Honda Civic 1.3 DSi i-VTEC Hybrid Elegance (2011)

autoreview

Honda Civic 1.3 DSi i-VTEC Hybrid Elegance (2011)

Signalement

UitvoeringCivic 1.3 DSi i-VTEC Hybrid Elegance
Versnellingen1, Automaat
Bouwjaar2011
Jaar van aanschaf2014
KM-stand bij aanschaf56.618 km
KM-stand laatst72.969 km
Lezerswaardering: 72%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Aanschaf

  • 56.678 km

Na vele gebruikersreviews op autoweek te hebben gelezen heb ik ook besloten om een review over deze auto te schrijven.

23-08-2014 heb ik mijn Seat Leon 1.2 TSI COPA ingeruild voor deze mooie Honda Civic Hybrid. De reden waarom ik een Civic Hybrid heb gekozen is dat ik op zoek was naar een grotere en zuinigere auto met een automaat en met lagere vaste lasten. Qua lage verbruikskosten en lage vaste lasten kwamen Toyota Prius en de Honda Civic in aanmerking, maar als een 19 jarige student wil je zeker niet in een foeilelijke Prius rijden, mijn hemel wat is die auto lelijk zeg (mijn excuses aan alle Prius rijders ;)). Dus de Prius viel gelijk af.

Proefrit (15-08-2014):
Vrijdag 15-08-2014 ging ik samen met m'n moeder naar een erkende Honda dealer om naar een bruine Honda Civic Hybrid uit 2011 met 56k op de teller te kijken. Nadat ik de auto goed had bekeken in de showroom, werd mij een proefrit aangeboden. Dit heb ik natuurlijk geaccepteerd. De eerste indruk was direct goed. Ik kon met mijn 1,96 meter heel comfortabel achter het stuur zitten. De auto zit heel degelijk in elkaar geschroefd, tijdens de proefrit heb ik geen enkel rammeltje gehoord. De 1.3 i-VTEC en de elektro motor werken heel goed samen en de CVT automaat maakt het helemaal af. Een hele goeie combinatie dus. Na een proefrit van ongeveer 1,5 uur was ik meteen verkocht. Deze auto moest ik gewoon hebben.

Na wat onderhandelen kreeg ik een relatief hoge inruilwaarde voor mijn Leon.

Aflevering (23-08-2014):
Vandaag rond 10 uur was de moment van de waarheid. Ik mocht mijn strak sturende Leon inleveren voor een comfi cruisende Civic Hybrid. Bij binnenkomst kregen we direct een kopje koffie en in zn kamertje werd alles uitgelegd over de garantie, onderhoud, verzekering en etc etc. De auto heeft een zogenoemde Honda Quality Plus Label. Dit houdt in dat de auto standaard 2 jaar occasion garantie heeft en er zijn geen onkosten voor periodiek onderhoud binnen de eerst 20.000 kilometer of 12 maanden. Als ik direct een Honda verzekering afsluit dan betaal ik maar € 48.50 per maand voor een allrisk verzekering en dan krijg ik ook 3 jaar occasion garantie i.p.v. 2 jaar. Nou daar zeg ik zeker geen nee tegen.

De auto werd in mum van tijd op mijn naam gezet en we konden direct naar de auto. Elke knop werd uitgelegd wat ie doet en waarvoor het bedoeld is. 80-90% weet je zelf al, maar het kon geen kwaad natuurlijk.

Onderweg naar huis:
Na ongeveer 50 meter merkte ik iets rechtsonder op de voorruit. De auto langs de kant gezet en gekeken wat het was. Er zat een dikke kras rechtsonder in de voorruit. Direct terug naar de dealer. De kras heb ik aan de verkoper laten zien, die heeft de monteur erbij geroepen. Volgens hem is het redelijk makkelijk op te lossen. Afspraak voor as. donderdag gemaakt om het te laten polijsten. Wel raar dat ik dat niet heb opgemerkt tijdens de uitgebreide proefrit.

Na het maken van de afspraak, direct ingestapt en naar huis gereden. Een ritje van ong. 40 km, waarbij ik een verbruik van 6.1L/100km haalde. Dat kan natuurlijk beter. Gewoon een kwestie van het aanleren van een zuinigere en anticiperende rijstijl, denk ik/hoop ik.

Als een student rij ik niet heel veel, maar ik zal proberen dit review geregeld een update te geven.

57793 km - zeer positief

  • 57.793 km

Inmiddels al meer dan 1000 km gereden in mijn HCH. Ik ben zeer positief over het algemeen, weinig negatieve punten.

Verbruik:
Ik heb op Autoweek een verbruiksmonitor gestart. Op de 1e tank een verbruik van 5,5l/100km gehaald. Wat zeer netjes is voor zo'n auto. Mijn record staat momenteel op 4,4l/100km tijdens een rit van 72km (20% bebouwde kom en 80% snelweg). Met mijn Leon haalde ik met moeite een verbruik van 6.3, terwijl ik dat nu met 2 vingers in m'n neus doe met deze Civic. Ben benieuwd of deze verbruikscijfers nog gaan dalen in de loop van de tijd.

Comfort:
De auto is zeer comfortabel, bij oneffenheden of klinkerwegen blijft de wagen mooi stabiel.
Hij stuurt toch verrassend direct, maar als je eenmaal de limiet opzoekt helt de auto zwaar over en de auto wilt dan alleen maar rechtdoor, terwijl bij de Leon de achterkant soms zelfs los kwam. Het zijn natuurlijk ook 2 hele aparte auto’s als je ze vergelijkt.
Als je de CC aanzet bij 100 km per uur dan zakt het toerental onder de 2.000 toeren en tussen 50 en 60 km per uur draait de motor dan 1100 toeren, met als resultaat dat de auto redelijk stil en zuinig is.

Interieur:
De binnenkant is mooi afgewerkt. Beige interieur bekleding ziet er wel chic uit, de bekleding is alleen wel zeer besmettelijk voor vlekken als je niet oppast. Mooi klein lederen stuurwiel die lekker in de hand zit. De stoelen zijn subliem kan ik je vertellen, Met mijn 1.96m zit ik heel comfortabel.
De speakers zijn redelijk, Het geluid is helder en ik hoor geen gekraak.

Accu(03-09-2014):
Tot mijn schrik wou de auto op 03-09 niet starten. Honda assistance gebeld en binnen 20 minuten kwam een ANWB busje. Hij constateerde dat de voorste accu leeg was en hij heeft direct een accumeting gedaan. De voorste accu had nog maar 30% van zijn capaciteit over. Dat kan natuurlijk niet als je die auto niet eens 2 weken in bezit hebt. Direct Adrie Jonk gebeld over dit. Ik kon direct langskomen. Ze hebben (onder garantie natuurlijk) een nieuwe accu geplaatst. Probleem opgelost.

Diepe kras op de voorruit:
Ik had al eerder gemeld, dat ik na 50 meter rijden na de aflevering een diepe kras op de vooruit zag. De monteur heeft na het plaatsen van de nieuwe accu de kras geprobeerd weg te polijsten. Helaas zonder succes, de kras was te diep. De verkoper gaat proberen om via de verzekering een nieuwe ruit te krijgen. Hieraan zit natuurlijk een eigen risico van 67 euro, maar dit wordt vergoed door de dealer.

Er zijn toch helaas een paar kleine minpunten aan de auto:
1. De handrem zit echt op een rare plek. M’n knie komt er steeds tegenaan en tijdens lange ritten kan het gaan irriteren. Oplossing: een oud gordelkussen op maat knippen en om de handrem heen vouwen.
2. Auto is zeer windgevoelig op de snelweg
3. Zicht naar achteren is beroerd.
4. Gemis van een achterruitwisser

Tot dusver ben ik zeer tevreden over de auto. Ik heb tot nu toe geen spijt gehad over de aanschaf.

Over een tijdje weer een update.

Korte update na 1 jaar

  • 72.598 km

Daar zit ik dan, met m'n laptop en kopje thee bij de Honda dealer. Wat besluit ik dan te doen? Juist, een update typen voor mijn autoreview. Jullie zullen je vast afvragen waarom ik bij de dealer zit om half 8 's ochtends. Voor een APK of voor een grote/kleine beurt? Was dat maar waar. Het IMA systeem wordt namelijk vervangen.

2 weken geleden begon het IMA-lampje te branden. Hierna voelde de auto heel traag aan en ging het verbruik per rit ook omhoog. Een paar dagen later naar Adrie Jonk Purmerend geweest voor een uitlezing van de accu. En ja hoor, de capaciteit van de accu lag onder de 20%. Toen hebben we meteen een afspraak gemaakt om het IMA systeem onder de garantie te laten vervangen.

Over een week zal er een uitgebreide update komen over de bevindingen van de auto na een jaar. Stay Tuned zou ik zeggen!!

Lang verwachte update

  • 72.969 km

Het heeft langer geduurd dan verwacht, maar het is tijd om een echte update te schrijven.

Accupakket vervangen:
Een tijdje geleden kreeg ik vaak last van 'noodladingen'. Een volle accu ging binnen no-time helemaal leeg en zat na 7/8 kilometers weer helemaal vol. Eerst gebeurde dit 1x keer per dag (meestal in de ochtend), na een tijdje gebeurde dit elke rit. Het resultaat: Het verbruik ging bij sommige ritten stevig omhoog (tussen de 1 op 14 en 1 op 16). Dat was wel even schrikken.

Toen al naar de dealer geweest, Auto uitgelezen, maar helaas geen foutcodes ontdekt. Mij werd verteld dat pas als het IMA lampje gaat branden kan de dealer een claim indienen bij Honda om het accupakket onder de garantie te vervangen.

3 weken geleden begon het IMA lampje te branden. Eigenlijk was ik blij toen dat gebeurde. De auto voelde al een tijdje heel traag aan en ik werd gek van al die noodladingen. Meteen naar de dealer geracet om de auto uit te laten lezen en een afspraak gemaakt om de accupakket te vervangen.

Dit is vorige week gebeurd en sindsdien voelt de auto weer normaal aan. Voldoende kracht en een lagere verbruik.

Ervaring tot nu toe:
Inmiddels als student meer dan 15000 kilometers gemaakt in de HCH. Nog steeds geen spijt gehad dat ik mijn Seat Leon heb ingeruild.

De HCH is een hele rustige kilometer vreter. Bij een snelheid van 100 km/h draait de motor rond de 1600 a 1700 toeren en bij 80 km/h rond de 1400 toeren, dit zorgt voor heel veel rust in de auto. Pas boven de 120 km/h wordt het echt onrustig in de auto. Het accelereren vanuit stilstand kan het beste tussen 2000 en 3000 toeren. Je krijgt meer dan genoeg assist van de elektromotor. Meer toeren heeft geen zin, de auto maakt dan redelijk veel lawaai en de acceleratie is niet veel sneller.

Afgelopen jaar een paar keer naar België geweest en ik moet zeggen dat je na meer dan 2 uur rijden redelijk fris uit de auto stapt. Bij de Leon was het wel eens anders geweest.

Zelfs een ritje naar Londen was een eitje. De rit met 2 personen en rond de 100 kilo aan bagage aan boord gaf de auto geen krimp.

De uitrusting van de auto is zeer compleet. Alles voelt stevig en solide aan. Meer heb ik momenteel eigenlijk ook niet nodig. Vorige week heb ik zelf de standaard interieur verlichting vervangen voor led verlichting. 10 led lampjes met canbus voor 3,80 euro gekocht via aliexpress, goedkoper wordt het denk ik niet. Dit straalt wel iets meer luxe uit. Wellicht is xenon verlichting volgend jaar een mooie toevoeging? Heeft iemand al ervaring met het inbouwen van xenon in zijn/haar HCH??

Verbruik:
Het verbruik is lekker laag, zoals je zou verwachten. Ik ben wel iemand die redelijk rustig met het verkeer meerijdt. Dit heeft zeker een positieve effect op het verbruik.

De afgelopen 6 tankbeurten zat het verbruik tussen de 1 op 19 en 1 op 20. Dit is veel beter dan de 1 op 14 met de Leon. Bij de Leon moest ik veel meer moeite doen om een 'lage' verbruik te krijgen, bij de HCH gaat het veel makkelijker. Het verbruik sinds september 2014 is rond de 1 op 19 (zie Autoweek verbruiksmeter).

Kosten:
De kosten zijn heel laag. 50 euro per maand voor een All-risk verzekering bij Honda. 38 euro per maand wegenbelasting. Op dat gebied heb ik zeker niks te klagen. Afgelopen zomer een kleine beurt laten uitvoeren, kosten: 230 euro. Vorig jaar een set winterbanden met orginele HCH velgen voor 200 euro op de kop getikt. Deze zullen over 2/3 weken weer onder de auto gemonteerd worden.

Samengevat: Zeer tevreden over de Honda. De auto zal ik nog zeker minimaal 4 jaar in bezit hebben, voordat ik op zoek ga naar auto in een hogere klasse.

9,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Lezersreacties (8)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.