Honda Civic 1.5 i-VTEC Sport Plus (2018)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Civic 1.5 i-VTEC Sport Plus |
---|---|
Versnellingen | 1, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2018 |
Jaar van aanschaf | 2019 |
KM-stand bij aanschaf | 22.145 km |
KM-stand laatst | 46.250 km |
Mijn eerste Civic na vijf Accords
- 23.000 km
Daar was ie dan begin juli 2019, mijn eerste Civic en dat na 5 Accords “versleten” te hebben.
Ook de jongste auto die ik tot nu toe kocht maar wat een fijne auto zeg!
Wat vooraf ging...
Mijn eerste eigen auto die ik in 1986 kocht was een zwarte 1981 ACCORD 4D EX HONDAMATIC. Wat een mooi ding voor die tijd maar toen ie na een jaar of zes wegging was het wel een zielig hoopje roest helaas… na een tussenstation met een Opel Rekord automaat, tja gezinnetje kon daar makkelijk in, kwam Accord nummer 2 in beeld.
Een 1991 Accord Sedan 2.0 AUT U9. Als ik hem nu zie denk ik wat een oerlelijk vierkant apparaat... Weet nog goed dat ik hem in ergens 1994 bij toenmalig Honda dealer John van Dijk in Rotterdam kocht… wat een tent. Nadat ik hem opgehaald had ben ik na 500 meter zo weer terug naar binnen gereden bij John van Dijk en toen nog Zn… beide zijden de homokineten naar de knoppen en had ik gek genoeg tijdens proefrit een week eerder niet gemerkt. Kostte ruim 2000 gulden althans dat dachten ze bij John van Dijk nadat ie gerepareerd was en mij de factuur gaven… ze vergaten echter dat ze 3 maanden garantie meegegeven hadden en de creditnota bedroeg dan vervolgens ook diezelfde 2000 gulden toen nog. Mooi verhaal achteraf maar wat was ik pissed. Verder jarenlang fijn mee gereden tot Accord nummer 3 in beeld kwam.
Inmiddels maakte ik zo’n 25000 km per jaar en ik wilde op het dagelijks gebruik kosten zien te reduceren.
Accord nummer 3, een 1996 Accord sedan 1.8 AT kwam er in 2000 met 30.000 km op de teller en daar ging meteen een LPG G3 gasinstallatie in. Ook aan deze Accord kwam een einde met 250k op de teller in 2009, het blauwe beestje was toen rijp voor de export.
Accord nummer 4 in 2009 gekocht en dat ging over een andere boeg wat het was een 2006 2.2 CDTi 6 versnelling. Dat was even wennen na al die automaten nu volop "in die olie roeren".
Qua rijden denk ik mijn fijnste Accord alleen had het dus achteraf een automaat moeten zijn. Gekke ding reed wel makkelijk 1:20 en vaak nog beter. Heb er uiteindelijk toch maar 4 jaar mee gedaan want in 2013 was het dieselen voor mij over toen ik bij mijn huisdealer Jan van Dijk (nee geen familie van…) tegen een mooie witte 2009 Accord 2.0 AT Elegance AUTOMAAT aanliep.
Ook hier ging een LPG installatie in (Prins). Ik kocht deze Accord met 86K op de teller en nu begin juli 2019 met bijna 240.000 probleemloze LPG kilometers ingeruild voor een 2018 Honda Civic 1.5 Sport Plus. En dat laatste heeft nog een voorgeschiedenis op zichzelf.
O ja nog even ter zijde… vrouwlief heeft een jaar of tien in een 1989 Civic Shuttle 1.5i AUT gereden, wat een leuk ding was dat zeg maar dat ontbeerde stuurbekrachtiging, ja dat kon toen nog. Inmiddels heeft zij nu alweer een jaar of vijftien een 1999 Logo 1.3 Automaat met stuurbekrachtiging en airco(!) waar nu al 67.000 km op staat :-)
Hoe deze HONDA CIVIC 1.5 I-VTEC SPORT PLUS (2018) in beeld kwam.
Eigenlijk was ik al stiekem aan het oriënteren voor iets anders sinds de zomer van 2018, bijna een jaar dus. Vanwege onze leeftijd leek het mijn vrouw en mij vooral logisch om wat hogers te gaan rijden, een HRV of misschien wel een CRV.
Dat idee van hoger is zo tussen de oren gaan zitten dat “laag” eigenlijk nooit meer in beeld was. Ja bij de introductie van de 10e generatie Civic ben ik indertijd wel gaan kijken bij de dealer en heb ik gereden met een 1.0 CVT, dat vond ik al een feestje maar ja het moest en zou toen ook al een hoge auto worden die volgende. Proefrijden dus met een HRV CVT. Ook samen met vrouwlief en ik kwam maar “niet thuis” in de HRV (2016 Executive uitvoering). Wat vooral van de HRV elke keer weer tegenviel waren twee dingen: bokkig en ik kon mijn linkerbeen niet lekker kwijt. Ik ben gewend dat een beetje op te trekken richting de stoel want toch niet nodig maar dat gaat in de HRV dus niet vanwege de uitstulping voorbij de voorstoelen van de benzine tank. Dat maakt een gemakkelijke zit voor mij niet mogelijk. Ook met harde (zij)wind vind ik de HRV te gevoelig. Na veel wikken en wegen in mei 2019 maar eens in een CRV gestapt. Mijn huisdealer had me al een jaar lang al een paar keer goed bedoeld gewaarschuwd “een HRV krijg je spijt van, een CRV is het wel voor je!”.
Maar ja in plaats van kleiner weer groter… dat hield me tegen en de HRV nee dat ging hem niet worden.
En geen Honda dan…? Tja… nee…dat kon ik me ook weer niet voorstellen.
Dus begin juli dit jaar met een 2016 CRV Executive automaat op stap… ja dat rijdt echt als een vorst. Geen enkele twijfel. Maar ja… ik zag het al voor me: weer groter en zwaarder en nog steeds een verbruik van 1:10 en dat wil je niet op benzine met 25K per jaar. Moest ik bovenop de aanschaf prijs weer een LPG installatie investeren en dat wilde ik eigenlijk ook niet meer.
Ik kon het niet over me hart krijgen. De Honda dealer in Rotterdam gaf het mooi aan toen ik na de testrit met de CRV terugkwam, hij me ook meteen nogmaals in de HRV liet stappen en bij terugkomst mijn gezicht zag… het ging hem niet worden zowel de CRV als de HRV niet.
Wat nakeuvelend onder het genot van een koffie viel ons oog echter op een Civic sedan in de showroom. Eigenlijk best een leuke bak..., vervolgens eens wat omheen gelopen en in gaan zitten… maar ik wilde toch hoog?En ja ik wilde een auto van ongeveer een jaar oud en een Executive uitvoering. Deze was nieuw dus een brug te ver, daar viel een mouw aan te passen, hij wist een 2018 Civic Sedan Executive 1.5CVT te staan bij een collega Honda dealer. Ga daar eens kijken was het advies.
Zo gezegd zo gedaan en zelfde middag in die 2018 Civic Sedan Ececutive 1.5 CVT gestapt. Viel eigenlijk helemaal niet tegen de in- en uitstap hoe gek het ook klinkt want we waren al een jaar naar “hoger” aan het rondkijken. Maar het bloed kroop kennelijk toch waar het niet gaan kan want na nog geen 300 meter gereden te hebben zij ik tegen mijn vrouw “shit zeg dit is het!”. Wat een fijne auto, fijne testrit dus en wat een domper daarom bij terugkomst te vernemen dat, hoewel we de proefrit toch mochten doen en het eigenlijk vooraf ook al aangegeven was, de auto al verkocht was. Helaas niet aan ons want anders had ik nu de sedan gehad.
Tja na een lange middag proefrijden weer niks maar wel nu de wetenschap dat ik nu wist wat ik wilde. Een Civic met een 1.5 motor en een CVT en dat in een Executive uitvoering. Dus weer zoeken op internet ‘s avonds en daar kwamen twee kandidaten uit. Een 2018 Civic Sedan 1.5 CVT Executive in Purmerend en als goede tweede een 2018 Civic Sport Plus in Rotterdam, dit wel als hatchback. Wij op zaterdagochtend weer de auto in en om 10 uur stonden we weer in Rotterdam bij de plaatselijke Honda dealer waar we de dag ervoor dus ook al waren.
Hele verhaal van die verkochte Civic uitgelegd en dat ik op internet had gezien dat ie een Civic Sport Plus had staan die ik voorafgaand aan de rit naar Purmerend even wilde zien...
Van het een kwam het ander, Purmerend hebben we nooit meer gezien want zowel ik als mijn vrouw "liepen" eigenlijk vanaf het moment dat we deze Civic zagen ermee weg. Stoer sportief bakkie!
Ook met deze wist ik het eigenlijk al 200 meter na aanvang testrit… dit is het! Het leek alsof ik de auto "aantrok" en de puzzel viel nu in elkaar want de HRV verbleekte hierbij vonden wij en ja om de CRV nu te gaan vergelijken…die trok ik uiteindelijk niet aan om andere genoemde redenen.
Eerste ervaring met de HONDA CIVIC 1.5 I-VTEC SPORT PLUS (2018)
9 Juli 2019 was het dan zover. Nu ruim 3 weken later en 1700 km verder: wat een feest!
En wat een feest is het om met deze black beauty te rijden! Wat ook opvalt is dat het een hoofdendraaier is... wildvreemden die zeggen wat een schitterend voiture het is...heel apart. Is natuurlijk wel zo doordat je hem weinig ziet in NL je bijna exclusief rijdt, in elk geval zeker onderscheidend van de massa.
Ik durf rustig te stellen dat ik deze ook beter vindt rijden als mijn laatste Accord en heb er dan ook nog geen seconde spijt van want ja zeg nou zelf... van een Accord naar een Civic...
Verbruik heb ik nog niet een heel goed zicht op maar lijkt zo rond de 1:16 te liggen. Daar zit vooral veel woon-werkverkeer Brielle-Rotterdam centrum en havengebied Rotterdam bij dus een mooie mix van snelweg, stadsverkeer en file. Ik zal proberen een verbruiksmonitor op te zetten en bij te houden.
De dealer waar ik deze Civic kocht liet mij de keuze welke banden ik wilde hebben. Er zaten 4 seizoenen banden onder maar ik heb bewust de af fabriek Michelin Primacy gekozen en die gingen er ook nieuw onder.
Nog een stelling die ik aandurf: hij is niet kleiner als mijn laatste Accord. Sterker vooral voorin maar ook qua beenruimte achterin is er meer ruimte!
En dan de uitrusting…noem het op en het zit erin.
Waar ik vooral erg happy mee ben is de adaptieve cruise control. Ik rij als het even kan op de cc en ja het is even wennen maar als je eenmaal de adapitiviteit van de cc een beetje weet in te schatten dan rijdt het echt relaxed. Zeker in combinatie met LKAS, heb me er al eens op betrapt dat je meer oog voor de wereld om je heen hebt dan.
Nog zo’n pluspunt is de LED verlichting. Vooral voor als het donker is wat een heerlijke witte zee van licht. Die automatische groot lichtstand weet ik nog niet of ik er zo blij mee ben. Wel vind ik het een beetje jammer dat het niet rondom full led is dan… de richtingaanwijzers achter hadden mijns inziens ook LED moeten zijn.
Rijgedrag is echt tof. Relaxed waar het dat moet zijn en sportief als het nodig is. De CVT in combi met deze 1,5 liter tor voorin is een fijn pakket. Lijkt vooral onderin het toerengebied soms een beetje op de power zoals ik die ooit van m’n Accord diesel kende. Als je goed luistert kun je zo rond de 1800 toeren in de verte ook de turbo horen…ook weer zo’n dejavu van mn dieseltijd, mooi! Deze CVT is niet zo’n gierend vliegtuig als de CVT’s die ik in de 2016 HRV’s gereden heb of zoals de Logo van m'n ega. En grappig je kunt middels de flippers ook gewoon schakelen maar wat dat betreft ben ik liever lui dan moe.
Heeft deze Civic ook nadelen?
Tot nu toe heb ik er twee gevonden.
Ten eerste mis ik het bakje voor mijn zonnebril in het dak boven de binnenspiegel wel heel erg. Jammer dat we dat moeten missen maar ja panorama dak zal daar wel de boosdoener van zijn en dat is toch ook wel iets moois.
Als tweede minpunt het geluid van de audio ontbeert een goede afstelling op lage tonen. Simpel gezegd ik mis voldoende dus bas. Dat is best jammer want Honda zegt dat er een 11 speaker systeem in zit: 4 in de voordeuren, 2 zijkant dashboard en iets in het midden ervan denk ik en dan 4 in de achterdeuren. Dan verwacht je er ook wat van. Maar wat het systeem feitelijk echt ontbeert is een goede subwoofer. Jammer dat Honda hier niet de US lijn gevolgd heeft want daar zit volgens mij rechts achterin aan de zijkant wel een subwoofer ingebouwd. Iemand ideeën om dit een beetje op te lossen?
Ik heb al iets gehoord over een subwoofer die op de plaats van het reservewiel kan, daar ligt nu toch geen wiel maar een pompje en een fles troep voor als je een lekke band hebt. Maar ja dan bel ik Honda Assistance wel als ik een lekke band heb.
Stel dat je daar een sub woofer neerlegt, werkt dat dan wel als daar boven gewoon de bodem van de bagageruimte ligt en in mij n geval ook nog de kunststof cargo bak?
Ten slotte zal er nog wel iemand zitten met de vraag waarom ik na 18 jaar LPG rijden en dieselen weer naar de peut overstap als je 25K km per jaar rijd?
In de ruim 8 jaar van mijn laatste Accord op LPG namelijk toch ruim 10000 euro minder aan brandstof uitgegeven, uiteindelijk 8000 euro netto bespaard na verrekening van investering van LPG installatie en hogere wegenbelasting inclusief LPG gebonden onderhoud en kleppensmeerolie. Heb dus zeker serieus overwogen een 2 liter CRV van 2016 weer op LPG te zetten maar een dergelijk installatie vergt inmiddels ook alweer 2300 euro investering, hoewel ik uit ervaring weet dat op termijn je dat er zeker uit zou kunnen halen.
Als je alles bij elkaar uitrekent zal ik op basis van een benzineprijs van 1,65/ltr per jaar tegenover een LPG prijs van 0,60 ongeveer 6 a 700 euro meer aan brandstof uitgeven per jaar opb van 25k km/jaar.
Verschil wegenbelasting en verbruik zijn hier de grote factoren. Dat gat vond ik voldoende acceptabel om nu op benzine te blijven. Even ook vooral om af te wachten wat de overheid de komende jaren allemaal op automotive gebied gaat beslissen, dieselen dorst ik nu niet meer aan.
Conclusie: Deze black beauty is voor mij een topper!
Review na 12000 km / 7 maanden
- 34.473 km
Ik heb de Honda Civic 1.5 Sport+ nu 7 maanden en ben er 12.328 kilometer verder mee sinds begin juli 2019.
Op 22-1-2020 na zo’n 12.000 km begon dus de alert voor een beurt A te branden, binnen 29 dagen uit te voeren, dat betekende een afspraak bij de Honda dealer voor 4 februari.
Hieronder mijn review van de eerste 7 maanden met deze black beauty:
Wegligging, Comfort, vering
Natuurlijk niet te vergelijken met de vorige Honda die ik had, een Accord. Waar de Accord als een soort “zoutzak” op de weg lag is dit in mijn beleving nu iets waar je mee kan gooien en smijten. Vooral wennen was het harder geveerde karakter. Nog maar niet te spreken van de dynamic dampers, die indien geactiveerd, je aardig de hobbels in de weg meegeeft. Ik gebruik in de praktijk de dynamic stand daarom eigenlijk nooit, het is me al voldoende sportief geveerd op de normale stand. Wegligging ben ik heel erg over te spreken, eigenlijk is het rijden met deze Civic elke dag weer een klein feestje.
Motor, CVT
Ik heb bewust voor de 4 pitter gekozen vanuit mijn scepsis dat ik nog maar moet zien hoe dat met de drie-pitters op langere termijn gaat qua betrouwbaarheid. Deze 1.5 is lekker pittig en ook een heerlijke automaat deze CVT vind ik. Rij al m’n hele leven met automaten en los van de Logo van mijn vrouw is dit voor mij zelf wel de eerste CVT, hiervoor had ik altijd “schakelende” automaten. Deze CVT wekt echter niet de indruk dat je in een vliegtuig zit (had ik bij het rijden met de HRV wel...). Je kunt er zelfs mee schakelen al gebruik ik die flippers aan het stuur maar zelden. De torque die de motor, vooral ook in zijn lage toeren, en zijn turbogebied je geeft in combi met de automaat laat me steeds weer glimlachen.
Remmen
Daar heb ik echt wel even aan moeten wennen. Die zijn behoorlijk eager, oftewel gretig zeg maar. Dat is echt een mega verschil met de Accord die ik hiervoor had. Wel een beetje irritant is het schurende ietwat knarsende geluid wat bijzonder goed hoorbaar is als je op lage snelheden remt. Lijkt metaal op metaal. Dat is alleen te horen bij lage snelheden zoals bv in files, stadverkeer of in parkeergarage. Remmen vanuit een hogere snelheid merk of hoor je het weer niet vind ik. Schijnt te maken hebben met de compositie van het materiaal van de originele remschoenen waar in Europa afwijkende (lees: strengere) eisen aan gesteld worden dan bv in de VS. Bij een vervanging van de remschoenen in de toekomst wil ik toch tegen die tijd eens overleggen met de dealer of remschoenen van een andere compositie dit euvel kunnen verlichten of verhelpen.
Waar je ook even erg in moet leren hebben is het remmen als de ACC zelf al aan het ingrijpen is. Als je dan zelf ook gaat remmen dan wordt het remeffect soort van verdubbeld en best heftig mede door de gretigheid van het remsysteem is mijn ervaring.
Achteruitrijcamera
Voor mij de eerste auto die ik heb met deze nice-to-have. Wil nu al nooit meer zonder! Het beeld wil soms wel eens door waterdruppels aan de camera ietwat vertroebeld zijn, zal ook met de achterzijde van de auto te maken hebben die door de zuiging met regen/nat weer al snel smutzig wordt. In het donker is er ook ruim voldoende verlichting en zicht via de camera. Je kunt voor je kijkhoek uit 3 standen kiezen, wat mij betreft dus een dikke voldoende.
LED verlichting
Wat een puist licht zeg!
Niet zo lang gereden moest ik in de avonduren in het donker eens op pad met de Logo (1999) van mijn vrouw. Ben ik werkelijk waar na 50 meter eerst uitgestapt of de koplampen het wel deden… ja dat werkte allemaal wel maar vergeleken bij de Ledverlichting van de Civic waar ik inmiddels aan gewend was zijn de oude Logo halogeentjes slechts een zwak sfeervol kaarslichtje...
Zelf ben ik er dus heel erg positief over de Ledverlichting, wat een zee van licht, heerlijk en wil dat dus ook nooit anders meer.
De automatisch groot-licht functie hoeft voor mij dan weer niet. Soms ook bijzonder irritant want dan flitst het aan en weer uit en altijd als het eigenlijk niet moet. Ik zet het daarom meestal terug uit door even een groot-lichtseintje te geven maar ja de volgende rit doet ie gewoon weer hetzelfde. Gemiste kans dat je die functie niet gewoon ergens simpel in- of uit kunt schakelen als je dat zou willen zonder dat ie weer actief wordt nadat het contact uit is geweest.
Navigatie
Da’s ook wel een verhaal apart. Garmin moest ik even aan wennen want ik was mijn TomTom 510 gewend en die was/is voorzien met een hele goede life traffic info via m’n telefoon en ook tevens een goede flitsservice. Mooie van die TomTom is wel dat ik hem wel lekker mee kon nemen en dus staat ie nu dus gewoon lekker mee te doen in de Civic. "Tommie" staat op het draadloos oplaadpunt netjes voor de schakelhandel van de automaat, rij dus met twee navi’s. Meestal programmeer ik er maar een. Tommie is ook wel een stuk beter/nauwkeuriger als het om kiezen van routes gaat. Als ik bijvoorbeeld naar huis rij dan wil Garmin mij nooit over een bepaalde route sturen die wel de snelste route is waar Tommie me langs stuurt. Als je dan toch Tommie volgt dan weigert Garmin die route gewoon nog even tot ruim halverwege om dan pas op te pakken, dus totdat de afstand er kennelijk toe doet om dan toch maar dezelfde route als Tommie te kiezen. Ook met andere routevoorkeuren als instelling wil Garmin die route maar niet zien. Beetje jammer van Garmin maar zoals gezegd is dat ook geen optimale navi vind ik. Garmin is ook minder snel in oppakken van route- en file info in vergelijk met de TomTom die daar veel beter en uitgebreider in is. Ook de update naar de 2020 kaarten in november 2019 gedaan hielp hier niet op.
Juist afgelopen week daarnaast een wel zeer irritante spontane reset van het hele Garmin Navi systeem. In de ochtend naar het werk en auto geparkeerd met een normaal werkende Garmin, in de middag auto starten en hupsakee hele systeem van slag, Grrr. Meteen ook al je info dat erin zat aan adressen, POI’s en ook alle instellingen pleite, alles opnieuw in moeten stellen. Beetje jammer wel.
Ruitenwissers
De intervalstand is een regelrechte mispikker vind ik. Soms geen peil op te trekken. In de laagste intervalstand schiet het systeem met regelmaat naar een stand dat de ruitenwissers maar blijven harken, ook als er maar weinig regen valt, best irritant. Misschien het nadeel van de regeling met behulp van de camera? Je kunt het wel tijdelijk oplossen door de handle even op de stand continu te zetten en dan weer terug naar interval. Geef mij maar de gewone ouderwetse intervaltijden van zeg 1-3-6-9 seconden of zoiets, nu is het allemaal ietwat “ongrijpbaar”.
Stoelen
Vanuit de Accord komend wist ik natuurlijk van te voren dat dit even een puntje zou gaan worden om aan te wennen. Hoewel het niet slechts leek heeft dat wel iets langer geduurd dan me lief was. Zonde om de stoel in een dergelijke sportuitvoering met zo’n slechte zijdelingse support in je rug te maken. Ik was in de Accord gewend op de laagste stoelstand te rijden en ook in de achterste stand vanwege mijn lengte ong. 1.88 meter. Mijn vrouw zegt wel eens dat ik zo ongeveer half in een auto lig… maar uiteindelijk na zes (!) maanden van proberen en wisselen van standen zit ik nu toch een stuk hoger als voorheen en dat in de een na achterste stand. Nu pas voel ik me daarmee een beetje thuis in de stoel die overigens qua zijdelingse steun wel veel te wensen over laat. Toch best raar voor zo’n sportmodel dat daar niet beter in is voorzien, een betere zijdelings steun was erg welkom geweest. Maar goed, ben al blij dat ik nu niet meer met lage rugpijn uitstap als ik er ook langer (2 a 4 uur) in gezeten heb. Ben nog aan het nadenken of ik aan de voorzijde van de stoel een paar ringen laat plaatsen zodat ie wat verder achterover helft en je benen iets meer support geven, ik heb dat in diverse fora al vaker als tip voorbij zien komen.
Wat me dan eigenlijke wel weer meevalt is de uitstap. Hoewel best laag stapt hij op een of andere manier toch gemakkelijker uit als de Accord. En dan te bedenken dat ik eigenlijk op zoek was naar een hogere auto…
Verbruik
Ik rij ongeveer 25.000 km per jaar en heb met mijn Accord die ik hiervoor had 6 jaar op LPG gereden. In die Accord heb ik 155.000 km op LPG gereden waardoor ik in 6 jaar tijd netto (afschrijving, specifiek onderhoud en hogere wegenbelasting verrekend dus) precies 8.130 euro minder heb uitgegeven aan brandstof dan als ik met die Accord op benzine was blijven rijden. Maar onder de discussie van de hele energietransitie, het belastingklimaat voor diesels (heb overwogen weer te gaan dieselen) en de inmiddels veel zuiniger generatie benzinemotoren ben ik na wat rekenwerk bewust voor een benzinemodel gegaan waarbij de “eis” was dat die ook redelijk eenvoudig boven de 1:16 kon presteren.
Deze Civic heeft me daarin tot dusver zeker niet teleurgesteld. Gemiddeld verbruik over 12.164 km een 1:15,81. En hierbij moet ik aantekenen dat er relatief minder snelweg kilometers tussen zit als ik normaliter gewend ben. In de stad gaat het verbruik wel richting een 1:13 tot 1:14, zo ook als ie koud is. Maar op de snelweg 110 km/u met constante snelheid op de ACC haal ik makkelijk de 1:18 of beter, sterker als ik rechts blijf hangen met 90 km/u gaat ie ook over de 1:20 heen.
Aangezien deze Civic mij 51 euro per maand minder aan wegenbelasting kost als een Accord op gas ben ik na 7 maanden en ruim 12.000 km weliswaar 437 euro meer aan brandstof kwijt echter scheelde me dat aan de andere kant ook 357 euro minder aan wegenbelasting betaald waarmee ik na ruim een half jaar rijden op dit moment “slechts” netto 80 euro duurder uit ben met deze Civic als dat ik met mijn Accord op LPG was blijven rijden.
Dan maar geen glimlach als je moet afrekenen bij de pomp…
Al met al voldoet de auto volledig aan mijn verwachtingen voor wat betreft het verbruik.
Adaptive Cruise Control (ACC)
Als het maar even kan staat de ACC aan. De ACC is een zegen maar… daar had gewoon een functie bij moeten zitten om het adaptieve deel uit te kunnen zetten. Soms is het gewoon irritant die adaptiviteit. Ook laat de ACC in de laagste stand nog iets te veel ruimte achter je voorganger. Gevolg is vaak dat verkeer er zich tussen invoegt vlak voor je met als gevolg dat de ACC weer reageert door te remmen. Laat ik het zo zeggen, de omgang met de ACC vergt enige gewenning.
Lane Keep Assistence (LKA)
Heerlijk systeem, blij mee. Zeker in combinatie met de ACC, alleen dan gebruik ik het. Geeft een bepaalde rust tijdens het rijden, je gunt je ook meer gelegenheid om eens om je heen te kijken, misschien niet goed maar wel zo prettig. Daarnaast merk ik dat de ACC en LKA tegelijk actief mij ook een rustiger rijgedrag geeft. Ik blijf tegenwoordig ook net zo makkelijk achter een vrachtwagen op de rechterrijstrook hangen, ten eerste rijdt het lekker rustig en ten tweede maakt het in de drukke randstand waar ik woon en werk ook niet zoveel meer uit in reistijd om altijd maar ter linkerzijde te hangen op de snelweg. Gek genoeg geeft deze sportuitvoering mij een rustiger rijgedrag al zal leeftijd daar inmiddels ook wel mee te maken hebben;-)
Onderhoud
Ik heb ik de afgelopen periode van juli 2019 tot aan nu, behoudens een enkel garantie issue, zie raamrubbers en parkeersensoren) geen andere zaken gehad waarvoor ik de dealer moest opzoeken. Na een kleine 12.000 km kwam op 22 januari 2020 de warning voor een A-beurt welke op 4-2 bij de Honda dealer is uitgevoerd. Dat betekende een oliewissel in dit geval. In 2020, met de huidige stand der techniek, vind ik een oliewissel reeds na 12.328 km wel wat mager. 0W20 is het toverwoord voor het onderhuidse, de oliewissel bij de officiële dealer 147 euri. Honda zei het in het verleden volgens mij al eens…het kost wat maar dan heb je ook wat!
Linksvoor de ruitenwisser doet ook niet streeploos zijn werk, veegt er vooral bij lage snelheid nog wel makkelijk overheen in zijn retourslag.
Toen ik de auto kocht heb ik er meteen een goede behandeling met een coating op laten zetten. Dat was het geld echt wel waard. Eenmaal schoongemaakt een hele mooie diepe glans en zoals dat water er nog altijd in druppels op blijft liggen… een heel mooi “breeding” effect. Geen spijt van.
Audio
Tja… ik ben en blijf “jaloers: op de VS markt waar dit model gewoon met een subwoofer achterin geleverd wordt. In Europa moeten we het dus zonder die subwoofer doen, geen idee waarom en nog zo’n regelrechte mispikker van Honda! DAB kwaliteit maakt nog wel wat goed, FM kwaliteit is ronduit belabberd. Twijfel daarom nog steeds om een subwoofer achterin te laten plaatsen. Honda slaat op dit onderwerp de plank goed mis in Europa!
Parkeersensoren
Ik had in eerste instantie een paar lastige parkeersensoren voor in de grill. Die zagen van alles wat er in het echie niet was als het regende. Te pas en te onpas begonnen die gingen dan te piepen. Kennelijk een vaker voorkomend issue want onder fabrieksgarantie is er een andere voorgrill ingezet weliswaar met de originele sensoren maar sindsdien geen enkele last meer gehad.
Raamrubbers
Van de beide achterkwart-raampjes (achterste raampjes) gingen bij mij de rubbertjes wijken bovenaan in de hoek bij overgang naar dak. Het bleek een karweitje van 6 minuten om ze te wisselen, ook onder garantie wat dus ook door de dealer mooi opgelost is. De rubbers die tegenwoordig gebruikt worden schijnen dat wijkende gedrag niet meer te hebben door een iets veranderde samenstelling van het materiaal heb ik me laten wijsmaken.
Waar ik nog wel zeg maar een gezonde zorg over heb is het raamrubber aan de voorzijde van het panorama-dak. Dat ligt voor een deel iets naar beneden gedoken. Dealer zegt dat het geen kwaad kan, ben er op internet ook nog niet al te veel issues over tegengekomen al is het wel al vaker gesignaleerd dat dit raamrubber een beetje zakt. Ik houd het scherp in de gaten want zit graag droog en wil dat zo houden.
Overige
Wat ik ook nog wel even kwijt wil is de respons die ik krijg op deze black beauty. Dat ik met regelmaat ook versteld sta van de leuke reacties op dit model. Het aantal duimen wat opgestoken wordt op de snelweg kan ik op de vingers van twee handen al niet meer tellen, collega 1.5 sport+ rijders pikken je er snel uit vanwege de dubbele pijp en komen er meestal even naast om te groeten en de duim op te steken. Heb even moeten wennen aan het feit dat het een model is wat toch best de nodige aandacht trekt gezien het aantal draaiende nekken wat ik nog altijd ervaar, zo vaak komt er kennelijk geen black beauty voorbij…
Tot zover deze uitgebreide gebruikersreview, doe er je voordeel mee!
Alweer een jaar verder
- 40.369 km
Begin februari 2021 heeft mijn Civic 1.5 Sport+ weer een onderhoudsbeurt gehad. Vanwege Corona, thuiswerken en een, vanwege corona, stilliggende hobby in een jaar tijd niet de gebruikelijke 25000 a 28000 km gereden maar slechts 6000 km… dus nog geen 500 per maand…
Maar goed, Honda is onverbiddelijk want de systemen gaan gewoon na 360 dagen gillen om nieuwe olie. Slechts 6000 km en olie verversen klinkt wat raar maar gezien de gevoeligheid (van horen vertellen) van deze turbomotoren toch maar gewoon uitgevoerd.
Deze keer moest vanwege de km stand van 40.000 km ook de CVT olie gewisseld worden. En dat met een gewone motorolie wissel en een pollenfiltertje (code A en B), tja dan ben je wel gewoon 550 euro verder. Als ik het over de 1,5 jaar dat ik haar nu heb bekijk valt het wel mee maar we praten alles bij elkaar over nog geen 18.000 gereden kilometers he...
Ik heb van de beide achterkwart-raampjes (achterste raampjes) ruim een jaar geleden de rubbertjes bovenaan in de hoek bij overgang naar dak laten vervangen omdat je gingen wijken, je blijft er dan met wassen ook nog eens achter hangen. De rubbers die tegenwoordig gebruikt worden zouden dat wijkende gedrag niet meer hebben door een iets veranderde samenstelling van het materiaal heb ik me laten wijsmaken maar dat kunnen we met een korrel zout nemen want aan de linkerzijde begint het opnieuw.
Wat mij ook de wenkbrauwen deed fronsen was wederom een issue met een onderdeel van de airco. Nadat de beurt klaar was deelde de Honda dealer mij mee dat er een slang met een geperste koppeling lek was en hij verbaasde zich erover dat ik dat niet eerder gemerkt had want de airco was bijna gasloos…ja thuiswerken heeft ook zijn nadelen. De slang was gescheurd (...) zo bleek uit onderzoek en de Honda dealer in Rotterdam heeft dat keurig de volgende dag (want onderdeel moest even besteld worden) vervangen en de airco weer gevuld, alles nog net binnen fabrieksgarantie gelukkig want dat had nog een leuk prijsje kunnen worden anders. Niets dan lof voor Verhagen Rotterdam dus.
Maar al met al zijn die airco’s kennelijk niet het sterkste punt van deze Civic’s gebleken ook omdat de condensor al eerder vervangen moest worden ook op kosten van Honda zelf ook gelukkig.
Dat neemt niet weg dat ik nog altijd met een glimlach instap, met een grijns rij en met een nog grotere glimlach weer uitstap. Wat is het een fijn, rap en leuk ding. Je trekt deze auto elke keer weer aan als een soort jas. Na 1,5 jaar blijf ik me ook nog regelmatig verbazen over de aandacht die deze black beauty nog altijd krijgt en de complimenten die je hoort. Ze blijven kennelijk toch een soort van zeldzaam in het straatbeeld. En wat ben ik ook blij dat ik de 1.5 4 pitter heb, ik kreeg een 1.0 driepitter mee als leenauto... dat is wel een klein verschil hoor... :-)
Na bijna 3 jaar tijd voor iets nieuws
- 46.250 km
De Honda Civic 1.5 Sport+ heb ik nu bijna 3 jaar en heb er mede door corona en veel thuiswerken ongeveer 25.000 kilometer mee gereden, een afstand die ik voor corona meestal in een jaar wel kon wegtuffen. Maar
Begin januari voor het eerst een APK moeten laten doen, tja daar kwam ie natuurlijk glansrijk doorheen, letterlijk en figuurlijk zou ik bijna zeggen.
Maar toch gaat dit geen hele lange review meer worden van de Black Beauty. Wat een leuke kar was dit wel zeg, genieten!. Altijd heb ik van het rijden met deze Civic genoten en zat ik met een grijns van oor tot oor achter het stuur.
Maar ja…er is een tijd van komen en een tijd van gaan… en dus is het tijd voor mijn Civic 1.5 Sport+ om te gaan. Dat toch wel met een ietsie pietsie weemoed want by far was dit mijn leukste auto die ik tot op heden gehad heb!
Rijden was een genot, de performance ronduit gaaf, de omgeving en haar mening die hem of spuuglelijk of bloedmooi vond maar nooit iets ertussen in. Maar ik kan je verzekeren…in die 3 jaar tientallen duimen en draaiende nastarende blikken gezien. Nee geen onvertogen woord, rijden met een 1.5 Sport+ is bijna exclusief maar altijd een klein feestje. Afgelopen jaar ook geen issues aan de hand gehad. Ik vind het daarnaast ook nog altijd een klein wonder dat ik er geen snelheidsbekeuringen mee opgelopen heb… en zelfs aan de stoelen was ik uiteindelijk gewend al blijf ik erbij; voor zo een sportuitvoering verdien je iets meer zijdelingse steun. Maar ondanks al dit positiefs gaat begin februari deze Black Beauty toch voor een andere eigenaar rijden en daarom als een soort van afsluiting deze korte review.
En wat dan als ik straks de sleutels inlever bij Verhagen in Rotterdam?
Dat zal je nog verbazen. Met buitengewone belangstelling was ik er al bij met de introductie van de nieuwe 2022 HR-V afgelopen september. Het sluimerende verlangen naar een hogere instap werd de afgelopen jaren uiteindelijk toch niet weggevaagd door de Civic. En dus twee weken geleden eindelijk een klein half uurtje rijden… gevolgd door afgelopen weekend een hele zondag op pad met de 2022 HR-V kan ik nu wel zeggen “it giet oan”!
Van Black Beauty naar White Pearl… qua kleur om het contrast nog maar even te onderstrepen maar begin februari staat er een nieuwe Platinum White Pearl HR-V klaar voor mij.
Black Beauty het ga je goed, welkom White Pearl!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Had je deze auto's al gezien?

Honda Civic 1.0 i-VTEC 129 PK AUT. ELEGANCE + ADAPTIVE CRUISE | CARPLAY | CAMREA | STOELVERW.
- 2017
- 101.863 km

Honda Civic 1.5 i-VTEC Sport Plus 182PK | Leder | Pano
- 2021
- 93.536 km

Honda Civic 2.0 i-VTEC 320pk Type R GT | Volledig aantoonbaar dealeronderhouden | Extra set velgen en banden | Lage km stand | Bijzonder mooie kleur
- 2019
- 41.088 km