Honda Civic 1.4i DSi Comfort (2008)

autoreview

Honda Civic
Honda CivicHonda CivicHonda CivicHonda CivicHonda CivicHonda CivicHonda CivicHonda CivicHonda Civic - interieurHonda Civic - interieur

Signalement

UitvoeringCivic 1.4i DSi Comfort
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2008
Jaar van aanschaf2008
KM-stand laatst15.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

  • 15.000 km

In afwachting van mijn nieuwe leaseauto, een Honda Civic 1.8i silverstone, rij ik nu een maand en moet ik nog een maand rijden in de Honda Civic 1.4i comfort.
Hiervoor heb ik een Opel astra 1.4 enjoy gereden.

Qua motorisering merk je dat de motor van de Civic een stuk feller is dan die van de Astra. Het blijft echter nog steeds een 1.4 en dat maakt het uiteraard geen snelheidsmonster, helemaal na meerdere proefritten met de 1.8. Bij volle bezetting (4 personen) of een volle achterbak is de auto niet vooruit te branden.
De geluidsontwikkeling bij een laag toerental is bijzonder laag, maar de motor laat zich flink horen als je boven de 5000 toeren komt.
Een leuk detail zijn de schakel- en Eco-lampjes naast de kilometerteller, je krijt in ieder geval vaak de neiging om meer naar de schakellampjes te kijken bij korte (stads-)ritjes. Dat dit nadelige gevolgen heeft voor het verbruik mag duidelijk zijn; In de eerste weken reed ik gemiddeld 9 liter op 100 km. Nu zit ik rond de 8.4 liter op de 100 km en dat is eigenlijk niet veel zuiniger dan mijn vorige auto

De wegligging en het rijgedrag van de auto is bijzonder goed te noemen. Hij ligt mooi vlak op de weg en reageert goed op je stuurbewegingen. De VSA op de auto zorgt ervoor dat je nog vlotter de bochten door kan en geeft je bij een nat wegdek meer grip en een groter veiligheidsgevoel. Je merkt pas dat je VSA hebt als je het een keer uit hebt gezet!

Het zicht aan de achterzijde van de auto is even wennen door de dakstijl die over de achterruit loopt. Het zicht aan de zijkanten is beperkt en je dient echt even over je schouders te kijken als je van rijstrook wisselt of een bocht doorgaat.
Het ontbreken van de achterruitenwisser vind ik een groot gemis, helemaal \'sochtends vroeg en tijdens zware regenval.

De ruimte van de auto blijft verbazende gezichten opwekken bij mensen die hem voor het eerst zien. De ruimte die ontstaat als je de zittingen omhoog klapt is enorm. Tel daar de ruimte van de kofferbak bij op en je kunt meer dan voldoende kwijt.
De stoelen voorin zijn comfortabel en goed in te stellen. Achterin is de hoofdruimte erg beperkt, zelf ben ik 1,94m en zit ik met mijn hoofd bijna tegen het plafond aan.

Het interieur is verder mooi en stijlvol afgewerkt al is het dashboard wel erg gevoelig voor vlekken en krassen. Ook de stofkeuze van de stoelen wekt vraagtekens bij mij op. Ik vraag me af in hoeverre de stof nog steeds mooi is na 3 jaar?


Update 15.000
Inmiddels ruim 7.000 kilometer ermee gereden en ermee op vakantie geweest.
Inclusief duitse autobahn was de auto niet verassend snel of zuinig. Maximum snelheid ligt op 175, harder gaat \'ie alleen als je wind mee hebt of een heuveltje afgaat.
Het verbruik lag voor de gehele vakantie op 8,5 liter op 100 km met een gemiddelde snelheid van 81 kilometer per uur. Hierbij moet ik wel zeggen dat ik duitsland geplankt heb waar dat kon en de overige stukken netjes de aangegeven snelheid -plus 10km/h- gevolgd heb.

Qua comfort rijdt de auto lekker, vooral de lange stukken zijn prettig om te doen.

Nog een weekje volhouden en dan is het tijd voor het echte werk, mijn honda civic 1.8 silverstone. Hierover zal ik snel een review schrijven!

PROBLEMEN

  • 15.000 km

Op wat kleine piepjes en kraakjes na geen echte noemenswaardige problemen aan de techniek of afstelling van de auto. Ik verwacht dat dit ook nieuwigheid van de auto is.

De ontvangst van de radio is slecht, waarschijnlijk ligt dit aan de geintegreerde antenne in de achterruit. Zenders vallen geregeld een seconde weg en storen in de buurt van tunnels en viaducten heel snel. Het standaard audiosysteem van de Civic is goed en de MP3/WMA functie doet het snel en goed.

Update 15.000
In de vijfde versnelling, bij ongeveer 100 km/h hoor ik een licht fluitend geluid. Ik ben er nog niet achter wat het precies is, het gebeurt alleen bij die snelheid in de 5de versnelling en het lijkt bij de motor vandaan te komen.

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (15)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.