Honda Civic 1.4i City (1998)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Civic 1.4i City |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1998 |
Jaar van aanschaf | 2006 |
KM-stand bij aanschaf | 132.989 km |
KM-stand laatst | 233.000 km |
Mijn Honda Civic 1.4i City
- 132.989 km
Medio mei 2001 moest ik mijn toenmalige lease auto (Ford Focus ST170 Wagon) inleveren en moest ik op zoek naar een goede privé auto voor niet te veel geld.
Nu was er op dat moment een collega die een Honda Civic uit 1998 te koop had staan. Persoonlijk was ik er een beetje sceptisch over, omdat ik altijd nieuw en Duits gereden had maar na de proefrit begin dit alras om te slaan in enthousiasme. Ik had al wel vaker gehoord hoe vreselijk goed Japanse auto’s waren nu ondervond ik het zelf. Alles ging heerlijk soepel, de auto lag als een blok op de weg en geen enkel piepje, kraakje of rammeltje. Dus de koop was snel gesloten.
Kort na de aanschaf heb ik er wel meteen een andere bestuurdersstoel ingezet. Ik heb namelijk nekklachten na een auto-ongeval en daardoor altijd een orthopedische stoel in de auto. Nadat ik deze had ingebouwd zat ik nog iets lager dan je normaal al doet maar dit komt het rijgenot alleen maar ten goede.
Natuurlijk heb je windruis en hoor je de motor maar dit is dan ook een auto uit 1998, toen golden hele andere maatstaven dan tegenwoordig. Het stoort mij in elk geval niet, ik vind de algehele betrouwbaarheid vele malen belangrijker.
Ik heb door de garage ook de standaard (75pk) gasklephuispakking laten vervangen door een 90pk versie. Dit is bij dit type auto heel eenvoudig te doen en dit levert je een veel vlottere auto op.
Inmiddels rijdt ik er al weer 4 jaar met volle tevredenheid in. Langer dan ik op voorhand had gedacht maar de auto bevalt mij zo goed en de onderhoudskosten zijn zo vreselijk laag dat hij voorlopig ook nog niet weggaat. Hij heeft me al die tijd nog niet één keer in de steek gelaten en komt alleen voor onderhoud in de garage, dit was bij de Duitse (nieuwe!) voorgangers wel anders.
Mijn enige kritiekpunt is de slechte spatbordranden achter. Dit is nog van het type met opstaande rand in de wielkast en hier blijft dus allemaal troep en water in staan met roest als gevolg. Ik heb er net een nieuwe rand in later maken dus voorlopig ben ik er van af.
Indien hij over een aantal jaren wordt vervangen wordt het zeker weer één uit de Honda stal, een Accord van 2008/2009 staat hoog op het verlanglijstje.
Update 04 jan. 2011: Het gemiddelde brandstofverbruik over 2010 was 1:15,6.
Hieronder heb ik een gebruikskosten overzicht gemaakt, waarbij ik wel wil opmerken dat het normale onderhoud wordt uitgevoerd door de voormalige eigenaar die ex-automonteur is. De oliën lever ik zelf aan daar ik bij een oliemaatschappij werk.
Update 12 feb. 2011: Helaas, nu is ook de linker wiellager versleten. Tja, na 212.0000km zat dit er aan te komen. Via mijn broer een automonteur aan huis benaderd en het geheel laten vervangen voor €150,-. De auto kan er weer tegenaan.
Onderhoudshistorie en gebruikskosten overzicht:
12-05-2006 kleine beurt á € 46,90
15-06-2006 Extra kentekenplaat € 10,48
12-07-2006 Inbouwconsole orthopedische stoel €165,00
25-11-2006 Aanschaf en montage achterspeakers € 89,00
14-02-2007 APK € 34,65
15-08-2007 Kleine beurt € 55,68
21-03-2008 APK € 34,65
29-10-2008 Grote beurt € 82,00
12-02-2009 APK en uitlaatdemper vervangen €495,78
20-02-2009 Montage 90pk gasklephuis pakking € 57,18
29-08-2009 Aanschaf set nieuwe winterbanden €206,99
15-09-2009 Vervangen radiateur €308,57
02-11-2009 Kleine beurt € 42,70
04-03-2010 APK + klein materiaal € 61,99
04-06-2010 Vervangen distributieriem €225,91
07-06-2010 Grote beurt € 76,56
28-06-2010 Nieuwe Honda mattenset € 28,18
24-08-2010 Vervangen wiellager rechts voor €284,96
15-09-2010 Nieuwe voorbanden €146,87
26-08-2010 Alpine CDE-113BT autoradio €243,65
10-11-2010 Nieuwe spatbordranden+tectyl+spuiten €350,00
04-02-2011 Vervangen wiellager links voor €150,00
Remschijven vervangen
- 225.000 km
De trillingen tijdens het remmen begonnen de laatste tijd irritantie vormen aan te nemen, dus de hoogste tijd om de remschijven te vervangen.
Tijdens het vervangen bleken de schijven idd. krom te zijn, een veel voorkomend probleem bij dit type auto.
Nu de nieuwe schijven zijn gemonteerd (en €250,- is afgerekend) rijd de auto weer trillingsvrij en kunnen we weer een tijdje verder.
De Civic is ingeruild.
- 233.000 km
De Civic heb ik ingeruild op een Ford Focus 1.6i 16V in Ghia uitvoering.
Hier stoppen dus de ervaring met de Civic. Het was een geweldige auto en ik hoop dat de Focus mij net zoveel plezier zal geven de komende jaren.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.