Honda Civic 1.3 Luxe (1991)

autoreview

Honda Civic 1.3 Luxe (1991)

Signalement

UitvoeringCivic 1.3 Luxe
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar1991
Jaar van aanschaf2005
KM-stand bij aanschaf239.224 km
KM-stand laatst323.864 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

  • 323.864 km

20-5-2012 20:33 uur

Dit was mijn eerste auto gekocht in Fryslan ; wat een genot ik mis deze Honda nog iedere dag..

-REVIEW GESLOTEN- ** Woensdag 24 Februari 2010 **

HET IS GEBEURD MET DE JAPANNER.. Na bijna 19 jaar is de Honda Civic op de sloop beland in het Friese Harlingen. Gebouwd in Japan, gesloopt in Nederland, met pijn in mijn hart, neem ik van mijn
1e auto afscheid!!!

Februari 2010 gaat ie naar de sloop.

30 December '09: Voor weinig geld af te halen; o.a. 4 michelinbanden z.g.a.n., gave koplampunits en achterlichten.
Wees er snel bij, want voor eind januari 2010 bereikt het Japanse beestje de sloop!!

14 November '09; De komende weken is de L A A T S T E mogelijkheid om deze auto en/of te onderdelen te kopen (o.a. banden z.g.a.n). Advertentie komt binnenkort op een bekende internetverkoopsite te staan.
In december gaat ie anders naar de sloop..

September 2009: M'n mooiste civic is tot en met eind november 2009 nog steeds te koop (n.o.t.k.), apk geldig tot juni 2010!

Wel koppakking, radiateur (niet aanwezig meer; overgezet) (en evt. andere dingen; misschien de kop, 2 nw. bougiekabels de rest is splinternieuw, en alles wat daarmee samen hangt, uitlaat (als reserve erafgehaald dus niet te koop) en spiegel (aanwezig) zelf monteren en roest bij brandstofklepje en heel erg klein stukje onderkant carrosserie lassen.

Onderdeel van de koop zijn 4 vrijwel nieuwe Michelin-banden en een heel mooie -niet-deukvrije natuurlijk- rode lak!

Augustus 2009: Nog steeds niet de loterij gewonnen in het Casino (raar he?!) , ik ben benieuwd of ik de auto in 2010 nog steeds in mijn bezit heb. Het kost veel pijn en moeite om er echt afscheid van te nemen.

25 JULI 2009: Mijn dierbare civic ís weer gewassen; de slopershamer komt nu wel erg dichtbij; hopelijk komt er nog een andere oplossing (opknappen)..

E I N D E van deze ReViEw;KOPPAKKING IN DUITSLAND KAPOT GEGAAN

30 MEI: Het is een TRIESTE DAG VANDAAG.

Gister heeft mijn bejaarde HONDA CIVIC 1.3 luxe besloten om niet langer de europese wegen te bevolken. De auto heeft GISTER IN DUITSLAND, RHEINE (nadat ik in Munster was geweest) een KAPOTTE KOPPAKKING OPGELOPEN waardoor ook DE DISTRIBTIERIEM (nog maar 60.000 km) en de MOTOR IN DE SOEP IS GELOPEN. EINDE VERHAAL DUS VOOR DE HONDA CIVIC uit 1991.

Het eerste wat mij opviel is dat de auto op de AUTOBAHN geen 168 (fabriekssnelheid) reed op rechte stukken weg maar 182 (top zelfs heuvelaf 189)! Later hoorde ik een heel vreemd geluid op de motorkamp. Ben gestopt, 3 kwartier stil gestaan en daarna de KOELVLOEISTOF op 2 PLAATSEN BIJGEVULD, maar het hielp niet. Op de autobahn thv Rheine hield ie er mee op, de einde van de afrit haalde ik nog net. Een vrachtwagenchauffeur was zo vriendelijk om mij het fietspad op te duwen, waarna een andere Duitser mij naar Rheine heeft gesleept. Daar ben ik OPNIEUW GESLEEPT door een goede vriend van mij naar NEDERLAND, DE LUTTE (bij oldenzaal). Vervolgens de ULTIEME VERNEDERING voor mijn HONDA CIVIC, de AUTOAMBULANCE.. De auto die mij in 4 jaar tijd en 80.000 km ruim NOOIT maar dan ook echt niet NOOIT heeft laten staan en uitstekend onderhoud altijd heeft gehad en 3 weken voor het DUITSLANDGEBEUREN zelfs de apk doorstaan. Ja nu is het een kwestie van OF een NIEUWE MOTOR erin laten zetten, OF DE SLOOPREGELING van NL WAT MIJ HEEL VEEL PIJN DOET, het liefste zet in mijn civic in een museum.. maar ja, AL MET AL dit is het EINDE VAN MIJN REVIEW, DE CIVIC IS NIET MEER.. .
28 mei: Heel pittig doorgereden met als resultaat een brandstofverbruik van 1:11,4.

17 mei:
Kachel blaast slechts af en toe nog warme lucht, auto rijdt nog altijd goed maar is wel een benzineslurper, deze keer 1:12,1!

6-5:
Brandstofverbruik deze keer 1:12,6.
Mijn bejaarde Japanner is weer voorzien van een nieuwe apk! Enkele honderden euro's lichter rijdt de civic weer uitstekend. Vervangen; 2 nieuwe (as)hoezen, nieuwe achterdemper (=onderdeel van uitlaat), apk, nieuw rubber, nieuw raammechaniek, (ivm windgeruis bestuurdersportier linksvoor), nieuwe achterruitwisserconstructie en 3 nieuwe ruitenwissers!
Voor de apk van Juni 2010 moet waarschijnlijk de dorpel voor het eerst een beetje gelast worden. De roest bij het benzineklepje zal in juni 2009 aangepakt worden.

30-4: Vandaag teruggekeerd uit het Oosten!
Vakantie gehad, meer dan 2.000 (!) km gereden tussen Beetgum, Clausthal-Zellerfeld (harz), Dresden en Praha (ceska republika)! Voor 0,98 euro getankt in Tsjechie!

18-4: YES! Eindelijk heeft mn civic de 320.000 km bereikt! Ik ben net terug uit Wallonie! Vandaag ben ik naar Aachen (D) en Eupen (B) geweest (ongeveer 700 km)!
Brandstofverbruik Leeuwarden-Aachen
(via NL, A67 roertunnel, reistijd LWD_ AACHEN Twee uur en 55 minuten, da's een record!) 1:12,0 Eupen-Aachen-Leeuwarden (via D, Monchengladbach & Venlo) 1:10,4 (Zo zuinig als vroeger (1:14) dat lukt niet meer!).

17-4: Brandstofverbruik nu 1: 11,4 .. (de ouderdom van mijn Japanner begint zichtbaar te worden)

11-4: Heerlijk ff gescheurd met mn civic in de outskirts van MENALDUM.. !

7-4: Met dezelfde snelle rijstijl als mijn vorige tankbeurt kom ik nu uit op 1:11,8 (de kleppen zijn afgelopen week bijgesteld).
Eind april ga ik naar de HARZ en DRESDEN met deze civic!
Deze benzine civic-motor is gebouwd door HONDA om een km-stand van 498.000 te kunnen halen, ik ben aardig op weg!

31-3: Benzineverbruik deze keer 1:10,2 (hierbij heb ik wel extreem hard gereden), eind volgende week wordt nog een klein onderdeel vervangen zodat hopelijk het verbruik weer uitkomt op 1:13,5. Een hele goede vriend van mij is deze week overleden, nooit meer samen met onze 'vriendenclub' op vakantie.. rust zacht AJ.

18-3:
Terug uit Groningen. De civic rijdt sneller en soepeler dan ooit tevoren, benzineverbruik is daarentegen veel te hoog!; (1:11,2).

8-3-2009: Leeuwarden-Utrecht-Leeuwarden verbruik 1:11,8 (ipv 9,6).

6-3-2009: Ook een nieuwe verdeler (ivm ontsteking; koude motor stootte af en toe heel erg; nu moet het brandstofverbruik weer uitkomen op het normale niveau van 1:13 ipv 1:10), bougie(leidingen?) uit voorzorg (droogtescheurtjes))
Mijn auto is verder voorzien van een nieuwe draagarm, hoes, koelvloeistof en olie. Dit alles voor vele honderden euro's...

18-2-2009; Mijn civic rijdt sinds deze week 1:10 ipv 1:13. De motor stoot erg als deze koud is. Volgende week wordt er naar gekeken; ook aansluiting naar pit dimlicht is niet al te best (stekkertje is geoxideerd), maar zit nu wel een nieuw pitje in !

Vandaag in Utrecht geweest, heel klein probleempje in wasstraat ontdekt; veertje achterruitwisser doorgeroest na dik 17 jaar!

Mijn Honda Civic 1.3 Luxe 1991 is in september voorzien van nieuwe Michelin Energy voorbanden. Deze zijn nog beter dan Toyo want ze plakken ook met REGEN aan het asfalt. Donderdag 9 oktober zijn daar ook michelin-8erbanden bijgekomen!
Binnenkort laat ik het pompje van de achteruitwissersproeier/klepje benzinetank wellicht vervangen.

Inmiddels heb ik met deze auto meer dan 75.000 km gereden,
de teller staat nu op ruim 315.000 km's!

Ik ben met deze betrouwbare Japanner in Duitsland, Belgie, Oostenrijk, Slowakije, Slovenie, Kroatie en Italie geweest.

De civic is een van de weinige auto's die je
(bij een opgewarmde motor), niet op kruissnelheid maar op topsnelheid kunt laten rijden, zonder dat je daarmee schade aan de motor veroorzaakt.
In Duitsland rijd ik meestal tussen de 160 en de 180 in NL tussen de 140 en 160 !

Ook deze Honda zal een punt bereiken waarop deze vervangen zal moeten worden
(bv. roest-apk).

Waarschijnlijk volgt er dan een Honda CRX Del Sol Esi
of Vti (160 pk).

PROBLEMEN

  • 323.864 km

Een overzicht van de gemaakte kosten:

- (29 & 30 mei 2009; KOPPAKKING in DUITSLAND KAPOTGEGAAN, EINDE AUTO EN EINDE VAN DEZE REVIEW, DE SLOOP KRIJGT ER HELAAS EEN CIVIC BIJ..

- (Mei 2009, achterdemper (=uitlaat), 2 nieuwe (as)hoezen, apk,
3 nieuwe ruitenwissers, nieuwe achterruitwisconstructie, (achterruitwisser kapot gegaan in wasstraat Dresden, rw linksvoor in stiens afgebroken) nieuwe raammechaniek deur bestuurderszyde, nieuw rubber.

- (april 2009) aandrijfas linksvoor maakt lawaai, dorpelgaatje; deze zaken worden waarschijnlijk bij de apk in juni 2010 vervangen.
- (april 2009) kleppen bij laten stellen (ivm hoog brandstofverbruik)
- (maart 2009) verdelerkap/bobine (ivm onsteking), bougieleidingen, draagarm, nieuwe (as)hoes, koelvloeistof
(hoe is het mogelijk dat hier WATER in zat??) en
olie bijgevuld.
- Binnenkort (veertje) achterruitwisser (ivm druk op 8terruit)


- Nieuwe philips-verlichting de 3e (8-2-2009), 80% meer zicht (helpt echt in donkere bochten)!
- Schokbreker vervangen (die was al stuk toen ik hem kocht)
- Nieuwe bougies
- Nieuwe filters/ olie
- Nieuw portierrubber
- Nieuwe banden
- Nieuwe ruitenwissers
- Distributieriem
- Waterpomp uit voorzorg
- Radiateur uit voorzorg
- Enkele roestplekjes, maar niet in wielkasten en carosserie
- 6 nieuwe banden (nu Michelin Energy voor)
- Nieuw portierslot bijrijder na inbraak Bergamo Italie
- Brandstofrelais heeft sporadisch kuren en wordt misschien vervangen
- Pompje ruitenwissersproeier achterruit is defect
- Bekleding bestuurderstoel is versleten

PLUSPUNTEN:
- Uitstekende stoelen
- Weggedrag in bochten excelleert dankzij double-wishbone
ophanging
- Snelle acceleratie 1346 cc-motor
- Betrouwbaarheid
- Geen kraakjes in dashboard na 17 jaar!
- Goede remmen!

MINPUNT:

- De civic heeft last van ROEST op de achterzijde, benzineklep! en dorpels,
de wielkasten en onderstel zijn echter roestvrij!
- Versleten portierrubbers en bekleding bestuurderstoel

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (21)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.