tankbeurten. Met een realistisch van tank tot tank bijgehouden verbruik van 6,72 liter op 100 kilometers. Het meest zuinige was van zuid limburg naar lauwersoog heen en terug op 1 tank. 5,81 liter op 100 kilometers. Verbruik heb ik toegevoegd als afbeelding. Door belasting te ontduiken in België ben ik gemiddeld 0,089 euro kwijt per kilometer voor een tank benzine. 48 euro wegenbelasting per maand. 59 euro all risk verzekering per maand. 66,67 euro wordt opzij gezet voor onderhoud maandelijks. Inclusief aanschaf prijs, afschrijving, onderhoud, belasting, optische tuning en verzekering kost de auto 0,49 cent per kilometer op dit moment. Ik zou dit eventueel nog verder kunnen specificeren indien iemand hier interesse in heeft. Erg verslavend om data bij te houden over de auto merk ik. Fuelio is hiervoor een fijne app mochten jullie deze niet kennen.
Al met al rij ik met veel plezier in deze Civic, een zeer mooie combinatie tussen betrouwbare techniek, sportiviteit, praktisch en looks. Op naar nog meer kilometers!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.