Honda Civic 1.3 DSi i-VTEC Hybrid Elegance (2010)

autoreview

Honda Civic 1.3 DSi i-VTEC Hybrid Elegance (2010)

Signalement

UitvoeringCivic 1.3 DSi i-VTEC Hybrid Elegance
Versnellingen1, Automaat
Bouwjaar2010
Jaar van aanschaf2014
KM-stand bij aanschaf40.000 km
KM-stand laatst136.500 km
Lezerswaardering: 79%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Opnieuw een Civic

  • 43.150 km

Na eerdere goede ervaringen heb ik sinds begin dit jaar de Insight ingeruild voor een Civic Hybrid van 2010 met 40.000 op de teller. Van mijn eerste Civic Hybrid van 2008 heb ik al eerder een uitgebreid review geschreven. Om herhaling te voorkomen wil ik deze review beperkt houden omdat al de genoemde punten in mijn eerdere review nog steeds gelden. Het verschil met het 2008 model is de gewijzigde voorbumper, andere mistlampen, ledachterlichtgen, kofferklep kan nu via de afstandbediening geopend worden en van binnen met sleutel op slot gedaan worden. Ook moet ik inmiddels wegenbelasting gaan betalen, hoewel dat meevalt; van het kentekengewicht wordt 125 kg afgetrokken voor het hybride-gedeelte waardoor het gewicht voor de wegenbelasting op 1143 kg komt (€ 131,- per kwartaal Z-Holland). Het lijkt erop dat het verbruik lager is dan mijn eerste Civic Hybrid. Dat kan natuurlijk ook komen omdat ik inmiddels een ervaring Hybriderijder ben en mijn rijstijl daardoor een verandering heeft ondergaan. Inmiddels heb ik voor € 275,-een setje winterbanden gekocht inclusief dezelfde originele lichtmetalen velgen.

Update 80.000 km 23-5-2015

  • 80.000 km

Omdat de kilometerstand na de laatste review zowat is verdubbeld, werd het tijd voor een update. Tussen mijn 1e review en nu heeft zich zoals verwacht geen enkele storing of reparatie voorgedaan. Ook is er geen lampje of zekering doorgebrand, het olieverbruik is nihil. Welke kosten zijn er dan wel geweest?

Als eerste heb ik een Brodit Proclip aangeschaft ad € 27,- voor mijn Mio-navigatie systeem. Als je het apparaat met de zuignap op voorruit vastzet, moet je door de behoorlijk verticaal liggende ruit ver naar voren buigen voor de bediening van de navigatie. Door Broditclip zit de navigatie op het dashboard en is veel makkelijker te bedienen. Zo’n clip is trouwens voor bijna ieder autotype en of navigatiesyteem te verkrijgen. (zie ook foto 2)

De ruitenwissers vervangen door Bosch wissers van het type 3.397.007.392 voor een bedrag van € 35,-. Tip: vervang de wissers zelf, bij de Honda-dealer zijn ze 2 x zo duur.

Banden: 2 winterbanden vervangen door 2 2e hands Vredestein Snowtrac 3 voor in totaal € 107,- inclusief montage / balanceren. Ook 2 zomerbanden vervangen (waren nog de eerste, originele banden) door 2 nieuwe Dunlop BlueResponse voor in totaal € 145,- incl. montage / balanceren. Ik heb deze banden gekozen omdat zij maximaal scoren wat betreft bandengeluid. Omdat ook geluidsniveau van de motor erg laag is, is het handig bij de aanschaf van nieuwe banden te letten op het geluidsniveau.

Onderhoud: bij 60.000 km een klein beurt voor € 251,-. Bij het maken van de afspraak heb ik mijn Honda-dealer gevraagd om er 0W20 motorolie in de doen. Standaard doen de meeste Honda-dealers er 5W40 olie in. Deze olie kan wel, maar 0W20 is volgens het instructieboekje de voorgeschreven olie. Het voordeel van deze olie is dat ze veel dunner is. Hierdoor is de motor eerder op bedrijfstemperatuur in de winter, het start/stop systeem werk eerder waardoor het benzineverbruik merkbaar omlaag gaat. De olie is zo’n € 15,- duurder dan de 5W40 olie. Het benzineverbruik van mijn eerste Civic Hybride was 1:18,2 waarbij er altijd 5W40 is gebruikt. Het verbruik van mijn huidige Civic Hybride (met de dezelfde specificaties en route) is 1: 19,9. Bij een jaarkilometrage van 27.000 en een benzineprijs van 1,60 levert mij dat dus € 200,- per jaar op. Tip: als je afspraak maakt voor een beurt; laat er altijd 0W20 in doen.
Bij 80.000 km een grote beurt laten doen voor € 442,-. Omdat de voorkant van auto gevoelig is voor steenslag nog een lakstift aangeschaft voor € 12,50.

Dan het rijden zelf. Een van de grootste voordelen van de auto is het rijden met een automaat. De CVT is niet iedereen geschikt, maar ik vind het heerlijk om mee te rijden. Van een loeiende automaat is geen sprake. Het is de bedoeling dat de 3 handelingen van koppeling intrappen, pook verzetten, gas geven en weer loslaten, vervangen wordt door één handeling namelijk; het gaspedaal doseren. Er zijn nogal wat mensen die deze knop niet om kunnen zetten. Daardoor heeft men het idee voordurend met een slippende koppeling te rijden. Deze mensen hebben echt niet begrepen hoe je met een CVT moet rijden. Het accelereren gaat het beste bij een toerental tussen de 2500 en 3000 toeren. Meer toeren heeft echt geen zin. Je kunt de auto wat toerental betreft net zo rijden als een diesel. Op de snelweg stel ik de cruise control meestal in op 107 km, de motor draait dan net geen 2000 toeren, vergelijkbaar met een diesel. Dit draagt mede bij aan het lage verbruik. Een ander sterk punt is het start/stop syteem. Dit werkt ongemerkt en de motor wordt uit stilstand razendsnel gestart door elektromotor. Laatst heb ik met gereden met een diesel met een start/stop systeem, maar dit werkt echt een stuk langzamer en onhandiger.

Samengevat: ik ben nog steeds tevreden met de auto. Er zijn wel auto’s die beter zijn, maar die zijn stukken duurder in aanschaf en gebruik. Er zijn auto’s die goedkoper zijn, maar die zijn lang niet zo comfortabel en betrouwbaar als de Civic.

Update 19-11-2016

  • 125.000 km

Na 45.000 km weer eens tijd voor een update. In 2015 is het volgende onderhoud uitgevoerd. Nieuwe ruitenwisserbladen € 28,-. Omdat er door het ijskrabben wat krasjes in de voorruit ontstaan waren, deze laten polijsten bij Glasgarage Breda voor € 85,-. Ook de 2 andere nog originele zomerbanden vervangen voor nieuwe Dunlop Blueresponse € 136,- incl. montage en balanceren. Eind 2015 ging de hybride-accu steeds slechter functioneren en het IMA-lampje ging zo’n 2 keer per week branden. Het branden van dat lampje is een voorwaarde voor het onder garantie vervangen van het accupakket. Zodoende was vervanging geen enkel probleem en kosteloos. Na wat googelen ben ik er achter gekomen dat de vervangende accu’s kwalitatief een stuk beter zijn dan de originele accu’s. Dus voorlopig kan deze accu weer jaren mee. Mocht je problemen hebben met je accupakket en geen beroep meer kunnen doen op de garantie: er zijn ook refurbished accupakketten te koop voor € 675,- bij hybride-shop.nl. Tijdens de vervanging van het accupakket ook nog de APK laten doen voor € 37,-.

In 2016 de 100.000 km beurt laten doen voor € 234,-. De 2 andere winterbanden vervangen door Vredestein Snowtrac 3 voor € 100,- incl. montage en balanceren. Voor de vakantie naar Italië de airco een onderhoudsbeurt laten geven voor € 99,-. Tijdens de vakantie in Italië heeft de auto zich prima gehouden. Op de Duitse autobahn gaat het met snelheden van 140/150 ook prima al gaat het verbruik dan wel naar 1:16/17. En toen werd het tijd voor tijd voor de 120.000 beurt. Even slikken wat de kosten betreft: € 822,-. Dit voornamelijk in de vervanging van de 8 bougies € 266,-, maar deze kunnen nu weer 120.000 mee. Daarnaast is het eerste lampje kapot gegaan en vervangen voor € 5,-.
Wat betrouwbaarheid betreft gaat er door de vervanging van het accupakket nu een sterretje af. Of ik weer een Honda zal kopen weet ik nog niet. Het is jammer dat Honda momenteel helemaal geen hybride in het gamma meer heeft. Inmiddels zijn er diverse merken die wel een hybride in hun pakket hebben opgenomen. Omdat de auto technisch in perfecte staat is, lijkt het mij verstandig om nog flink wat kilometers met de auto te maken.

Afscheid 1-5-2017

  • 136.500 km

Na lang wikken en wegen is toch het moment van afscheid gekomen voor de Civic Hybrid. Niet dat de auto mankementen ging vertonen, maar naar verloop van tijd wil je gewoon iets anders. Na wat speuren op internet kwam ik een ex-lease Lexus CT200H tegen voor een aantrekkelijke prijs. De goede inruilprijs voor Civic gaf de doorslag. De CT200H voldoet aan dezelfde normen als de Civic: comfortabel, laag verbruik, maximale betrouwbaarheid en relatief lage kosten. Toch is de CT200H weer een heel andere auto om in te rijden. Als ik wat meer kilometers gereden heb zal ik hiervan weer een review plaatsen met hier en daar een vergelijking met de Civic. Samenvattende conclusie over de Civic: ik heb hier jarenlang een comfortabele auto aan gehad zonder de hoofdprijs te betalen.

Voor de liefhebbers nog even de kilometerprijs over 96.500 kilometer:
MRB en verzekering 0,03
Brandstof 0,08
Onderhoud en reparatie 0,02
Banden 0,01
Afschrijving 0,06
Totale kilometerprijs 0,20
Verzekering is all-risks met maximale no-claimkorting.
Berekening afschrijving: aanschaf € 11.700,- minus inruil € 6.000,.
Voor degenen die op zoek zijn naar een probleemloze Honda Civic Hybrid: de auto staat nu te koop bij Benderooy.nl . Het accupakket is onder garantie vervangen en in prima staat.

9,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Lezersreacties (3)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.