Honda Civic 1.8i-VTEC Executive (2008)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Civic 1.8i-VTEC Executive |
---|---|
Versnellingen | 6, Semi Automaat |
Bouwjaar | 2008 |
Jaar van aanschaf | 2008 |
KM-stand bij aanschaf | 10 km |
KM-stand laatst | 99.000 km |
ERVARINGEN
- 1.750 km
Een steeds weer leuke prikkel, die futuristische instap. Ook het hinderlijke gepiep dat je aanleert om VOOR alles, eerst de gordels aan te doen. Het draait in deze auto dan ook vooral om emotie. Emotie heeft echter 2 kanten en daar herinnert de auto je dan ook aan.
Met dit soort auto\'s heeft de ervaring me geleerd (bij mijn Alfa\'s uit vroeger jaren) dat je moet accepteren dat er soms zaken anders gaan dan je wilt. Toch... ik weet nu al dat ik gehecht ben aan deze auto.
Wat zit ie heerlijk; breeduit, in een schaalstoel en wat een mooie sound maakt die motor.
Het schakelen; automatisch, maar wel nadrukkelijk gestuurd met het gaspedaal (of soms juist met een fluwelen voet). Slechts heel af en toe als ik echt de motor wil horen (wat een \'\'sound\'\' heeft dat ding) en het onderstel wil voelen kleven, worden de \'\'flippers\'\' gebruikt. Uiteindelijk gaat het met de voet lekkerder dat schakelen. Het is dus geen automaat, maar speelgoed die schakelbak. Gevaarlijk speelgoed als je je laat verleiden om in een file, de kruipsnelheid van plm 2 km/u te gebruiken zonder het gaspedaal aan te raken. Dat MOET dan fout gaan en tot oververhitting leiden. Daar moet Honda volgens mij ooit een extra input van koppelen na loslaten rem EN gas erbij geven. Zelf heb ik als techneut geen probleem met dit fenomeen, maar het kan dus mooier is mijn idee. Ook de keuze uit een sportief en comfort-schakelprogramma zou ideaal zijn (zoals bv bij Mercedes)
Kortom: een zuinige auto die veel speelmogelijkheden heeft en waar je na een lange reis verkwikt uitstapt.
De kleur: Zwart. Beige leren bekleding en een panaramadak maken hem stoer. het gekke is dat de \'\'plastic\'\' achtige interieurdelen me de eerste weken stoorden. Nu niet meer; het past gewoon in het totaalconcept. Grappig ook die navi die ik erbij kreeg in de actie. Een breedschermbeeldje en een fraaie bluetooth verbinding met mijn GSM die zelfs het complete telefoonboek inleest in de Navi. Normaal een beetje gebrekkig zo\'n opbouw apparaat, maar ook hier; passend bij het totaal (fun) concept.
PROBLEMEN
- 1.750 km
Tot nu toe geen problemen. WEL was de garage zo aardig om de linkerportiergreep te vervangen omdat ik weinig kracht meer heb in mijn handen en de greep wat hakerig en zwaar reageerde.
Bijna een jaar later is er eindelijk een probleem!
- 8.000 km
Er kwam een ritselend geluid uit het vooronder! Eindelijk dacht ik, want ik heb nog nooit eerder een auto meegemaakt waar ik erg lang bevriend mee bleef.
Serieus gedacht om ermee naar de garage te gaan ... tot ... ik in een impuls de beide delen rond de stuurkolom aanpakte en stevig aan elkaar drukte.
Weg geluid.
Nog steeds ben ik stomverbaasd over de kwaliteit van dit scheurijzertje. Heerlijke schaalstoeltjes en een fijn weggedrag.
De i-shift is in het dagelijks gebruik niet erg subtiel. je moet er dan ook maar niet subtiel mee omgaan en net doen of de brandstof goedkoop is, dan biedt ie het meeste rijplezier. Voor mijn rijstijl een gemiddeld verbruik van plm 1 op 12, vind ik fantastisch zuinig (genoeg)
Laatst een ritje gemaakt in de Insight. Die CVT is lang niet gek en zou m.i. mooi in alle Civics passen. (heb er 2 gekocht voor het bedrijf)
Nog mooier is als Honda met een overtuigende coupe achtige met 200 PK, open dak en CVT komt die een stap groter is dan de Civic. Kwaliteit is al bewezen en ik ben op voorhand de koper!
een duivels dilemma
- 12.000 km
M's scheurijzertje een paar maanden uitgeleend. Dochterlief moest vanuit een leasebak, even voortgeholpen worden.
Hoe het Honda'tje beviel? mwah, een leuk autotje, maar hij maakt wel een beetje veel toeren als ie optrekt. geduldig uitgelegd dat je het gas niet perse altijd vol hoeft in te trappen. geleidelijk aan, geeft ook al een forse versnelling immers? Verder vindt ze hem wel grappig.
Shit; dat is toch niet de emotie die ik er zelf aan beleef? Zelf rij ik weer even in een Mercedes en heb wat proefritten gemaakt in een Passat CC, een jaquar XF en de merc E coupe. Schitterende auto's; veel trekkracht, maar ... ik mis wat
WAT ik miste werd me vandaag duidelijk, toen ik het smerige Honda'tje een wasbeurt zou geven en oppoetsen. Alleen die instap al. Gas erop en .... in 1 klap weet ik het weer. Nix dikke Jaguar of id. Gewoon de nieuwe Honda CRX, mits ie natuurlijk de huidige verslaat. En dat kon wel eens moeilijk worden.
Problemen? ja, ik hoorde vandaag ook het veelbesproken kreuntje uit de achterhand. Het lijkt me een schokdemper of de veer. In elk geval rijdt ie er geen stap minder om. Dat rijden is gewoon onovertroffen en het kreuntje? Sexy hoor!
Probleemloos
- 90.000 km
Beetje dom; ouderdom wellicht, maar ik vond het vreemd dat na mijn update, niets terug te vinden was. Ik reageerde nl onder de review ipv in de eigen pagina, zodat de update onder bij de reacties staat. Hopelijk geen probleem om dat te lezen?
Bijna klokje rond; Nu een tourer?
- 99.000 km
Vandaag zag ik de schitterende zwarte Honda weer wegrijden. Het is alsof hij zo uit de showroom komt. Binnen is er (eindelijk) wat kapot. Het display wordt vaag.
Af en toe rij ik nog een stuk met m'n oude Honda. Heerlijk die zit en dat gevoel met de weg. Nog steeds een fantastische auto.
Ik probeer nu 2 vliegen in 1 klap te slaan de komende tijd. 2 Tourers; 1 voor mij en 1 voor dochterlief, als ze de huidige Civic tenminste los wil laten.
Probleem lijkt me dat er nog geen automaatversie is van de Tourer. Dat moet nl wel!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.