Honda Civic 1.4i LS (2001)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Civic 1.4i LS |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2001 |
Jaar van aanschaf | 2011 |
KM-stand bij aanschaf | 111.000 km |
KM-stand laatst | 206.000 km |
- 206.000 km
De Honda Civic
Na de geboorte van ons eerste kind zijn we gaan zoeken naar een geschikte vervanger voor de Daihatsu Valera, die wat aan de kleine kant is voor een hoop extra spullen en qua veiligheid ook niet meer voldeed.
Criteria;
- zuinig & goedkoop in gebruik
- veilig (min. 4 sterren)
- ruim
- betrouwbaar (dus japans)
- Isofix aansluitingen
Een hoop auto's vallen dus al af, b.v. een VW Golf 4 (onbetrouwbaar, duur en klein) of b.v. een Volvo V40 (betrouwbaar en veilig, maar niet goedkoop te rijden).
Persoonlijk had ik al een sterke voorkeur voor Honda. Tot nu toe bevalt de auto zeer goed. Civic's van deze generatie zijn niet al te duur in aanschaf (c.a. 4500 euro) en zijn er zijn er genoeg met niet al te veel kilometers.
Bij Honda v/d Poel in Hulst stond een heel geschikt exemplaar, die al snel gekocht is.Aangekocht bij 111.000 km. Het is een 1.4 LS met 90 pk. Met die 90 pk kan ie goed meekomen, je moet qua prestaties niet te veel verwachten. Het blok wil vooral toeren maken en gaat dan goed vooruit, 180 a 200 km/u loopt hij met gemak. Een 6e versnelling zou overigens wel wenselijk zijn, maar die zit er helaas niet op. Aan de andere kant is het wat hogere toerental prettig bij het rijden met een caravan, dat gaat echt heel goed.
Zuinig is hij nog steeds, c.a. 1:18 gemiddeld op benzine (rustig rijden, dat wel. En ja, dan blijkt dat je 50 dkm/jaar rijdt. Vervangen, diesel of LPG inbouwen? Aangezien het toch wel een fijne en betrouwbare auto bleek te zijn is er bij 160 dkm gas ingebouwd, een Landi Renzo G3 installatie met flashlube klepsmering voor 2000 euro. Best veel geld voor een wat oudere auto, maar zolang deze bevalt en nog wat langer mag blijven toch het meest economisch. Op gas rijden had ik VEEL eerder moeten doen. Deze auto rijdt op gas veel beter dan op benzine, feller en pakt stukken beter op. Gemiddeld verbruik op gas is 1:14,5 (op Michelin Energy Saver zomerbanden). Leuk tanken bovendien, voor 25 euro kan je weer 650 kilometer vooruit en dat is met 50 dkm/jaar prettig. Opvallend is wel het verschil in verbruik tussen Belgisch BK gas (ik woon in de grensstreek), 1:14,5 en BP gas uit NL> 1:13.
Interieur: een zeer riante C-segmenter die bijna de binnenruimte van een D-segmenter nadert. Nadat ik een stuk in de Volvo V40 van mijn vader heb gereden valt me het altijd extra op dat de Civic zo'n ruime auto van binnen is. Stoelen zijn goed, achterbank is ruim en breed. Door de ringtank heb ik wel wat kofferruimte ingeleverd, maar ruimte is er nog voldoende.
Het rijden: De 1.4 motor (geen VTEC) is een prima blok met gemiddelde prestaties zolang je volgens het nieuwe rijden rijdt. Wanneer je dit niet doet heb je er ook een leuk racemachientje aan, want dan wil 'ie' zeker vooruit. De auto is zeer geschikt voor het nemen van snelle bochten. De (elektrisch) bekrachtigde besturing is erg direct, met slechte banden op het nerveuze af. Met de onlangs gemonteerde Michelin banden is dit een stuk verbeterd.
Comfort: redelijk, had zeker stiller gemogen. Motor draait wel vrij veel toeren (4000/120 km/u) dus een 6e versnelling is wel een gemis. Afrolgeluiden van de banden dringen het interieur wel binnen al is dit heel erg verbeterd sinds de montage van 4 fatsoenlijke merkbanden. Ook qua veiligheid is hij acceptabel met een 4 sterren score en 4 airbags en abs/ebd.
Onderhoud:
De auto is, na een misstap bij de Honda dealer in mijn woonplaats (die de auto enkel wil inruilen en niet geinteresseerd is in het onderhoud) weer terug in onderhoud bij de dealer waar ik 'm kocht. Dit is v/d Poel in Hulst. Een geweldig bedrijf die nog echt voor hun klanten klaar staan, ongeacht de leeftijd van hun auto.
Gezien het intensieve gebruik van de auto vind ik de onderhoudskosten acceptabel. Door het jaargebruik van 50 dkm/jaar kom je vaker voor onderhoud terug dan een weinig-rijder. Afgezien van de beurten zijn gebreken zeldzaam. Wel zijn beide voorwiellagers door warmlopende remmen (die volgens de dealer in mijn woonplaats niet te warm waren) stuk gegaan en vervangen.
Wat wel tegenviel was dat tegen de 200.000 km de achteruitversnelling tegen de overige versnellingen begon aan te duwen in bochten en hierdoor een rammelend geluid begon te maken. De bak moest hiervoor open en dit kostte toch 700 euro. Uiteraard heb je door de gasinstallatie (Landi Renzo met flashlube klepsmering) wel iets meer onderhoud doordat kleppen gesteld moeten worden. Bij 200 dkm waren ze overigens nog lang niet uitgesteld. Sinds dat de auto op gas rijdt verbruikt hij wel olie: 1l op 4000 km, o.a. door het ontbreken van de licht smerende werking van benzine in de zuigers.
Momenteel twijfel ik tussen nog c.a. een of twee jaar met deze auto doorrijden of op kortere termijn vervangen. Qua veiligheid (dit vind ik altijd een belangrijk item) begint deze toch weer wel wat achter te lopen. Mocht het een vervanging op korte termijn worden is de kans groot dat ik weer voor Honda zal kiezen. Wellicht het nieuwere type Civic, 1.4, op gas uiteraard.
Update voorjaar 2015.
Op naar de 250.000 km. Tellerstand is nu 249.000 km, auto kan volgens de dealer nog zeker een paar jaar mee. Kleppen nog niet uitgesteld, olieverbruik blijft constant op 1l/4000 km. Hij blijft maar rijden en dat allemaal zonder mankementen, enkel regulier onderhoud. Kortom: zeer betrouwbaar.
Update najaar 2015.
Door de komst van een 3e kind was het de vraag of er ruimte genoeg of op de achterbank of dat het tijd was voor een Honda FRV. Technisch is de auto nog helemaal goed en zit inmiddels op de 270.000 km, met de eerste cilinderkop er nog op, en dat op LPG! Na enig passen en meten en de aankoop van een iets smaller autostoeltje voor de oudste passen er 3, rear facing stoeltjes op de achterbank. Olieverbruik blijft nog steeds hetzelfde, ongeveer 1 l per 5000 km. Voor de rest geen enkel probleem, start altijd en laat ons nooit in de steek. Ook met caravan in de heuvels in Frankrijk geeft de auto geen krimp. Prima aanschaf dus nog steeds die nog wel even mag blijven.
Wat kan beter?
- blikkerig geluid als je de portieren dicht slaat, echt Japans. Maakt verder niet uit, maar bij Europese auto's klinkt het allemaal wat beter.
- 'Honda made in the UK'..., de lakkwaliteit is niet geweldig. De Daihatsu Valera was nog in Japan gebouwd en was iets netter in elkaar gezet.
- meer isolatiemateriaal en een lager toerental bij 120 km/uur. Dit zou de auto comfortabeler en zuiniger maken.
Conclusie:
Autorijden kost geld. Auto rijden op LPG is een stuk goedkoper en met een moderne installatie probleemloos. Deze 1.4 blokken van Honda kunnen uitstekend op gas. Wanneer je, net als ik, een 'budgetrijder' bent is deze auto beslist een aanrader. Qua ruimte rij je bijna een klasse ruimer en de gebruikskosten vallen zeker mee. Honda maakt betrouwbare auto's iets wat deze Civic door het intensieve gebruik ook laat zien.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.