Honda Civic 1.5i VTEC-E (1999)

autoreview

Honda Civic 1.5i VTEC-E (1999)

Signalement

UitvoeringCivic 1.5i VTEC-E
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar1999
Jaar van aanschaf2003
KM-stand bij aanschaf82.000 km
KM-stand laatst0 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

  • 196.000 km

Na goede ervaring met een 5 deurs Civic 1.5 vtec nu een 3 deurs met dezelfde motor. Het is een totaal andere auto, alsof je van een Peugeot in een Opel stapt.
De 3 deurs is vooral anders, niet slechter of beter maar wel veel sportiever dan de 5 deurs.
Deze 3 deurs is rumoeriger dan de 5 deurs maar ook 85 kg lichter en dat met dezelfde 115 pk motor. (grijns)
Hij is stugger maar op de snelweg bij 120 juist weer stabieler dan de 5 deurs.
Ik heb een LS uitvoering met flink wat opties, airco, elektr ramen en verwarmende spiegels en ook is de goedzittende bestuurderstoel beter verstelbaar dan de goedkopere versies Het verbruik is puik in orde, bij normale enigszins pittige rijstijl haal ik makkelijk de 1:16. (Doet een 5 deurs vtec-e ook trouwens)
Het is dus echt een leuke sportieve auto. Voor wie een Civic overweegt, neem een Vtec-e van na 97 met 115 pk en kies de juiste versie want een 3-deurs, coupe en 5-deurs zijn heel verschillende auto’s.

update 4-1-2005
Inmiddels staat er 30.000 km meer op de teller van het Civicje. Het gemiddeld verbruik ligt op 1:17,3 hetgeen best zuinig is voor de grootte en prestaties van de auto.
De auto is nu tot tevredenheid in onderhoud bij De Bois Honda Nieuwegein. De kwaliteit van service en geboden diensten is uitstekend en de rekening is reëel.
Tot nu een grote en kleine beurt 505 en 188 euro met daarbij inbegrepen nieuwe remvloeistof en remblokken voor.
Na 112.000 km ziet het interieur er ook nog als nieuw uit.

update 26-9-2005
De auto staat nu veelal stil in de parkeergarage omdat ik verhuisd ben en indien mogelijk met de fiets naar het werk ga.
Het karretje mocht weer eens voor de apk.
Lampje defekt, pedaalrubbertje te glad en middenpijp van de uitlaat was lek, niet slecht voor een auto van deze kmstand en bouwjaar.
Die uitlaat is na 6 jaar niet zo bijzonder, alleen geeft het wel even 240 euro onkosten, dat is ff slikken
De auto is nu een bekende bij de dealer, maar niet omdat ie er veel komt.
Behalve voor de apk en een ondershoudsbeurt komt ie er verder niet.
Japans doet het toch blijkbaar stukken beter dan die Duitse rommel.

update 21-9-2006
Het begint saai te worden, de auto start altijd en rijdt nog steeds zuinig.
Ik merk daarbij wel dat ik niet meer alleen lange afstanden rijd. (dus nu 1:16,5 gemiddeld hetgeen nog steeds netjes is)
De apk was een formaliteit, niet eens lampje stuk, inderdaad saaie auto die Honda.
Gezien de dagwaarde en het feit dat ik nu niet meer zoveel km’s maak blijf ik voorlopig maar gewoon in dit karretje rijden.
Na een ritje in de Atos van mijn vriendin merk ik altijd weer hoe soepel en comfortabel zo’n Civicje is, de langere afstanden doe ik liever in de Civic.

update 26-3-2007
Weinig bijzonders, de auto maakt nog steeds weinig km’s omdat mijn woon-werkafstand maar 10 km is en ik zoveel mogelijk de fiets gebruik.
Verbruik is wat gestegen tot +- 1:15 hetgeen vanwege de kortere afstandennoig steeds netjes is (zuiniger dan een atos ook).

update 27-7-2007
Zojuist terug uit Zweden, via Duitsland en Denemarken.
In totaal 3500 km gereden op provinciale en snelwegen (ook 160 in Duitsland), verbruik vanwege langere afstand varierend van 1:17 tot 1:20, gemiddeld 1:18
Voor mij de eerste keer op vakantie met de auto, opvallend was dat ik na een ritje van 600 km nauwelijks last van mijn rug had dankzij de goede stoelen.

update 17-10-2007
zojuist de apk gehad icm kleine beurt, weinig bijzonders
rechter raam (elektr) even laten smeren
voor 190 euro weer een jaartje rondtuffen
Een paar bandjes (michelin) worden wat minder, mag ook best na 70dkm

update 30-10-2008
door een verhuizing wordt de auto niet meer dagelijks gebruikt.
ik doe veel op de fiets en gebruik de auto alleen voor langere afstanden of als het niet anders kan op korte ritten, dat scheelt toch wel in de levensduur.
verbruik ligt op +- 1:17 bij vooral langere afstanden en gebruik van a-merk (shell 95 ulz) benzine.
dit jaar wat meer kosten door 4 nieuwe michelins en een distributiriem.
de michelins zaten er 76.000 km onder en de riem 5 jaar, dus dat zijn gewoon slijtagedelen. verder geen gekkigheid en de auto kwam alleen met een opmerking (geen afkeur) over de banden door de apk.

update 6-11-09
auto heeft weer een kleine beurt en een verse apk gekregen.
geen bijzonderheden en een lage rekening.
Echt veel km's maakt de auto niet, de laatste en komende tijd echter wel een 2 wekelijkse rit a/foort - friesland.
Laatst even in Duitsland geweest, behalve zuinig (1:15,5) is de auto nog best rap.
De laatste tijd is de auto wat minder zuinig, 1:16, maar ben er nog niet exact achter waar dat aan ligt.
Mogelijk door een iets pittiger rijstijl maar ook bij rustig rijden lijkt het alsof ik de eerdere ruim 1:17 niet meer haal.
De auto rijdt nog steeds buitengewoon comfortabel en soepel, daar krijg ik van anderen wel eens heel positieve opmerkingen over.
Over de lage instap is men minder te spreken.
Olieverbruik is zeer minimaal (tussen de beurten is bijvullen niet nodig), rustig warmrijden doet erg veel in dat opzicht.

update 7-6-2010
Aan de civic zijn de jaren en kmstand wat te merken, de auto voelt wat minder strak aan.
Maar hij rijdt nog steeds, een uitlaatdeel is vervangen, het pedaalrubber van de koppeling was versleten.
Ik merk dat de luchtklep (eacv ?) weer even gereinigd moet worden, iets voor de volgende beurt.
Zuinig is ie ook weer, ruim 1:18 op de lange afstand, de iets hogere temperatuur is volgens mij niet de oorzaak. (ik heb dit historisch bekeken via excelsheet met ingevulde tankbonnetjes)
Op de nieuwe shell fuelsave benzine rijdt de auto niet lekker, op de oude shell euro 95 ulz wel dus ik tank nu vooral esso en bp.
Ik heb er nu bijna 7 jaar en 100.000 km mee gereden en behalve door een defecte accu en een gebroken uitlaat heeft de auto mij nog nooit in de steek gelaten.
Hulde voor dit stukje Japanse techiek.

Even een update na 1,5 maand mbt verbruik
De auto geeft flink wat km's voor een project gemaakt, gelijk maar weer eens verbruik in de gaten gehouden tov benzinemerk. (zie boven)
Het verbruik is ruim 1:17 met airco en ruim 1:18 zonder airco.
Dat is op bp, q8 of esso euro95 of op shell v-power maar op fuelsave lust de auto 10-15% MEER brandstof.

update ivm vakantie
We zijn met de civic op vakantie geweest naar Duitsland, zwarte woud, 2500 km gereden in 12 dagen.
De heenweg ging niet helemaal zoals gepland, zie problemen.
Verder heeft de civic zich kranig gekragen.
Tot aan 130 km/h op de teller is de auto stil en ook prettig te besturen, daarboven wordt het rumoeriger.
Op de bergwegen in het zwarte woud is rijden een feest, prima wegligging en af eens lekker die vtec doorjagen en vlot de bochten door.
Daarbij ook verbazingwekkend zuinig, ondanks het bergen rijden toch ruim 1:17,5, die vtec-e is echt een geweldig motorblokje.

23-12-10
Alle rubbers zijn ingesmeerd met vaseline, wat wd40 in de sloten.
De auto start gewoon ondanks de koude en langer stilstaan.
Door koude en iets meer korte afstanden iets hoger, ca 1:16, nog steeds heel erg netjes.
Ik tank vooral BP euro95, daarop rijdt de auto prettig en zuinig.

PROBLEMEN

  • 199.777 km

Waterpomp bij 82000 km (garantie bij aankoop)
de Peugeot dealer waar ik de auto kocht.

update 4-1-2005
kofferruimte blijkt in praktijk toch wel krap
Remsysteem behoeft wat onderhoud elke beurt
Verder geen gekkigheid

update 30-6-2005
tellerstand staat op 125.000
Zojuist beurtje laten uitvoeren, weinig gekheid dus lage kosten. (111 euro)
Gasklep bleef onderin wat hangen, bleek civickwaaltje, opgelost door dealer (de bois Nieuwegein).
Gemiddeld verbruik ligt op 1:17, met v-power lager verbruik en meer souplesse
auto blijkt ook op de lange afstand zeer comfortabel.

update 26-9-2005
V-snaar piept wat bij vochtig weer, verder niets
Beetje baby- of talkpoeder verhelpt gepiep van v-snaar voor enige tijd.

update 21-9-2006
De airco kon na 7 jaar wel wat nieuw koelmiddel gebruiken hetgeen ik bij een aircospecialist liet doen, airco doet het weer prima.
Bij de hondadealer grote beurt met wat zaken als onderhoud remmen, nieuwe v-snaren/multiriemen en natuurlijk olie, luchtfilter enz.
Duur grapje zo’n beurt (€ 500,-), maar auto is technisch in orde en dat wil ik graag zo houden.

update 26-3-2007
Achterste uitlaatdemper was lek, laten vervangen bij euromaster
Wat mij betreft valt dit onder normale onderhoudskosten.

update 27-7-2007
Remwerking was wat minder, remvloeistof was 3 jaar oud, met nieuwe vloeistof remt de auto weer als normaal (gelijk bij een zomerbeurtje bij Honda dealer laten doen, normaal onderhoud)
Ik bemerkte al wat in Nederland, maar vooral in Zweden stotterde mijn civic nogal bij constante snelheid.
ik heb er een flesje injektiecleaner ingegooid en het probleem was na wat km’s over, wat vervuiling of water in de benzine zal de oorzaak geweest zijn.

update 17-10-2007
rechterraam (elektr) ging wat moeilijk omhoog, laten smeren bij beurtje

update 30-10-2008
banden redelijk versleten na 76.000 km en de distributieriem vervangen.

update 10-01-09
de civic heeft me zowaar in de steek gelaten
tijdens de strenge vorstperiode heeft de accu (niet origineel van okt 2003)het ineens geheel begeven. nieuwe accu erin en het brikkie rijdt weer prima
ik reken dit als een normaal onderhouds-/slijtagedeel en niet als een echte storing.

update 7-6-2010
gebroken uitlaat, versleten rubber van koppelingspedaal

update 23-8-2010
Op de heenreis van mijn vakantie liep de motortemp. erg op tijdens een file. (was me in nl ook al eens opgevallen, maar dealer heeft er bij onderhoud niet naar gekeken)
De ventilator achter de radiateur bleek niet aan te gaan door een defect.
Door de adac is een noodvoeding gelegd vanaf de accu waarmee we onze reis prima konden voltooien.
Bij een dealer in Freiburg zijn 2 defecte temperatuursensoren vervangen waarna de auto het weer perfect doet.
Dit was eigenlijk de eerste keer dat er iets aan de auto zelf defect ging, na 11 jaar en 190.000 km, de betrouwbaarheid staat niet ter discussie, die is gewoon heel goed.

23-12-10
Na vervanging van de losgebroken achterdemper begin dit jaar bleef de auto wat lawaaiig.
Daarom de middendemper ook eens laten vernieuwen.
Herrie is nog steeds niet helemaal weg, maar ik kan niet achterhalen waar het vandaan komt.

28-01-11
De achter- en middendemper zijn van Bosal.
Volgens mij is deze Bosal uitlaat toch wel de oorzaak van de herrie. Vooral tussen 2000 en 3000 rpm bromt de auto flink, erg onprettig op langere afstanden.

8-2-11
Inmiddels is door euromaster de midden- en einddemper onder garantie vervangen door een Bosal.
Herrie is minder, maar nog steeds onacceptabel.
Wordt vervolgd

maart 2011
klacht over uitlaat ligt via brezan inmiddels bij bosal, ben benieuwd
herrie is onacceptabel

andere auto, terugkijkend op 7,5 jaar met deze aut

  • 204.413 km

De auto kwam niet door de apk omdat de remleidingen naar achteren teveel gecorrodeerd waren. Duur grapje, bij de dealer 1000 euro en bij een lokale garage 400 euro. (overigens geen buitensporige reparatie voor een auto van 12 jaar oud en 2ton gereden)
Omdat ik toch al een wat ruimere auto wilde en daarom geen grote investeringen wilde doen aan deze auto heb ik besloten een andere auto aan te schaffen, een civic 5d uit 2002.
Toch weer een civic, want ik heb erg veel plezier aan deze auto beleefd, gekocht met 81600 km en ermee gereden tot 204413.
Dat waren prettige, betrouwbare en vooral zuinige kilometers.
Daarbij heb ik +- 9000 euro afgescheven en 150 euro buitensporig onderhoud gehad, economisch gezien mag ik zeker niet klagen.
En menige auto beet in het stof in het bochtenwerk, vooral die dure tdi-brigade was geen partij. (Wat zal ik dat missen)
De auto is/was nog in een redelijke conditie, maar het meeste was ook nog af-fabriek, dus 12 jaar en 2ton oud.
Die vtec-e motor was geweldig, 115 pk, superzuinig en na 2ton nog vrijwel geen olieverbruik, klasse van honda.
Dit was gewoonweg een heel fijn karretje, hopelijk krijgt ie een goed baasje die er nog wel even plezier van kan beleven.

overgeschreven en 1,5 jaar later weer te koop

5-11-2011 ik zag dat de auto volgens rdw recent van eigenaar is gewisseld. het kenteken is 48-dj-pk.

29-3-2013
de auto staat weer te koop bij honda specialist in breda, km stand 218.000 hetgeen best kan kloppen.

auto geexporteerd

de auto is enige tijd terug geexporteerd

9,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (29)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.