Honda Civic 1.8i-VTEC Comfort (2007)

autoreview

Honda Civic 1.8i-VTEC Comfort (2007)

Signalement

UitvoeringCivic 1.8i-VTEC Comfort
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2007
Jaar van aanschaf2008
KM-stand bij aanschaf11.000 km
KM-stand laatst117.000 km
Lezerswaardering: 92%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Ik heb de Honda Civic als occasion gekocht in mei 2008 bij de Honda dealer te Hilversum. Op dat moment stonden er 11000 kilometers op de teller. De Civic is van maart 2007.
Hoe ben ik gekomen tot de aanschaf van een Civic? Bij de zoektocht naar een andere auto let ik allereerst op de betrouwbaarheid. De auto moet mij met zo weinig mogelijk reparatiekosten van A naar B brengen. De auto moet het gewoon altijd doen. Ik heb daarnaast de pest over in als ik voor allerlei mankementjes (en dus kosten!) naar de garage moet. Van daaruit probeer ik tot een goede mix te komen van comfort, ruimte en rijprestaties.
Mijn zoektocht bracht mij via allerlei reviews (lang leve internet!) voornamelijk in Autoweek (iedereen hartelijk dank voor zijn/haar bijdrage!) naar een Japanse auto.Temeer omdat ik op dat moment een Nissan Almera reed, en daarvoor twee keer een Mazda 323, die uitstekend bevielen.
Een Japanner dus weer, daar was ik snel uit, maar welke? De Honda Civic had ik al eens in de showroom bekeken en eerlijk gezegd was ik niet meteen verliefd op het model. Ik moest wennen kennelijk aan het aparte uiterlijk want nu vind ik hem wel erg mooi. Kortom, na vele Japanse auto’s in de middenklasse bekeken te hebben besloot ik uit te zien naar een 2e hands Civic. Geen nieuwe, die vind ik te duur, de kop moet eraf. Mijn sterke voorkeur voor een kleur was een blauwe, ik vind die kleur het mooist bij deze auto. Uiteindelijk deze gevonden bij de Honda dealer te Hilversum. Het is de Comfort versie, de standaardversie zonder b.v. lichtmetalen velgen (doet helaas wel enige afbreuk aan het mooie van de auto)

Hoe beviel deze auto?
Meteen in het begin kregen we erg veel complimenten van iedereen over deze mooie auto. Met name de kleur blauw vindt iedereen geweldig bij dit model. De 1.8 motor met 145 PK is een verademing na onze Nissan 1.4 met 95 PK. De auto trekt snel op, heeft lekker veel power en rijdt erg soepel. Aan de 6 versnellingsbak moest ik eerst even wennen, maar dat is nu erg lekker. Het rijdt een rustiger op de snelweg als je nog een keer schakelt. De wegligging is prima, de auto ligt vast als een huis op de weg en laat zich prima de bochten in sturen. Ik moet er wel bij zeggen dat ik een rustige rijder ben, ik rij vrijwel overal precies de toegestane maximum snelheid. Op vakantie met een flink beladen vouwwagen erachter en een kofferbak vol reed de Civic nog steeds alsof je er bij wijze van spreken alleen in reed. Dat zal ook te maken hebben met het relatief lage gewicht van de auto, 1160 kg. De eerlijkheid gebiedt mij wel te zeggen dat dit mijn eerste auto is met 1.8 motor, dus ik kan moeilijk vergelijken. Mijn vorige auto’s varieerden van een 1.2 tot 1.4 motor.
De ruimte binnenin is ruim voldoende voor ons gezin van 4 personen (twee pubers). Twee volwassenen kunnen achterin goed zitten. De kofferbak is ruim voldoende voor het bergen van een flink volle boodschappenkar of een stuk of vijf koffers of tassen.
Het gemiddelde verbruik is ca. 1 op 14,5 (6,8 L op 100 km). Wij rijden deels in de stad, op provinciale wegen en op de snelweg. Ik schat elk voor een derde. Ik vind 1 op 14,5 netjes voor een 1.8 motor. Wel moet opgemerkt worden dat ik zoveel mogelijk volgens “het nieuwe rijden” probeer te rijden. De fabrieksopgave van Honda is overigens in op 15,6 bij gemiddeld gebruik.

Minpunten?
Het slechte zicht naar achteren toe. De achterruit is al niet groot, maar wordt ook nog verkleind door de dikke spoiler. Als er in het donker een auto achter je rijdt, verdwijnen vaak precies diens koplampen in de spoiler, waardoor je bijna niet ziet dat er iemand achter je rijdt. Een geweldige misser vind ik ook het ontbreken van een achterruitewisser, zeer irritant als het regent. Bij het rechts afslaan moet je zeer goed uitkijken over je rechterschouder, de dode hoek is enorm. Ik heb al enkele keren een bijna ongeluk gehad. Als er 1 reden zou zijn om de Civic weg te doen was het deze, ik moet er niet aan denken dat ik iemand hierdoor zou aanrijden.
Verder heb ik wat moeite met het regelen van de binnentemperautuur. Ik stel hem meestal in op 19 graden. Dan krijg je soms een kouwe wind in je gezicht, even later een warme. Ik krijg er niet zo’n hoogte van. De geregelde airco gebruik ik beperkt om zuiniger te rijden. De airco werkt wel goed.
Verder zit de voorbumper nogal laag bij de grond. Als je bij het parkeren te ver doorrijdt over een stoepje, schraap je over de grond.

Problemen?
Een kraak in het dashboard. Het was een zoektocht waar het precies zat, maar uiteindelijk kwamen de dealer en ik tot de conclusie dat het in de luchtuitlaat middenin het dashboard zat. Uiteindelijk is dat in twee keer (na de eerste keer kwam het terug) onder garantie vervangen.
Tijdens de kou afgelopen winter viel mij ook op dat de auto kraakte bij het nemen van een drempel of putje in de weg. Het leken mij de schokbrekers achter. Volgens de dealer inderdaad een bekende fout, die Honda Nederland onder garantie wil verhelpen door het monteren van nieuwe schokbrekers (Civic-rijders, let hier op!)

Beurten
De auto heeft bij 32000 km een beurt gehad, omdat hij ook een beurt had gehad bij de aanschaf bij 11.000 km. Geen problemen daarbij, afgezien van het kraakje (zie boven)
De auto krijgt nu weer een beurt bij ca. 55000 km en daarna 80.000 volgens het schema.

Conclusie
Een fijne auto, (vrijwel) probleemloos, ruim, veel standaardvoorzieningen (6 versn.bak, geregelde airco, stabiliteitscontrole, ingebouwde audio, electrisch bediende ramen en buitenspiegels etc), een goede prijs/kwaliteitverhouding, aparte verschijning. Ik vind het persoonlijk een aanrader!

update december 2014 bij 117000km

  • 117.000 km

Na bijna 5 jaar is het wel eens tijd voor een update!
Ja, ik heb mijn Civic nog steeds. En dat zegt genoeg over mijn tevredenheid over deze nog steeds fijne auto.

In deze 5 jaar zijn de omstandigheden wat veranderd. Wij hebben een 2e auto aangeschaft, een Suzuki Alto, en ook rijd ik sinds een halfjaar nauwelijks nog voor woon-werkverkeer. Dat betekent dat de Civic waars chijnlijk nog amper aan de 10000 km per jaar komt.

Problemen met de Civic zijn er in die 5 jaar niet of nauwelijks geweest. Het is enkele keren (2 of 3 keer meen ik) voorgekomen dat een rem aanliep. Kennelijk staan de remmen nogal nauw afgesteld. De rem moest dan schoongemaakt en ingevet worden. De laatst keer was dat in februari 2013 dus ook alweer bijna 2 jaar geleden.
Afgezien van slijtage onderdelen als remblokken, 1x achterremschijven, 2x ruitewisserbladen, 1 set voorlampjes, zijn er nog geen onderdelen kapot gegaan. Dus de 1e uitlaat en de 1e accu zitten er na bijna 8 jaar ook nog onder c.q. in. APK in 2011 en 2013 gaf ook geen problemen.
Nieuw voorbanden bij 58.000 en 116.000 km en achterbanden bij 107.000 km. Er liggen nu 4x Continental Premium Contact 5 banden op.

De Civic heeft ons nog nooit in de steek gelaten. Start altijd, ook bij vorst, valt nooit uit, kortom geweldig betrouwbaar. Deze zomer naar Noorwegen gereden en ca. 4000 km afgelegd. Geen centje pijn. Zo ook in het verleden naar Italie, Zwitserland, Duitsland. Het is starten en rijden.

Verbruik hou ik niet meer zo nauwgezet bij. Ik ben nog steeds een vrij rustige rijder. De Civic zal nog steeds 1 op 14,5 gemiddeld rijden. Olie verbruikt hij niet, dat haalt makkelijk de volgende beurt.

Omdat de Civic nog steeds goed bevalt, denk ik er nog niet aan om hem in te gaan ruilen. Natuurlijk kijk je na 7 jaar weleens ietwat begerig naar andere auto's als de nieuwe Civic of b.v. Mazda 3, maar wat krijg ik dan nog voor mijn trouwe Civic? Iets van E 6000 waarschijnlijk. Het zou me pijn doen om voor dat bedrag zo'n goede auto weg te doen. En ik vind hem ook nog steeds mooi!

Tot slot. Jongelui: heb je een duizend of 7 op zak, wil je een opvallende auto en verder niet te veel kosten, overweeg dan zeker een Honda Civic.

9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (1)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.