Honda Civic 1.5i VTEC-E (1999)

autoreview

Honda Civic 1.5i VTEC-E (1999)

Signalement

UitvoeringCivic 1.5i VTEC-E
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar1999
Jaar van aanschaf2007
KM-stand laatst153.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

Vandaag heb ik mijn vijfdeurs Honda Civic opgehaald uit Drachten (Kiwiet). Op het moment van schrijven heb ik slechts 180 km gereden en is mijn ervaring beperkt. Ik wil mijn ervaring met de auto hier de komende jaren up to date houden.

Ik heb de aankoop van deze auto gedaan nadat ik van baan gewisseld ben en ik mijn Skoda Octavia niet meer kan houden. Ik verwacht dat ik niet zoveel km’s zal rijden en hecht veel waarde aan de betrouwbaarheid van de auto alsook lage onderhoudskosten. Ik houd er van om heel af en toe ’een bochtje’ te pakken, en om af en toe eens flink weg te scheuren bij een stoplicht, maar daar houdt het sportief rijden voor mij wel op. Sinds kort ben ik ook vader geworden en moet de auto ook goed geschikt zijn voor het kinderstoeltje en een kinderwagen achterin. Deze auto werd voor een scherpe prijs aangeboden (4950,-- met 85 dkm op de teller is niet zo veel!).

Tot dusver ben ik tevreden (ja ik weet het: 180 km is niet veel). Het motorgeluid is beschaafd en minder rauw dan die van de octavia met 1.6 FSI motor. Het aardige is dat de Civic net zoveel vermogen heeft als de Octavia, maar wél 200 kg lichter is...0 / 100 gaat dan ook in 10 seconden en inmiddels weet ik uit ervaring dat dit in zijn 2 mogelijk is.
De stoelen zitten prima, maar zijn niet extreem getest. Ik ben niet zo groot 1,70 en pas dan ook prima in de auto. (Japanners zijn ook allemaal 1,70 meter denk ik)
Het handschoenenvak bungelt er na openen maar een beetje bij. Ik zal eens controleren of dit zo hoort of dat dit eenvoudig gerepareerd kan worden.
De auto is naderhand voorzien van cruise-control. Dat ziet er dan ook niet erg profi uit.
Knopjes, schakelaars voelen degelijk en soepel aan. Prettig.
De bekleding is niet speciaal, een beetje saai, maar dat heb ik liever dan zo’n kermisprint. Wat mij betreft okay dus.

Update 9 maart 2008
Inmiddels heb ik wat meer km’s gereden. Problemen...geen. Injectorcleaner heb ik gebruikt en ook een cleaner voor de luchtinlaat. Ik had het idee (psychisch?) dat ik wat meer vermogen had.
De startmotor ’sleept’ een beetje, met name wanneer ik de sleutel iets langer doordraai dan strict noodzakelijk bij het starten. Tzt zal ik de dealer hier eens naar vragen. Ik vrees dat het de startmotor is.
Verder rijdt ie voortreffelijk. Als een naaimachine zeg maar, een mooi fijn motorgeluid. Moet je van houden, weet ik ook wel... Iets meer power mag best, maar volgens mij blijf je dat houden...)

Update 3 augustus 2008
km stand bij aanschaf: 84570 km. Nu 89600 km.
Ik heb de auto nu bijna 9 maanden. Ik vind nog steeds dat ie erg fijn rijdt. Een paar weken geleden vond ik dat ie niet lekker meer rolde en dat ik best veel gas moest geven om een beetje vooruit te komen. Dit vergeleken met eerst, natuurlijk. De banden waren behoorlijk zacht, eenmaal goed op druk scheelde het behoorlijk en reed ie weer prima. Een klein flesje injectorcleaner gaf weer wat extra en de motor reed toch weer wat soepeler dan ervoor. Volgens mij is t toch niet psychisch en is het gewoon zo.
De vorige eigenaar had een driehoornige toeter gemonteerd. Dit had ie zo goed gedaan dat er water in de hoorns bleef staan....Ik heb die dingen eruit gesloopt want ze waren stuk. Een nieuwe tweetonige claxon erin gezet en ik ben weer klaar voor nieuwe noodsituaties. Geen probleem maar noodzakelijk onderhoud.
Wie heeft ervaring met nieuwe luchtfilters voor dit type motor en welke winst kan ik verwachten? Ik wil er graag nog een paar extra Nm of PK uit peuteren. Graag jullie reactie.
Gebruikskosten heb ik nu iets beter in beeld en is uitstekend. In oktober APK en ik zal dan weer een update maken.

PROBLEMEN

Gammel dashbordkastje.
Weinig power bij lage snelheden, dit merk je bij het manoeuvreren in 30 km zones.
Update 9 maart 2008
Startmotor maakt slepend geluid.
Update 3 augustus 2008
De startmotor maakt een slepend geluid, maar volgens mij ben ik de enige die t hoort en verder werkt t allemaal prima. Vooralsnog laat ik t zo (APK afwachten).
Het gammele dashbordkastje is nog steeds gammel. Ik laat t zo. It comes with the package zullen we maar zeggen.

na een jaar

  • 91.100 km

Ik heb deze auto nu ruim een jaar. Terug kijkend heb ik een gemiddeld verbruik van 1:14,5. Dit zou beter moeten kunnen, misschien moeten de kleppen gesteld worden?
Problemen heb ik niet met deze auto. Ik zal binnenkort weer eens zo'n spuitbus van Wynns leegspuiten in de luchtinlaat buis, dat reinigt de kleppen en daar heeft de motor profijt van. Ik zal ook eens een nieuw setje bougies kopen en monteren
Ik overweeg een beurt in de eerste helft van volgend jaar, dan heb ik de auto anderhalf jaar en zal er eens serieus naar gekeken moeten worden, olie+filter vervangen, kleppen stellen, vloeistofcontrole etc. Tot nu toe zijn de kosten aan de auto nihil.

na anderhalf jaar

  • 95.000 km

We gaan langzaam naar de "ton" op de teller. Problemen zijn er niet, of het zouden verdroogde banden zijn. Een paar hele kleine beschadigingen in de lak hebben voor miniscule roestplekjes gezorgd. Deze heb ik schoon geborsteld met een mini-staalborsteltje en bijgetipt met de lakstift. Kosten tot dusver zijn nihil. Ik wil deze zomer een grote beurt uit laten voeren en nieuwe banden erop zetten.

Geen gedoe

  • 150.000 km

Na een paar jaar weer even een update:
De civic is ongelooflijk betrouwbaar gebleken. Onderhoudskosten zijn extreem laag.
Denk aan: Een nieuwe uitlaat, ashoezen, nieuwe banden, deurgreepje, ruitenwissers en af en toe een beurt + APK en that's it.
In de zomer van dit jaar probleemloos heen en weer naar zuid frankrijk.
Een gemiddeld verbruik van 1:14,5 en weinig wegenbelasting, zorgen ervoor dat we erg goedkoop rijden.
We rijden maar een bescheiden aantal km per jaar: zo'n 10.000 km per jaar en we zijn inmiddels met zijn vieren. Een kleuter van vier en een kind van zeven. Wij willen graag een betrouwbare auto met genoeg ruimte voor vakanties. Deze honda beantwoordt daar ruimschoots aan. Met een dakkoffer is er meer dan genoeg ruimte voor een lange vakantie.
Owja: af en toe even goed doortrekken in zijn twee tot aan 7000 toeren is een feestje! Voor een oude familiebak is ie nog steeds best rap.
Als t aan mij ligt rij ik er nog een paar jaar mee door.

Ienie-Mini update

  • 153.000 km

Deze herfstvakantie op en neer naar parijs. Op de snelweg 1:15,5 inclusief honderden kilometers 130/135 km/u probleemloos. APK komt er weer aan, maar dat zou ooook probleemloos moeten zijn.

APK probleemloos: nieuwe tankdop. Voila, op naar de volgende ronde.

9,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (12)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.