Honda Civic 1.6 i-DTEC Executive (2019) #2
autoreview
Signalement
Uitvoering | Civic 1.6 i-DTEC Executive |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2019 |
Jaar van aanschaf | 2022 |
KM-stand bij aanschaf | 58.000 km |
KM-stand laatst | 99.000 km |
Verrassing
- 62.000 km
Ik heb een nieuwe job en ben daardoor ook van lease auto gewisseld. Peugeot weg en in ruil hiervoor een Honda Civic gekregen. Een wereld van verschil en dit is logisch ook. Die 5008 was een grote lobbes, deze Civic is bijna een scheermes qua rijgedrag.
Ik mocht uit de snoepwinkel van Leaseplan gaan kijken en er stond genoeg mooi materiaal om mee te rijden. In mijn ogen allemaal doorsnee maar ik ben dan ook een beetje verwend zoals jullie weten. Maar toen ik helemaal naar beneden had gescrolld toen zag ik ineens deze ondergewaardeerde auto: Honda Civic. Zwaar ondergewaardeerd want normaal gesproken ligt de waarde meer dan €10k hoger als je kijkt naar de gangbare lease auto’s die ik zag staan in het lijstje.
Ik belde met Leaseplan en kreeg te horen dat deze auto vanaf 3 maart beschikbaar zou zijn, iets later dan wenselijk want normaal krijg je je lease auto voor je in dienst gaat bij je werkgever, dan wordt ie thuis bezorgd. Nu niet dus mocht ik met de Yeti van mijn vrouw een paar dagen rijden. Heerlijke bak nog steeds hoor. Met een verbruik van 1 op 12 niet echt zuinig maar dat is bekend.
Terug naar deze Honda. Over de telefoon met LeasePlan liet ik al merken dat ik deze Civic wel wilde hebben. Alleen door deze foto’s dus want dan zie je al genoeg:
*Mooie kleur want zwart.
*Diesel dus lekkere actieradius.
*Mooie zwarte 17” velgen.
*Erg leuke uitrusting want ACC, stoelverwarming, elektrische stoelverstelling, sportuitvoering dus alles pikzwart van binnen ook inclusief hemelbekleding, en een redelijk grote kofferbak voor de vakanties ook nog eens.
*Lage fiscale waarde.
En dan had ik nog niet eens gereden en dat bevalt na een maandje ook erg goed. De Civic rijdt strak want is best laag. Ik ben al jaren hoog aan het rijden en nu dus ineens niet.
Ik ga verder want dit is een handbak en schakelt als een Honda. Erg soepel en het bekende “klik-klak” hoor en voel je tijdens het schakelen. De auto is best breed, merkte ik bij diverse parkeergarages waardoor ik toch nu al de velgen moet bijwerken met een zwarte lakstift. En breed is ook de bedoeling van Honda want deze Civic is totaal anders in vergelijk met de voorganger die een stuk kleiner is. De bediening vergt wel ff gewenning en die fase heb ik gehad. ACC dus adaptieve cruise control is fantastisch. Werkt lekker op de snelweg hoor. Gewoon geniaal. Wel mijn hoofd erbij houden want ik vertrouw alleen mijzelf natuurlijk....
Voice Control zit er ook in om de airco, navi en audio vanaf het stuurwiel te bedienen met commando’s. En dan de looks, die vind ik erg goed. En medeweggebruikers ook waarbij ik soms ook een duimpje scoor. Komt door Max Verstappen vermoed ik want die had ook een Civic maar dan in het wit en met een iets andere motor ook! De actieradius ligt op 800 km met de huidige tank. Genoeg om pas in Basel te gaan tanken als we 1 mei gaan rijden naar Italië. Jaja, in/met de mei vakantie gaan we een ruime week weg naar de Cinque Terre bij La Spezia. En van de zomer de gehele maand juli uiteraard naar zuid Italië zoals alle voorgaande zomers.
Afsluitend meld ik dat deze Honda een short lease is. Dus tijdelijk. Ik heb een half jaar de tijd om te kijken wat ik zou willen als definitieve lease auto. Wordt uiteraard een diesel want ik maak toch wel veel kilometers, minimaal 40k per jaar. Wat het gaat worden weet ik niet: hoog of laag, het kan beide.
Kleine service interval
- 64.000 km
Wat mij opvalt: elke 10.000 km moet je je melden voor een onderhoudsbeurt. Nieuwe olie en filters wordt gedaan zodat je daarna weer 10k kunt rijden. Normaal zit er toch veel meer aan km tussen twee intervallen? 30k rijden en dan naar de garage lijkt mij wel logischer, zeker voor diesel.
Honda is top
- 90.000 km
De kilometers zijn al aardig onder de wielen gerold. Nog steeds een heerlijke auto die je weinig ziet. Onterecht! Maar goed, nu heb ik dus iets exclusiefs. Even iets wat ik nog niet heb benoemd: de ruimte achterin is fors. Beenruimte is meer dan prima voor iemand van 1.80 meter en hoofdruimte is ook keurig. We zijn al een paar keer op vakantie geweest en dat ging met 3 personen moeiteloos en met 4 zou ook nog goed gaan. Kofferbak is ruim genoeg en makkelijk toegankelijk.
Laatste kilometers
- 99.000 km
De kilometers zijn voorbij gevlogen en zonder problemen. Wat een heerlijke auto is dit gebleken. Honda had al aardig wat goodwill gekweekt dankzij Max Verstappen en ik kan dat alleen maar bevestigen. Aanrader dus als je eens iets exclusiefs wilt hebben. Ik ga stoppen bij mijn huidige werkgever en mijn volgende lease-auto zal ik binnenkort voorstellen. Het is een beetje een bekend merk voor mij...
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.