Honda Civic 1.5i VTEC-E (1998)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Civic 1.5i VTEC-E |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1998 |
Jaar van aanschaf | 2008 |
KM-stand bij aanschaf | 88.000 km |
KM-stand laatst | 114.500 km |
ERVARINGEN
- 96.000 km
Na lang oriënteren tijdens mijn rijlessen kwam ik op internet uit op het merk Honda Civic, bouwjaar rond 2000, liefst een 3 deurs VTEC, minder dan 100.000 op de teller en het liefst rond de 5000 €.
Met dit in mijn achterhoofd hield ik autotrack in de gaten. Toen ik mijn rijbewijs eenmaal had ben ik een aantal auto’s gaan bekijken bij de Honda Dealer in Apeldoorn (Wesselink, zie review My Dealer) Daar stonden 2 mogelijke auto’s: een 3 deurs Civic en een 5 deurs Civic VTEC. De 3 deurs viel meteen af want daar pas ik met mijn bijna 2 meter lengte niet in. De 5 deurs echter zat prima! stoel was in hoogte aan te passen en ik kon er aangenaam in zitten.
Oke, nu wat meer over de auto:
ALGEMEEN:
Het is een 5 deurs hatchback uit 1998 (bordeaux rood ongeveer) met een 1.5 l VTEC benzine motor. Auto was door de dealer verkocht en onderhouden dus dat geeft al een gerust gevoel. Slechts 88.000 op de teller, dus precies wat ik zocht. De VTEC motor zorgt ervoor dat je erg zuinig (voor een ’grote’ auto van die leeftijd dan) kan rijden (1 op 15-17)maar dat je ook, mocht je dat willen, over 115 pk kan beschikken, wat natuurlijk op zijn tijd leuk is. Op het controlepaneel zit een lampje dat aangeeft wanneer je zuinig rijdt, handig in deze dure tijden.
INTERIEUR:
De auto ziet er van binnen vrij luxe uit. De bekleding is mooi hoewel een beetje grijs. Het dashboard is verfraaid met een (nep)houten randje. Verder zit er een zonnedak op en kan de hele achterbank weggeklapt worden zodat je een zee aan kofferruimte hebt. handig voor de vakantie in mijn geval.
TOETERS EN BELLEN!?
Hier ben ik snel mee klaar. Nada. Geen airco, geen ABS, geen elektrische ramen, geen cruise control. Er zitten voorin wel 2 airbags en natuurlijk heeft de auto wel stuurbekrachtiging. Voordeel van dit basic model is dan wel dat er minder kapot kan gaan. Het zonnedak maakt veel goed, want dit rijdt echt heerlijk!
ALLEEN MAAR LOF?
Bijna wel. De grote test begint pas als ik ermee op vakantie ben geweest +/- 2500 KM, maar de auto heeft wel een bepaald karakter. De versnellingen schakelen goed, maar wel erg direct. Het aangrijpingspunt van de koppeling ligt vrij hoog en dat is dus wel een kwestie van aanvoelen en gewenning. De grootste ergernis is de achteruit. Ik had in andere reviews al gelezen dat dit meer voorkwam, maar het is bevestigd. De achteruit versnelling valt soms moeilijk op zijn plaats. Verder rijdt hij prima en ook op hoge snelheden komt er weinig geluid naar binnen. De vering is ook comfortabel afgesteld.
CONCLUSIE:
Als je een leuke, betrouwbare auto wil die zuinig kan rijden, maar wel ’ballen’ heeft cq kan hebben, dan is deze auto een prima keuze. Die van mij is zonder enige luxe, maar daar zat ik ook niet op te wachten. Na de vakantie meer over deze bak. Mensen met ervaringen met deze auto, reageer! Altijd leuk om ervaringen uit te wisselen!
------------------- UPDATE 9 september ----------------
Inmiddels alweer flink wat km\'s verslonden, waaronder in de italiaanse bergen. Nog steeds weinig aanmerkingen, begin de auto nu goed te kennen en dat bevalt nog steeds prima.
Veel pit in de hogere toeren maken het op zn tijd erg leuk om in zn 3 de snelweg op te gaan. Inhalen in zn 4 als je snel moet, 5 mist vermogen.
Rijd er ongeveer 1 op 16 mee en dat is erg zuinig voor een auto van dat jaar.
AM van de Woestijne
PROBLEMEN
- 96.000 km
Licht gezwabber van de auto op lage snelheid. kan liggen aan niet goed uitgebalanceerde banden. verder niet hinderlijk, binnenkort nog binnen garantie er mee naar de dealer.
--UPDATE 17 september--
ben bij de dealer geweest.. banden zijn uitgebalanceerd en helaas is het nog niet opgelost. er is toch iets mis met de banden en de overdracht via het sturen. vervolgafspraak gemaakt voor over 2 weken.:(
Er bleek ook een rubberen hoes kapot te zijn bij het rechter voorwiel, dit is gelijk vervangen. maar goed ook, aangezien dit veel schade kan betekenen. Valt allemaal nog binnen de garantie, maar het is wel erg vervelend dat ik dus 2 weken nog door moet rijden met een auto die niet lekker op de weg ligt. Gezwabber is wel minder, maar hij trekt nu licht naar rechts en het stuur trilt zo nu en dan.
Service is bij Wesselink verder prima, maar haal ik er voor nu een * af voor betrouwbaarheid. Misschien is dit straks het enige, maar dat wil ik dan wel eerst zien over 2 weken voordat ik die * terug geef.
---UPDATE 19 OKTOBER---
Auto rijdt weer als een zonnetje, de 2 GRATIS nieuwe banden hebben het gezwabber verholpen.
Nu het weer donkerder word valt me op dat de verlichting van de digitale klok niet werkt. in het donker valt er niks te zien! mail gestuurd naar de dealer of dit te vervangen is zonder veel moeite.
UPDATE ERVARING EN PROBLEMEN
- 107.500 km
ERVARING
Alweer wat maanden en 11.000 km verder. De auto rijd nog steeds goed, al merk nu de winter voorbij is dat alles wel soepeler gaat (het schakelen bijvoorbeeld) Zal te maken hebben met de dikte van de olie o.i.d.
Nu ik er wat langer in rijdt merk ik wel dat het met mijn lengte (1.98m) wel wat last van mijn gas-voet krijg op de langere afstanden. Cruise control zou nou wel zalig zijn.
PROBLEMEN
Helaas krijgt hij wel wat last van de beruchte roestplekjes bij de wielkasten (gelukkig maar op 1 plek) Ik schoot hier namelijk bij het bijwerken van deze plekjes dwars door de lak heen. Provisorisch opgevuld en overgelakt. Niet echt mooi, maar wel goedkoop. Dealer verzekerde mij dat deze roestplekken geen gevaar zijn voor de nabije toekomst.
De ventilator standen 1 en 2 zijn lam. Pas op stand 3 doet hij wat, maar dat maakt weer ontzettend veel lawaai. Hoop dat het makkelijk op te lossen is.
In juli krijgt hij zn eerste grote beurt sinds de aankoop vorig jaar juli. Ben benieuwd, verwacht geen grote problemen. Nu bijna 1 jaar in bezit en zeker van plan er nog 4 jaar mee door te rijden.
BEOORDELING:
Ivm mijn lengte toch een - * voor comfort.
Roest..... Wat nu?
- 108.000 km
Even een korte update over de roest die ik in mijn vorige verslag noemde. In de wielkasten zit veel vuil, maar geen roest. (ga ik in een wasbox checken,maar dat zit wel goed volgens mij) Wel een groter probleem ontdekt; De rechter kokerbalk is aardig verroest. (onder de plastic hoes, onder de deuren) Ben vandaag even naar een garage geweest en die vond dat toch behoorlijk heftig voor een auto uit '98. Zijn mening was dat ik dit niet zomaar hoef te accepteren van een auto amper 1 jaar in bezit. Een andere Honda dealer had nog nooit gehoord van roest onder de dorpel tenzij er een ongeluk is geweest. Dat zei de 2de garage ook. je raadt het al; geen ongeluk zover ik weet...
Over 2,5 week ga ik weer naar de Honda dealer voor APK en grote beurt (heb het expres vervroegd) en nu maar hopen dat ze me tegemoet komen in eventuele reparatie kosten. Het lijkt me toch van de zotten om na een jaar zomaar al die roest met bijbehorende kosten te accepteren? iemand een gedachte hierover?
Grote Beurt en Roest Deel 2
- 109.000 km
Goed, we zijn weer een tijdje verder. Deze week een grote beurt gehad en dat was toch even slikken toen de rekening kwam. 650 € armer. de volgdende onderdelen zijn vervangen:
- kachelweerstand
- verscheidene lampjes
- wielremcilinder rechts achter
- achterste uitlaat demper.
de grootste kostenpost was nog wel het werkplaats tarief van 177 €. Dit was dan ook de laatste keer dat ik bij de officiële Honda dealer kom voor het onderhoud. Volgende keer ga ik naar een garage in de buurt (retourtje dealer is nu 120 km)
Wat betreft de roest was de dealer coulant; ze betalen 50% van de kosten. Hoeveel die kosten worden is n.n.b. het wordt over een week gerepareerd.
Roest deel 3
- 110.800 km
Het roest probleem is verholpen. de kokerbalk is voor 1/3 vernieuwd EN de roestbulten aan de buitenkant zijn verwijderd en er is een nieuw stuk metaal ingelast. Hoewel dit niet helemaal de bedoeling was (het ging om de kokerbalk, niet om het uiterlijk) ben ik er wel blij mee. Uiteindelijk koste alles bij elkaar 550 € maar ik hoefde maar 50 % te betalen! Morgen op vakantie naar Frankrijk, erna weer een update.
TOTAL LOSS
- 130.000 km
Tijdens de terugweg in Duitsland in een mini kettingbotsing terecht gekomen. Auto rijdt nog wel maar is totaal economisch total loss. Weet niet nog of ik hem met een noodreparatie nog even houd of dat ik nu al een andere auto zoek en dat na nog zoveel onderhoud en vooral geld. Het is hoe dan ook bijna einde verhaal voor deze fijne auto...
Opvolger Honda
- 114.500 km
Deze review komt nu ten einde. Deze week een Mazda 323 Fastbreak 1.5 GLX gekocht. Qua uitrusting een reuze stap vooruit. De Honda heeft me 26.000 km vervoerd en over het algemeen zonder problemen.
Om alles samen te vatten in 2 voor- en nadelen:
Grootste 2 pluspunten van de Honda:
- zuinig!
- betrouwbaar
Grootste 2 minpunten
- basisuitrusting
- te lage zit
Een review van de mazda volgt!
- Betrouwbaarheid3
- Prestaties5
- Comfort2
- Kosten3
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.