Honda Civic 1.0 i-VTEC Elegance (2018) #3
autoreview
Signalement
Uitvoering | Civic 1.0 i-VTEC Elegance |
---|---|
Versnellingen | 1, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2018 |
Jaar van aanschaf | 2018 |
KM-stand bij aanschaf | 125 km |
KM-stand laatst | 44.202 km |
1e korte ervaring
- 400 km
En dit is dan mijn 9e "nieuwe" Honda Civic en dit keer een
Elegance 1.0 VTEC TURBO CVT in de kleur Sonic Gray Pearl. Jawel een automaat. Een wagen met automaat heb ik nooit in mijn bezit gehad maar de dealer had een aantal nieuwe staan in deze kleur, wat ook nog mijn favoriete kleur is tegen een wel heel scherpe prijs. Na een goed bod te hebben gekregen op mijn Witte Schicht en thuis ook de familie was overtuigd was de deal en levering snel beklonken. Uiteraard kan ik nog weinig vertellen maar vooralsnog rijd ie heerlijk, vering is veel comfortabeler, het uiterlijk en die kleur is prachtig. En al die veiligheidsdingen die er op zitten is wel even wennen maar komt wel goed. Ik heb er gelijk Michelin CrossClimate banden onder laten zetten. Uiteraard weer spatlappen en van die verlichte deurdrempellijsten. En een voorruitcover heb ik ook weer voor dit model. We gaan eerdaags weer voor een paar dagen naar Duitsland en daar zal ik hem uit kunnen proberen en goed kunnen zien wat het verbruiks is. En een CVT rijdt toch stiekem wel erg lekker. Ik was al gewaarschuwd na een automaat wil je niet anders meer. Na 400 kilometer wil ik dat nog niet bevestigen maar ik denk dat ze gelijk hebben. Dus een uitgebreidere review volgt nadat ik wat meer ervaring heb opgedaan
Wat uitgebreidere ervaringen
- 2.355 km
Mijn Civic Sonic Grey pearl heb ik nu bijna 2 maanden en inmiddels een kleine 2.200 kilometer mee gereden waaronder een weekend naar Bremen. Tijd dus voor een wat uitgebreidere review dacht ik zo.
Uiterlijk.
Nog maar weer eens over het uiterlijk. In het begin toen ie uit kwam moest ik wel weer even wennen maar dit model is toch wel weer erg mooi en wat kijkt ie agressief de wereld in. Vooral in deze kleur is ie nog eens meer apart dan dat ie al is. Maar in mijn ogen klopt deze wagen van voor naar achter helemaal. Ik zie ook regelmatig mensen de auto nakijken. Tsja je ziet ze nu eenmaal niet veel en al helemaal niet in deze kleur. maar de reacties zijn zeer positief. Dus waarom worden ze nu niet meer verkocht hé zou je dan denken. Het interieur ziet er goed prima uit met mooie materialen. Alleen ik ben benieuwd hoelang de stof van de armleuning aan de deur het vol houdt. Dit komt wat goedkoop over en verkleurt wel snel. De binnen hemel bekleding is zwart net als de binnenkant van de auto, dit maakt het wel erg donker maar het heeft ook wel weer wat.
Het grote en diepe opberg vak in het midden had van mij wel een klep mogen hebben, het is echt een gat. Verder ziet het dashboard er fraai uit maar de voorgaande edities met de dubbel laags dashboard heeft toch mijn voorkeur vooral qua informatie voorziening. Maar je zit echt in een cockpit met alle knoppen goed bij de hand.
Veiligheid.
Deze uitvoering heeft allerlei hulpsystemen. O.a. bots waarschuwing met noodrem functie automatisch, spoor assistent, verkeersbord herkenning en een adaptieve cruis control. Dit laatste is ontzettend wennen. De auto reageert al vrij vlot op een voorligger, dit is wel zelf in te stellen wanneer ie reageert maar mijn inziens soms nog te vroeg en vooral op de snelweg. Hij houdt al vroeg de snelheid van je voorganger aan en als er een auto invoegt dan remt ie al af wat hinderlijk voor de mensen achter je daar het niet echt nodig is. Je kan dat helaas niet uitzetten. Dus alleen je cruise control gebruiken zonder de zogenaamde intelligente snelheidsregelaar is niet mogelijk. Welkom in het autonoom rijden want ook zorgt ie ervoor dat je binnen de lijntjes blijft rijden en stuurt ie mee in (flauwe) bochten. Dit wil niet zeggen dat je geen handen aan het stuur hoeft te hebben want na een aantal seconden krijg je vanzelf een waarschuwing van "handen aan het stuur" Maar goed ook want zelf rijden en sturen vind ik nog steeds het fijnst.
Motor.
Het is dus een 1 liter 3 cylinder turbo motor met 129 pk een een CVT. Nou wat heeft deze wagen een kracht. en wat klinkt ie motor lekker als je even het gas er op hebt. Je voelt de CVT terug schakelen en weg is ie. Even inhalen of invoegen op de snelweg is een fluitje van een cent en dit was ik toch even niet meer weer gewend met mijn vorige Civics vanaf 2007. Dit komt natuurlijk vooral door de turbo en misschien ook wel de CVT maar ook het koppel wat er vrij komt. Heerlijk gewoon.
Comfort en wegligging.
Hoewel deze auto overal ter wereld geleverd wordt lijkt ie mijn inziens vooral voor de Amerikaanse markt gemaakt te zijn. De vering is heerlijk. De wagen deint een beetje maar is zo lekker zacht alsof je over de weg zweeft. Nu rijden in Amerika vooral de door hun gewenste en gevraagde Type R die een stuk harder is maar toch. Ik ben zeer tevreden over.
Hij ligt als een blok op de weg en je hoort geen rammeltje of windgeruis. De motor hoor je alleen als je even wat gas bijgeeft en niet storend.
Alleen als ik de snelweg oprijdt via de oprit met een bocht wil ik altijd even kijken hoever ik kan gaan. Met deze wagen niet erg ver. Niet dat ie over de banden weg glijdt wat zekers niet mijn bedoeling is maar de veiligheid systemen zorgen er voor dat je met gepaste snelheid de bocht door gaat. Met mijn vorige Civic kon dit wel anders ondanks dat deze toch ook die systemen had.
Verbruik.
Tot op heden valt dit me nog wat tegen. gemiddeld 1 op 12. Waarbij gezegd moet worden dat ik het meest in de stad rijd maar komt niet in de buurt van de op gegeven waardes van Honda. Nu is de motor nog niet echt in gereden, rij ik op Michelin Cross Climate banden en is het een automaat.
Naar Bremen reed ie zo 1 op 15 met 4 man er in en bagage en waar het kom even 160 km per uur gereden. Hij moet harder kunnen maar dat doe ik wel een keer als ik alleen in de auto zit. Dus dat is wel een nette waarde maar zou ook wat beter moeten kunnen. Dus afwachten maar.
de motor slaat in de stad ook niet altijd af wanneer je moeten wachten voor b.v. een verkeerslicht. Dit lijkt mij willekeur van de auto want ik weet dat ie reageert op de temperaturen en of je je climate control e.d. aan hebt.
Maar ook staan deze laatste uit dan is het de ene keer wel en de andere keer niet. Verder ben ik ook nog goed aan het uitzoeken het verschil tussen de D en S stand van de automaat. Voordeel in de S stand zie je in welke versnelling die staat. In beide gevallen kan je dit ook handmatig regelen met de flippers aan het stuur. de auto staat er op afgesteld om altijd zo zuinig mogelijk te rijden in ieder geval.
Ruimte.
Wat is deze Civic groot.
Ruimte heb je in overvloed. De kofferbak met de dubbele laag is groot, achterin zit men prima en achter het stuur ook goed. Ondanks de toch wat lagere instap een goede zithoogte gevonden en de lendensteun is wel fijn maar geen must voor mij. Dat zijn de verwarmde voorstoelen maar dan voor mijn vrouw. De aansluiting van de veiligheidsgordel zit dan net wel voor mij even te diep maar alles went. Er zitten vakken in de portieren achter de middenconsole en het al reeds genoemde opberg vak in de midden console. Dus aflegruimte genoeg.
Connect en navigatie systeem.
Mooi systeem, dit kon ik al van mijn vorige auto. Nu wat verbeterd maar het scherm is wel wat kleiner. De navigatie werkt prima en snel. I phone op aangesloten en ook dit werkt prima. ook even getelefoneerd vanuit de auto uiteraard handsfree. Dit is allemaal niet mijn ding want leidt toch te veel af maar het was allemaal goed verstaanbaar. Maar ik zal hier verder weinig gebruik van maken.
Verder is het systeem voorzien van FM en DAB radio. Zender ontvangst is prima en wanneer nodig schakelt het automatisch over naar een betere ontvangst. De geluidskwaliteit vind ik iets minder ondanks de 2 extra luidsprekers (tweeters) . Het vermogen had wel iets meer gemogen, het vervormd best snel. Er zit geen cd speler meer in dus mijn cd's staan nu op een USB stick in de beste kwaliteit die je er op kan hebben en wat het systeem aan kan.
En verder.
Had ik al gezegd dat ik hem mooi vind?
Helaas had ik al vrij snel een velg beschadigd aan een stoeprand dit was echt geen gezicht. Een nieuwe velg zou rond de 500 euro kosten en reparatie zou haast niet mogelijk zijn van wege de twee kleuren die de velg heeft. Maar ik ben toch op onderzoek uit gegaan en heb in Dordrecht een velgenschade herstel bedrijf gevonden die mijn velg weer als nieuw heeft gemaakt en dit voor rond de 100 euro. Je moet wel erg dichtbij kijken wil je iets kunnen zien. Dit aan mijn dealer doorgegeven en deze was er ook zeer content mee. De dealer heeft inmiddels ook het adres van dit bedrijf.
Honda heeft als accessoire o.a. een Orange Line Pakket. Dit houdt in een voorskirt en zijskirt in de kleur oranje, evenals een achter diffusor en spiegelkappen. En in het interieur een oranje lijn over het dashboard.
Indien je dit besteld vanaf fabriek is het een stuk voordeliger dan wanneer je dit naderhand laat monteren. Nu was dit niet mogelijk want deze auto was een voorraad auto. Nu dacht ik hier niet meteen over na want ik was al voor andere accessoires gegaan Maar ik ga hier nog even over nadenken. En hopelijk heeft Honda Nederland nog eens een leuke aanbieding. Let wel ik vind mijn Civic al heel mooi zoals ie nu is. Verder zitten er wel verlichte dorpel sierlijsten op, en uiteraard weer spatlappen.
Tot slot heb ik nog geen bijnaam voor deze Civic. Ga ik ook nog over nadenken. Zou de Beast wat zijn qua zijn uiterlijk aan de voorkant.
Eind juli 2019 gaat ie pas voor een servicebeurt dan zal ik wel weer wat schrijven tenzij er tussendoor nog iets bijzonders te melden is of wanneer ik gewoon weer wat kwijt wil over deze geweldige en mooie Civic.
Velg beschermers
- 3.300 km
Ik zit er aan te denken om velg beschermers er op te zetten en dan in de kleur oranje. Deze velgen zijn namelijk wel erg gevoelig. En het lijkt me ook wel mooi. Er zijn verschillende merken dus ga eens kijken wat goed bruikbaar is.
Velg beschermers
- 5.400 km
Ik heb er velg beschermers op gezet in de kleur oranje. Ik vind het persoonlijk er wel mooi uitzien bij de sonic gray pearl lak.
Ik heb ook nog een set in het zwart maar zolang ze heel blijven hou ik het even hierbij. Ik vind deze mooie velgen toch gevoeliger voor (stoeprand) schade. En dat is iets wat ik ooit nooit heb meegemaakt met mijn vorige auto‘s.
Half jaar
- 5.600 km
Inmiddels heb ik deze Civic een half jaar.
De auto bevalt me steeds beter maar de automaat blijft toch nog wel wennen. Je rijdt eigenlijk sneller te hard dan met een versnellingsbak is mij opgevallen.
Wat is me nu eigenlijk in de tussentijd verder opgevallen. De achteruit rij camera is gevoeliger voor nat weer dan bij mijn vorige Civic. Want er blijven nu regelmatig druppels aanhangen wat een vertekend beeld geeft. Verder als eerder gemeld zijn de velgen wel gevoelig voor stoeprand schade. Nog beter op letten dus. De bestuurders stoel kraakt af en toe ik zal dit melden bij de dealer en dan misschien bij een servicebeurt (juli) even laten nakijken. Het benzineverbruik is inmiddels 1 op 13 gemiddeld waarbij de meeste ritten in de stad zijn. Maar op de snelweg en met een warme motor rijdt ie een stuk zuiniger maar ja de koude motor schijnt toch een flink hoger benzine verbruik te veroorzaken. En dat is logisch. Ik krijg verder aardig wat complimenten over het model auto en ook de kleur. De mensen staan verbaast te kijken als ik zeg dat het een Honda is. De Michelin Cross Climate banden bevallen ook goed. We hebben niet echt een winter gehad waar ik er meer profijt van kon hebben maar toch vind ik het fijn dat ik ze er onder heb laten zetten. Uiteraard ben ik zeer tevreden met mijn Civic van de 10e generatie.
1e servicebeurt
- 8.658 km
Volgende week is mijn Civic een jaar oud en aangezien we dit weekend naar de Formule 1 in Hockenheim gaan met de auto deze nu alvast een servicebeurt gegeven. Het was dus een kleine beurt.
Dus olie, oliefilter, pollenfilter (wat ziet die er al smerig uit na een jaar) auto nalopen en controleren en uiteraard verder niets aan het handje.
Beurt werd lekker vlot uitgevoerd. Kon het niet laten om daar te vertellen hoe geweldig en krachtig deze Civic is. Hopelijk krijgen andere mensen dit nou ook eens door en wordt ie wat meer verkocht.
Maar goed na het ritje Duitsland komt er wat meer info want ik wil hem daar even op zijn staart trappen als het kan. 200 km/u moet die volgens het boekje kunnen halen volgens de verkoper 218 km/u. We gaan het hopelijk meemaken.
Hockenheim
- 9.850 km
De afgelopen dagen naar de Grandprix in Hockenheim gegaan met mijn zoon. Het was een onwijs gaaf weekend en mede ook doordat Max Verstappen gewonnen had. Maar het was ook het moment om de Civic waar mogelijk eens flink op zijn staart te trappen. Mijn zoon trapte af maar kwam niet verder dan 185 km/u daar het toch wat te druk was. Nadat we vrijdag de training hadden meegemaakt moesten we nog zo 100 km naar Frankfurt rijden naar ons Hotel en daar kreeg ik de mogelijkheid om vol uit te gaan. Ik kwam uiteindelijk op 203 km/u en vond dat wel welletjes. de auto lag als een blok op de weg geen rammels alleen uiteraard wat wind geruis en de banden hoorden je. en dit allemaal uit een 1 liter 3 cylinder blok. Ja Honda kan motoren bouwen maar dat weet ik al jaren (sinds 1984 1e Civic). Ik had hem in de S stand zodat ie sneller optrok en je ook kon zien welke versnelling die stond en hem ook even kon terug schakelen met de flippers aan het stuur. Het is echt een heerlijke auto. Het verbruik viel uiteindelijk ook wel mee. Zie mijn verbruiksmonitor. Heb in Duitsland wel Euro98 getankt.
Volgende maand weer even een weekend naar Duitsland maar dan met de vrouw erbij en ja die is niet zo happig op zulke snelheden.
Vreemde geur
- 11.700 km
Sinds afgelopen zomer begon ik een vreemde vieze lucht te ruiken in mijn auto. Het rook naar kattenpis. Hij had net een servicebeurt gekregen dus misschien was het wel het nieuwe interieur filter. Maar de lucht kwam niet uit de ventilatie openingen of van de airco vandaan. ik dacht eerst ook nog aan de katten in de straat die weleens sproeien maar ook dat was het niet. Puur toeval kwam ik er achter dat het vooral te ruiken als het zijraam van de bestuurderskant open was. Wat bleek de lucht kwam uit het portier. Uit de spleet die je ziet als het raam naar beneden is. Op een gegeven moment rook je het al als de auto gewoon een dag stil had gestaan in de garage van binnen. Dit gemeld bij de dealer en langs gegaan. Deze wist niet wat het kon zijn. Dit had men nog nooit meegemaakt. Bij navraag bij Honda Nederland wisten die het eigenlijk ook niet. Er bleek geen vocht in de deuren achter te blijven in ieder geval. Bij een andere al gebruikte Civic geroken en daar rook je ook een beetje zo lucht maar die wagen stond al een paar maanden binnen. Er is toen in alle deuren een speciaal anti bacterie spul gespoten met een fris luchtje. Dat hielp voor een paar weken. Inmiddels komt de kattenpis lucht weer terug. Dit wederom gemeld. Ik heb nu weer een afspraak staan eerdaags waarop ze op mijn verzoek de deurpanelen er af halen om te kijken wat het kan zijn en hopelijk de geur weg te halen. Het kan ook lijm zijn die werkt op de hitte of vocht wat er in kan komen. Ik laat nog wel weten wat de uitkomst is en ben eigenlijk ook benieuwd of er andere Civic rijders zijn van het huidige model die hier ook last van hebben of een oplossing weten.
raam geleiders
- 13.500 km
Al eerder terug gegaan met mijn auto v.w.b.. de vreemde lucht in de auto heeft men de binnenkap van de deur er af gehaald en onderin was het gelukkig droog. Wel bleek de raam geleider nat te zijn wat logisch is en daar kwam de vieze geur vanaf. Vandaag zijn deze van de voorste portieren vervangen onder garantie en de geur is gelukkig weg. De oude worden terug gestuurd naar Honda en wordt bekeken waardoor dit kan voorkomen.
Inmiddels heeft zich nog iemand gemeld die hier ook last van heeft. Ik zou zeggen meld het ook bij je dealer.
Verder is het een hele fijne auto en de 3 cylinder doet goed zijn best.
Er werd nog gevraagd om de verschillende toerentallen met deze CVT.
Bij deze.
Toerental bij:
80 km/u 1800
100 km/u 2100
120 km/u 2400
130 km/u 2800
Maar 120 en 130 km/u zal niet meer zo vaak voorkomen voorlopig in ons landje.
Update
- 19.960 km
Even een update.
Wagen rijdt echt heerlijk. De afgelopen dagen even de nodige snelweg kilometers gemaakt waar in je dan duidelijk merkt hoe zuinig ie kan zijn.
Ik zat zo gemiddeld 1 op 18,8. Ook in Duitsland geweest waar ik op een stuk snelweg van zo 170 km aardig door heb kunnen rijden met snelheden van gemiddeld 150 km/u. Hoogste snelheid nu was 208 km/u. Dit zou gekomen kunnen zijn daar ik de laatste tijd Super plus E5 tankt. Het gemiddelde verbruik was wel gelijk 1 op 11,4. De Civic lag echt als een blok op de weg. Uiteraard windgeruis maar geen rammeltje was te horen.
Inmiddels een 2e servicebeurt afgesproken zo ergens in juli en zal dan mijn bevindingen wel weer melden.
2e servicebeurt
- 20.973 km
Mijn Civic is bijna 2 jaar oud dus hem zijn jaarlijkse servicebeurt gegeven bij de Honda dealer.
Het was weer het gebruikelijke, motorolie, filter, pollen filter,enz en nu moest ook de olie vervangen worden voor de CVT automaat.
Werd gekeken of de auto een update nodig had maar dit bleek niet het geval.
Ik had nog aangegeven dat vooral bij vochtig weer, soms de parkeersensoren voor een seintje gaven dat er iets voor de auto was, maar dit was niet het geval. Dit was bekend en men gaf aan dat je onder garantie een nieuw voor rooster kon krijgen maar de kans bestond dat je het blijft zien als de nieuwe geplaatst wordt. Siliconen spray zou ook het euvel verhelpen, wel tijdelijk. Nou ik vind een nieuw rooster niet nodig dus heb zelf nu ook een busje siliconen spray.
Nu ik met Superplus benzine E5 rijdt merk ik wel dat de auto een stuk zuiniger is. Ik blijf dit maar tanken ook omdat dit mij beter lijkt.
Ik kan er weer een jaartje tegen aan met deze pracht wagen.
4 seizoenen banden
- 27.880 km
Na de flinke kou en sneeuwval van vorige maand kon ik eindelijk eens ervaren hoe mijn Michelin Cross Climate banden zich hielden. Nou dat viel in ieder geval niet tegen. Kon zonder wielspin makkelijk wegrijden op de besneeuwde ondergrond en op de doorgaande weg reed het wel zo fijn.
Ik heb op een plek waar verder geen auto's waren even een remproef gedaan en uiteraard sta je minder snel stil dan op een droge weg maar de auto bleef gewoon recht uit gaan maar gleed wel wat door. In ieder geval ik ben er blij mee.
De geur die uit mijn deuren kwam van de raam geleiders heb ik opgelost d.m.v. met een tandenborstel en wat afwasmiddel de geleiders schoon te maken en de geur verdween als sneeuw voor de zon en is vooralsnog niet terug gekomen. Uiteraard vind ik het nog steeds een heerlijke auto en met een gemiddeld verbruik van bijna 1 op 15 met vooral stadsverkeer ben ik wel content.
Airco
- 28.430 km
Afgelopen week op de warmste dag ooit in maart bemerkte ik dat mijn airco niet meer werkte. I.p.v. een koele bries bleef de airco warme lucht blazen. Ik belde mijn dealer in Rotterdam en ik kon meteen langskomen.
De airco werd getest op lekkages. En er bleek een pakking kapot te zijn waardoor de airco was leeg gelopen. Het huidige milieu koudemiddel wat er tegenwoordig in moet kan helaas sneller voor lekkages zorgen werd mij verteld en ik was al de 3e die dag. Naderhand gezien was ie al eerder lek want bij het ontwasemen in de winter gebeurde er ook al weinig maar had het toen niet door. Maar pakking is vervangen, nieuw koudemiddel er in en de airco werkt weer. Ik had dit nog nooit eerder meegemaakt met mijn Civic’s Over 4 weken even terug komen om te kijken of er verder geen lek meer zit. Of dat er toch minder koudemiddel in zit dan nu gevuld is. Nette snelle service van mijn Honda dealer en dit was ook nog onder garantie.
Vervolg airco
- 29.000 km
Afgelopen maandag op verzoek van de dealer mijn airco systeem laten controleren i.v.m. de lekkage een paar weken eerder.
Nu bleekt uiteindelijk ook nog de condensator lek te zijn.
Deze kon meteen vervangen worden want ze hadden die op voorraad liggen. Dit werd wederom onder garantie gerepareerd.
Ik kreeg netjes een vervangende auto mee en deze eind van de dag weer omgewisseld voor mijn eigen inmiddels gerepareerde bolide.
3 jaar oud servicebeurt
- 31.270 km
Mijn Civic is binnenkort alweer 3 jaar oud en heeft daarom ook weer zijn jaarlijkse onderhoudsbeurt gekregen. was dit keer een kleine beurt, dus het gebruikelijke olie verversen, oliefilter, pollenfilter en remvloeistof was vernieuwd.
Lak werd ook gelijk nagekeken dit n.a.v. garantie voorwaarden van Honda maar deze was prima.
Werd nog gevraagd of er nog klachten waren. Eigenlijk niet echt maar wanneer het miezert of regent dan willen mijn parkeersensoren aan de voorkant plotseling reageren terwijl er niets voor staat. Dit had ik al een eerder gemeld en ik kon toen onder garantie een nieuwe voorfront krijgen met de sensoren beter verwerkt. Maar ik kon het ook proberen met contact spray in te spuiten. Dit laatste gedaan en dat heeft een tijdje geholpen maar uiteindelijk ook niet zalig makend. Nu kwam mijn dealer er zelf mee als ik dat wilde om het toch te laten vervangen. Dit gaat dan ook eerdaags gebeuren en gewoon onder garantie. Echt een nette service.
Verder weinig nieuws te melden, ja mijn Civic rijdt met deze temperaturen en max 100km/u op de snelweg gewoon zo 1 op 20. Lekker zuinig lijkt me, maar gemiddeld rijdt ie 1 op 15.
Volgend jaar gaat ie voor zijn eerste APK en dan als het meezit het jaar er op kijken voor de nieuwe Civic maar dan met hybride motor.
Parkeer sensoren
- 31.667 km
Zoals eerder beschreven werkten mijn parkeersensoren niet optimaal wanneer het miezerde. Ze piepten wanneer ik aan het rijden was en er niets voor me was. Het voorfront is vervangen en het was een bekend euvel bij deze Civic. De gaten waar de sensoren in zitten bleken net iets te klein. Ik heb er nu ook geen last meer van.
Terwijl men er mee bezig was constateerde de monteur dat ook een hoes bij mijn linkervoorwiel gescheurd was. Hoe dit zo snel kon was onduidelijk en ook niet gewoon bij een 3 jaar oude(jonge) auto. Waarschijnlijk een steentje die de scheur veroorzaakt had maar heeft wel tot gevolg dat het leidt tot APK afkeur volgend jaar. Dit werd een paar dagen later vervangen en ook onder garantie. Daar de reparatie wat langer in beslag zou nemen dan gedacht kreeg ik direct kosteloos een vervangende nieuwe Honda Jazz Hybrid mee. Geweldige service van mijn Rotterdamse dealer.
Kleine beurt plus APK
- 39.750 km
Mijn Civic is bijna 4 jaar oud dus moest ie weer voor een (kleine) service beurt en voor zijn eerste APK. Dat ie deze glansrijk doorstond is natuurlijk geen verrassing. De gebruikelijke filters zijn weer vervangen evenals de motor olie.
Dus ik kan er weer een jaar tegenaan.
Maar de nieuwe Civic Hybrid komt eraan. En die ziet er vooralsnog goed uit. Ergens in september heeft mijn dealer een demowagen in die felle blauwe kleur. Die ga ik zeker bekijken en dan wie weet. De dealer had inmiddels ook al aardig wat orders uitstaan.
De levertijden zouden al flink zijn. Men verwacht eerste kwartaal 2023.
Maar voorlopig bevalt mijn huidige nog prima maar het begint wel weer te kriebelen.
Civic e-HEV
- 42.000 km
Nou ik had sinds eind juli een pre order staan bij de dealer voor de nieuwe Civic e-HEV. Deze maand een proef rit gemaakt en vandaag met mijn vrouw en zoon gezamenlijk wezen kijken en nog eens wezen rijden. Mijn vrouw was nog wel weg van de nieuwe HRV. Maar nee we gaan voor de Civic. En tot onze verbazing en ook van de dealer kan mijn Civic eind oktober begin november al geleverd worden. Daar had ik niet echt op gerekend maar uiteindelijk wel besloten om het te doen. Zo zal ik waarschijnlijk de eerste particulier zijn in de nieuwe e-HEV Civic Hybrid Advance in Premium Crystal Blue Metallic . Dit wordt dan dus mijn 10e nieuwe Civic sinds 1984.
Ik zal t.z.t. nog een afsluitende review schrijven van mijn huidige Sonic Gray Pearl 1 liter Turbo. En een nieuwe openen van mijn dan nieuwe
Civic e-HEV.
Afscheid
- 44.202 km
Na precies 4 jaar in deze 1 liter turbo Civic gereden te hebben deze omgeruild voor de nieuwste Civic e:HEV.
Het was/is een heerlijke sportieve auto. Heb er veel plezier mee beleefd en er een goede 44.000 kilometers mee gereden. Eigenlijk best weinig om hem al in te ruilen maar ik kon de verleiding niet weerstaan.
De volgende eigenaar zal er nog een hoop lol mee beleven.
Gemiddeld zo 1 op 15 mee gereden. Op de snelweg haalde die makkelijk zo 1 op 20 bij 100 km/u.
Hiermee sluit ik deze review af van mijn 9e Honda Civic en ga ik weer vrolijk door met mijn 10e Honda Civic.
Hopelijk leest u daar ook weer mee.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.