Honda Accord Tourer 2.2 i-DTEC Elegance (2009)

autoreview

Honda Accord Tourer 2.2 i-DTEC Elegance (2009)

Signalement

UitvoeringAccord Tourer 2.2 i-DTEC Elegance
Versnellingen5, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2009
Jaar van aanschaf2014
KM-stand bij aanschaf167.000 km
KM-stand laatst167.000 km
Lezerswaardering: 93%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Accord tourer 2.2i-DTEC automaat

  • 167.000 km

Bij deze mijn 1e auto review.

Na 2,5 jaar in een civic 2.2cdti executive van 2007 te hebben gereden, moest er na gezinsuitbreiding een grotere auto komen.
Opzich jammer omdat de civic met 240.000km op de teller (waarvan 100.000 zelf gereden) me nog nooit in de steek heeft gelaten en de auto heerlijk rijdt. tevens was de civic voorzien van alle luxe zoals navigatiesysteem, bluetooth, xenon etc etc.

De grotere auto moest aan de volgende zaken voldoen;

- Hij moet betrouwbaar zijn
- Het moet een diesel zijn ivm kilometers
- Het moet gééén eenheidsworst zijn. dus geen golf, passat, A3, A4, octavia, opel, 3 serie, c klasse etc.

Eigenlijk wist ik al wel dat het weer een japanner zou worden. Toyota viel af omdat ik hun modellen niet zo mooi vind, maar dat is smaak. Lexus vind ik erg mooi, maar geen stationcars te krijgen (sedan wil ik niet) toch maar weer een Honda, en wel om de volgende redenen:

- Uitmuntende 2.2 dieselmotor
- Zeer tevreden over de dealer (kraaiven Tilburg)
- zeer solide en betrouwbaar merk.
- en niet onbelangrijk: http://www.autoexpress.co.uk/car-news/consumer-news/62383/german-cars-among-worst-engine-failures waarin men stelt dat Honda's het minst vaak motoruitval heben (in tegenstelling tot "populaire" merken).


Ik heb de volgende auto's overwogen:
- Honda CRV 2.2cdti
Deze auto bekeken in de showroom, maar deze was toch wel erg groot.. toch maar besloten voor wat kleiners te gaan.

- Honda civic tourer 1.6i-DTEC
Deze auto is echt ruim van binnen. Het enigste nadeel van deze auto vind ik het interieur en dan met name het dashboard. het is naar mijn mening minder mooi afgewerkt dan in de accord of het vorige model civic. Ook vind ik de 1.6 diesel iets minder verfijnd dan de 2.2.
budgetair lag de tourer ook te hoog, dus dat ging hem niet worden.

- Accord tourer 2.2i-DTEC
een proefrit gemaakt in een accord tourer 2.2idtec (dus de opvolger van de 2.2cdti die in mijn civic zat)
De accord is een automaat. wat meteen opviel tijdens de proefrit was de stilte in de auto. heerlijk.
ondanks de "kleine" 16inch wielen heeft de auto een zeer goede wegligging. Ik denk als je 17 inch wielen zou monteren, de wegligging niet onder doet voor die van de civic. De automaat schakelt heerlijk soepel, je merkt eigenlijk nauwelijks dat de auto van versnelling wisselt.
Als je de kickdown intrapt schakelt de versnellingsbak terug, wat resulteert in snel accelereren. het mooie is dat de diesel net als in mijn civic gewoon blijft doorsleuren, aan koppel dus geen gebrek.
Als je sportief wilt rijden kun je de flippers aan het stuur gebruiken. als je dit in de D stand doet, schakelt de auto na enige tijd weer over op zijn automatische programma. in de S stand moet je zelf blijven schakelen met de flippers. dit is wel grappig, maar vaak zal ik het denk ik niet gebruiken.

Verbruik:
Het verbruik ligt iets hoger dan bij de civic 5,5l/100km. Dit komt mede door het gewicht dat een stuk hoger is. Tot nu toe kom ik volgens de boordcomputer uit om een gemiddeld verbruik van 7L/100km. Dit komt vermoedelijk doordat ik veel korte stukjes heb gereden, dus komt het verbruik wat hoger uit. Als ik op de snelweg rijdt komt het actuele verbruik meestal op 5 tot 6 l/100km uit bij een snelheid van 120.

Multimedia:
Het multimediasysteem is net als in de civic erg goed. Zoals eerder benoemd was de civic ook uitgerust met full map navigatie. De accord is uitgerust met hetzelfde systeem, maar dan een iets nieuwere versie. Het systeem beschikt onder anderen over een AUX ingang (jackplug) en een usb poort. dat had de civic niet. De USB aansluiting is wel erg handig. Verder is de auto uitgerust met een premium audio system. er zit dan ook een subwoofer in de kofferbak. Ook beschikt de auto over een 6CD changer. deze heb ik nog niet gebruikt. denk dat ik dat ook niet ga doen omdat er een USB aansluiting in zit.

De navigatie werkt erg fijn. de interface is bijna gelijk als die in de civic. Duidelijke menu's, logische opbouw en een lekker groot scherm kenmerken het navigatie systeem.

Comfort:
De stoelen zitten erg goed. ze zijn minder kuip-achtig dan in de civic maar geven toch ruim voldoende steun, ze zitten ook wat zachter.

De vering van de auto is erg soepel en toch reageert de ophanging erg direct. De dual zone climate control is leuk, maar nog niet in de praktijk getest.
Verder is de zelfdimmende binnenspiegel erg handig, net als de automatische verlichting, automatische ruitenwissers en elektrisch verstelbare en inklapbare spiegels.

Het achteruitrijdsysteem met de camera net boven de kentekenplaat werkt goed. Ook in het donker is er genoeg te zien op het scherm. Wat ook slim is, is dat als je je ruitenwissers aan hebt staan en je de auto in zn achteruit zet, de achterruit automatisch een keer wordt gewist.

De cruisecontrol telt wat mij betreft ook behoorlijk mee in het comfort-hoofdstuk. deze werkt net zo makkelijk als in mijn civic. Knopjes gewoon op het stuur, niet allemaal naast je stuur naar hendeltjes moeten zoeken. Ergonomisch dus net als alle andere bedienings elementen trouwens in de auto.

De elektrische achterklep is trouwens ook makkelijk. En ook een leuke gadget. Al met al is er aan comfort geen gebrek.

Praktisch:
Het dashboard van de auto is praktisch ingedeeld. Je telefoon, de spraakbesturing, de radio en de cruisecontrol zijn via het stuur te bedienen. verder zijn alle knoppen van de navigatie, climate control, spiegels en andere zaken op logische locaties geplaatst.

Verder zitten er 2 grote bekerhouders in de middenconsole. De handrem zit niet in het midden, maar er is een soort uitsparing voor gemaakt. Verder is het dashboard kastje wel erg klein vergeleken met de civic.

De beenruimte achter in de auto is niet echt royaal. persoonlijk vind ik dat niet zo erg, omdat ik zelf toch nooit achterin zit. verder is er in iedere achterdeur een bekerhouder aanwezig en zijn de ramen elektrisch bedienbaar. De middenarmsteun is voorzien van bekerhouders. zowel de linkse als rechtse zitting van de achterbank zijn voorzien van een isofix aansluiting voor een kinderstoel of maxicosi. Ook zijn dezelfde stoelen uitgerust met een ander systeem, waarbij een soort gordel over de bank wordt gedaan en achter een de bank wordt vastgehaakt.

De achterbak is lekker groot. in de vloer zijn 4 ogen aanwezig waarmee je evt. te vervoeren spullen kunt vastzetten. de ogen zijn verchroomd en als je ze niet gebruikt zijn ze inklapbaar zodat de laadvloer mooi vlak is. verder zijn er meerdere opbergvakken in de achterbak. Naast de linker wielkast zit een vrij groot vak waar een brandblusser in kan. Ik heb er een EHBO trommel en een reflecterend hesje in gestopt. Dit vak loopt door tot op de bodem. Ook in de bodem loopt dit vak nog door.
Verder is er naast de rechter wielkast nog een vak in de bodem. hier heb ik niets in zitten.

In het midden is nog een heel groot opbergvak aanwezig in de bodem van de auto. In dit vak zit een set voor als je een lekke band hebt, een krik en wat gereedschap. verder zit helemaal achterin dit vak de DVD speler van de navigatie. In de civic zat deze dvd speler in het dashboardkastje.

Ik heb een paraplu in het grote vak zitten en een tasje met startkabels en sleepkabel. Er is nog voldoende ruimte over voor wat andere spullen zoals laarzen, een deken of wat dan ook. Reservewielen kennen ze tegenwoordig niet meer, dat vind ik wel een nadeel.

9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (7)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.