Honda Civic 1.5 i-VTEC Sport Plus (2017)

autoreview

Honda Civic 1.5 i-VTEC Sport Plus (2017)
Honda Civic 1.5 i-VTEC Sport Plus (2017)Honda Civic 1.5 i-VTEC Sport Plus (2017)Honda Civic 1.5 i-VTEC Sport Plus (2017)Honda Civic 1.5 i-VTEC Sport Plus (2017)Honda Civic 1.5 i-VTEC Sport Plus (2017)Honda Civic 1.5 i-VTEC Sport Plus (2017)

Signalement

UitvoeringCivic 1.5 i-VTEC Sport Plus
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2017
Jaar van aanschaf2017
KM-stand laatst136.000 km
Lezerswaardering: 78%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Honda Civic Sport + hatchback 2017

  • 15.000 km

Na vier maanden en 15.000 km wil ik mijn eerste indrukken beschrijven van het rijden met de nieuwe Civic. Het betreft de "Sport +" hatchback met 1.5l turbo motor en adaptive dampers. Hiervoor reed ik de 8e generatie Civic (1.4 i-DSI benzine) en 9e generatie (1.6 i-DTEC diesel).

Te beginnen met de motor in combinatie met de koppeling en versnellingsbak. De motor is heerlijk soepel en pakt vanuit lage toeren mooi op. Door het hele toerengebied heen is hij erg constant in vermogen afgifte. Tussen de 4000- en 6500 (begrenzer) toeren komt er wel wat geluid van de motor en de uitlaat door in het interieur. Koppeling is licht maar heeft wel veel gevoel. Versnellingsbak heeft een mechanische gevoel met lichte korte slagen. De verhoudingen van de versnellingen zijn, in combinatie met deze motor, prima. Het enige wat ik minder vind aan de aandrijving is het volgende: bij volle acceleratie (richting de toerenbegrenzer) opschakelend, heb je de neiging om heel snel te schakelen om de toeren in de powerband te houden. Dit is wat mij betreft ook de gein van een handbak. Dit vind de Civic dus niet leuk. Als je hoog in de toeren zit en dan de koppeling in duwt, dan blijft hij even op toeren en dan daalt hij heel langzaam in toeren. Hij helpt je als het ware. Als je dus heel snel schakelt bij hoge toeren dan klinkt dat voor geen meter. Het klinkt veel beter als je dan heel rustig opschakelt. Wat onnatuurlijk is bij harde acceleratie.

Het onderstel is tov de vorige Civics een stuk comfortabeler en brengt meer rust. Hij filtert alles heel mooi weg en eet de onevenheden op. Er zitten "adaptive dampers" op en in de "dynamic" stand krijg je wel een stuk meer van de ondergrond mee maar hij houdt de wagen dan wel méér horizontaal als je door een bocht/ rotonde gaat. In de "comfort" stand gaat hij een klein beetje door zijn knieën in bochten. Ik heb hem altijd in "comfort". Verder ligt/ voelt hij goed op de weg; het onderstel geeft veel vertrouwen bij het aansnijden van bochten. Achterin heeft hij nu weer multi-link waardoor hij op snel genomen fly-overs bij overgang van wegdelen niet meer de achterkant laat schuiven. Grip voor en achter is beter dan de vorige Civic's maar ik heb hem nog niet tot de grens gereden. Vooralsnog geen vreemde dingen tegen gekomen mbt het onderstel.

Sturen en remmen. De 1.5l turbo heeft meer vermogen dan de 1.0l turbo en heeft doordoor grotere remschijven gekregen tov de kleinere motor. Hij voelt bijteriger dan de vorige Civic's maar ook hier heb ik nog niet de grenzen opgezocht dus kan nog niets zeggen over het gevoel en kracht bij intensief gebruik van de remmen. Sturen gaat heel licht bij lage snelheden en iets zwaarder bij hogere snelheden. Verder heel direct en scherper naarmate je meer draait waardoor je maximaal iets van 190 graden hoeft te draaien (bij een ¾ rotonde). Ook over het stuurgevoel kan ik meer vertellen als ik de grenzen heb opgezocht.

Dat is wel alles mbt het rijden, dan de veiligheids-/ assistentiesystemen. Wat werkt allemaal goed: (groot)licht assistent, auto dim binnenspiegel, auto ruitenwisser, lane-keepingassist (gebruik ik verder niet), parkeersensoren voor en achter, achteruitcamera, startknop, startstop, keyless en verkeersbordherkenning, dooiehoekassistent werken allemaal prima. De adaptive cruise vind ik waardeloos. Je kan de afstand tot je voorganger instellen maar de ingestelde afstand is ook weer afhankelijk van je snelheid. Als je in de buurt van je voorganger komt dan gaat hij in de remmen. Dus geen gas los maar echt remmen. Zaak is dus dat je daarvóór gaan cancelen maar omdat je niet goed kan inschatten wanneer hij gaat ingrijpen (omdat snelheidsafhankelijk) is het niet fijn in het gebruik. Ook kan je niet instellen om het "adaptive" uit de zetten voor huis-tuin-er-keuken cruise control waardoor ik het eigenlijk helemaal niet meer gebruik. Ook het anti collision systeem is niet fijn. Als je in redelijk druk verkeer op de snelweg rijdt en het begint voor je te vertragen dan wil ik van m'n gas af of op de motor remmen. De Civic begrijpt dat niet, ziet een auto snel naderen en gaat bovenop de rem staan. Heb al 3x gehad dat de diegene achter me ook bovenop de rem moest. Enige wat je kan doen is óf het systeem uit zetten óf even je rem aantikken om de auto te laten weten dat je door hebt dat het vóór je in snelheid omlaag gaat.

Dan het gebruik. Infotainment doet wat het moet doen maar is niet snel en de graphics zijn niet mooi. Bluetooth pairing en bellen gaat goed. Radio en DAB klinken helder. Het heeft een premium audio met 11 speakers maar het klinkt gewoon okay, niks premiums aan. Met android auto zien de navigatiekaarten en er wel netjes uit dus ik heb het vermoeden dat kwa hardware het scherm wel een prima resolutie heeft maar de output resolutie van het ingebouwde systeem laag is. Stoelen zijn van stof en zitten goed en hebben een pneumatische lendesteun. Zouden wel electrische stoelen mogen zijn voor het geld. Stoelen kunnen lekker laag en stuur is goed verstelbaar. Veel ruimte voor- en achterin en een grote achterbak. Redelijk stille auto maar wel wat geluid van de 235 brede banden. Dagelijks rijdt ik van Rotterdam naar Amsterdam over de A20, A12 en A2 (trajectcontrole) en dan is het verbruik 6.6l/100km (1:15) en dat is niet verkeerd vind ik. Nog één kritiekpuntje: bij de grote buitenspiegels, links en rechts, en de onderkant van de a-stijl verdwijnen wel eens fietsers. Dus bij het naderen van een rotonde moet je even over je spiegels kijken om te zien of je niks mist.

Samengevat: super motor, goed onderstel, lekkere versnellingsbak en een slecht huwelijk met enkele veiligheidssystemen. Goede auto en ben er blij mee. Hij ziet er heel agressief uit in het rood met zwart accenten maar hij is kwa karakter juist heel comfortabel en vriendelijk.

Afscheid

  • 136.000 km

De Civic gaat weg dus wil ik deze review afsluiten na 5,5 jaar en bijna 137.000 km. In de Coronatijd heeft hij heel veel stil gestaan en na Corona is het 1x in de week naar kantoor dus echt heel veel kilometers zijn er niet opgezet. Wel tripjes gemaakt naar: Kopenhagen, Berlijn, Toulouse, Munchen, Marseille, 4x Le Mans, Stuttgart en Florence.

Ik vind het echt een geweldig auto. Op de snelweg houd ik het uren vol en door de bergen in Italië en de Eifel was het lekker sturen en schakelen. Echt een super fijne machine en heb er met heel erg veel plezier in gereden. Motor is geweldig, hij pakt laag in de toeren heel soepel op en je komt eigenlijk nergens wat tekort. Zat vermogen. Koppeling heeft veel gevoel, schakelen is super en overstel geeft heel veel vertrouwen en hij heeft bergen grip. Stuurt lekker, goede stoelen, goede airco. Echt een top ding!

Erg weinig te klagen dus behalve dat ik zou willen dat hij stiller was. Ik denk dat de brede banden het lawaai maken. Waarom moet er zulk breed rubber onder? Zou hij zoveel minder rijden met 215 banden?! Daarnaast blokkeert de A-stijl en de spiegel wat van je zicht want er verdwijnen fietsers achter. Je moet je hoofd bewegen en er omheen kijken. Daarnaast is de airco 2x stuk gegaan in die 5,5 jaar. 1x net na de Corona en toen is de auto echt nauwelijks gebruikt. Daarna na ongeveer 1,5 jaar nog een keer. Verder is er niets stuk gegaan.

Ik ga deze auto echt missen. Zo'n handbak houdt je gewoon meer betrokken bij het rijden. Beetje terugschakelen en op de motor remmen. Tussengas. Af en toe doorhalen. Je bent gewoon lekker bezig. Als dat weg valt... dan zit je daar maar... :)

Lezersreacties (43)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.