Honda Civic 1.4i DSi Comfort (2008)

autoreview

Honda Civic 1.4i DSi Comfort (2008)

Signalement

UitvoeringCivic 1.4i DSi Comfort
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2008
Jaar van aanschaf2008
KM-stand bij aanschaf30 km
KM-stand laatst143.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Honda Civic 1.4 i-DSI Comfort

  • 86.000 km

MyReview vind ik een erg leuke rubriek op deze site en middels het stukje hieronder wil ik mijn bijdrage leveren.

Bijna drie jaar geleden mocht ik een leaseauto uitzoeken en het werd de Civic. De reden is dat ik het een erg mooie machine vind en Honda fan ben (in mijn studententijd uitsluitend Japanse hatches gereden). Ik was een junior en had een beperkt leasebudget dus werd het het meest basic model die er was: 1.4 i-DSI met de standaard kleur (Milano Red).

Gebruik
Ik heb er inmiddels 86000 km op zitten. Ik rijd dagelijks van Rotterdam naar Den Haag (65km retour) en pak af en toe een voetbalwedstrijd in Milaan (2100km retour), ik heb hem ook een keer naar Zweden (1800km retour) gestuurd en een paar keer naar Zuid-Frankrijk (2800km retour).

The Good
Ik heb nog geen echte problemen met deze machine gehad. Bij de servicebeurten kon de dealer ook nooit iets noemenswaardigs vinden. Hij stuurt heel licht en direct, je hoeft heel weinig te sturen en de banden bewegen op de kleinste stuur reacties. Schakelen gaat ook prima met kleine bewegingen. Goeie stoelen, aardige stereo. Achterbak is vrij groot en achterin kan je redelijk zitten. Het lijkt trouwens alsof er heel veel beenruimte is maar dat komt omdat de stoelen vrij kort zijn, waardoor het lijkt alsof er enorm veel ruimte tussen de achterbank en de voorstoelen is. Hij heeft Magic Seats waarbij je de achterbank omhaag kan klappen om hoge objecten te kunnen vervoeren. Schijnt handig te zijn?! Onderstel is okay, ook als er 4 mensen in de auto zitten. Vehicle Stablilty Assist werkt goed. Het grijpt misschien iets te vroeg in maar het voelt veilig. Interieurgeluid/ isolatie is normaal, niets bijzonders.

The Bad
De airco maakt veel geluid. Hij staat vrijwel altijd op 'AUTO' en dan slaat hij om de zoveel tijd even aan en dan weer af. Dit is heel goed merkbaar en irritant. Dit is niet alleen aan het geluid te merken maar ook aan de koplampen die heel even zwakker worden en binnen een seconde weer sterker. Het lijkt erop alsof de airco heel veel vraagt van de accu. In het begin had ik ook 'premium' H7 lampen erin en die gingen telkens om de 3 maanden stuk. Nu heb ik er goedkopere H7's in zitten en deze gaan al meer dan een jaar mee. Zicht naar achteren is slecht maar dat weet je van tevoren. Er zitten wel weer gigantische spiegels op. In de zomer soms zweethandjes omdat het stuur van plastic is. Op flyovers zijn er vaak van die overgangen van wegdelen en dan wil de achterkant wel eens een stapje opzij doen. Hier had ik bij andere auto's nooit last van. Bandenspanning is goed. Ik heb het idee dan de achterkant erg licht is. Gebeurt overigens alleen als je er met iets meer enthousiasme dan gebruikelijk overheen gaat.

The Ugly
De motor heeft echt veel te weinig vermogen. Dat weetje van tevoren, klopt, maar deze motor past slecht bij deze machine. Dit is overigens een andere motor dan diegene die je nu bij een 1.4 zou krijgen. Dit is de 1.4 i-DSI (84pk, 119nm bij 2800 toeren, van 2006 tot halverwege 2008?!) en nu zou je een 1.4 i-VTEC (98pk, 127nm bij 4800 toeren, sinds halverwege 2008->) krijgen. Ik heb geen ervaringen met de nieuwe motor.
Onderin gebeurt er vrij weinig en als je hem dan hoger in de toeren trekt dan gebeurt er nog niks. Er gebeurt eigenlijk nooit wat. In de 6e versnelling inhalen wil je echt niet. In z'n 5 ook niet. Inhalen op de snelweg gebeurt in z'n 4 en onder de 120 is het in z'n 3 misschien zelfs verstandiger.
Je moet dus echt nooit haast hebben met de 1.4 i-DSI of je moet heel erg veel schakelen en constant je rechtervoet op de grond hebben... en dan nog.
Hebben ze hem dan super zuinig afgesteld? Verbruik is bij woonwerk verkeer ook niet super gunstig, ongeveer 1:13/ 1:14. Dit is een 2km stad richting de snelweg, heel klein stukje file, 20km snelweg en dan weer een klein stukje stad. Ik rijd iets meer dan 600km en dan gaat er 45 liter in. Op de foto is een 840km op één tank te zien maar dat was uitsluitend snelweg en zonder airco.


Ondanks de zwakke motor ben ik erg blij met deze Civic. Ik ben misschien geen veel eisende gebruiker maar hij houd zich tijdens mijn dagelijkse ritje prima en ik vind het leuk om erin te rijden en er uitstapjes naar het buitenland mee te maken.

Na 143.000 in 5 jaar...

  • 143.000 km

Het leasecontract van de Honda Civic is vorig jaar met nóg een jaar verlengd want hij was nog helemaal goed. Eind februari 2013 moest ik hem toch echt inleveren.

Tussen de 86.000 en het moment van inleveren had ik nog steeds mijn dagelijkse ritje R'dam- Den Haag en is de auto enkele keren naar Italië en Zuid-Frankrijk geweest en ook naar Normandië en Zweden.

In de 5 jaar heeft de auto vrijwel geen problemen gehad. Na 3,5 jaar werkte de airco niet meer maar dat bleek een intern schakelaartje te zijn en werd ook direct opgelost door de dealer. In de winter van 2012/2013 is de accu vervangen want bij het starten 'twijfelde' hij. Verder normaal onderhoud: banden, remmen, vloeistoffen.

Verder is de Honda begin 2013 op de snelweg de vangrails ingedrukt. Ik reed op de linkerstrook van de A13 richting Den Haag en de auto naast mij ging vol naar links en duwde de Honda de vangrails in. Heel de rechter- en linkerkant was flink beschadigd maar de auto reed nog prima en is wat mij betreft erg sterk/ veilig.

Terug kijkend op 5 jaar 8e generatie Honda Civic 1.4:
- leuke auto om te rijden;
- stuurt en schakelt fijn;
- tikkeltje under powered;
- 'gevoeliger' (minder comfortabel/ zacht) onderstel dan bijv. Astra;
- ruim/ praktisch;

Als tijdelijke auto's had ik even een Colt en nu even een Insight (resp. gerobotiseerde automaat en CVT) en de Civic was zoveel leuker om in te rijden!

6,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (14)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.