Honda Civic 1.8i-VTEC Executive (2006)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Civic 1.8i-VTEC Executive |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2006 |
Jaar van aanschaf | 2006 |
KM-stand bij aanschaf | 16 km |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
Geschiedenis
Sinds 16 mei j.l ben ik in het bezit van deze fraaie Honda. In 1978 kocht ik al mijn eerste Honda Civic. Heb er daarna nog een reeks aangeschaft, steeds als een nieuw model uitkwam. In 1998 konden de Honda’s mij echter niet meer bekoren; vond ze te saai worden. Toen uitgekeken naar een ’nieuw’ sportief merk. Het werd een Alfa Romeo 156. Twee versies van gehad en naar volle tevredenheid. Na vier jaar in een auto te hebben rondgereden gaat het weer ’kriebelen’. Honda bleef me toch aantrekken, vooral door de kwaliteit. Afgelopen december zag ik hem dan in het echt en was gelijk verkocht. Nog even mee rijden en gekocht.
Vormgeving
De vormgeving spreekt mij bijzonder aan en met name de achterkant ga ik steeds mooier vinden. Alle lijnen van de auto zijn uniek, niets is ’gepikt’ van een ander merk. Het dashboard is super. Alles is binnen handbereik en heel logisch ingedeeld. Misschien had alle verlichting blauw moeten zijn, maar het stoort mij niet. Vooral het ’spotje’ uit het dak naar de middencosole vind ik heel aardig. Moet wel nog wennen aan de startknop; ik wil nog wel eens de sleutel doordraaien om te starten.
Uitrusting
In de Executive uitvoering heb je eigenlijk alles. Navigatie heb ik niet genomen dat ging net boven mijn budget. De radio vind ik van een bijzonder goede kwaliteit en als je het automatische geluidsvolume op medium zet, past het volume zich mooi aan op het rijgeluid. De stoelen zitten zeer goed en geven hetzelfde comfort als in mijn Alfa en die waren beslist niet slecht. De airco heeft zijn diensten tijdens onze vakantie in Italië bewezen. Bij temperaturen constant boven 35 graden bleef het goed koel in de wagen. De blower is wel eens enthousiast als de zon vel schijnt door de voorruit op de sensor, maar met een druk op de ventilatorknop van het regelpaneel van de airco is dat snel aangepast. Verder zijn de mogelijkheden van de bagageruimte, opklapbare zittingen en neerklapbare rugleuningen onovertroffen.
Rijden
De motor van de Civic loopt bijzonder mooi rond. Hij is stationair zeer stil en tot 4000 toeren blijft de auto motorisch ook mooi stil, daarboven ga je hem (of is het haar) wat nadrukkelijker horen, maar het is nooit storend. Het rijgeluid is wel sterk afhankelijk van het wegdek, want het rollen van de wielen is wat nadrukkelijk te horen, maar dat went snel. Acceleratie is gewoon prima en vooral in hogere toeren heb je nooit kracht tekort. Af en toe voel je wel dat de motor wat bijregelt afhanklijk van je rijstijl, maar ook dat heb je op een gegeven moment niet meer door. De wegligging is gewoon super. Je kunt zeer snel door de bochten en je hebt vaak niet eens door hoe hoog je snelheid is in de bocht. Carrosserie helt nauwelijks over en de auto voelt zeer stijf aan. De vering is stug en dat voel je met name bij een lage snelheid op slechte wegen. De stoelen vangen echter veel op. Tijdens het rijden over de lappendekens in Italië en Frankrijk was het soms wat storend, maar dan waren de wegen ook erg slecht. De Civic remt super en je kunt met veel gevoel heel goed doseren.
Verbruik
Tijdens onze vakantierit over 4300 km was het verbruik overall 6.6 liter op 100 km. Bij normaal gebruik ligt het gebruik tussen de 7 en 8 liter op 100 km.
PROBLEMEN
Geen.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.