AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het

Honda Civic 1.5 i-VTEC Sport Plus (2017)

autoreview

Honda Civic 1.5 i-VTEC Sport Plus (2017)

Signalement

UitvoeringCivic 1.5 i-VTEC Sport Plus
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2017
Jaar van aanschaf2017
KM-stand laatst45.000 km
Lezerswaardering: 84%Keuze van de redactie
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Van Accord 2.2 dtec naar Civic 1.5 T Sport+

  • 2.100 km

Eerste review (06 06 2017)

De Civic heeft de eerste 2000 km achter de rug, tijd voor een eerste verslag.

Mijn vorige auto was een Accord 2,2 dtec die ik 4 jaar tot volledige tevredenheid heb gereden; een fijne rijdersauto, zeer zuinig (gemiddelde van 4,7 l/100 km) en ik heb er nooit enig probleem mee gehad.

Om de vier jaar koop ik een nieuwe auto. Aangezien er geen nieuwe Accord (of een Acura, want de Europese Accord was in feite een Acura TSX) meer wordt ingevoerd in Europa, was ik er niet direct uit wat het zou worden. De CRV stond me wel aan, maar een nieuw model is onderweg. De nieuwe Civic is een maat kleiner dan de Accord, maar na een grondiger onderzoek viel het heel erg mee, zodanig zelfs dat de binnenruimte groter is dan in de Accord. Dus heb ik een proefrit gemaakt in de handgeschakelde en de met een CVT-uitgeruste Civic. Beide uitvoeringen waren uitgerust met de één liter 3-cilindermotor. Zelf was ik wat sceptisch tegenover deze driepitter maar uit reviews blijkt toch hoe verfijnd deze motor reeds is. Ik kan dat beamen, voor dagelijks verkeer hier te lande (België) is 129 PK ruim voldoende. Toch heb ik gekozen voor de 1,5 turbo vierpitter. Het verschil met de superdiesel uit de Accord zou anders misschien wat te groot zijn.
De kleur is een moeilijke keuze geweest. Civics in alle kleuren stonden bij de dealer en ze hebben allemaal wel iets. De Accord was een parelmoer witte en uiteindelijk heb ik weer een parelmoer witte Civic gekozen. Het contrast met de zwarte accenten van de Sport+ versie is toch wel mooi in realiteit. Dat geldt trouwens voor de ganse auto. Op foto's komen de Civics minder tot uiting, maar in realiteit zijn het echt toch wel dikke auto's.

Met welke auto's ga ik deze Civic vergelijken? Wel met mijn Accord uiteraard, maar ook met de vorige Civic, die ik sinds 1,5 jaar in mijn bezit heb in de Type R-uitvoering, en met de Mazda 3 van de laatste generatie, uitgerust met een 2,2 liter dieselmotor. Tweemaal per week vertoef ik in de Mazda van mijn vriend, dus heb ik daar een goed idee over gevormd, een zeer positieve ervaring overigens.


Afmetingen.

Het is een zogenaamde C-segmenter maar eigenlijk situeert hij zich tussen het C- en D-segment, a fortiori voor de binnenruimte en het koffervolume die beide zelfs royaler zijn dan sommige D-segment auto's. De hoofdruimte op de achterbank is nipter dan andere C-segment auto's maar ik met mijn 1,82 meter heb nergens last van, ondanks dat de auto is voorzien van een panoramadak. So far so good. De beenruimte achter is royaal en ik kan perfect achter mezelf plaatsnemen. Het koffervolume is groter dan bij de Accord en zeker ruimer dan deze van mijn Type R. Deze was al niet klein, maar de afmetingen zowel in breedte en lengte is merkelijk meer in de nieuwe Civic.

Uitrusting

Ik heb gekozen voor de Sport+ uitvoering. In de praktijk komt dit neer dat alle mogelijke opties er op en er aan zitten, behalve leder, wat sinds enkele jaren een bewuste keuze is (geen leder meer).
Ik ga niet opsommen wat er allemaal standaard op de Sport+ versie zit, maar de lijst is enorm lang. Voor een referentie heb ik een Audi A3 eens geconfigureerd met een vergelijkbare uitrusting en die kost dan zo maar even 8300 euries meer, althans in België. Niet dat ik geïnteresseerd ben in een Audi, maar gewoon om een idee te hebben.
De Civic is voorzien van alle denkbare veiligheidsvoorzieningen, een panodak, 11 speakers en 450 watt, Apple Carplay en Android Auto, dat in de Benelux niet kan geïnstalleerd worden vooralsnog, maar daar is gemakkelijk een mouw aan te passen.
De boordcomputer is, zoals alomtegenwoordig bij alle merken, veelvoudig te personaliseren, in kleuren, functies, tijdsgebonden waarschuwingen etc... Teveel om op te sommen.

Android Auto werkt perfect en is met dezelfde stuurtoetsen te bedienen, ook spraakgestuurd. Werkt veel beter dan ik verwacht had. Navigeren met Google maps maar toch muziek beluisteren op de USBstick via het Hondaconnectsysteem, dat gaat ook goed. Het is dus niet het één of het ander. Berichten ontvangen en laten voorlezen uit zowel SMS, Hangouts, Viber of WhatsApp, het gaat allemaal. Spraakgestuurd beantwoorden lukt ook, maar afhankelijk van de toepassing. Automatisch een boodschap versturen, vooraf te kiezen uit ingestelde antwoorden, het werkt!!
Twee toepassingen zou ik nog willen op Android Auto, nl. Waze en Torque Pro. Het eerste komt er aan, het tweede heb ik echter geen weet van.

Android Auto kan je perfect automatisch laten opstarten van zodra je smartphone bleutoothverbinding maakt met Hondaconnect; zeer praktisch in de praktijk. Eens ingesteld, niet meer naar omkijken.

Je hebt dus standaard twee navigatiesystemen aan boord. Het ingebouwde Garmin en Google Maps.

Motor en bak

De motor in de Type R was de eerste van een nieuwe reeks Earth Dream Technology motoren, deze 1,5 Vtec turbo krachtbron samen met de 1,0 liter zijn de volgende in deze reeks. Ik had 380 newtonmeters ter beschikking in de Accord, dus ik was wat bevreesd dat het lagere koppel van de 1,5 motor wat povertjes zou uitvallen. Wat een foute inschatting van mij! De motor is een waar genot om mee te rijden, zijdezacht, extreem soepel en afdoende krachtig als het moet. De motor voelt zelfs smoother aan dan deze in de Accord en dat voor een 1,5 liter!! Aangezien in Vlaanderen de meeste wegen zijn beperkt tot 70 km/uur, rijdt ik veelal rond aan 1500 t/minuut in zesde versnelling. De souplesse van deze motor is gewoonweg fantastisch en zelfs rond'tuffen' aan 1000 t/m is zonder trillen of stoten doenbaar, maar ik doe het niet uiteraard.
Ik ga nu al beweren dat het de fijnste motor is waarmee ik ooit gereden heb, mijn S2000 en Type R daargelaten natuurlijk maar dat zijn motoren in een andere categorie en met een ander doel ook. Draaiend aan stationair toerental hoor je aan de buitenzijde de motor omzeggens niet draaien en binnenin helemaal niet. Bij het optrekken is een wat sportievere sound te horen (de twee einddempers zijn daar credit aan waarschijnlijk). Eens van zijn plek heb ik de indruk dat ik met een elektrisch voertuig onderweg ben, zo stil is deze auto. Dat nodigt uit tot heel relaxed rijden. Dit in tegenstelling tot mijn Type R, waarin je de grootste moeite hebt om jezelf in toom te houden eens je achter het stuur zit. Hoe een nagenoeg zelfde auto, nou ja, zo in temperament kan verschillen.
De motor in de Accord was een pareltje en deze in de Mazda 3 eveneens, maar deze is stiller en gewoonweg trillingsvrij. Ik weet niet of er balansassen opzitten of niet, maar de motor trilt gewoon niet. Het koppelingspedaal werkt uitermate verfijnd en zijdezacht, kan het niet anders zeggen. Wegrijden zonder gas geven is met wat beleid zelfs zeer goed mogelijk. Het is tenslotte toch maar een 1,5 literblok.

Ik kan iedereen die in de running is voor een C-segmenter van harte aanraden om eens een proefrit te gaan maken met deze 1,5 liter krachtbron.

De versnellingsbak van al mijn vorige Honda's waren pareltjes en de Type R spant werkelijk de kroon. Hoe zit het met deze? Wel, het voelt wat anders aan dan in de Accord en al helemaal anders dan in de Type R, maar de bak schakelt voortreffelijk met korte slagen en zonder weerstand. De bak in de Mazda schakelt ook boterzacht maar hier voelt het allemaal nog even fijner en directer aan. De bak in de Type R is echter nog andere koek en schakelt met een enorm mechanisch gevoel, de perfectie bestaat bij Honda!

De combinatie motor en bak is heel knap op mekaar afgesteld en door de enorme souplesse van de motor is er geen overlap waar te nemen waar er een terugval is in vermogen bij het schakelen.
Een ander punt is de Vtec- en turbocombinatie. In de Type R kon ik al ervaren dat er van een turbolag nauwelijks of geen sprake is; dat is hier nog meer het geval. Alles verloopt vlot en soepel.

Ik geef Honda een dikke pluim voor het aandrijfgeheel.
De gereden afstand is wat kort uiteraard, maar het olieniveau staat nog op het maximum. Ik heb er vertrouwen in dat dat zo blijft, mij baserend op de reeds gereden 13.000 km in mijn Type R die tot nu toe geen merkbaar olieverbruik heeft. In alle benzinemotoren is tenslotte de ultradunne 0W20 olie in gebruik. En Honda is aan het testen met nieuwe 0W16 olie!!! Hoe fijn moet de mechaniek zijn om geen olie te verbruiken met olie die bijna zo dun is als water?!

Hoe fijn deze auto rijdt, getuigt mijn gereden afstand, 2.000 km op 14 dagen tijd. Normaal doe ik 10 à 12.000 km per jaar sinds ik op rustpensioen ben, maar dit is omgerekend 50.000 km/jaar. Gewoon gaan rondtoeren voor het plezier is me de laatste 14 dagen veelvuldig overkomen en dat met een Type R in de garage!!! Dat zegt genoeg.

Comfort en rijdynamiek

De Accord was niet verkeerd op dat vlak, maar deze is gewoon van een hoger niveau. Ook de Mazda 3 is zeer evenwichtig in comfort/wegligging maar dit is … alweer toch weer beter, merkelijk beter. Het compromis tussen wegligging, die op zich zeer sportief is, en comfort is prachtig. Hoe uitgebalanceerd kan een auto zijn!. Het rare is dat er een sportstand op de demping staat, elektronisch gestuurd, en met die ingeschakeld is de demping iets steviger als in mijn Type R in normale stand!!! Het schijnt dat er op de nieuwe Type R een bijkomende comfortstand is voorzien die nagenoeg hetzelfde comfort zal bieden als deze normale Civic. Dus op aanvraag kunnen beide auto's zeer dicht tegen mekaar aanleunen wat demping betreft. De elektronisch gestuurde demping zorgt er ook voor dat de auto mooi vlak blijft in de bochten, ondersteund door de multilink-ophanging achteraan. Het kost allemaal wat meer dan de concurrentie maar het resultaat is er ook naar.

Samenvattend kan ik stellen dat de stilte aan boord toch behoorlijk indrukwekkend is met weinig tot geen rolgeluiden van de Michelin Premacybanden in standaard 235/40/17 formaat. Windgeruis rond de spiegels stel ik niet vast en het panodak in volledig open toestand is behoorlijk stil door het opklappend windvangnet. In klapstand is er nagenoeg geen bijkomstig geruis te horen. Gewoon goed voor mekaar.

Het stuurgevoel van de elektronisch gestuurde inrichting is mijn inziens voldoende aanwezig. Het stuur is bijzonder licht bij zeer lage snelheden wat ik prettig vind bij in- en uitparkeren en wordt gaandeweg steviger naarmate de snelheid toeneemt. De rechtuitstabiliteit is , het klinkt eentonig maar ik mag toch niet liegen, wederom zeer goed. De auto voelt als het spreekwoordelijke blok op de weg en spoort perfect rechtdoor. In de bochten voel ik geen verschil in directheid tussen mijn Type R en deze Sport+. Kan dat het geval zijn?

De perfecte zit achter het stuur heb ik wat moeten naar zoeken maar is nu wel OK. Wat me enorm pleziert is de extreem lage zit in de auto. De zit is lager dan in mijn Type R (!) en zelfs nog lager dan in mijn Accord, die erom bekend stond om een sportieve lage zit te hebben. Ik hou ervan en het draagt allemaal bij tot het sportieve gevoel dat je bekruipt eens achter het stuurwiel hebt plaatsgenomen. De afstand tot de pedalen is ook in orde.

Er is toch één maar en dat is dat de steun in de knieholten beter kon, iets waar meer Honda's last van hebben. Ik heb het perfect opgelost door 3 mm ringen onder de voorste rails te schroeven, dat was voldoende om voor mijn langere benen voldoende steun te geven, ook op langere ritten.
De lendensteunen zijn op beide voorstoelen zijn elektrisch/pneumatisch in te stellen.
Geen rammeltjes of piepjes waargenomen, goede bouwkwaliteit.


Verbruik

Tot nu toe klinkt het allemaal zeer positief maar wat met het verbruik? Ik kom van een zeer zuinige dieselmotor en dit is een eerder gedonwsizede benzinemotor die slechts een tankinhoud heeft van 45 liter. Ter vergelijking, mijn Accord had een inhoud van 65 liter en daar kon ik steeds tussen de 1.200 en 1.700 (uitsluitend autoweg) kms ver mee rijden wat zeer comfortabel was. Het gemiddeld verbruik van mijn Type R is inmiddels opgelopen van 7,3 l/100 km tot 7,5 l/100 km, uitgerekend. Ik ga daar steeds sportiever mee rijden, wat al tot een eerste bandenwissel na 11.000 km geleid heeft. :-)))

Met de Sport+ heb ik 4x getankt tot nu toe. De eerste kms heb ik wat voorzichtiger ingereden en bij het vullen na een 500+ kms gaf de tripcomputer een verbruik aan van 5,7 l/100 km. Uitgerekend aan de pomp was het 5,9 l/100km, dat is exact het verbruik dat Honda als gemiddelde opgeeft. Dat belooft dus veel goeds voor de toekomst. Het gaat hier tenslotte niet om een dieselmotor maar om een 182 PK sterke benzinemotor!
De tweede beurt gaf de boordcomputer 5,5 l. als gemiddelde aan, uitgerekend was het 5,6 l. De boordcomputer is dus behoorlijk nauwkeurig.
Dan heb ik een lange trip naar zee en terug gemaakt en uit nieuwsgierigheid de tank afgevuld voor het vertrek en na thuiskomst. 90% autoweg aan de wettelijke snelheden liet een gemiddeld verbruik zien van 5,1 l/100 km, omgerekend was het 5,2 l.

Eerlijk gezegd had ik hier een iets lager verbruik verwacht. Moet er wel bij vermelden dat dat airco constant heeft opgestaan. Zonder airco zou het misschien wel kunnen aan 4,9 liter.

Tenslotte gaf mijn vierde tankbeurt, uitsluitend kortere ritten zonder autoweg, een gemiddeld verbruik aan van 5,5 liter/100 km en omgerekend was het ook 5,5 liter/100 km. Zou de boordcomputer een zelflerende functie hebben? Ik vraag het me af gezien het verschil tussen de boordcomputer en het reële verbruik steeds dichter bij mekaar komen te liggen. Het kan ook gewoon toeval zijn of te wijten aann afwijkingen bij de verschillende pompen.

In elk geval, met wat vertrouwen kan ik nu toch al zeggen dat het verbruik best wel meevalt gezien het geboden vermogen en het toch nog aanzienlijke gewicht van de auto.

Veiligheidssytemen

Lane keep assist is eerder zacht aanwezig, d.w.z. dat eerst een akoestisch signaal optreedt, daarna trillingen in het stuurwiel worden gevoeld en dan pas bijsturing, tot schat ik zo, een 3 of 4 procent correctie. Het werkt allemaal wel maar op de niet-consistent belijnde Belgische wegen is het toch hands on deck natuurlijk. En dat hoort sowieso het geval te zijn en dat maakt Honda ook duidelijk indien je enkele seconden het stuurwiel loslaat. De sensoren die dat waarnemen moeten wel extreem gevoelig zijn want slecht twee vingers aan het stuur is al voldoende om het alarm uit te schakelen.
Van rijstrook wisselen zonder richtingaanwijzers geeft dezelfde reeks signalen en trillingen alsook indien je naar een andere rijstrook wil in weerwil van daar aanwezig verkeer (anti-dodehoeksysteem).
De achteruitrijcamera is met een breedhoekzicht (180°) en een on topzicht erg praktisch. De dwarswaarschuwing via radar bij het achteruit op de straat rijden vind ik bijzonder nuttig omdat ik achterwaarts uitrij uit mijn woning. Voetgangers worden zowel vooraan als achteraan waargenomen, werkt zoals het bedoeld is zeg maar.

De verlichting is full LED-verlichting, met inbegrip van de LED-mistlichten, en dat geeft allemaal prima verlichting, erg vergelijkbaar met de xenons van de Accord.

Zijn er negatieve punten?

Ja tot nu toe zijn er dat twee waarvan eentje al is opgelost, nl. iets meer steun in de knieholten. Mijn vrouw vind net van niet, maar zij is kleiner dan mij, dat scheelt. Het tweede punt is dat ik toch iets meer bassvolume gewenst had. In mijn Accord, en die stonden erom bekend, was een fantastisch soundsysteem van Panasonic standaard (ooit verkozen in de States tot het allerbeste soundsysteem van alle merken), ook met 10 speakers. De Civic heeft 11 speakers en meer wattage dan de Accord maar geen aparte subwoofer en dat mis ik nu. Misschien is er nog iets aan te doen met een aparte subwoofer met ingebouwde versterker. Ik kijk nog even aan.

Zoals je al kon lezen ben ik bijzonder enthousiast over deze auto en ik van mening dat Honda heeft hier toch wel een bijzonder verfijnde machine heeft afgeleverd en dit op alle vlakken. Uiterlijk, ja … dat is persoonlijk. Ik vind de auto goed uitziend en tot nu toe krijg ik enkel positieve reacties van vrienden en familie. Maar dat is voor mij echt niet belangrijk. Ik ben een liefhebber van de verfijnde Hondatechniek, goede rijeigenschappen, betrouwbaarheid (dat moet nog blijken) en dat is hier in veelvoud aanwezig op alle vlakken.

07 06 2017

Ik wil nog even iets over de remmen toevoegen. Deze zijn ruim bemeten en ze bijten heel erg goed. Ze voelen bijteriger aan dan in mijn Type R, maar deze heeft Brembo's en kan mij moeilijk voorstellen dat op de limiet de Type R minder goed zou stoppen. Maar toch, uit recente reviews blijkt de remweg van de nieuwe Civic van 100 - 0 km/uur 33 meter te bedragen. Dat is een sportwagenwaarde en maar liefst een 5 meter kortere remweg dan de Mazda 3 oftewel een auto verschil!

Vandaag ook voor het eerst een telefoonoproep beantwoord in de wagen en de weergave is van zeer goede kwaliteit en men verstond mij ook heel goed.

De DAB+ ontvangst is dik in orde maar de zender viel even weg op een bepaald stuk weg. Zal waarschijnlijk wel aan de slechte ontvangst hebben gelegen. Heb hem wel zo geprogrammeerd dat hij dan automatisch overgaat in FM, voor zolang dat nog kan, want FM gaat verdwijnen op termijn, althans in België.

Toch ook nog een kleine smet melden. Het tankklepje lag niet helemaal vlak met het koetswerk en is intussen door de dealer keurig opgelost. Het tanken zelf verloopt bijzonder vlot want er is geen tankdop aanwezig. In plaats daarvan moet je met het vulpistool een ingebouwde klep naar binnen duwen. Het werkt handiger vind ik.

update 11 08 2017

  • 6.000 km

Intussen zijn de eerste 6.000 km gepasseerd. Ik ben nog steeds onveranderd enthousiast over deze Civic. Hij rijdt werkelijk in een klasse hoger dan waar hij zich in positioneert op papier. Alles werkt zonder storingen tot nu toe. Android Auto heeft wel een eigenaardigheidje, maar dat ligt niet aan de auto. Alles werkt behalve als ik een bestemming durf ingeven om te navigeren herkent hij mijn Sony Xperia 3 niet meer. Internet toont aan dat vele gebruikers hetzelfde probleem hebben met eender welke smartphone. Het kost dan moeite om de Xperia terug herkenbaar te krijgen. Recent werkt Waze ook op AA en dat gaat wel voortreffelijk tot nu toe. De aanwijzingen kunnen op het grote display getoond worden maar ook op het kleine display in de toerenteller. Dat is trouwens ook met andere AA toepassingen het geval. Dus AA op het grote display en Honda Connect toepassingen, muziek bvb, op het kleine display, is eveneens mogelijk. Mogelijkheden troef zou ik zeggen.

Hoe zit het inmiddels met het verbruik? Dat blijft onveranderd tussen 5l/100 km en 5.4l/100 km, afhankelijk van het aantal autowegkilometers. Enkel autoweg laat een verbruik zijn van 4.9 l/100 km zonder airco, met airco aan is dat 5.1l/100 km, telkens met 2 personen aan boord. Deze verbruiken zijn uitgerekend maar de BC geeft dezelfde waarden aan met een maximale overdrijving van 0.1 l. Een rijbereik van 800 km is daarmee haalbaar zonder risico op een 'leegloper'.

De adaptieve CC werkt zeer goed en laat zich niet foppen door invoegende auto's. Nog geen gekke dingen meegemaakt zoals abrupt afremmen of dergelijke.

Storingen heb ik tot nu toe nog niet gehad en hopelijk blijft dat zo. Betrouwbaarheid op lange termijn zal zich nog moeten bewijzen maar ik heb met mijn vorige Honda's en met de huidige Typre R nooit enig mankement gehad.

Zuinig rijplezier gekoppeld aan comfort, dat is zowat de samenvatting in één zin.

update 13 08 2020

  • 38.000 km

Intussen is de kilometerstand opgelopen tot 38.000, niet zo veel eigenlijk, maar ja, als gepensioneerde en met de coronacrisis erbovenop, wordt er niet zo veel gereden. Heb ook nog de Type R in bezit en daar wordt uiteraard ook mee gereden.

Wat kan ik nog toevoegen aan mijn vorige bevindingen?

Ben nog steeds zeer tevreden over deze Civic. Het verbruik blijft steeds schommelen rond de 5,5 l/100 km. Ik ben daar tevreden over gezien het feit dat ik hoofdzakelijk kortere ritten maak.
Olieverbruik heb ik nog niet geconstateerd.

De auto geeft toch echt wel veel rijplezier, is zeer comfortabel, de gestuurde elektronische demping doet goed haar werk. Deze past zich tweemaal per seconde aan aan de rijomstandigheden. In de recent gefacelifte Civic past de demping zich 10 keer per seconde aan, vijf maal sneller dus. Dat geldt ook zo voor de Type R.

Het schakelen is des Honda's draagt bij tot het rijplezier. Het valt op hoe zacht en geleidelijk het koppelingspedaal aangrijpt. Het zijn allemaal details die aangeven hoe verfijnt de Hondatechniek werkt.

Kosten heb ik er nog niet aan gehad en alles functioneert zoals het hoort.

Bij de laatste update van Android Auto schakelt de smartphone gelijk het autodisplay in vooraleer zelfs de startknop ingedrukt wordt. Fijn om naar muziek te luisteren als de auto stilstaat of tijdens de wasbeurt.

Afscheid

  • 45.000 km

Per 4 juni komt de nieuwe auto in huis en neem ik afscheid van de Civic Sport+.
Afsluitend kan ik zeggen dat ik onverminderd tevreden ben geweest van deze Civic. Hij heeft geen enkel mankement vertoond, mag ook wel natuurlijk met deze geringe km-stand.

Als ik de voornaamste kwaliteiten mag samenvatten dan is dat:

1. zeer mooi compromis tussen comfort en sportiviteit met dank aan de adaptieve dempers deels; de lage zit draagt bij aan het sportieve gevoel; het is een echte rijdersauto en de standaard 180 pk is in de praktijk 193 pk;
2. de auto is behoorlijk ruim, ook op de achterbank, ruime koffer;
3. de auto is zeer zuinig gebleken en hij wordt zuiniger met toenemende kilometers. De eerste duizenden kms werden afgelegd met een gemiddeld van 5.7 l/100 km, daarna daalde dat gemiddelde naar 5.5 l/100 km en meer recent al enkele tankbeurten aan 5.2 l/100. De bandenslijtage zal hierin ook een rol spelen, minder rubber, kleinere wielomtrek, meer (valse) kms voor eenzelfde verbruik in liters. Ik schat dat ongeveer 90% van de afgelegde afstanden bestonden uit kleinere ritten, stadsritten, de rest autowegen.
4. geen enkel mankement tegengekomen; ook geen softwarestoringen; geen olieverbruik kunnen constateren. Geen enkel slijtageonderdeel heb ik moeten vervangen, banden schat ik dat ze 65.000 à 70.000 km meegaan (er zit nog ongeveer 5 mm profiel op);
5. onderhoud heb ik zelf gedaan en de vier oliebeurten, oliefilters en drie in interieurfilters hebben samen € 110 gekost;
6. rekening houdend met de herverkoop, € 18.500 en de prijs die ik er vier jaar geleden heb voor betaald heb, € 29.000, is de jaarlijkse afschrijving over exact vier jaar bezit gemiddeld € 2.625 en daarmee kan ik best tevreden zijn.

Verbeterpunt:

1. het infotainmentsysteem werkte zonder storingen maar de reactietijd mocht wat sneller zijn.

10,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (72)

Reageren