Honda Civic 1.3 DSi i-VTEC Hybrid (2008)

autoreview

Honda Civic Hybrid
Honda Civic HybridHonda Civic HybridHonda Civic HybridHonda Civic HybridHonda Civic HybridHonda Civic HybridHonda Civic HybridHonda Civic HybridHonda Civic Hybrid

Signalement

UitvoeringCivic 1.3 DSi i-VTEC Hybrid
Versnellingen1, Automaat
Bouwjaar2008
Jaar van aanschaf2008
KM-stand laatst23.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Niet voor autoliefhebbers?

  • 23.000 km

Na anderhalf jaar en 23000km Civic Hybrid, is het tijd om de balans op te maken.

Deze auto kocht ik vooral om de aantrekkelijke economische redenen.
Als ondernemer mag je in dit land eerst je auto zelf betalen en daarna jaarlijks een bijtelling. Heel leuk geregeld :-(

De Civic is een mooie mogelijkheid om e.e.a. te verzachten.
Na een korte proefrit (te kort)en het horen van een aangename inruilprijs voor mijn vorige auto, was de koop gauw gesloten.
Door het ontbreken van die rare bpm, kun je hem leuk aankleden en toch nog een redelijke prijs betalen.
Dus de zwarte Hybrid werd opgeleukt met 16 inch lmv, navi, park. sensors en beige leer. Al met al een mooie auto.

De afgelopen anderhalf jaar heeft de auto eigenlijk niets verkeerds gedaan. Slechts een af en toe optredend vreemd geluid bij het remmen (ook voelbaar in het stuur). Oorzaak nog niet gevonden.

De hybrid is comfortabel en als je op de snelweg geen prestaties vraagt, blijft het motortoerental mooi laag en dat geeft rust in het interieur.
In stadsverkeer is de auto vrij pittig door het extra koppel van de electromotor en het start/stopsysteem werkt goed.

Maar dan de keerzijde.

Het verbruik is gemiddeld 1 op 14. In de stad redelijk zuinig. Op de snelweg niet vooruit te branden en vrij dorstig voor de geboden prestaties.

De besturing is zo gevoelloos,dat ik menigmaal werd verrast bij het nemen van een afrit en de wagen weer eens rechtdoor wilde.
Op de snelweg vaart maken gaat gepaard met en naar soort grasmaaiergeluid.
Ook is de auto enorm zijwindgevoelig.

Als passagier ben je 's zomers niet blij. De rechter uitblaasopening koelt je lichaam erg af en is te weinig verstelbaar om dit te voorkomen. Oplossing: Dicht doen? Nee want dan gaat de linkeropening harder blazen en die kan dus niet dicht. Minder koud zetten die acc kan, maar dan is het in een mum van tijd te warm in de wagen met zijn schuin staande voorruit.
Het remmen is ook een aparte ervaring met name als de motor nog koud is.
Hij regenereert remenergie maar doet dit in koude toestand blijkbaar niet zo consequent, zodat de remkracht dan weer harder en opeens weer zachter is. Niet echt gevaarlijk ofzo, maar niet prettig.

Een echte ellende vind ik het zicht naar voren.
Door de dikke A-stijlen heb je een gevaarlijke dode hoek waar zomaar een hele fietser of zelfs auto in kan verdwijnen en dat is niet fijn weet ik uit ervaring.

Stoelverwarming is ook zoiets.
Bij vriezend weer auto starten, blower op de voorruit, achterruitverwarming aan plus je stoelverwarming.
Vervolgens: ruiten krabben. Slecht voor het milieu, maar een dichtslaande voorruit kan nog veel slechtere gevolgen hebben.
Dus doe ik het toch op deze manier.
Daarna denk je dan in je vrieskist op wielen iig een lekker warm plekje te hebben om op te zitten.
Niet dus. Nee die stoelverwarming gaat pas werken als je op je stoel zit.
Heel fijn in combinatie met leer!

Ook kan ik vrij moeilijk leven met het imago van deze wagen.
Andere weggebruikers zien je vaak bij voorbaat als een rijdend obstakel.
Dit resulteert in zaken als: bumperkleven, geen voorrang geven etc.
Dit ondanks dat ik er een behoorlijk pittige rijstijl op na hou.

Al met al irriteert deze auto me met de dag meer.
Ik ben me er zeer van bewust dat dit niet voor de volle honderd procent aan de Civic is toe te wijzen. Het zit ook voor een deel in mij.
Laten we het er maar op houden dat de Hybrid en ik gewoon niet bij elkaar passen en onze wegen gaan zich dan ook scheiden :-)

Overigens geen kwaad woord over het merk Honda en zijn dealers.
Vanaf 7 januari wordt mijn oprit gesierd door een nieuwe Accord 2 liter automaat en daar heb ik eerst een heeeele lange proefrit in gemaakt.

7,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (8)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.