Honda Civic 1.4i B.A.R. Sport (2005)

autoreview

Honda Civic 1.4i B.A.R. Sport (2005)

Signalement

UitvoeringCivic 1.4i B.A.R. Sport
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2005
Jaar van aanschaf2008
KM-stand bij aanschaf13.000 km
KM-stand laatst52.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Algemene bevindingen

  • 40.500 km

Deze zeldzame Civic is mijn eerste auto en zal ervoor zorgen dat je zeker opvalt in het verkeer. Met zijn Pearl Blue kleur, gespierde uiterlijk, 18” multi-spaak velgen (16" standaard) en een prachtig uitlaat-geluid ben je er van verzekerd om iedere dag weer heleboel fun met deze betrouwbare Honda te hebben. Echt iedereen vindt hem prachtig. Zelfs als hij voor de deur geparkeerd staat zie je dat voorbijgangers de auto van alle kanten bekijken.

Het bouwjaar is mei 2005, hij heeft nu 40.500 kilometer gelopen en is eind 2008 voorzien van een Cold-air intake 57i van K&N en een 4-1 'performance' spruitstuk van Autostyle. Tevens is hij voorzien van een andere chip (+12 pk). Het vermogen is standaard 90 pk en 124 Nm. Nu is het (op de rollenbank) 120 pk versus 164 Nm. Omdat ik alleen het luchtfilter en het spruitstuk heb vervangen, en niet de uitlaat zelf, maakt de motor alleen meer geluid wanneer je diep het gaspedaal indrukt. Dit zorgt ervoor dat het geluid niet zo snel gaat vermoeien op de lange ritten.
Verder is het interieur gewijzigd met aluminium pedalen van Sparco (ik heb alleen nog maar foto’s van het standaard interieur), lm velgen van Borbet (model LS, 18”). Deze hebben zomerbanden van Bridgestone (RE 050A), in de maat 225/40 R18. Om de standaard velgen liggen winterbanden (Dunlop SP Winter Sport 3D), maat 205/55 r16. Verder heeft de auto van voren witte knipperlichten en Philips Blue-vision dimlichten.

De auto is echt heel bijzonder omdat je de 3-deur Sport uitvoering niet vaak ziet rijden, en al helemaal niet in de kleur blauw.

Om terug te komen op het feit dat de auto praktisch is: ondanks dat de auto ‘maar’ 4,14 meter lang is en 3 deuren heeft, is de binnenruimte en de kofferbakinhoud respectabel te noemen. De inhoud van de kofferbak is 310 liter en ook achterin is het voor de achterpassagiers goed uit te houden, er is voldoende beenruimte. Enige nadeel is dat de achterpassagiers de achterbank alleen vanaf de voorpassagier kunnen bereiken, omdat de rechter voorstoel de enige is die geheel naar voren geklapt kan worden.
De auto heeft bovendien 4 bekerhouders en 2 portiervakken, een ruim handschoenenvak, een ruim afsluitbaar vak vóór de handrem en een open vakje naast de handrem. Ook links van het stuur en op het dashboard bevinden zich enkele kleine open vakjes.
Wat ook belangrijk is, is het zich rondom en naar achteren. Zoals op de foto’s te zien is, zijn de achterste zijramen erg breed. Samen met het feit dat het een hatchback is (‘platte’ achterkant), zorgt dit voor een bijna perfect zicht. Parkeersensoren of iets dergelijk zijn bij deze auto echt overbodig.
Ten slotte heeft de civic een hoog geplaatste schakelpook. Veel mensen denken dat dit niet makkelijk is, echter het tegendeel is waar. Omdat de pook zich dicht bij het stuur bevind, hoeft je hand zich maar een klein stukje naar rechts te bewegen om te kunnen schakelen. Dit zal ik bij mijn volgende auto echt missen.

De auto is naar huidige maatstaven niet echt luxe te noemen, echter wat erop zit is elektronisch. Denk aan elektrische spiegels (verwarmd), elektrische ramen voor, centrale deurvergrendeling met afstandbediening. Het makkelijke met de afstandbediening is dat deze maar 2 knoppen heeft. De grote knop vergrendeld alles, ook de kofferbak. De kleine knop opent alles, ook de kofferbak.
De auto heeft bovendien handbediende airco, wat echt heerlijk is in de zomer en bij nat/vochtig weer.

Wat je je wel dient te realiseren is dat deze Sportuitvoering relatief stug geveerd is. Het kan nog veel erger, maar als je er niet van houdt, omdat je bijvoorbeeld Frans comfort gewend bent, zal deze auto waarschijnlijk op den duur gaan irriteren. Ikzelf zou het echter niet anders willen. Samen met de vrij zware en directe besturing heb je een geweldig gevoel met wat er gebeurd. Heerlijk sportief dus. De auto heeft een vrij forse draaicirkel.

Ook een groot voordeel is het benzine verbruik. Ondanks dat de motor ‘gekieteld’ is, is het verbruik zelfs wat gedaald. Met enig beleid is 1:14,5 te halen, terwijl de fabrieksopgave 1:15,5 is. Uiteraard moet je dan niet teveel in de stad rijden en niet of zeer weinig de airconditioning gebruiken.

Comfort

  • 40.500 km

Wat betreft het comfort kan ik kort zijn, dat is er niet. Het is eigenlijk bijna zoals in een Type-R. Rij je over kinderkopjes, dan is 30 km/h echt het maximum. Ik heb er geen problemen mee, ik zou het erger vinden als ik zoals een echte Franse auto in de bochten alle kanten op zou schuiven, maar verkeersdrempels zijn echt geen pretje.
Een bijkomend nadeel is dat je bij een slecht wegdek kraken in het interieur hoort, met name een kraak in de bekerhouder links van het stuur zorgt nogal eens voor ergernis.

Prestaties

  • 40.500 km

Wanneer de motor goed warm is, kan ik het toerental tot voorbij de 3500 laten gaan. Dit is altijd een feest, maar ook een bittere noodzaak, omdat er onder de 3500 toeren niet veel gebeurt.
Dit komt onder andere doordat het 4-1 spruitstuk (Autostyle) ervoor zorgt dat er bij hogere toeren meer vermogen is, echter bij lagere toeren is er enige terugval in koppel.

Betrouwbaarheid

  • 40.500 km

De betrouwbaarheid is zoals je van een Honda mag verwachten: top. Hij start altijd, echter kraakt het interieur nogal eens, zoals ik al eerder beschreeg. Bijna altijd is het echter alleen de bekerhouder links van het stuur, hier moet ik wat aan doen.

Wat ook een terugkomend 'probleem' is, is het kraken van het koppelingpedaal. Dit heb ik in mei 2009 laten smeren door de dealer, echt na ca. 4 maanden is het weer langzaam teruggekomen.

De koude start geeft altijd wat moeite met terugschakelen. Van 2 naar 1 terugschakelen is bij stapvoets rijden bijna onmogelijk. Dit zal echter bij de meeste auto's het geval zijn, echter heb ik het ook een beetje bij de derde naar de tweede terugschakelen. Zorgt ervoor dat ik af en toe verlang naar een DSG'achtige versnellingsbak.

Het enige wat in de afgelopen anderhalf jaar kapot is gegaan, is het relais van de richtingsaanwijzers. Het kan zijn dat het vervuild was geraakt, want het is bij de dealer eruit gehaald en tijdelijk opnieuw erin gezet (om het type te bepalen). Vervolgens deed hij het weer. Is onder garantie (Bovag) vervangen.

Gebruikskosten

  • 40.500 km

Het enige wat ik hierover kan zeggen, is dat het brandstofverbruik schommelt tussen de 6,5 en de 7,5 liter per 100 km. Dit is geheel afhankelijk wat de weesomstandigheden en de lengte van de ritten.
Als ik rustig aan rij en niet de airco gebrui, kom ik aardig in de buurt van de fabrieksopgave.
Als ik stevig doorrij, airco regelmatig gebruikt, redelijk korte ritten maak in de stad, dan stijgt het verbruik richting de 8,5 l/100 km.

Conclusie

  • 40.500 km

De auto stelt beslist niet teleur, hij rijdt sportief, klink goed, ziet er gelikt uit.
Echter het sportieve uiterlijk en interieur maakt de verwachtingen hoog. 120 pk is in de meeste gevallen voldoende, maar toch verlang ik vaak naar een 2 liter motorblok met i-VTEC en minimaal 200 pk.
Kort samengevat: de Civic is een goede keuze van me geweest, maar het enige wat een jonge kerel als ik nog wens, is meer vermogen.

Gr. Johan

The End

  • 52.000 km

Ik heb hem eergisteren ingeruild bij de Honda dealer voor een nieuw model Type R (de FN2), kleur zilvergrijs. Waarschijnlijk kan ik hem over twee weken ophalen. Kan niet wachten!

7,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (14)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.