Honda Civic 1.4i City (2000)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Civic 1.4i City |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2000 |
Jaar van aanschaf | 2013 |
KM-stand bij aanschaf | 195.000 km |
KM-stand laatst | 209.000 km |
Betrouwbaar
- 207.000 km
Betrouwbaar is het woord waarmee ik deze auto moet omschrijven.
Inleiding
Ik heb de Civic voor €1300 gekocht in mei 2013. Weinig geld voor deze auto die nog netjes in z'n lak staat, facelift model, en het interieur is nog netjes. Wel 1 sleutel, wat een groot minpunt is, nieuwe maken kost bij de Honda dealer nogal veel omdat er een transponder in zit, en bij de lokale sleutelboer kunnen ze nog geen sleutel namaken voor mijn type. Het is mijn eerste auto, heb 'm nu iets minder dan een jaar en heb er zo'n 13.000km mee gereden.
Prestaties
De 1.4 motor is niet echt een krachtpatser, maar ook zeker niet een grasmaaier motortje. Boven de 3500 toeren komt de motor pas op gang. Voor een paar tientjes de gasklephuis laten vervangen, nu 90pk ipv 75. Op de Duitse Autobahn heb ik met 4 mensen + bagage voor een week de 180km/u kunnen halen, wat nogal eng aanvoelt met deze auto.
De motor verbruikt geen olie, en nauwelijks andere vloeistoffen. In 12.000km had ik alleen een klein beetje koelvloeistof moeten toevoegen.
Comfort
Ik ben zelf 1.95 meter, stoel staat op z'n verste stand, en ik zit comfortabel. De passagiersstoel is niet in hoogte verstelbaar, en dan zit ik met m'n hoofd tegen het plafond aan. Gelukkig zit ik daar niet vaak, maar het is wel irritant voor de passagier. Achterbank zit redelijk, maar er is weinig beenruimte.
De auto koppelt en stuurt lekker licht.
Problemen:
- Onderweg naar Berlijn is het hitteschild boven de katalysator aan 2 kanten los gegaan, de boutjes waren doorgerot. Luid rammelend geluid bij 1000-1500 toeren, dus veel paniek in Berlijn, gelijk m'n monteur opgebeld, en zei dat ik wel zonder kan. Paniek voor niks.
- Kleine lekkage in de achterbak, bij het reservewiel ontstaat een klein plasje water.
Grote beurt
Civic's staan in het algemeen om bekend dat ze lang meegaan, met relatief weinig onderhoud. Tot nu toe is dat juist.
3 maanden nadat ik 'm gekocht had moest ie een beurt(200.000 volgens het boekje). Alles zag er nog netjes uit, uit voorzorg:
- Waterpomp
- Distributie riem laten vervangen(stond geen kenmerk op wanneer de riem voor het laatst vervangen was).
- Wielen balanceren
- Vloeistoffen verversen
- Nieuwe bougies
- Nieuwe remblokjes
Pluspunten
- Betrouwbare auto
- Weinig wegenbelasting(€25 per maand)
- Zuinig (1:16 is haalbaar)
Minpunten
- Niet een prestatietopper
- Bagage ruimte valt tegen
- Weinig niet-afgetrapte Civic's meer te vinden op marktplaats
APK
- 209.000 km
Net APK keuring gehad.
Ik had al zo'n vermoeden dat mijn rechter achterband vervangen zou moeten worden, want er zaten scheurtjes in en profiel was niet echt meer goed. Keurmeester kwam met:
- Remleidingen
- Rechter achterband
- Linker koplamp zat los.
Remleidingen is een bekend iets, eerste keer dat ze vervangen worden. Kost me al snel €210.
Nieuwe achterband, €80
Linker koplamp, weet niet hoe hij daarbij komt.. Gelijk de bumper eraf gehaald en gekeken. Nu zit een koplamp unit vast met 2 bouten bovenop, en 1 aan de zijkant, bij de kant van de grille. Bij beide koplamp units zat het ene boutje aan de zijkant er niet in. Gelijk even vastgezet, en hopelijk is de keurmeester nu wel tevreden.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.