Honda Accord Tourer 2.0i Sport (2005)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Accord Tourer 2.0i Sport |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2005 |
Jaar van aanschaf | 2005 |
KM-stand bij aanschaf | 1 km |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
Op zoek naar een nieuwe auto was het wensenlijstje:
- stationcar met grote kofferbak.;
- goede stoelen;
- ruimte voor kleine kinderen op de achterbank;
- stil;
- 150 pk of meer, maar ook trekkracht bij lage toerentallen;
- goede wegligging;
- veel extra’s.
Ik heb gekeken naar VW Passat variant, Volvo V50, Skoda Octavia Combi, Renault Laguna en dus ook Honda Accord Tourer, die wat mij betreft met kop en schouders boven de rest uitsteekt. Vooral het onderstel en de verfijning waarmee de auto rijdt hebben voor mij de doorslag gegeven. De auto gaat echt vlak door de bochten, en oneffenheden lijken moeiteloos geabsorbeerd te worden. De auto reageert erg nauwkeurig op stuurbewegingen. Ook de motor: trekt behoorlijk bij lage toeren, en blijft mooi rustig bij hoge toerentallen. Door combinatie van onderstel, motor en het ontbreken van windgeruis is de auto op de snelweg erg stil. Ook fijne stoelen en kofferbak van Passat/Octavia-formaat. Prijs is door de Plus actie gunstig: lagere prijs en extra uitrusting. Alles wat je nodig hebt buiten stoelverwarming is standaard. Alle Accord Tourers hebben een electrische achterklep die met de afstandbediening te openen en sluiten is. In eerste instantie lijkt het overbodig, maar het is wel handig als je met boodschappen komt aangelopen. Bovendien kun je hem nog steeds met de hand bedienen als je geen ’indruk’ wilt maken op je omgeving.
De auto is standaard buiten een trekhaak, een carkit en wat audio-accessoires: een Pioneer speakerset en iPod integratie (IceLink plus).
Interieurruimte is voor het formaat auto niet wereldschokkend. Ik zit met een lengte van 1.90 met de stoel helemaal naar achteren en op de laagste stand, dit maakt het op de achterbank krap voor mensen boven de 1.75. Het interieur is erg netjes afgewerkt en praktisch. Veel bergvakjes en grote portiervakken. Een misser(tje) is het ontbreken van een boordcomputertje. Afwerking van middenconsole met Carbonlook lijkt kwetsbaar, ik ben benieuwd hoe dat er over een paar jaar uitziet.
Exterieur: De flanken van de auto zijn hoog, waardoor de wielen, die ook nog ruime wielkasten hebben, een beetje klein lijken. Auto is erg strak vormgegeven met weinig randjes, en de oplopende flanken en de aflopende daklijn laten de auto lang lijken. Mijn (jaloerse) collega’s hebben het over een lijkwagen… Laten we het erop houden dat je de looks van de auto meer gaat waarderen als je hem vaker ziet. In ieder geval is het een exclusieve verschijning, je komt ze niet vaak tegen.
De eerste ervaringen zijn buitengewoon positief. Iedere keer dat ik wegrijd krijg ik het gevoel dat alles klopt: stoel is perfect, motor loopt prachtig, hobbels worden vlakgestreken, helemaal goed. De auto geeft een indruk van totale controle. Als je echt haast hebt moet je ver doortrekken, waarbij je wordt beloond met een indrukwekkende acceleratie waarbij de motor toch mooi stil blijft. Bij mijn Skoda greep het ESP al snel in als je voluit accelererend door een bocht reed, De Honda kan nog sneller voluit accelererend door dezelfde bocht en geeft geen krimp (heeft dan ook geen ESP, maar ik mis het tot nu toe niet). De standaard Alpine radio in combinatie met de speakers geeft een prachtig geluid, en met de iPod heb je tot 15.000 nummers muziek tot je beschikking.
Verbruik is niet erg laag: 1:10 bij afwisselend korte afstanden en snelweggebruik, op lange afstanden is 1:13 netjes.
Uiteraard zijn er ook mindere dingen: de buitentemperatuur kun je pas zien als je op een knopje op het dashboard zelf drukt, daar heef de concurrentie wel wat beters voor verzonnen. De regensensor is minder goed dan die van de Skoda, ik heb veel vaker dat ik zelf de wissers aan of uit zet.
Alles bij elkaar ben ik erg tevreden met de overstap van Skoda naar Honda. Je levert wat in aan brute motorkracht, maar daarvoor in de plaats komt veel technische verfijning terug.
PROBLEMEN
Niks dat aan de auto zelf ligt, wel wat rare/slordige dingen die aan de dealer liggen, zoals een verkeerd aangesloten carkit, verwisselde lampjes in een achterlicht-unit voor remlicht/stadslicht en richtingafwijzer en het ontbreken van het rolscherm voor de bagageruimte.
Update: inmiddels 36000 probleemloze kilometers gereden met de auto, en nog steeds heel blij. Het enige dat mij tegenvalt is het verbruik: 1 op 9 bij snelweggebruik op lange afstanden (o.a. in Duitsland) met 160 - 170 km/h. Ik vind het niet weinig.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.