Honda Civic 1.0 i-VTEC Elegance (2017)

autoreview

Honda Civic 1.0 i-VTEC Elegance (2017)

Signalement

UitvoeringCivic 1.0 i-VTEC Elegance
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2017
Jaar van aanschaf2018
KM-stand bij aanschaf600 km
KM-stand laatst27.000 km
Lezerswaardering: 78%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Back to the future

  • 1.400 km

Mijn autoverleden is voor velen onnavolgbaar. Ik zal mij beperken en teruggaan tot 2012. Hier volgt een korte opsomming. In 2012 reed ik een Volvo V70 2.4D. Na het maken van een proefrit in een Mazda MX5 20th anniversary bj 2011- met 2.000km op de klok - was het gedaan met de Volvo die toen precies één jaar in mijn bezit was. Er staat een review van mij over deze fantastische roadster op AW. In 2015 kwam ik een leuke vrouw tegen mét een heel lief kindje. Aangezien wij besloten ons leven te delen, heb ik met pijn in mijn hart mijn super roadster ingeruild voor.... jawel mijn eerste Honda.Ik moest immers een auto hebben waar meer dan twee mensen in konden worden vervoerd. Ik kocht een nieuwe Civic 1.8 v-tec Tourer in 2015. Mede op instigatie van mijn nieuwe partner maar óók ingegeven door het feit dat ik wéér Japans wilde, atmosferisch én toerenmotor. Reed fantastisch, motor erg soepel, nooit wat aan de hand met de Honda. In 2016 naar Portugal geëmigreerd en daar één jaar gewoond. In Portugal rijdt 97 % diesel. Daar heeft men nog niet zoveel oog voor de vervuiling of heeft men andere problemen dan wij in NL, zo u wilt. Eenmaal terug in NL - we schrijven nu mid 2017 - heb ik in een impuls ( zo vergaat mij dat nogal eens, als u dat al niet was opgevallen ) mijn Honda ingeruild voor een schitterende BMW 320D X-drive met beige leer, bj. 2013 met 92k op te teller. Ik was geconditioneerd en verkeerde klaarblijkelijk in een tunnelvisie door mijn Portugese avontuur: Ik kocht een diesel! In beginsel was ik erg blij met de auto, echter ......ik miste de Honda. De BMW was zwaar ( bijna 1600 kg ) ik reed er weinig in en na de garantieperiode voelde ik mij niet prettig met de auto. Er mankeerde niets aan, maar what if... Nadat zowat iedere dag wel iets over dé dieselauto stond te lezen in de krant, begon ik mij nóg meer te realiseren dat dit een verkeerde aankoop was geweest. Ik ging mij weer oriënteren. Indien u nog niet afgehaakt bent, dan wordt nu uw doorzettingsvermogen beloond ; we komen aan bij de huidige Honda Civic 1.0
V-tec turbo etc. etc. etc.

Na vele bezoeken aan verschillende dealers van verschillende automerken, heb ik nadat ik het beste
inruil-bod denkbaar voorgeschoteld kreeg door een Honda dealer weer een Honda in mijn garage staan.

En wat voor een, een prachtige Elegance uitvoering, met alleen maar 600 km op de klok handgeschakeld. Met nog twee jaar fabrieksgarantie. In de kleur, 'brilliant sporty blue metallic'. Alleen voor de naam zou je al van deze kleur gaan houden!

Wat rijdt die auto heerlijk. Wat is die 1.0 liter 3 pitter soepel. De handbak is een genot en alle functies - er zijn er velen - zijn praktisch en doordacht.

Parkeersensoren voor -en achter. Adaptieve CC, rijbaan assist, navigatie en nog veel meer. Teveel om op te noemen. Maar het gaat natuurlijk om het rijden. En dat bevalt uitstekend kan ik u mededelen.

Ik heb er nog niet veel mee gereden, zo'n 700 km tot nu toe, maar wat mij opvalt is het volgende:

Sturen: zeer scherp, zeer direct met veel gevoel ondanks dat het licht aanvoelt.

Motor: zeer soepel, trekkracht onderin is prima. Met dank aan de kleine turbo. Zeer stil bij constante snelheid en bij stationair niet hoorbaar en nee...ik heb heb 'start stop' functie uitgeschakeld!

De ruimte in deze auto is fantastisch. Voorin natuurlijk sowieso, maar ook achterin en de bagageruimte is zeer ruim.

Comfort is gewoon goed ondanks dat de auto sportief gereden kan worden. Ik denk dat de multilink achterophanging daar goed aan bijdraagt.

Brandstofverbruik; n.n.b. ;-)

De zitpositie is goed. De zit in de auto is laag en het dashboard ook, de vooruit loopt ver door naar beneden waardoor je fantastisch zicht hebt over de weg.

Geen minpunten ?? Jawel!
Wat dan ?
De claxon! Deze heeft een zeer hoog geparfumeerd gehalte.
Dat is het enige dat ik mis van de BMW, maar daar valt goed mee te leven.

En... oh ja....last but not least:
Ik vind 'm gewoon mooi !

Ik begrijp niet dat je deze auto niet meer ziet op de NL-se wegen. Of misschien begrijp ik het wel. Zou het massapsychologie zijn ?

verbruik

  • 1.600 km

Heb gisteren voor tweede keer getankt en ditmaal wéér volgegooid, dus kon ik meten. 80 % binnen de bebouwde kom, 20 % snelweg. 1ltr : 15,2 km. Dit is de eerste auto waar de boordcomputer nagenoeg hetzelfde verbruik aangeeft. Ik ben tevreden met deze verbruikswaarde.

Bijna twee jaar verder.

  • 14.500 km

Heb de Honda inmiddels twee jaar in mijn bezit. En dat is lang voor mij , aangezien ik - in het verleden en tot het verleden behorend hoop ik - nogal eens heb bewezen een impulsieve autokoper te zijn. De Honda bevalt nog steeds uitstekend. Wat bevalt er dan zo uitstekend ? Het rijden met de Civic is uitermate plezierig. De aandrijflijn is meer dan goed. De motor heeft pit en gedraagt zich sportief. De auto laat zich sportief rijden en is zeer koersvast en stuurt messcherp. Honda heeft een uitstekende balans gevonden tussen sportiviteit en toch enigszins comfort. De voorstoelen zitten perfect en de ruimte achterin en in de laadruimte zijn prima te noemen. Buitendien vind ik de auto erg fraai gelijnd en zeker in deze kleur. Kortom, een tevreden Honda-rijder. Verbruik ? Weet ik niet.

ruim drie jaar in bezit

  • 27.000 km

Na ruim drie jaar in mijn bezit, weer even een teken van leven. De auto is blijvertje geworden. Hij rijdt heerlijk, sportief als je wilt - in de bochten koersvast - en comfortabel op het rechte stuk. De aandrijflijn is bovengemiddeld goed. Het enige wat ik voor verbetering acht is het maximaal toerental. Echt goed doortrekken zit er niet in. Verder heeft de auto ruimte in overvloed, is zeer goed uitgerust en verder alleen bij de jaarlijkse beurt zie ik de garage. En , last but not least; Ik vind 'm erg goed smoelen.

Lezersreacties (12)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.